גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו גלגלי העזר של הממשלה. ברגע שלא נהיה נחוצים - אדע שהצלחנו"

לפני שמונה שנים, כשקסאיי דמוזה פרנזמן כיהנה כראש ענף במשרד העלייה והקליטה, היא קיבלה לידיה את דוח מבקר המדינה החריף על העשייה הממשלתית לשילוב יוצאי אתיופיה - ונדרשה להגיב לו: "הייתי גם קסאיי העובדת וגם קסאיי העולה, מפגש של זהויות" ● העקרונות שהיא זרעה אז הולידו תוכנית ממשלתית בין־משרדית מקיפה, שהיום היא בין העומדים בראשה: "זה כמו להזיז הר. אנחנו הבולדוזר"

קסאיי דמוזה פרנזמן / צילום: איל יצהר
קסאיי דמוזה פרנזמן / צילום: איל יצהר

כשקסאיי דמוזה פרנזמן הייתה בכיתה י"א בתיכון לוינסון בקריית ים, נדרשו התלמידים לפרויקט מחויבות אישית. היא מצדה קיימה אותה כמדריכת של"ח צעירה, אבל שתיים מבנות כיתה י' סירבו. "המורה אמרה להן שבגלל שהן יוצאות הקהילה האתיופית אין להן ברירה, כי המדינה נתנה להן ועזרה להן ועכשיו הן חייבות לה", היא מספרת. דמוזה פרנזמן, שלא יכלה להישאר אדישה, כתבה את מה שקרה על דף, הוסיפה ש"זו גזענות" - ותלתה על לוח מודעות. "היינו שש בנות אתיופיות בכיתה וכולן אמרו: נגבה אותך ונראה לה מה זה. אבל ברגע שהמורה נכנסה לכיתה כולן שתקו ונשארתי לבד במערכה". זה כמובן לא עצר בעדה מלהגיע עד מנהל בית הספר, ואפילו לזכות לאמפתיה: "זה יצר לראשונה מודעות".

את המאבק שהתחילה דמוזה פרנזמן אז היא ממשיכה היום כמנהלת תחום תוכניות חברתיות־כלכליות במטה לשילוב יוצאי אתיופיה במשרד ראש הממשלה. במסגרת תפקידה היא אחראית להוכיח שהרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה מיישמים את עקרונות התוכנית ועומדים ביעדים. התוכנית לשילוב יוצאי אתיופיה היא סדרת החלטות ממשלה מהשנים 2021-2015 שמטרתן לקדם את שילובה של הקהילה בתחומי החינוך, התעסוקה, הדיור והמעורבות החברתית. במסגרתה יינתנו וניתנים מענים כמו תגבור לימודים לבגרות, הכנה לשירות הצבאי, הכוון תעסוקתי, הקלת התנאים לקבלת משכנתה, התחדשות עירונית בשכונות של יוצאי אתיופיה, מניעת אלימות במשפחה ועוד. "אני צריכה לוודא שההחלטות מלמעלה באמת מיושמות, ששוברי התעסוקה מגיעים לכל איש ואישה שצריכים אותם. בסוף זה תלוי באנשי המקצוע שבקצה, בפסיכולוגית החינוכית או העובדת הסוציאלית, אבל ההטיות האלה קיימות. אפילו בטיפת חלב האחות שואלת אותי אם אני יודעת עברית אחרי חמש דקות שאני מדברת איתה".

לפי נתוני המטה לשילוב יוצאי אתיופיה, כ־4.5% מהילדים יוצאי אתיופיה נמצאים במסגרות חינוך מיוחד לעומת 3% מכלל התלמידים, שיעור הילדים שמוצאים מבתיהם למסגרות חוץ גדול פי שלושה, אחוז יוצאי הקהילה הנעצרים בידי המשטרה גבוה פי ארבעה מבכלל האוכלוסייה, וגם הייצוג בתפקידי ביניים ובתפקידים בכירים בצה"ל נמוך.

אלא שמאז ייסדה הממשלה את התוכנית לפני כשש שנים היא הצליחה לסמן כמה הישגים, שביכולתם ככל הנראה לסלול את הדרך לשינוי של ממש. כך, שיעור הזכאים לבגרות מקרב הקהילה האתיופית עלה ביותר מ־10%, 4,500 ילדים שולבו בחוגים ומתנ"סים, מספר מקבלי הייעוץ העסקי גדל פי עשרה, שיעור היוצאים לקצונה מבין כלל החיילים גדל ב־0.6%, 750 משפחות זכו לסיוע ברכישת דירה ואפילו מספר הספורטאים (בני 18-10) עלה ב־30%.

מבחינת דמוזה פרנזמן, השינוי טמון קודם כל בתפיסה. "היינו צריכים לשבור סטיגמות. כשאתיופי רוצה לקבל משכנתה והבנקאי רואה שאין לו הון אישי מספק, הוא לא מוכן לתת לו, אבל נותן למישהו ממוצא אחר שיש לו פחות, כי הוא מאמין שישיג את המשאבים. אנחנו עוסקים בשינוי חשיבה, בלהזיז סלע. אנחנו הבולדוזר.

"אבל זה אפשרי. ראינו למשל שמספר המחוננים יוצאי אתיופיה נמוך משמעותית מהאחוז שלהם באוכלוסייה. כשהסבנו את תשומת לבם של חברי האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, הם עשו פעולה הכי אלמנטרית: הנחו את כל בתי הספר שבהם תלמידים יוצאי אתיופיה עברו את השלב הראשון (במבחנים שנערכים לכל התלמידים בכיתה ב' - עא"מ) להתקשר להורים שלהם כדי לוודא שהם מגיעים למבחן השלב השני. הייתה קפיצה מטאורית של 50% באיתור".

התוכנית לשילוב יוצאי אתיופיה מחייבת עשרה משרדים וגופים ממשלתיים בשורה של יעדים. "אני מוודאה שהם עוקבים אחרי היעדים, בודקים מה רלוונטי. אני הצינור, הם נעזרים בי כדי להצליח".

את חווה התנגדויות?
"כמובן. אלה עובדים מקצועיים וכל אחד מייצג את האינטרסים של המשרד שלו. אבל אני צריכה לייצר מצב שבו הם מבינים שזו שליחות, לא משהו טכני כמו תשתית למים או ביוב, וגם שאנחנו לא עושים טובה לאף אחד, אנחנו נותנים כמו לכל האזרחים, הם פשוט מגיעים מנקודת מוצא אחרת".

"הייתי על הגב של אבא שלי כל המסע"

דמוזה פרנזמן (40) נולדה באתיופיה, בכפר בשם נורה צדקה, השלישית למשפחה בת שישה ילדים. לפניה נולדה בת אך נפטרה כתינוקת, ולכן קוראים לה קסאיי, "את הפיצוי" באמהרית. בגיל שנתיים היא יצאה עם משפחתה לישראל דרך סודן, "הייתי על הגב של אבא שלי כל המסע", היא מספרת, שנה אחרי שנפטר. "בסודן היינו תשעה חודשים במחנות פליטים, מתו לידנו אנשים כל הזמן. אחותי אומרת שהייתי משתמשת בסמרטוטים כדי לשחק במסע לוויה. לא ידענו מתי יהיו סימנים להצלה מהתופת".

לבסוף עלתה המשפחה לארץ במסגרת מבצע משה היישר למרכז קליטה בכפר סבא, ומשם עברה לקריית ים, שם גדלה דמוזה פרנזמן. "למדתי בתיכון דתי, והייתה לי חוויה טובה. קריית ים הייתה סוג של חממה. היו בה עולים מכל המדינות וכולם בתוך הסיר הזה, מתמודדים עם אותם הקשיים.

"כשהתגייסתי לצה"ל, כקצינת קשר ותקשוב, בפעם הראשונה התמודדתי עם הזהות שלי. לא ראיתי אתיופים אחרים, מישהו שדומה לי, שמכיר את הטעמים, את הריחות. זה היה די טראומתי".

אחרי הצבא למדה במכינה קדם־אקדמית באוניברסיטה העברית ואז לתואר ראשון בחינוך וסוציולוגיה, ולקחה חלק בתוכנית עתידים - צוערים למנהל הציבורי. "ככה נכנסתי למשרד העלייה והקליטה", היא מספרת. במשך כמה שנים שימשה כרכזת קליטה ארצית במחלקה ליוצאי אתיופיה במשרד ואז כראש ענף בלשכה של המשנה למנכ"ל. "אלא שאז (2013 - עא"מ) יצא דוח מבקר המדינה חריף מאוד, שנתן פידבקים ממש לא טובים על התוכנית הממשלתית הקודמת לשילוב יוצאי אתיופיה - ואני נדרשתי לכתוב לו תגובה. הייתי צריכה למפות איך המדינה רואה את הטיפול בנושא, הייתי גם קסאיי העובדת וגם קסאיי העולה. זה מפגש של מלא זהויות.

"אבל משרד העלייה והקליטה לקח את זה בשתי ידיים והחליט לבחון כלים חדשים. התרגשתי ממש. אין הרבה פעמים שבהן המדינה שלנו לוקחת סוגיה חברתית ואומרת 'כשלתי'. כל המשרדים הרלוונטיים - כלכלה, רווחה, חינוך, בריאות - נטלו אחריות והבינו שזו משימה שכולם נדרשים לה".

באותם ימים (2014) התפרקה הממשלה ולא היה אפשר לקדם את התוכנית להחלטה מסודרת. "פחדתי שזה יתמוסס", מספרת דמוזה פרנזמן. "שנחזור ליוצאי אתיופיה ונגיד להם שאין כלום".

כשקמה הממשלה מחדש בדיוק התרחשה התקרית שבה הוכה החייל דימאס פקדה. "היו מחאות מטורפות ברחובות, וביבי כינס ועדת שרים בנושא. משרד ראש הממשלה אמר: בואו נמשיך מאיפה שעצרנו. זו הייתה נקודת ההתפתחות המשמעותית של התוכנית. הוסיפו תקציבים והשקיעו זמן ומאמץ".

זה הפתיע אותך?
"פחדתי שיעשו מזה מישמש רק כדי להגיד 'עשינו'. זה משבר אמון של שנים שאנחנו סוחבים כיוצאי אתיופיה, עוד הרבה אחרי שההורים שלי נאלצו להוכיח את יהדותם. בלילה של ועדת השרים, כשנקראתי להביא את המסמכים של התוכנית, אמרתי לעצמי: בשביל מה? הם הולכים למסמס את זה. אבל יותר מחמש שנים אחרי אני כאן כדי להגיד שהנבואה המפחידה שלי לא התממשה".

זמן קצר לאחר מכן קיבלה דמוזה פרנזמן הצעה לעבור ליחידה העצמאית שתנהל את התחום במשרד ראש הממשלה. מאז היא משמשת כאחת ממובילות התוכנית, אבל למרות האהבה הגדולה לתפקיד במובן מסוים היא כבר רוצה שהכהונה תסתיים. "אנחנו יחידה זמנית, גלגלי עזר למשרדים עד שילמדו להפעיל את המדיניות לבד. ברגע שלא נהיה נחוצים נבין שהצלחנו".

עוד כתבות

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות באירופה; דויטשה בנק צולל

הניקיי ננעל בירידות של 0.4%, מדדי שנחאי ושנזן ננעלו בעליות של 1% ו-1.1% בהתאמה ● סימנס יורדת ב-1.6%, דויטשה בנק צולל ב-2.4% וענקית האנרגיה הגרמנית E.ON נופלת ב-4.6% נפט מסוג ברנט נסחר כעת בעליות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

שטוקהולם / צילום: ap, Pavel Golovkin

בתוך שעות: חשד ל-2 ניסיונות פיגוע ביעדים ישראליים באירופה

חמוש ניסה להצית בית כנסת בעיר רואן שבצרפת, כוחות ביטחון במקום נטרלו אותו ● בשעת בוקר מוקדמת: שורת אזעקות על חדירת כלי טיס עוינים וירי רקטות הופעלו בנהריה והסביבה, צה"ל: בוצע לפחות יירוט אחד • שר ההגנה של ארה"ב אוסטין לשר הביטחון גלנט: יש להגן על אזרחים לפני כל מבצע ברפיח • בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל • עדכונים בולטים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל