גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עידן הפוסט קורונה בכדורגל: משאילים שחקנים וחותמים עם חברות הימורים

אובדן ההכנסות של קבוצות הכדורגל האירופאי בשנתיים האחרונות מסתכם בכ-7 מיליארד אירו ● במבט אל השנים הבאות, ההפסדים מניעים שינויים בהתנהלות של המועדונים ● מה אפשר ללמוד מתקופת הקורונה, מי יצא ממנה טוב יחסית, ועד כמה המשבר הזה עומד ללוות את הקבוצות?

קהל במשחק כדורגל במילאנו שומרים על ריחוק חברתי באוגוסט האחרון / צילום: Associated Press, Antonio Calanni
קהל במשחק כדורגל במילאנו שומרים על ריחוק חברתי באוגוסט האחרון / צילום: Associated Press, Antonio Calanni

השורה התחתונה בדוח הבנצ'מרקינג שמפרסמת אופ"א ברורה - אובדן ההכנסות של הקבוצות האירופאיות מאז פרצה הקורונה אל חיינו, עומד על המספר המבהיל של 7 מיליון אירו. מאחורי המספר הזה עומדות קבוצות שנקלעו לחובות גדולים ואף שורה של מועדונים שפשטו רגל או נמכרו. אבל ייתכן שהמספר הזה כבר החל להניע שינוי מסוים, מחוייב מציאות, בהתנהלות של הקבוצות - למשל, בשוק ההעברות שנהיה רזה משמעותית. אז מה אפשר ללמוד משנה וחצי של קורונה?

1. השכר בכדורגל הוא גורם סיכון מספר 1

הדוח מראה עד כמה שונה תעשיית הכדורגל מכל תעשייה אחרת בעולם. גם בתקופת הקורונה, כאשר ההכנסות צנחו והקבוצות נקטו בצמצומי שכר משמעותיים, עדיין מועדונים לא הצליחו להוריד את השכר ולהתאים אותו לרוח התקופה.

שיעור השכר מתוך סך ההכנסות בתעשיות שונות מראה מדוע הכדורגל נמצא בסיכון. למשל, בתעשיית מפעלי הסלולר גוזר השכר רק 10% מההכנסות, בתעשיית הנפט 8%, בתעשיית המזון המהיר 15%, כאשר התעשיות היקרות יותר מבחינת שכר הן בנקי ההשקעות עם 45% ותעשיית הבריאות עם 52%. ובכדורגל? ערב הקורונה עמד שיעור ההוצאות לשכר על 66% מתוך סך ההכנסות של המועדונים, אבל בשנת 2021, עמוק בתוך המגפה כאשר הקבוצות במצב כלכלי קשה, עמד שיעור השכר על 91%. שיעור זה מציג בעיקר את הכוח של השחקנים מול הקבוצות והחשש של קבוצות לאבד שחקנים.

2. מהדקים חגורות בתחום הרכש

המקום שבו הכדורגל האירופי הידק חגורות באופן מיידי היה בכל הקשור לרכישת שחקנים. לפי הדוח, בשוק ההעברות של קיץ 2021, כאשר הקבוצות תחת השפעת המשבר, הן צמצמו את ההוצאה שלהן על רכש בעשרות אחוזים בהשוואה לקיץ 2019 - הקיץ האחרון שלפני הקורונה. שיעור העסקאות בליגה האיטלקית עמד על 52% בלבד בהשוואה לעסקאות של קיץ 2019, בבונדסליגה הגרמנית 68%, ובספרד נכנסו לקיפאון מוחלט - שיעור העסקאות על רכש עמד על 27% בלבד לעומת הקיץ שלפני הקורונה.

המקום היחיד שחזר להתנהל כמעט כרגיל הוא הפרמיירליג האנגלית - משבר או לא, בקיץ האחרון שיעור העסקאות כבר עמד על 88% בהשוואה לקיץ שלפני הקורונה, מה שמשקף את העוצמה הפיננסית של הליגה האנגלית מול יתר היבשת.

במהלך התקופה חלה ירידה משמעותית ב"מגה עסקאות", ואין זכר בכלל לעסקאות של 100 מיליון אירו ומעלה. במהלך 2021 נרשמו 5 עסקאות בלבד של רכישת שחקנים ביותר מ-50 מיליון אירו, לעומת 14 עסקאות כאלו בשנת 2019. סך העסקאות בטווח של בין 20-50 מיליון אירו עמד על 32, לעומת 59 עסקאות כאלו בשנת 2019.

 

3. אין כסף לקנות? עוברים להשאלת שחקנים 

איך בכל זאת מילאו הקבוצות את השורות? במקום לרכוש שחקנים עברו להשאלה. היתרונות והחסרונות ברורים - לא צריך לשלם כסף עבור השחקן אלא רק לשאת בשכר שלו. מצד שני, השחקן חוזר בתום תקופת ההשאלה למועדון הבית שלו.

בסך כל הושאלו 4,463 שחקנים בליגות הבכירות באירופה בעונת 2020/21. אצל חלק מהליגות השאלה הייתה פתרון מצוין לחסוך בשכר - מועדון כדורגל ממוצע באיטליה השאיל במהלך העונה 29 שחקנים (!). בקרואטיה שיעור ההשאלות עמד על 16.5 שחקנים למועדון, וגם ישראל מככבת בצמרת הרשימה עם 9.9 השאלות של שחקנים לקבוצה.

אטלנטה האיטלקית השאילה במהלך העונה 60 שחקנים (יותר מכל מועדון באירופה), וגם ישראל עם נציגה בצמרת - מכבי חיפה מדורגת במקום ה-14 באירופה עם 29 שחקנים שהושאלו למועדונים אחרים.

בחמש הליגות הבכירות (איטליה, אנגליה, ספרד, גרמניה, צרפת) 51% מהשחקנים שהגיעו היו בהשאלה או בהעברה חופשית - כלומר, למעלה ממחצית מהשחקנים לא נרכשו בכסף.

4. תעשיית ההימורים מנצלת הזדמנות 

החיפוש של מועדוני הכדורגל אחרי מקורות הכנסה בכל מחיר הוליד גם הזדמנויות מצד גופים חיצוניים. מי שניצל את המצב היטב הן חברות ההימורים שהפכו למגזר המשמעותי ביותר בשוק החסויות של הקבוצות. זאת, למרות שבחלק מהליגות הוחמרו הרגולציות על פרסום של חברות הימורים על חולצות השחקנים.

הדוח מראה כי למרות שכמות הליגות שאוסרות על פרסום של חברות הימורים עלה בתקופת הקורונה ל-18, לעומת 14 מדינות כאלו בשנת 2018, כמות הקבוצות שהספונסר הראשי שלהן היא חברת הימורים עלה מ-78 ל-117.

בשש ליגות באירופה (בולגריה, הונגריה, יוון, אוקראינה, פורטוגל וקפריסין) יותר ממחצית מהקבוצות בליגה מקבלות חסות ראשית על ידי חברת הימורים. התופעה הזאת מראה את המאבק בין הרגולציה לבין הקבוצות - דווקא בשעה שקבוצות צריכות כסף הן נתקלות בממשלות שחוששות שהציבור בייאוש כלכלי יפנה להימורים, וסוגרות אפשרויות לחשיפה לחברות אלו.

 
5. מועדונים רווחיים בקורונה? כמעט ואין כאלו 

בשנים הקרובות חלק גדול מהקבוצות יהיו עסוקות בעיקר בהישרדות וטיפול בחובות. הדוח של אופ"א מראה כי הקבוצות שכבר הגישו את המאזנים לשנת 2021 רשמו הפסדים של 3.1 מיליארד אירו, בהשוואה להפסד של 144 מיליון אירו בלבד בשנת 2019.

בעוד שבשנה האחרונה שלפני הקורונה 58% מהמועדונים היו רווחיים, ב-2021 שיעור המועדונים הרווחיים צנח לרבע בלבד. מי שספגו את הנזק הכבד ביותר וייאלצו להתמודד עם ההשלכות בשנים הבאות הן קבוצות הליגה הספרדית שרשמו הפסד גולמי ממוצע של 32%, באיטליה 47% ובצרפת 65%.

ואצלנו בליגת העל הישראלית? שיעור ההפסד הגולמי עומד ב-2021 על 25% (בדומה לשיעור הממוצע באירופה), אבל הוא משקף רק נתונים מ-4 קבוצות שנכללות בדוח של אופ"א. לפי הדוח הפסידו קבוצות ליגת העל בישראל 47 מיליון אירו בשנים 2020 ו-2021. בפועל הסכום גבוה יותר לאור העובדה שהוא לא כולל את כל הדיווחים של הקבוצות לשנת 2021.

6. קבוצות עוברות ידיים בקצב

הקורונה האיצה בעלי הון להיפטר ממועדוני כדורגל. אין מה לעשות, כדורגל עדיין נחשב למותרות והפסדים בעסקים מובילים לנטישת נכסים "לא חיוניים" כמו כדורגל. בשנת 2021, 30 קבוצות מהליגות העליונות של אירופה החליפו ידיים, חמש יותר מאשר בשנה שלפני כן. ושוב, המצב באיטליה לא טוב: 3 מועדוני סרייה A עברו ידיים בשנת 2021 - יותר מכל ליגה אחרת באירופה.

עוד כתבות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך