גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונדאי סונטה טורבו-בנזין: חווית נסיעה מהנה במחיר תחרותי

בימים אלו במשרדי הממשלה מתדיינים על עתיד המיסוי על רכבים חשמליים ● היסטוריית העבר של הדיונים על מיסוי הרכב ההיברידי מלמדת כי ביטול הטבת המס על ההיברידיות החזיר לשוק את גרסת הטורבו-בנזין של יונדאי סונטה - גרסה זולה ואיכותית לא פחות מההיברידית, אבל גם צורכת הרבה יותר דלק

יונדאי סונטה גרסת הבנזין / צילום: יח''צ
יונדאי סונטה גרסת הבנזין / צילום: יח''צ

בימים אלו מתנהל מאבק מאחורי הקלעים בין משרד האוצר לבין משרדי להגנת הסביבה והאנרגיה על עתיד המיסוי על רכב חשמלי. משרד האוצר רוצה להגדיל את המיסוי על הרכב החשמלי ועל השימוש בו כדי למנוע אובדן הכנסות למדינה, ומנגד המשרדים "הירוקים" רוצים לשמר את ההטבות. ואיך זה צפוי להסתיים? רמז טוב לכך מספקת ההיסטוריה של מיסוי הרכב ההיברידי בישראל.

בתחילת העשור הקודם ההיברידיות היו "מכוניות המחמד" של משרדי הממשלה. הן זכו להטבה נדיבה ותמריצים בשווי השימוש, וכיכבו בראש הרשימה של הישגים סביבתיים, שאותם הציגה ישראל בגאווה ב-OECD.

אולם, לקראת אמצע העשור קרתה "תקלה מצערת" - ההיברידיות הפכו לפופולריות מידי בקרב הלקוחות הפרטיים והציים בישראל, והנתח שלהן צמח מחמישה אחוזים סמליים ליותר מ-20%. בהתאם, הרגולטור שינה את היחס כלפי ההיברידיות, ובן לילה הן נתפסו ככאלו שמקטינות את הכנסות המדינה.

ב-2019 פורסמה תוכנית רב שנתית לצמצום הטבת המס על רכב היברידי. בחודש שעבר נכנס לתוקף השלב הסופי של התוכנית, שכלל ביטול מוחלט של הטבת מס הקנייה על היברידיות, והשוואתו למס המוטל על רכבי בנזין רגילים. מכיוון שההיברידיות יקרות יותר, ולא במעט, המשמעות היא ירידה בכדאיות הייבוא והרכישה שלהן בשנים הקרובות.

התהליך הזה כבר נושא את אותותיו בשוק הרכב ואחד הסממנים הראשונים הוא ייבוא של גרסת הבנזין של יונדאי סונטה, לאחר שנים שבהן הגיעה לארץ רק הגרסה ההיברידית שלה.

 

אגרסיבית מבחוץ, נעימה מבפנים

חיצונית זו אותה סונטה, שהושקה לפני כשנתיים ועיצובה עדיין מקטב את הדעות. עבור רבים היא נראית כמו מכונית ספורט-סלון דינמית וזורמת, עם גג מקומר וקו חלונות שנמתח לעבר זנב קצר. מאחור העיצוב קצת יותר רועש עם יחידת תאורה רוחבית וספוילר אחורי מודגש.

בחרטום הרעש כבר הופך לפס-קול של Heavy Metal עם פנסי חזית מלוכסנים, שמזכירים עיניים של חרק כועס, ופסי תאורה דקורטיביים וצועקים לאורך מכסה המנוע. את הרעש ממתנים במקצת חישוקי ספורט נאים וסולידיים ושימוש רגוע יותר בקישוטי כרום.

תא הנוסעים היה ונותר אחת מנקודות החוזק של הסונטה. המכונית עוטפת את הנהג ונוסעיו במעטה מבודד של חומרים איכותיים כולל ריפוד עור נאה למראה, ודיפונים רכים ונעימים על כל פינה חשופה. הדלתות נסגרות בצליל טפיחה סולידי, בידוד הרעשים אבסולוטי, והמתגים ומוטות התפעול מחליקים בחרישיות במקומם, כמו במכוניות של מותגי פרמיום, שעולות הרבה יותר.

גרסת הבסיס מסתפקת בלוח מחוונים אנלוגי קלאסי, שלטעמי הרבה יותר ידידותי לתפעול. עם זאת, יש להניח שרוב הלקוחות יבחרו בגרסת האבזור העילית של המכונית, שמגיעה עם לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מולטימדיה רוחבי וענק לצידו.

בדגם יש מרחב פנים, ושלושה מבוגרים בגובה ממוצע לא יתקשו למצוא מקום לכתפיים ולברכיים מאחור. תא המטען מאסיבי עם בונוס של כמה עשרות ליטרים בדגם הטורבו, שבא על חשבון וויתור על הסוללה של ההנעה ההיברידית.

13 קמ"ש לליטר: פחות חסכונית בדלק

במקום מערכת ההנעה ההיברידית, שהייתה ברירת המחדל בסונטה, ניצב מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין בהספק 180 כ"ס, שאותו פגשנו בשלל דגמים של יונדאי, כולל בטוסון החדש. ההבדל המרכזי הוא שבדגם הטורבו המנוע משודך לתיבה אוטומטית מקובלת בת שמונה מהירויות ולא לתיבה כפולת מצמדים, שעמה הוא מופיע בדרך כלל.

מסתבר, שההבדל הזה מאד מהותי. התיבה האוטומטית מחליקה היטב את המומנט המכובד של המנוע בכל העברה, וחוסכת לנהג את הטלטלות שמאפיינות תיבות כפולות מצמדים במצבי עצור-סע. בנוסף, היא מאפשרת למכונית לגלוש במהירויות גבוהות מאד על הכביש המהיר. המנוע עצמו מעניק למכונית תנופה מכובדת גם בעת האצות בעליה, ומרגיש זריז יותר משמעותית מהגרסה ההיברידית בזכות יתרון משקל משמעותי. התחושה הזו מקבלת גיבוי מנתוני תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש, שמהירים יותר בכמעט שניה שלמה (8.6 שניות) למרות 12 כ"ס פחות מההספק של ההיברידית.

את המחיר על הביצועים משלמים מטבע הדברים בתחנת הדלק. אם ההיברידית מתהדרת בצריכה ממוצעת רשמית של כ-20 ק"מ לליטר, בטורבו הצריכה הרשמית היא כ-13 ק"מ ליטר ובתנאי אמת קרוב יותר ל-10 ק"מ לליטר. זו לא בעיה אם החברה משלמת על הדלק, קצת פחות נעים אם אתם משלמים עליו מכיסכם במחירים שנושקים לשבעה שקלים לליטר.

יתרון המשקל של הטורבו על אחותה בולט גם על הכביש. אם הסונטה ההיברידית מצטיינת בעיקר בבידוד ושיוט למרחקים ארוכים, גרסת הטורבו שמחה לשחרר את העניבה מדי פעם לטובת נהיגה נמרצת ומהנה. לאחר נטרול מערכת ה"סיוע להיגוי", שמחבלת בהיזון החוזר, מגלים היגוי מאוזן ונעים שמאפשר לשמור על קשר סביר עם השלדה גם בפניות הדוקות. זו כמובן לא מכונית ספורטיבית אבל היא עדיין לא מוציאה את הנהג מחוץ למשוואה.

בדומה לגרסה ההיברידית, גם הטורבו מספקת חווית נסיעה, עם בידוד יעיל מאוד של שיבושי כביש מבלי לשלם על כך מחיר גבוה מדי בנטיית גוף. בנסיעה של כמה מאות קילומטרים הנוסעים העצבניים מאחור צפויים לשקוע לנמנום קל, וזו בהחלט מחמאה לרכב ולא לנהג.

פליטת גזי חממה לא בראש סדר העדיפות

כאמור, השינוי במיסוי על היברידיות משנה גם את חוקי המשחק בשוק. הסונטה טורבו עולה כיום כ-188 אלף שקל, שהם כעשרת אלפים שקלים פחות מהסונטה ההיברידית עם אבזור מקביל. ההפרש ביניהן אף עשוי לגדול כשיסתיימו המלאים של ההיברידית, שיובאו לפני עליית המס. עם הפרש מחיר כזה, ועם היתרון בביצועים של הטורבו, יש לטורבו עדיפות ברורה על פני אחותה המחושמלת למעט סוגיית צריכת הדלק.

שכחתי משהו? אה כן, פליטה הרבה יותר גבוהה של גזי חממה בגרסת טורבו. זו הייתה מלכתחילה הסיבה להטבות המס על היברידיות, אך אם למדינה אין בעיה להחזיר את גרסאות הבנזין לתחרות, קשה לבוא בתלונות אל רוכשי הרכב שעושים את אותו הדבר.

חלק מהמתחרות

סקודה סופרב 1.5 טורבו

הגרסה עם מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין עולה בין כ־180-211 אלף שקל. היא נמתחת לאורך 4.86 מ’, ניצבת על בסיס גלגלים של 2.84 מ’ ומציעה תא נוסעים מרווח. המנוע מייצר 150 כ"ס, משודך לתיבה כפולת מצמדים ומאיץ את הרכב ל-100 ב-9.2 שניות.

סקודה סופרב 1.5 טורבו / צילום: יח''צ

פיז'ו 508 1.6 טורבו

200 אלף שקל עולה הגרסה ברמת אבזור גבוהה. אורכה 4.75 מ’, בסיס הגלגלים באורך 2.8 מ’ ותא נוסעים חדשני. מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין מייצר 180 כ"ס, משודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-8.5 שניות.

פיז'ו 508 1.6 טורבו / צילום: יח''צ

שברולט מאליבו 1.5 טורבו

177 אלף שקל עולה הגרסה ההתחלתית. תא הנוסעים מאובזר, ומנוע 1.5 ליטר טורבו בהספק 163 כ"ס, שמשודך לתיבת הילוכים רציפה ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9.5 שניות. המכונית נמתחת לאורך 4.92 מ’ וניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.83 מ’.

שברולט מאליבו 1.5 טורבו / צילום: יח''צ

עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

המכירות של אפל צנחו בשיעור היסטורי, אז למה המשקיעים מרוצים

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל