גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארגון העיתונאים פורש ממועצת העיתונות; עמוס שוקן: "חבורת נוכלים ונוכלות"

ארגון העיתונאים פרש במחאה על כפל הכובעים של הנשיא הטרי של המועצה, השופט בדימוס חנן מלצר, שמונה לאחרונה גם ליו"ר חברת הביטוח מגדל אחזקות • מו"ל "הארץ" עמוס שוקן, שהיה אדריכל המינוי של מלצר, המשיך לתמוך בו למרות הטענות על ניגוד עניינים

חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף
חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף

לאחר ישיבה סוערת, שדנה בסוגיה האם השופט בדימוס חנן מלצר יכול לחבוש שני כובעים - של נשיא מועצת העיתונות ושל יו"ר מגדל אחזקות - ארגון העיתונאים הודיע אמש (א') כי הוא פורש מהמועצה, לאחר שרוב חבריה הצביעו בעד הישארותו של מלצר. המהלך הותיר את מועצת העיתונות ללא ייצוג של העיתונאים עליהם היא אמורה לפקח.

הפרישה מגיעה אומנם על רקע אישרור מינויו של מלצר, אך את שורשיה אפשר לחפש עוד במאבק שניהל הארגון מול הנשיאה הקודמת, השופטת בדימוס דליה דורנר, בניסיון "לנער" את המועצה, לאמץ אסטרטגיה עדכנית ולגייס לצורך זה מנכ"ל בשכר.

דורנר נאלצה לפרוש לאחר שהתברר כי לא רק שניהלה את המועצה כפוליטיקאית משופשפת, אלא גם שקדה בחודשים שטרם פרישתה על הקמת מכון עיתונות מתחרה. הסיפור, שפורסם בהרחבה כאן בגלובס, אף הביא בין היתר לפרישת גלובס ממועצת העיתונות (ראו גילוי מלא). בהמשך, דורנר ושוקן היו אלה שהביאו למינויו של מלצר לנשיא המועצה, ועל כך סוכם עוד בשלהי תקופתו כשופט עליון. 

קנטי: "חברי המועצה לא מבינים מה תפקידם"

יו"ר ארגון העיתונאים, נורית קנטי, טענה כי ניגוד העניינים של מלצר היה הקש ששבר את גב הגמל. "המינוי זה סממן לטשטוש גבולות, לתהליך שעוברת החברה הישראלית. סוגיית ניגוד עניינים נמצאת בעיקר בשדה של נראות ציבורית, והשדה הזה הצטמצם בחברה הישראלית".

לדברי קנטי, קשרי ההון-שלטון-עיתון רק התרחבו: "צריך להגיד די בשלב מסוים, ומועצת עיתונות לא יכלה להרשות לעצמה להגיד ‘זה תהליך שקורה, ואנחנו נזרום איתו’".
כשמלצר נבחר לנשיא מועצת העיתונות, גם הארגון הצביע בעדו.

לטענת קנטי, מלצר אמר להם שהמינוי במגדל עלה לאחר שמונה לנשיא מועצת העיתונות. לדבריה, כדי לאפשר למועצה להשתקם אחרי התקופה שעברה עליה, היה מצופה ממלצר לוותר על התפקיד. 

"אף אחד מאיתנו לא כופר בחשיבות של מועצת העיתונות, זאת גם הסיבה שבמשך זמן ארוך ניסינו לקחת חלק בשיקום. סוגיית מגדל היא סמל לכיוון שאליו המועצה הולכת".

נורית קנטי / צילום: עידו קינן, ויקיפדיה

קנטי לא הופתעה מהתמיכה שקיבל מלצר בקרב חברי המועצה האחרים. "ההתנהלות של מועצת העיתונות בשנים האחרונות מראה שחברי המועצה לא מבינים מה תפקידם ולמה הם שם. זה הפך לארגון שלא ברורה מה מטרתו, יושבים שם אנשים שהקשר ביניהם למה שקורה היום בעיתונות הולך ומתרחק, והם אמורים להיות אלה ששומרים ומגדירים את הדרך האתית לעיתונאים.

"זה נהיה גוף פוליטי בעקבות הקרבות שהתנהלו שם טרם תקופתי, היו שם התנהלויות לא תקינות. מועצה שאמורה לקבוע עקרונות אתיים לא יכולה להרשות לעצמה ליפול בדברים שנויים במחלוקת. עליה לשמור על נראות ועל הבנה למה שקורה בעיתונות".

למרות זאת, קנטי מבהירה כי בארגון רואים חשיבות רבה בקיומו של גוף העוסק באתיקה וחופש העיתונות. "אמש התבטאו עיתונאים רבים נגד המועצה ואמרו שהם לא מבינים מה התפקיד שלה", היא סיפרה. "עצם העובדה שרבים בציבור לא מבינים מדוע צריך מועצת עיתונות, מוכיחה למה זה גוף חשוב למדינה דמוקרטית. אבל חשוב שהגוף הזה יקדם ערכים שיהיו מותאמים לענף בהם הוא עוסק. יש צורך במועצה עם כוח ציבורי, שתהיה לה אמירה בהיבטים אתיים וחופש עיתונות.

"לכן, הארגון ינסה להקים גוף אחר של עיתונאים שימלא את החלל שמועצת העיתונות הותירה. נהיה חלק מרכזי וחשוב בהקמת ארגון אחר שעניינו אתיקה וחופש העיתונות, שיכיל נציגים שמחוברים באופן הדוק לעיתונות ולמה שקורה איתה היום ומשמעותי לציבור".

שוקן: "בשביל מה הם השתתפו בהצגה הזאת?"

הטיעונים של ארגון העיתונאים נגד כפל הכובעים של מלצר נגעו לניגודי אינטרסים. מו"ל "הארץ" עמוס שוקן, בין השושבינים האחראים למינויו של מלצר לנשיא מועצת העיתונות, גיבה אותו והצביע נגד הדחתו.

שוקן ביקר את המהלך לנסות להדיח את מלצר: "אני לא יכול להגדיר את מה שהיה אתמול אלא כמעשה של חבורת נוכלים ונוכלות. בשביל מה הם השתתפו בהצגה הזאת, כשיכלו לומר מראש, לפני ההצבעה, שבמועצה שבראשה עומד השופט בדימוס חנן מלצר הם לא ישתתפו".

עמוס שוקן / צילום: אביב חופי

כשנשאל על-ידי גלובס אם אין ניגוד עניינים בין תפקידו של מלצר כיו"ר חברה מסחרית לבין תפקידו כנשיא מועצת העיתונות, השיב שוקן כי אי-אפשר לומר שאין ניגוד עניינים. "אף אחד לא הצביע על ניגוד עניינים ספציפי, וכשיש ניגוד עניינים, אפשר לנסח הסכם ניגוד עניינים", אמר.

לדבריו, "זה לא אידיאלי, אבל למועצת העיתונות כבר היו נשיאים מוצלחים כמו עו"ד יהושע רוטנשטרייך ועו"ד חיים צדוק, ולשניהם היו יכולים להיות ניגודי עניינים רבים בגלל הלקוחות החשובים שהיו להם".

שוקן סבור כי המועצה יכולה לא להיות תלויה בעיתונאים. "גם בית המשפט פועל בלעדיהם. אני לא חושב שזאת הכוונה של הנשיא, ונראה איך הדברים יתפתחו".

מארגון העיתונאים נמסר: "ניסינו בחודש האחרון ועד לרגע האחרון לשכנע הן את מלצר והן את חברי מועצת העיתונות שכפל התפקידים אינו ראוי, ושעליו לבחור בין תפקידו כיו"ר מגדל לבין תפקידו כנשיא. לכן דרשנו לקיים דיון בו נשמיע את טיעונינו, ולאחר מכן הצבעה גלויה בנושא במליאת המועצה. לאחר שנוכחנו כי רוב חברי המועצה אינם תופסים את הבעייתיות הזועקת לשמיים של המשך הכהונה של מלצר עם כפל תפקידיו, הודענו כי איננו רואים טעם בהישארות בגוף שמגבה המשך התנהלות זו. אנו נפעל בצורה נחושה על-מנת להקים חלופה ראויה ורלוונטית למועצת העיתונות". 

 *** גילוי מלא: גלובס פרש בשנה שעברה ממועצת העיתונות על רקע חוסר המוכנות של המועצה במבנה ובהרכב הנוכחי לקיים דיון בבעיות הבוערות של המקצוע ובעיקר בנושא האמון בעיתונות. 

עוד כתבות

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה