גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המאבק באפליה המגדרית בשדרה הניהולית הבכירה לא הוכרע

הרבה תקרות זכוכית של העבר התנפצו כבר מזמן, אבל כל עוד לא תישמר הדרך פתוחה מהתחתית ועד הצמרת, אפשר יהיה להחזיר את המצב אחורה ● אם לא ננצל את ההישגים שצברנו כדי לוודא שהמסלול שעשינו יכול להיות נחלתה של כל עובדת באשר היא - אין לדרך משמעות אמיתית

המנהלת הבודדה בחדר צריכה לשאוף לשנות את הרכב החדר מיד עם כניסתה לתפקיד / צילום: Shutterstock, Jacob Lund
המנהלת הבודדה בחדר צריכה לשאוף לשנות את הרכב החדר מיד עם כניסתה לתפקיד / צילום: Shutterstock, Jacob Lund

זה היה לפני 20 שנה. כשהממשלה מינתה אותי למנכ"לית משרד התיירות, כינסתי את המטה הבכיר של המשרד, אותו הכרתי היטב גם מתפקידים קודמים וגם מתקופה קצרה שבה הייתי יועצת לשר.

החדר היה מלא בהרבה פנים ידידותיות מסביב לשולחן, אבל מעט מאוד נשים.

באותה תקופה להיות אישה מנכ"לית במשרד ממשלתי עוד היה עניין ממש פורץ דרך. הייתי בין חמש הנשים הראשונות שזכו למנכ"ל משרד ממשלתי, אבל שם למדתי יותר מאשר בכל מקום אחר, איך ההשפעה של דרגי הביניים הניהוליים מעכבת בצורה משמעותית את המאבק לשוויון מגדרי.

לפני שנצלול לעומקה של הבעיה, כדאי להביט בסקטורים השונים ממעוף הציפור. בהרבה גופים ציבוריים - והדבר נכון גם בחברות וארגונים בסקטור הפרטי - נוצר רוב של נשים מועסקות. גם בענפים שהיו בעבר "גבריים", כבר הגיעו לנקודת איזון או אפילו לרוב נשי.

על פניו, רוב נשי במקום העבודה מעיד על שוויוניות, אבל ככל שמביטים אל סולם הדרגות הפנימי, מגלים כי התקדמות של נשים נבלמת יחסית בשלב מוקדם של דרג ניהולי זוטר, ואילו ברוב תפקידי הניהול הבכירים יותר מוצאים רוב גברי מובהק.

לא הרבה יודו בכך בגלוי, אבל לקח לי זמן להבין שיש כאן יותר מאשר מקריות.

בתפקידים הראשונים שלי כמנהלת בסביבת עבודה גברית, לא ייחסתי הרבה משקל לעניין המגדרי. יתרה מזאת, הייתה מעין תחושה שאנחנו, המנהלות המעטות, נדרשות לסגל איזושהי קשיחות מסוימת, או אפילו חיתוך דיבור פחות רך ויותר החלטי, כדי "לעמוד בציפיות" של הכפופים לנו.

גם אני, כמו רבות אחרות, "הואשמתי" בסגנון ניהול "גברי". היום עצם הטענה הזו מקוממת ומזלזלת. אבל אני חושבת בכנות שבעבר היא נתפסה בעיניי יותר כניסיון כושל להחמיא, וכשאת נדרשת להיות הכי "גבר" בחדר (בדיחה מיזוגנית שנהגו לספר על גולדה מאיר), את לא מעסיקה את עצמך בסוגיות כמו שוויון מגדרי - הרי מה יגידו כל הבנים?

וזו הדילמה שמלווה נשים מנהלות כבר יותר מ-30 שנה, ואותה צריך לפתור בתשובה מאוד ברורה וחד-משמעית. זה הזמן והמקום לעסוק בשוויון מגדרי.

בתפקידי הבא שמילאתי, כמנכ"לית מרכז הקונגרסים הבינלאומי - בנייני האומה בירושלים, כבר הגעתי עם מוטיבציה ליישם את התובנה בעצמי. איישתי שתיים מתוך שלוש משרות סמנכ"ל על-ידי נשים מצוינות, ראויות, מתאימות ומוכשרות, אבל בהחלט מתוך כוונת מכוון לייצר איזון מגדרי גם בדרגי הניהול הזוטרים יותר, להבהיר שמסלול הקידום הפנימי יהיה מבוסס בראש ובראשונה על קריטריונים מקצועיים, אבל פתוח במידה שווה לחלוטין לגברים ולנשים.

היה לי ברור שהמנהלת הבודדה בחדר צריכה לשאוף לשנות את הרכב החדר מיד עם כניסתה לתפקיד. להבין איפה ולמה נעצרות הנשים בארגון שעליו היא ממונה, לבדוק האם מדובר בתקרת זכוכית שפשוט מונעת מהן התקדמות לדרגי ניהול בכירים, ולשבור אותה בלי הנד עפעף.

בעצמי, שנים התקוממתי נגד אפליה מתקנת. עצם המונח הרגיז אותי. אנשים ונשים צריכות וצריכים להתקדם על בסיס כישורים ויכולת אישית, נקודה. אבל כשארגון מסוים או ענף מסוים מותירים באופן גורף נשים בעמדות ניהול זוטרות מאוד, ומקדמים באופן שיטתי רק גברים לתפקידי ניהול בכירים, אין פה שום בסיס של כישורים ויכולת אלא נורמה מתמשכת לצד אפליה סמויה, למשל - החשש לקדם אישה מפני שבתפקיד בכיר יותר הקונפליקט בין המקצועי לאישי יהיה יותר משמעותי.

זה בדיוק מה שהייתי נחושה להסיר מסדר היום. אישה יכולה להיות מנהלת נהדרת ולבחור את הדרך שבה היא מאזנת בין בית לקריירה, מבלי שמקום העבודה יביע את עמדתו בעניין. מנהלת טובה יכולה לבצע את המשימות שלה מכל מקום ובכל שעה, וענייניה הפרטיים הם ענייניה, בין אם מדובר במבנה המשפחתי או בחלוקת הנטל הפנימית בו.

היום בשדרה הניהולית הבכירה במגזר הציבורי בישראל כבר לא מתרגשים מאישה מנכ"לית, וטוב שכך (כולן, אגב, משלבות בכישרון רב בין המקצועי לאישי). ממשרדי ממשלה ועד בנקים, מנציבת שב"ס ועד נשיאת העליון, הרבה תקרות זכוכית של העבר התנפצו כבר מזמן.

אבל כל עוד לא תישמר הדרך פתוחה מהתחתית ועד הצמרת, אפשר יהיה להחזיר את המצב אחורה. אם לא ננצל את ההישגים שצברנו כדי לוודא שהמסלול שעשינו יכול להיות נחלתה של כל עובדת באשר היא - אין לדרך משמעות אמיתית.

הכותבת היא מנכ"לית משרד התיירות לשעבר ומנהלת מרכז הקונגרסים - בנייני האומה לשעבר

עוד כתבות

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים