גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אמרו לי: 'את עם רגל בקבר מבחינת הקריירה, עדיף לנו להשקיע בבני 25-30'"

הן למדו, עבדו, צברו ניסיון ובנו קריירה - אבל שום דבר לא הכין אותן למה שיקרה כשינסו לחפש עבודה חדשה ● "אחרי 10 ראיונות עבודה עם מראיינים מאוד מאוד צעירים, הבנתי שהגיל הוא מחסום. כשאת שומעת כל כך הרבה פעמים רצופות 'לא', את מתחילה לתהות מה לא בסדר איתך" ● מה עובר על נשים שמחפשות עבודה בגיל 50 פלוס

מה עובר על נשים שמחפשות עבודה בגיל 50 פלוס / צילום: shutterstock
מה עובר על נשים שמחפשות עבודה בגיל 50 פלוס / צילום: shutterstock

ד' עבדה באותו מקום 21 שנים. היא התקדמה וטיפסה במעלה הסולם עד שהגיעה למשרה בכירה בשכר יפה. ואז, לפני שנים ספורות, היא נאלצה לפרוש מהעבודה בשל בעיה בריאותית. היא הייתה אז בת 57 ומובטלת רק כמה חודשים, אבל הופתעה לגלות שלניסיון, לכישורים וליכולות שלה אין ביקוש.

״עבדתי במשרה בכירה, הצלחתי מאוד, הרווחתי טוב והייתה הכרה ביכולות שלי גם במקום העבודה וגם בתעשייה הרלוונטית. כשפרשתי לזמן קצר ידעתי שלא יהיה פשוט כי בתחום שלי מעדיפים צעירים. כל השנים ראיתי את שכבת הגיל שלי מתכווצת, מגיעים ילדים בני 20 ומשהו ומתייחסים אלייך כדינוזאור. אבל לא הבנתי כמה זה הולך להיות קשה״, היא מספרת.

אף שהיו לא מעט משרות פנויות בתחום, היא לא הצליחה להתקבל לאף אחת מהן. ״הזמינו אותי לראיונות כי לא ציינתי בקורות החיים גיל וגם לא פירטתי את כל הניסיון המקצועי שלי״, היא מסבירה, ״הייתי מועמדת אידיאלית, עם המון ניסיון ובלי ילדים קטנים, יכולה לעבוד אינסוף שעות ביום. אבל כשמראיין אותך בחור בן 30 ומסתכל עלייך כאילו את אמא שלו - ההמשך ידוע מראש. הם מחפשים מישהו בן גילם שיוכלו להגיד לו מה לעשות״.

ד' התאכזבה שוב ושוב, וגם הרגישה איך המשבר מעמיק וההצעות הולכות ופוחתות. מנגד, היא אומרת, ״אני רואה את הגברים סביבי ובגילי, בתפקידים כמו שלי, שעשו הסבות או עזבו מקומות עבודה והמציאו את עצמם מחדש בן רגע. התחושה היא שיותר קל להם״.

 

תופעת הגילנות (Ageism) או אפליה על רקע גיל נפוצה כלפי כל המינים והמגדרים, אבל נשים סובלות ממנה משמעותית יותר. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות במשרד הכלכלה ובנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה העלו כי נשים רבות שמחפשות עבודה מעל גיל 40 נתקלות בה - חלקן כלל לא מוזמנות לראיונות עבודה, וגם אלה שמצליחות למצוא - פעמים רבות נאלצות להתפשר על משרה זוטרה יותר בשכר נמוך מזה שהרוויחו לפני כן.

זה גם מה שקרה ל-ד': אחרי ניסיון קצר כעצמאית היא מצאה עבודה בעמותה, בתנאים רחוקים מאלה שהיו לה בעבר. ״אני עובדת במשרה שפחות מתאימה לי, בשכר שהוא כמעט חצי ממה שהרווחתי קודם".

למה הסכמת לכך?
״לא הייתה לי ברירה. אחרי עשרה ראיונות עבודה, שבכולם ראיינו אותי אנשים מאוד מאוד צעירים, הבנתי שהגיל הוא מחסום. כשאת שומעת כל כך הרבה פעמים רצופות 'לא', את מתחילה לשאול מה לא בסדר איתך״.

״לא כתבתי גיל בקורות החיים״

על פי מדד הגיוון של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בזרוע העבודה שפורסם במאי 2021, בשנת 2020 נרשמה עלייה של 40% במספר הפניות לנציבות בנושא אפליה על רקע גיל בהשוואה לשנה קודמת - וכן נרשם מספר הפניות הגבוה ביותר מאז 2008, אז נוסדה הנציבות והחלו המדידות.

הנתונים מלמדים שנשים אכן סובלות יותר מהתופעה. נשים בנות 45 ומעלה מרוויחות שכר נמוך במידה ניכרת מהגברים בכל ענף ונמצאות בייצוג יתר בענפים שבהם השכר נמוך ביותר, כמו ייצור טקסטיל ושירותי תחזוקה. גברים בני 45 ומעלה משתכרים ברוב הענפים פי 5 ויותר מעובדים צעירים, בעוד ששכרן של הנשים באותו גיל באותם ענפים דומה לשכרן של עובדות צעירות יותר, ועומד על כשני שלישים מזה של הגברים. מעבר להשפעה המיידית של עבודה בשכר נמוך על איכות ורמת החיים, הפערים הללו באים לידי ביטוי גם בהפרשות לפנסיה - ומשאירים את הנשים הרחק מאחור מבחינת היכולת להתקיים בכבוד גם אחרי היציאה ממעגל העבודה.

עוד לפי מדד הגיוון, לנשים מעל גיל 45 ייצוג נמוך במקצועות שנחשבים יוקרתיים כמו תכנות ומחקר ופיתוח, בעוד שגברים בני אותו גיל נמצאים בהם בייצוג יתר.

״אפליה מחמת גיל פוגעת גם בנשים וגם בגברים בשוק התעסוקה״, אומרת עו״ד מיכל גרא מרגליות, לשעבר מנכ״לית שדולת הנשים, ״אבל אצל נשים זה מתחיל יותר מוקדם ומתבטא בעוצמה יותר גבוהה״.

רו״ח איריס שטרק, לשעבר נשיאת לשכת רואי החשבון ובעלת משרד גדול בתחום, סבורה כי ״אנשים תופסים את העולם כשייך לצעירים, ובטח כשמדובר בהייטק או בתחומים מתקדמים אחרים - צעירים נתפסים כהרבה יותר טכנולוגיים ומעודכנים. הקושי קיים אצל שני המינים, בטח מגיל 55 ומעלה. גם המראה הבוגר וגם התפיסה כאובר קווליפייד. שיעורי האבטלה הרבה יותר גבוהים בגילאים האלה״.

ט', 59, שחזרה לאחרונה לישראל לאחר שנים של מגורים באירופה, מכירה את הנושא מקרוב. "בתפקיד האחרון שלי באירופה הייתי בדרג ניהול בתחום קשרי לקוחות, קשרי תורמים והפקת אירועים. חזרתי לארץ עם ניסיון רב, עשיתי תערוכות בינלאומיות והייתי מאוד מוערכת שם.

"כשהתחלתי לחפש עבודה, אף אחד לא ענה לי. לא כתבתי גיל, אבל כתבתי ניסיון חיים, וזה מספיק כדי להראות שאני ותיקה. 100% מהפניות שלי נותרות ללא תשובה".

ט' חוששת מהעתיד. "אני עושה עכשיו הסבה מקצועית כדי לתת לעצמי יתרון נוסף בעיני מעסיקים, אבל אני לא בטוחה שזה יעזור לי למצוא עבודה, כי הרושם שקיבלתי מהשוק פה הוא שאני מבוגרת מדי. אני יכולה לתת עוד 10 שנים למקום עבודה ולתת את כל-כולי, אבל אף אחד לא לוקח. התחושה היא שכשגבר עובר גיל מסוים הוא מכובד, אישה באותו מצב פשוט לא רלוונטית".

אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI ויו"ר שדולת הנשים בישראל, מסבירה שהמדרון מטה של הנשים מתחיל הרבה לפני גיל 50. ״הרבה פעמים נשים יוצאות מהמירוץ או מאטות אותו כדי לטפל בילדים ובבית, וכשהן חוזרות אחרי שהילדים גדלו, זה כבר כמעט לא משנה מה הן עשו קודם. הן לא היו בתעסוקה רציפה ולא בנו קריירה, אז הסיכוי שימצאו עבודה שתואמת להשכלה ולכישורים שלהן שואפת לאפס. הרבה יותר נשים עושות את השיבוש הזה מאשר גברים״.

עו"ד טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 - מנוע לשינוי חברתי, עמותה הפועלת ליצור שינוי בתעסוקה, חינוך, בריאות, רווחה ודיור, מוסיפה כי "נתוני הלמ"ס לשנת 2020 מראים שמגיל 60-64 רק 57% מהנשים מועסקות לעומת 73% מהגברים. בגיל 50 כ-79% מהגברים מועסקים לעומת 71% מהנשים. ככל שעולים בגיל גם גברים סובלים מגילנות, אבל אצל נשים זה יותר מוקדם ויותר חריף".

״נערת הגלגל והמגיש״

פרופ' רונית קרק, ראש המגמה החברתית-ארגונית במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן, מסבירה כי "אנחנו מוקפות בתפיסות וסטריאוטיפים. במהדורות החדשות למשל, המגישות צעירות ואחריהן לא נראה כמעט נשים מבוגרות. גברים מבוגרים לעומת זאת, בהחלט נראה, אף שהם לא תמיד אסתטיים ואפילו לא היו אסתטיים כשהיו צעירים. זה לא הקריטריון שלפיו נבחרו. אבל נשים חייבות להיות אסתטיות. זה כמו שאנחנו רגילים לראות גבר מבוגר שיוצא עם צעירה, אבל מופתעים כשזה להפך. עדיין שולט הדימוי של נערת הגלגל והמגיש״.

גם אם במקרים מסוימים אפשר לטעון שלמועמד גבר יש יותר ניסיון משום שהמועמדת שמולו עצרה את הקריירה לכמה שנים לטובת גידול הילדים, הרי שהאפליה הטהורה מתגלה כשהנתונים של מחפשי העבודה - גבר ואישה - זהים. קרק מספרת על מחקר שבו ״ערכו קורות חיים זהים ל'דנה' ול'דוד', והתברר שבכל המקצועות שנתפסים כגבריים או ניטרליים, גם המנהלים הגברים וגם הנשים שגייסו העדיפו את הגבר דוד ולא את דנה, למרות שקורות החיים זהים. למקצועות 'נשיים' העדיפו את דנה. כשמתלווה להטיה הזאת של גבר מול אישה גם הטיה של גיל, אז נשים נמצאות בהצלבת זהויות - את גם אישה וגם מבוגרת או זקנה, אז את תחווי פעמיים אפליה והסיכוי שלך למצוא עבודה או להתקדם בעבודה נמוך משל גבר".

״49 זה לא גיל לקריירה אקדמית״

א' בת ה-50, מתארת את עצמה כ"סיפור הקלאסי של אפליית נשים ואפליית גיל ביחד". היא הייתה בכירה בתחום העבודה הסוציאלית, הצליחה מאוד באקדמיה ומספרת כי ״לא פעם אמרו עליי שאני כוכב זוהר בתחום״. ואז היא התחתנה וילדה ילדים. ״היה ברור שאני נותנת לו לעוף עם העבודה שלו ואני אהיה יותר בבית. הייתי מרצה באוניברסיטה וצמצמתי אחוזי משרה. אחר כך הייתי צריכה לטפל גם בהורים אז צמצמתי עוד יותר, וכל פעם זה נגס לי בקידום. ואז בעלי קיבל הצעה לרילוקיישן ועזבנו את הארץ ל-8 שנים״.

בחו"ל היא כמעט והשלימה דוקטורט נוסף, אך מספר חודשים לפני הסיום חזרה המשפחה להתגורר בארץ. ואז היא גילתה את הגילנות במלוא הדרה.

"חזרתי עם המון ידע בתחום והיה ברור לי שאני חוזרת לאוניברסיטה ללמד. ואז אמרו לי בצורה ישירה - אבל לא פורמלית - שהגיל שלי מבוגר מדי ואין מה לחזור עכשיו. אמרו לי: 'את עם רגל בקבר מבחינת הקריירה שלך, זה כבר לא גיל לקריירה אקדמית, אנחנו רוצים לטפח בני 25-30'. זה היה לפני שנה. הייתי בת 49 והייתי בהלם מזה".

א' מצאה את עצמה בעבודה בשכר נמוך ובתנאים פחות טובים ממה שהייתה רגילה. "השכר הוא בדיחה לכישורים ולגיל שלי, 8,000 שקל ברוטו. גברים שלמדו איתי והיו פחות טובים ממני משגשגים היום. זה שם לי מול הפנים את הקושי של נשים. נתתי את עצמי מאוד לבית, לילדים, להורים ולקידום של בעלי, וכשהתאוששתי וחזרתי זה כבר היה מאוחר מדי".

גם עבור ו', בת ה-59, שעבדה כמזכירה בסטארט-אפ קטן והקורונה פלטה אותה לשוק האבטלה, החזרה לשוק העבודה הייתה קשה. "אני דוברת אנגלית שפת אם, חייתי בארה"ב 12 שנה ואני בעלת תואר שני. הרווחתי בעבודה הקודמת שלי 15,500 שקל ברוטו והיום אני בקושי מגרדת את ה-10 מלמטה. עברתי 5 מקומות עבודה בחצי השנה האחרונה כי הרגשתי שאני מנוצלת בכולם בצורה מאוד מאוד קיצונית. מצד אחד אני מצליחה למצוא עבודה מהר, אבל מצד שני המעסיקים מרגישים נוח להציע לי שכר מאוד מאוד נמוך ומנצלים אותי מאוד במסגרת העבודה לשלל תפקידים, כי הם מרגישים שאין לי ברירות".

למה את מייחסת את ההתנהלות הזאת לגילנות?
ו': "לא פעם אמרו לי בעבודה 'היום זה עולם של צעירים. אתם לא עומדים בקצב של הצעירים והטכנולוגיה'. נותנים תחושה שעושים לי טובה שמעסיקים אותי בכלל. תחושה של 'תגידי תודה'. כבר מגיל 40 התחלתי להרגיש את השינוי ביחס של המעסיקים, וזה הלך והחריף עם השנים".

הפער בין העולם שלה לעולם הצעירים היכה ב-ו' לאחרונה, דווקא כשהילדים שלה התקבלו לעבודות מכניסות מאוד. "הבת שלי בת 29, היא דאטה אנליסטית והתחילה השבוע את העבודה השנייה שלה בחיים בחוזה של 24 אלף שקל בחודש פלוס משכורת 13. הבן שלי התחיל לעבוד כמנהל פרויקטים בחברת הייטק מאוד מוכרת והוא משתכר 40 אלף שקל. הם תותחים, שניהם, אבל גם אמא שלהם תותחית, ואני מתבאסת שאני מרוויחה רבע מהבן שלי".

אבל התחושה הלא נעימה מתגמדת לעומת ההשלכות מרחיקות הלכת האחרות של תופעת הגילנות. ״האפליה תורמת לכך שבגיל 60 נשים רבות כבר לא עובדות, והתוצאה היא קשה: נשים מבוגרות הרבה יותר עניות. הן משתכרות פחות לאורך החיים והפנסיה שלהן הרבה יותר נמוכה״, אומרת גרא מרגליות. ״הפתרון חייב להיות ממשלתי. כדי למנוע עוני בגילאים מבוגרים, לא די להעלות את גיל הפרישה ושנשים יסתדרו. צריך להשקיע הרבה יותר מוקדם ובפרט באוכלוסייה הרלוונטית - בני ובנות 45+״.

״הבכירות לא חוו את זה על בשרן״

ובכל זאת, יש נשים מעל גיל 50 ו-60 שממונות לתפקידים בכירים ומובילים במשק. ד"ר חדוה בר, לשעבר המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, מונתה למשנה למנכ"ל חברת הפינטק איטורו (eToro) בגיל 52, ורק לאחרונה מונתה יועצת משפטית חדשה לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, שכבר עברה את גיל 60. רקפת רוסק עמינח, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי, נכנסה לקבוצת ההשקעות בהייטק טים8 (Team8) כשהיא בת יותר מ-50. ויש גם שלל נשות עסקים מובילות ובולטות במשק שחגגו זה מכבר 60 וגם 70, חלקן ברשימת המשפיעות.

מדובר כמובן ביוצאות דופן שמילאו כל אחת שורה של תפקידים בכירים במשק, והפניית הזרקור אליהן רק מדגישה את חריגותן בנוף. אחת הנשים הבכירות המוכרות במשק, שביקשה להישאר בעילום שם, אמרה ש"הבכירות באמת לא חוו את זה על בשרן, ואלה שנתקלו אולי באיזו הרמת גבה לגבי הגיל שלהן לא יספרו על זה כי הן לא רוצות להיות מתויגות כמי שחוו גילנות". כשניסינו לדבר עם כמה מהבכירות המוכרות במשק על הבעיה קיבלנו מרובן תשובה דומה: ״אני לא חוויתי גילנות״. אחת מהן אמרה לנו: "אני בת 64 ואני לגמרי לא שם, ומעולם לא חשתי אפליה על רקע גיל. עדיין אני לא מרגישה בנוח לדבר על כך ולשים את עצמי בפרונט כשמדברים על זה, כי זה עלול לדבוק בך גם אם רק הבעת את דעתך בנושא. אף אחד לא מוכן להיות במועדון הזה".

לדברי פרופ' קרק, "רוב הנשים, כששואלים אותן, אומרות שאין הטיה. אני פוגשת אותן כל יום בארגונים ובכנסים ואומרת להן 'לכו תבדקו את תלוש השכר שלכן מול הקולגה'. אחרי חודש הן פוגשות אותי ומודות שצדקתי. לנשים הכי מתקדמות והכי בכירות הכי קשה לראות את זה. אני יכולה להיכנס לארגון עם מתכנתת אחת מתוך 40 מתכנתים, והיא תגיד שאין בעיה. אנשים שחושבים שהם לא מוטים ולא מודעים להטיות שלהם הם הכי מוטים וההחלטות שלהם הכי מוטות, כי לכולנו יש סטריאוטיפים, ואם אנחנו לא מודעים להטיות שלנו - הן פועלות באופן אוטומטי".

עוד כתבות

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק