גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבקר המדינה: המפלגות עדיין חייבות למדינה 200 מיליון שקל

ב-2014 עמדו סך ההלוואות של המפלגות מהבנקים על סך כולל של כ-35 מיליון שקל ● אלא שאז עבר התיקון לחוק מימון המפלגות שאיפשר קבלת הלוואות על חשבון המדינה, ועכשיו נראה כי הפוליטיקאים מרגישים בנוח עם המימון המדינתי לפעילותם וצוברים חובות

שלטים בזמן יום הבחירות לכנסת ה-23 / צילום: שלומי יוסף
שלטים בזמן יום הבחירות לכנסת ה-23 / צילום: שלומי יוסף

חובות של מאות מיליונים לקופת המדינה ותעמולה לא מזוהה ברשת: מבקר המדינה נתניהו אנגלמן מותח ביקורת חריפה על שימוש המפלגות בקופת המדינה לצורך מימון בחירות בדוח העוסק במימון מפלגות לכנסת ה-22 ולבחירות לכנסת ה-23. על פי נתוני הדוח, סך ההכנסות של 20 סיעות ממימון ממלכתי בבחירות לכנסת העשרים ושתיים הסתכמו בכ-182.7 מיליון שקל, ואילו הכנסותיהן של 17 סיעות מהמימון הממלכתי בבחירות לכנסת ה-23 הסתכמו בכ-236.5 מיליון (כתוצאה מגידול של כ-31% בשווי יחידת מימון). אלא שהמיליונים שקיבלו כחוק, לא מנעו מהסיעות לגייס עוד מיליונים בהלוואות ולהישאר חייבות למדינה 200 מיליון שקל שטרם הוחזרו לקופת המדינה.

לפני התיקון לחוק שמאפשר קבלת הלוואות על חשבון המדינה ב-2014, עמדו סך ההלוואות של המפלגות מהבנקים על סך כולל של כ-35 מיליון שקל. מאז התיקון לחוק, נראה כי הפוליטיקאים מרגישים בנוח יותר עם המימון המדינתי לפעילותן וצוברים חובות. כך שמאז 2014 ועד מרץ 2019 אחרי הבחירות לכנסת ה-21 המפלגות הכפילו את חובן למדינה במקום לבנקים שהצטבר לגובה של 79 מיליון שקל. אולם בין הבחירות לכנסת ה-21 ועד לבחירות לכנסת ה-23 נכון למרץ 2020 הפוליטיקאים חגגו וגובה ההלוואות זינק לכמאתיים מיליון שקל.

לפי נתוני המבקר, הליכוד חייבת 77 מיליון שקל לכנסת, יש עתיד - 18, חוסן לישראל (כחול לבן) - 18, העבודה - 10, ש"ס - 9.7 מיליון, ישראל ביתנו - 6.4, מרצ - 8.6 וכן הלאה עד לסך הלוואות מקופת המדינה (הכנסת) שעומד על 2.4 מיליון שקל. בעקבות מערכת הבחירות לכנסת העשרים ושלוש ותיקון 39 לחוק שאפשר את דחיית החזרת ההלוואות שיזמו המחוקקים, גדלו חובות הסיעות לאוצר המדינה ב-46%.

עלייה של כ-470% בגובה יתרות החוב של הסיעות

בהשוואה ליתרות ההלוואות שניטלו מתאגידים בנקאים קודם תיקון 33 לחוק שעמדו על כ-35 מיליון שקל, נכון ל-31.3.20 יתרת ההלוואות לכנסת מסתכמת בכ-200 מיליון שקל, שזו עלייה של כ-470% בגובה יתרות החוב של הסיעות מהלוואות. "הניסיון מלמד כי הסיעות מסתמכות על המימון הממלכתי השוטף לצורך החזר הלוואות שנועדו לכיסוי גירעונות שמקורם במערכות הבחירות, וכפועל יוצא הן אינן משתמשות במימון הממלכתי השוטף למטרה שלה יועד לפי החוק, דהיינו - קיום קשר רעיוני וארגוני עם הציבור בין בחירות לבחירות", כותב המבקר.

לאן הולך הכסף? מהדוח עולה כי הסיעות משתמשות יותר במרחב הדיגיטלי לקיום תעמולה פוליטית. בכנסת ה- 23 הוציאו הסיעות 99.6 מיליון שקל, כאשר 46.7% מהן עבור שימוש באינטרנט וברשתות החברתיות, 17.1% מהם לטובת שלטים ושלטי חוצות ו- 4.8% מהם לפרסומים בעיתונות. באשר לפעולות הביקורת, נמצא כי בבחירות לכנסת ה-23 הליכוד שילם לחברת ייעוץ מחו"ל בלי לספק אסמכתאות ולכן המבקר קנס אותה ב-50 אלף שקל של מימון לסיעה, עבור חריגה מתקרת ההוצאות מרצ נקנסה ב-15 אלף שקל, ואילו ש"ס שוב קיבלה אזהרה בשל "הוצאות שלא לפי חוק דרכי תעמולה".

בנוסף, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן החליט לשלול את יתרת מימון המפלגות מהליכוד ובל"ד בסך 300 אלף שקל, כך עולה מדוח מבקר המדינה להוצאות המפלגות בכנסת ה-22 ולבחירות לכנסת ה-23. בדוח נמצא כי בל"ד רשמה הוצאות עבור ייצוג משפטי של עובדים ובעלי זיקה לסיעה בהליכים פליליים ללא אסדרה ולכן אנגלמן יקנוס את הסיעה במאה אלף שקל.

בחשבון הליכוד מצא המבקר ליקויים כמו הוצאות עבור ייצוג משפטי של עובדים ויועצים בהליכים פליליים ללא אסדרה, הוצאות תשלום שכר למועמדי הסיעה בתקופת הבחירות שאינן כחוק ולסיום, באופן שחוזר על עצמו, קבע שוב המבקר כי קיומו של אירוע הלאומיאדה בתקופת הבחירות לכנסת נחשבת תרומה אסורה לסיעה. על כל אלה תיאלץ הליכוד להיפרד ממאתיים אלף שקל.

באשר לאירוע הלאומיאדה כותב המבקר "אין לי אלא לחזור על כך כי על הסיעה להסדיר נהלים ברורים בכתב הן כלפי מארגני האירוע והן כלפי המשתתפים בו בכל הנוגע לאירוע זה, לרבות בנוגע לפרסומים בדבר האירוע, בנוגע להשתתפות אקטיבית של חברי הסיעה ונבחריה באירוע ובנוגע למסרים המועברים במהלכו".

סתיור שפיר ויאיר גולן עדיין חייבים למדינה למעלה שבעה מיליון שקל

עוד עולה מהדוח כי מפלגת התנועה הירוקה שבראשה עמדה סתיו שפיר ועצמאות בראשה עמד יאיר גולן עדיין חייבות למדינה הלוואות בשווי למעלה משבעה מיליון שקל. למרות שהחוב עומד ומוכר בשנתיים האחרונות, המבקר שוב לא נוקט סנקציות כלפי המפלגות או מי שעמדו בראשן שלא מסדירים את החזרת החוב לכנסת. סיעת הבית היהודי כלל לא מסרה למשרד מבקר המדינה את חשבונותיה ואת הדוח הכספי ולכן איננה מופיעה בדוח.

סך הכל על פי נתוני הכנסת, הכנסות הסיעות בכנסת ה-22 שכיהנה רק חמישה חודשים וחצי הסתכמו בכ-78.2 מיליון שקל, כאשר 69 מיליון מתוכן ממימון ממלכתי, 6 מיליון דמי חבר, 2.7 מיליון תשלומים מהכנסת למימון העסקתו של צוות פרלמנטרי, 300 אלף שקל הכנסות אחרות ו-200 אלף מתרומות. הוצאות הסיעות הסתכמו בכ-69.8 מיליון שקל. לפי נתוני הסיעות בכנסת, הליכוד מככבת בראש טבלת הגירעונות עם גירעון של כמעט 69 מיליון שקל נכון למרץ 2020, דגל התורה עם כמעט עשרה מיליון גרעון, העבודה עם 8.8 מיליון, מרצ עם שמונה מיליון, רע"ם עם 4.7 מיליון, ש"ס עם 3.4 מיליון ועוד.

המבקר מותח ביקורת על הפעילות באינטרנט, אבל לא יכול לאשר מי אחראי לה

בהקשר לדוח על הבחירות לכנסת ה-21, המבקר החליט למנוע מימון של 50 אלף שקל ממפלגת זהות של משה פייגלין שעל פי הדוח קיבלה תרומות בסכומים גדולים מהמותר לפי החוק, בשל חילוט ערבויות שניתנו לה בסך כ-3 מיליון שקל משמונה ערבים בידי הבנקים המלווים, לאחר שהתברר שאין ביכולתה של הסיעה לפרוע את ההלוואות שנטלה. כמו כן הסיעה טרם כיסתה את הגירעון שנותר לאחר הבחירות. עוד נמצא בחשבונותיה של סיעת זהות כי נכללו הוצאות שאינן תקינות עבור תשלום שכר לשני מועמדי הסיעה בתקופת הבחירות לכנסת העשרים ואחת.

בתוך כך, במסגרת הדוח בחן המבקר את הפעילות הרשמית והלא רשמית של המפלגות ברשתות לקראת הבחירות לכנסת העשרים ושלוש. פעילות כזו על פי הנתונים קיימו מפלגות הליכוד, הרשימה המשותפת, ימינה, ישראל ביתנו, כחול לבן והעבודה-גשר-מרצ. במחקר הועלו אינדיקציות לכך שבוצעה פעילות תעמולתית ממומנת עבור סיעות ורשימות באמצעות רכישת חשבונות פייסבוק וטוויטר וכן באמצעות הפעלת חשבונות "הנחזים להיות פיקטיביים", כך בדוח. המבקר כותב כי עולה חשש כי "ברשתות החברתיות מתקיים שיח רחב היקף, אשר מתיימר להיות אותנטי, העלול ליצור הטעיה של הציבור ואף להטות את דעת הקהל לטובת סיעות או נגדן, ובכך הוא עלול להשפיע על תוצאות הבחירות".

הנתונים הועברו לסיעות, אלא שהן טענו בתגובה למבקר כי לא רכשו חשבונות מקדמי מפלגה ולא הפעילו תמורת תשלום פרופילים שלפי פעילותם נחזים להיות פיקטיביים. "בהיעדר זיהוי של הגורם האחראי לפרסומים במרשתת וברשתות החברתיות שאותרו במחקר, לא היה בידי לקבוע מי היה אחראי לפרסומים, ואם מדובר בפעילות ממומנת לטובת הסיעות שלא באה לידי ביטוי בחשבונותיהן".

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני