גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמה, סגרים ורעידת אדמה: שוק הרכב נכנס לסיבוב נוסף של חוסר ודאות

האופטימיות ביחס ל-2022 נעלמה לאור המשברים הגלובליים ● הרבעון הראשון בישראל אמנם צפוי להסתיים עם נתוני מכירות חיוביים אבל בהמשך ממתינים לרוכשים מלאים מכווצים והיצע מוגבל ● בינתיים, המותגים הסיניים ממשיכים לזרום לשוק הישראלי

פחות היצע, פחות הטבות מס, מחירים גבוהים יותר והרבה מותגים סינים, לפחות על הנייר / צילום: Shutterstock, Fedorovekb
פחות היצע, פחות הטבות מס, מחירים גבוהים יותר והרבה מותגים סינים, לפחות על הנייר / צילום: Shutterstock, Fedorovekb

לפני כמה ימים שלח לי מנהל באחד הארגונים הגדולים במשק את רשימת דגמי הליסינג לבחירה שקיבל מהמעסיק שלו לקראת חידוש החוזה בקיץ. זו הייתה רשימה קצרה מאד ביחס לשנים עברו, ובדיעבד הסתבר שגם שני דגמי הקרוסאובר הפופולריים, שהיו הבחירה הראשונה והשנייה שלו, נכחו ברשימה רק "על הנייר". בדיקה העלתה שהם לא קיימים במלאי וכדי לקבל אותם הוא יצטרך להאריך את חוזה הליסינג שלו עד 2023.

באותה רשימה הוצעו לעובדים גם כמה היברידיות אך רובן הופיעו תחת הקטגוריה "מכוניות מנהלים", בשל התייקרות משמעותית במחירן. נכללו בה גם שתי אופציות לדגמים חשמליים של מותגים סיניים עם מועד אספקה די מעורפל, וכל השאר היו דגמים לא-אהודים במיוחד בשוק הישראלי, חלקם עם מנועי דיזל.

ההקלה באספקת השבבים צפויה להתעכב

הרשימה העצובה הזו מתמצתת היטב את מצבו של שוק הרכב הישראלי בפתח הרבעון השני של 2022: פחות היצע, פחות הטבות מס, מחירים גבוהים יותר והרבה מותגים סינים, לפחות על הנייר.

אמנם הרבעון הראשון צפוי להסתיים עם נתון מסירות מכובד של 85-90 אלף כלי רכב חדשים, שאינו רחוק מהנתון של הרבעון הראשון אשתקד, אולם הוא משקף את העבר ולא את העתיד.

האופטימיות הראשונית שנגזרה מהציפיות לשיפור הדרגתי בהיצע הצ’יפים, נעלמה בעקבות שלושה אירועים גלובליים מטלטלים: הפלישה לאוקראינה, רעידת האדמה המסיבית ביפן וחידוש הסגרים בסין. השילוב הזה שלח שוב את תעשיית הרכב כולה לעוד סיבוב של חוסר ודאות.

בטור הקודם התמקדנו בהשפעת השיבושים החדשים על אספקת הרכב החשמלי. אולם הבעיה העיקרית של התעשייה כרגע היא לאו דווקא הרכב החשמלי, שעדיין תופס רק כ-6% מהמכירות העולמיות, אלא ההשפעה הרוחבית על כלל ייצור הרכב.

הערכות עדכניות של אנליסטים, שפורסמו בימים האחרונים, נשמעות די פסימיות. בדוח שפרסמה בשבוע חברת הייעוץ S&P Global, הוערך כי השינויים במחירי חומרי הגלם ובשרשרת האספקה כתוצאה מהמשברים החדשים, יביאו להיקף ייצור נמוך בכ-2.6 מיליון כלי רכב ב-2022 בהשוואה לתחזית המוקדמת - וזה בתרחיש הטוב. בתרחיש הפחות טוב תאבד התעשייה השנה עד 4 מיליון כלי רכב. נציין שהתחזיות המוקדמות כבר לקחו בחשבון ש-2022 תהיה שנה די חלשה בשל המחסור בצ’יפים כך שהשיבושים החדשים רק מגדילים את הפער.

אנליסטים אחרים מעריכים שההקלה ההדרגתית באספקת הצ’יפים, שהייתה צפויה במחצית השנייה של השנה בשל הגדלת הייצור, תתעכב אולי אפילו עד אמצע 2023. זאת, בשל השבתת מפעלים ביפן ובשל שיבושים בייצור ובייצוא של גז הניאון, שאוקראינה היא אחת הספקיות הגדולות ביותר שלו בעולם. בנוסף, צפויים שיבושי ייצור בשל המחסור בפלדיום, שחיוני לייצור מערכות סינון פליטה לרכב.

הקורונה מתפשטת ועשויה לפגוע בספנות

בדוח מיוחד, שפרסמה בשבוע שעבר חברת הייעוץ פרוסט וסאליבן, נכתב כי "אוקראינה מספקת למעלה מ-70% ממלאי גז הניאון גלובלי ואילו רוסיה היא המפיקה הגדולה ביותר בעולם של פלדיום והשלישית בגודלה בעולם של ניקל".

לדברי הדוח "התפתחויות נוספות בחזית ימתחו עוד יותר את לחץ האספקה המצומצמת של שלושת חומרי הגלם הקריטיים הללו וישפיעו לרעה על הייצור של מוליכים למחצה, כלי רכב חשמליים וממירים קטליטיים למנועי בעירה פנימית".

המרכיב השלישי ב"סערה המושלמת" הוא התפשטות הקורונה בסין ורוב האנליסטים מחכים לצעדים הבאים של ממשלת סין בכל הנוגע להטלת סגרים באזור שנחאי. עד כה הוטלו הסגרים בצורה סלקטיבית על "הלב" התעשייתי, העסקי והפיננסי של המדינה. אם הקורונה עדיין תמשיך להתפשט ואם אכן יוחלט להטיל סגר ממושך על האזור יהיו לכך השפעות לוואי מתמשכות ומתגלגלות על כל תעשיית הרכב העולמית ובעיקר על תחום הספנות העולמי.

המותגים הסיניים ימלאו את הוואקום?

בשנה שעברה הערכנו שנוכח קשיי האספקה של לא מעט מותגי רכב מערביים ותיקים בישראל, ימלאו את החלל הפנוי מותגי רכב חדשים מתוצרת סין, בדגש על כלי רכב חשמליים. התחזית אכן התממשה אבל בינתיים רק על הנייר.

לישראל אמנם מיובאים כיום שישה מותגי רכב סיניים, שצברו אלפי הזמנות מוקדמות, אבל קשיי האספקה של חומרי הגלם והלוגיסטיקה, שפוקדים את תעשיית הרכב הסינית מתחילת השנה, כבר הביאו לדחייה של רבעונים שלמים במסירות שלהם. הזמנות חדשות ממשיכות אמנם להתקבל אבל ללא התחייבות על מועד מסירה ואפילו לא על מחיר.

למרות זאת, נדמה שזרם המותגים החדשים לא פוסק. רק בשבועות האחרונים התבשרנו על כוונות מוצהרות של עוד שני מותגי רכב חדשים וצעירים מסין להיכנס לשוק הישראלי, אולי אפילו עוד השנה. קבוצת EV MOTOR הודיעה על כוונתה לייבא את כלי הרכב של המותג הצעיר WM MOTOR ואילו קבוצת "מטרו" הודיעה בשבוע שעבר על כוונות לייבא את כלי הרכב של המותג הסיני LEAPMOTOR.

עם זאת, צריך לזכור שקיים פער בין הכרזה על כוונות ייבוא לבין ייבוא של כמויות משמעותיות במחירים אטרקטיביים. ליצרנים הסינים, במיוחד הקטנים, יש אינטרסים משלהם להודיע על ייצוא רכב לישראל שלא בהכרח קשור להיקף המכירות בפועל.
למרות שהיקף המכירות השנתי בכל שוק הרכב הישראל שקול לבערך חמישה ימי מכירות בשוק הסיני, ייצוא רכב למערב, ולישראל בפרט, הפך בשנתיים האחרונות לסוג של "מדליה יוקרתית" בתעשיית הרכב הסינית, שמקרין מסר חיובי מאד למשקיעי שוק ההון באסיה.

לפיכך, זהו נכס לחברות שמתכננות להנפיק או לגייס הון כדי לקבל "צינור חמצן" חיוני בשוק הרכב החשמלי ההיפר תחרותי של סין. כך, למשל, ההודעה של LEAPMOTOR, יצרנית צעירה שרוב מכירותיו מתמקדות ברכבי מיני-חשמליים עירוניים וזולים, פורסמה בישראל כמעט במקביל להודעתה של החברה על IPO בבורסה בהונג-קונג שמטרתו לגייס כמיליארד דולר.

המשבר מגיע לישראל באיחור של רבעון

אירועים גלובליים בסדר הגודל של השבועות האחרונים משפיעים על שוק הרכב הישראלי באיחור של רבעון בערך. כרגע יש עדיין בישראל מלאים סבירים של רכבים חדשים, במיוחד מדגמים עם רמת זיהום גבוהה, שאינם פופולריים באיחוד האירופאי אבל נקלטים בשמחה ע"י הישראלים.

ישראל גם נהנית בשוליים, בעיקר בשוק היוקרה, מ"עודפים" שהיו מיועדים לשוק הרוסי והוטל עליהם אמברגו. יבואנים צוברים כיום מלאים של "דגמי מסלקה" כאלה ועל פי נתוני רשות המסים הייבוא של רכבי הנוסעים בחודשים ינואר-פברואר עלה ב-35%.
אבל הזמנות מלאי חדשות מהיצרנים כבר נתקלות בסירוב להתחייב על מועדי וכמויות אספקה, במחירי נמל קשוחים ובעיקר בחוסר ודאות. בקיצור, ספק אם גם ב-2022 יחזור השוק לנורמליות של טרום הקורונה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?