על רקע המשבר הפוליטי והאפשרות שהממשלה הנוכחית הגיעה לסוף דרכה, התייצב ראש הממשלה נפתלי בנט לראיונות בשלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים. אחד המסרים הבולטים עליהם חזר בראיונות נגע להעברת הכסף לרצועת עזה שבשליטת החמאס, שלטענת בנט הופסקה על ידו. "ימין אמיתי זה מי שמפסיק את מזוודות המזומנים לעזה. מה שהוא (נתניהו) התחיל אני הפסקתי", הוא אמר לדני קושמרו בחדשות 12. "אם טוב למדינת ישראל להפסיק את מזוודות הכספים לחמאס שקודמי החל, אז הפסקנו", הוא חזר על המסר בנוסח דומה בראיון להילה קורח בחדשות 13. אז האם ממשלת בנט אכן חוללה שינוי משמעותי בסוגיה הזאת? בדקנו.

בבדיקה קודמת של המשרוקית הראינו שכסף לחמאס ברצועת עזה זורם בהסכמת ישראל כבר שנים ארוכות, מאז 2012. אבל מה שזכה לכינוי "מזוודות המזומנים" הוא אכן התפתחות חדשה יחסית, שראשיתה במרץ 2018. אז, לאחר הסלמה נוספת מול חמאס, הציעה קטאר, כחלק מהניסיונות להסדרת המצב, להכניס סכומי כסף לרצועה. ממשלת ישראל הסכימה לכך, וסוכם כי המענק הקטארי, 90 מיליון דולר בשנה, יועבר בשש פעימות של 15 מיליון דולר כל אחת. הכסף נועד לשמש לתשלום משכורות לאנשי המנגנון הממשלתי של חמאס ולקניית סולר להפעלת תחנת הכוח ברצועה. כך, בנובמבר 2018 נכנס לרצועה המענק הראשון באותן מזוודות מזומנים מפורסמות. עם הזמן גדל המענק ובתחילת שנת 2021 קטאר הודיעה כי בשנה זו המענק יעמוד על 30 מיליון דולר בחודש (כלומר, 360 מיליון דולר בשנה). 30 מיליון הדולרים מתחלקים כך ש-10 מיליון דולר מנותבים למשפחות נזקקות; 10 מיליון דולר לרכישת דלק מישראל; ו-10 מיליון דולר לתשלום המשכורות שהזכרנו.

ומה קרה החל מאמצע 2021 עם חילופי השלטון בישראל? ביולי, כשלושה שבועות לאחר השבעת הממשלה הנוכחית, דווח כי ממשלת ישראל מסרבת להעביר את תשלום השכר לעובדי הציבור בממשלת חמאס באמצעות מזוודות מזומנים. "מזוודות הדולרים זה משהו שירשנו וצריך לעבור מן העולם", הכריז ראש הממשלה הטרי. כלומר, בעוד שלישראל אין בעיה עם העברת 20 מיליון דולר בחודש לקניית דלק ולמשפחות נזקקות, היא מסרבת כעת להעביר את אותם 10 מיליון דולר שמנותבים למימונו והמשך שרידותו של שלטון החמאס ברצועה. אבל האם מאז חילופי הממשלות חמאס נאלץ להסתדר ללא אותו מימון חודשי בהיקף של 10 מיליון דולר? התשובה שלילית.

בתחילה נוסה פתרון של העברת הכספים דרך הרשות הפלסטינית אך זה כשל. בנובמבר דווח ברויטרס כי נמצאה הדרך להעביר את הכסף. איך זה אמור לעבוד? ד"ר אודי לוי מ"מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון" (ה-JISS) הסביר לנו שקטאר חתמה על הסכם עם מצרים לפיו הסכום שיועד לתשלום משכורות יעבור למצרים כתשלום עבור דלק, מצרים תשלח את הדלק לרצועת עזה, חמאס ימכור את הדלק לתחנות הדלק ברצועה, הכסף ייכנס לקופת ממשלת חמאס - ומשם הוא יחולק ל-40 אלף העובדים הממשלתיים. לדברי יוחנן צורף, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), ממשלת ישראל הסכימה להעברת הכספים בדרך זו שמשמשת כמנגנון העברה חוקי. במאמר שפירסם לאחרונה, גם הוא ציין כי "מנגנון הכנסת הכספים הקטארי, שחדל לפעול באמצעות מזוודות מזומנים, עובר כיום דרך התשלום על דלק המוכנס ממצרים".

בשורה התחתונה: דבריו של בנט מטעים. אומנם בתקופת כהונתו כראש הממשלה נפסקה העברת הכסף מקטאר לידי שלטון חמאס ברצועה באמצעות מזוודות מזומנים, אך ישראל מאפשרת לקטאר להמשיך ולהזרים את הכסף, בהיקף של כ-10 מיליון דולר בחודש, בדרך אחרת. כיום הדבר נעשה בשיתוף ממשלת מצרים שמעבירה לחמאס דלק שנקנה במימון קטארי, כשההכנסות ממכירתו משמשות לצרכי הארגון ברצועה.

תחקיר: יובל אינהורן