גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עצמאות כלכלית, ייפוי כוח וירושה: למה כדאי להתכונן לאחר היציאה לפנסיה

הגיל השלישי הוא פרק חדש בחיים, המחייב התנהלות כלכלית נכונה כדי לחיות בשלווה וליהנות עם המשפחה • כיצד ניתן לנהל את הרכוש במצב סיעודי, איך נכון לחלק את הירושה, ולמה חשוב לשים לב לפני שעוזרים לילדים? • ניהול הכסף המשפחתי: כתבה 11 בסדרה

לאחר היציאה לפנסיה / צילום: אפרת לוי
לאחר היציאה לפנסיה / צילום: אפרת לוי

הכתבות הקודמות בסדרת "ניהול הכסף המשפחתי" עסקו בניהול נכון של ההון ובפרישה לגמלאות. עבור רבים, הפרישה לפנסיה תהיה נקודת הפתיחה לחיים בגיל השלישי, שיהיו שונים מאורך החיים לפני כן: הזמן התפנה, הילדים עזבו את הבית, וההכנסה במרבית המקרים ירדה. הכתבה הנוכחית תעסוק במספר נקודות להתנהלות כלכלית נכונה, שישפרו את איכות החיים של בני הגיל השלישי.

 

ריאליות היא שם המשחק

בהגעה לפנסיה, המציאות משתנה, וכך גם הצרכים והתוכניות לעתיד. למשל, רבים מתכננים למכור את הדירה, לחלק את כסף בין הילדים, ולבסוף לקנות דירה קטנה יותר. הפונקציונליות של הבית משתנה, וכדאי לשים לב לדברים בבית החדש, כמו מעברים צרים, מדרגות, חללי רחצה וכדומה. אם כל אלו לא נגישים, ייתכן וכדאי להקצות חלק מהתקציב לשיפוץ.

פעמים רבות אנשי מקצוע נוטים לשקר לבני הגיל השלישי ומנצלים את מצבם ותמימותם. לכן, לא כדאי לרכוש דברים דרך הטלפון, ויש לבקש לראות תנאים של עסקאות בכתב. מדי פעם, מומלץ אף לתת לילדים או לאיש מקצוע לעבור על החיובים לנותני השירות השונים, לראות האם לא הסתיים מבצע והקפיצו את המחיר, או האם התשלום על שירות ממשיך על אף שאינו נצרך כבר.

התבוננות ריאלית מחייבת גם התנהלות זהירה עם האמצעים שעומדים לרשות בני הגיל השלישי. למשל, עצמאיים ללא פנסיה, שחסכו מיליון וחצי שקל בצד, יכולים לכלכל את עצמם למשך 15 שנים, אך בהמשך עשויים להתקשות. לכן, גם אם ההוצאות לא נוהלו ולא היו תחת מעקב עד הפנסיה, צריך לתכנן את המשך הדרך כדי למנוע היעדר הכנסה בהמשך.

 

מצוקה תזרימית היא תרחיש נוסף שעלול לקרות לאחר היציאה לפנסיה, בו בן הגיל השלישי מחזיק בנכסים אך אין לו כסף שוטף למחייה. לכך יש פתרונות בדמות משכנתא הפוכה המאפשרת לשעבד את הנכס לטובת קבלת כסף, שיספק תזרים חודשי למחייה. מצב זה מקטין את שווי הנכס שיישאר לילדים, וכמו כל הלוואה שלוקחים, כדאי לבצע השוואה בין מלווים שונים, מסלולים שונים, תשלום ריבית לאורך הדרך אל מול דחיית כל התשלומים, וזאת על מנת להגיע להלוואה הנכונה ביותר.

בנוסף, כאשר מדברים על הוצאות בגיל השלישי, אחד הדברים שחשוב לקחת בחשבון הוא היקלעות למצב סיעודי. זהו מצב שאיש לא מעוניין להיקלע אליו, אבל סטטיסטית יש לכך סיכוי. עלות טיפול בחולה סיעודי היא גבוהה מאוד, ועל מנת לדעת איך להיערך אליה, זהו הזמן להכיר את הביטוחים הסיעודיים הקיימים: האם יש כאלו? האם יש רק ביטוח של קופת חולים או גם ביטוח סיעודי פרטי? מה הביטוחים הסיעודיים בעצם מכסים ועוד.

תכנון מוקדם של הגרוע מכל

מצב סיעודי אינו מצב שנעים לחשוב עליו או לתכנן אותו, אך אם וכאשר יגיע הרגע, כדאי להיות מוכנים אליו. ישנם מסמכים משפטיים שונים שמאפשרים לקבע מראש החלטות שונות, טרם המצב בו לא ניתן לתפקד באופן עצמאי, כשאחד מהם הוא ייפוי הכוח המתמשך. מסמך זה מאפשר לתת הוראות פעולה למיופה כוח אחד או יותר, לגבי הרצונות השונים בכל הנוגע לרכוש, טיפול רפואי, ובתחומים אישיים אחרים.

הכנת ייפוי כוח מתמשך היא תהליך לא קל, במהלכו צריך לעסוק בנושאים לא פשוטים, אך אם וכאשר הוא יידרש, הוא יקל על מיופה הכוח לקבל החלטות, מתוך הבנה שהוא ממלא את רצון הנסעד. יש להקדיש זמן לבחירת זהות מיופה הכוח, במיוחד אם מרבית ההוראות הן אישיות, ויש לבחור מישהו שמכיר את אורח יומו של האדם הנסעד.

בנוסף, יש להסביר למיופה הכוח בעל פה מדוע הוא נבחר, מה הוא צריך לעשות במצבים שונים, לרבות תרחישים ספציפיים, טיפולים, סדר יום, החלפת סביבת מגורים, ניהול הרכוש ועוד. כדאי לדעת שגם אם הוחלט שלא לערוך ייפוי כוח מתמשך, ניתן לתת הוראות בנפרד בכל הנוגע לטיפולים מאריכי חיים.

העברת רכוש בצורה מסודרת

פעמים רבות משפחות נקרעות סביב מחלוקות ירושה. ככל שיש יותר נכסים, ובעיקר נכסים פעילים כמו עסק, יש צורך להעביר את המושכות לדור הבא באופן מסודר. העברת רכוש בצורה מוצלחת היא תהליך שכולל הרבה מאוד היבטים. אחד ההיבטים הוא רצונות הילדים: האם אח אחד עובד בעסק ושני אחים אחרים לא, איך נכון לחלק אותו? האם בין הילדים לבני זוגם יש או אין הסכמי ממון? האם תרחיש של גירושין של אחד הילדים יכול להיות בעייתי עבור העסק המשפחתי? במילים אחרות, אם יש עסק, חשוב להכשיר את הדור הבא לתפעל אותו בצורה מיטבית, מבעוד מועד.

בנוסף, יש לחשוב גם על אופן חלוקת הרכוש - חלוקה שוויונית או לא, כמו למשל האם לחלק שלוש דירות לשלושה ילדים באופן שווה, או שליש מכל אחת מהדירות לכל ילד? אם בוחרים לחלק דירה לכל ילד, כדאי להעריך את שוויין ולאזן את הפער בהורשת נכסים אחרים. לכן, מומלץ לחלק את הרכוש בצורה המפורטת ביותר, וכך יחסכו מריבות בדור הבא. אלו סוגיות שכדאי לדון בהן בין ההורים ולגבש עמדה מוסכמת.

כמו כן, מומלץ גם להיות ערים להיבטים כלכליים של העברת הרכוש: איך נכון להעביר את הנכסים ברקע שיקולי מיסוי, כאשר סעיף זה רלוונטי בייחוד למי שיש אזרחות נוספת לזו הישראלית, ובחו"ל חלים חוקי ירושה שונים.

כך גם אם יש קופות וקרנות שונות שניתן למשוך מחלקן קצבה ומחלק לא, כדאי לבדוק אילו קופות כדאי להוריש ומה מעמד הפטור על רווחי הון במקרה כזה. אם יש מגבלות שונות על משיכות הכספים על ידי היורשים בקופות כאלו, יש ליידע את אותם, על מנת שיוכלו לפעול בדרך נכונה ובזמן.

דרכי חשיבה ופעולה אלו, יאפשרו למנוע סכסוכי משפחות לאחר ההורשה, כך שכדאי מאוד לדבר על הדברים מבעוד מועד, לשמוע את רצון הילדים, ולאחר החשיבה, לבנות את הצוואה בהתאם. אחרת, הרכוש יתחלק לפי החוק, כלומר חלוקה שווה לילדים.

העצמאות הכלכלית של ההורים לפני הכול

הרצון לעזור לילדים הוא טבעי, חיובי ומבורך. עם זאת, כדאי מאוד שעזרה לילדים לא תהיה על חשבון העצמאות הכלכלית של ההורים. לכן, יש לתכנן אותה ולמנוע מצב בו ההורים הופכים להיות תלויים בילדים.

בשנים האחרונות הורים רבים ממשכנים את הבית שלהם במשכנתא הפוכה על מנת לתת לילדים את הכסף שישמש כהון עצמי, וכן הורים שערבים למשכנתאות של הילדים. בחירה זו מחייבת לשים לב מה הן החובות שההורים לוקחים על עצמם, מה נדרש מהם באופן שוטף, והאם הם בכלל יכולים לעמוד בכך.

לסיכום, כאשר כל הנושאים הכלכליים מסודרים, ניתן לחיות בשלווה, למלא את העולם בתוכן, ליהנות עם המשפחה, ולזכות לבריאות טובה ולאריכות ימים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"