גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות ביטולי הטיסות: הנהלת אל על מתכוונת להיכנס למו"מ עם הטייסים

הסכם העבודה של טייסי אל על שנחתם במשבר הקורונה קיצץ בשכרם, אך במגזרים אחרים בחברה המצב כבר הושב לקדמותו • לאחר ביטולי טיסות ולמרות שההסכם בתוקף, ההנהלה צפויה להיפגש עם ועד הטייסים, ונראה כי תהיה מוכנה להיענות לפחות לחלק מדרישותיהם

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

המטוסים (בינתיים) חזרו לאוויר, אבל הקרקע באל על בוערת. 11 טיסות בוטלו בשבוע שעבר, לאחר שמאז 2018 הנוסעים בחברה לא קיבלו הודעה המבשרת להם כמה שעות לפני טיסה כי בשל "נסיבות מבצעיות" טיסתם מבוטלת.

מאחורי צמד המילים הבומבסטי הזה מסתתרת מציאות אחרת - אין טייסים שיתייצבו לטיסות (ולא במקריות). למרות שלטייסים יש הסכם עבודה בתוקף (עוד בהמשך), בהנהלה מבינים שיש סכנת התלקחות, וביום שני צפויה פגישה בין ועד הטייסים להנהלה, ויש כוונה להיכנס למשא-ומתן. יש להניח כי הטייסים יקבל מענה לפחות לחלק מהדרישות שלהם.

ביטולים של 11 טיסות ומאות רבות של נוסעים שאל על תידרש להשיב להם את כספם (בתוספת פיצוי של 1,000-3,180 שקל על-פי מרחק הטיסה), יעלו לאל על מיליוני שקלים. הסכום הזה לא כולל תביעות שעשויות להגיע, ובהן הנוסעים יתבעו את ההפסדים שנגרמו להם לנוכח ביטולי הטיסה בהתראה קצרה, כך למשל בתי מלון או הוצאות אחרות. כך שמעבר לעוגמת-הנפש של הנוסעים, מדובר בעוגמת-נפש כספית שמגיעה לאל על בתזמון עגום למדי.

הנוסעים - שאמונם מהווה נדבך קריטי לטובת התאוששות אל על מהבור שאליו היא צנחה בחסות מגפת הקורונה כמו שאר ענף התעופה - לא חסכו ביקורת מוצדקת מהשינוי שנכפה עליהם בתוכניות. יחסים עכורים בין הנהלות של חברות תעופה לבין טייסיהן אינם נחלתה הבלעדית של אל על, וביטולי טיסות כאקט מחאה הוא מחזה לא נדיר בענף - אבל התראה אחרת אולי הייתה ממתנת את להבות הכעס.

למטוס שנותר לעמוד על הקרקע יש גם משמעות תפעולית עבור עובדי התחזוקה. הכעס שלהם על הטייסים קיים מקדמת דנא, וכדי להצית אותו לא נדרש הרבה, מספיק להשאיר 11 מטוסים על הקרקע.

עובדי מגזר התחזוקה הגיבו באקט שיכול בקלות להיחשב כעלבון ישיר למנכ"לית הטרייה של אל על, דינה בן טל-גננסיה, אלא שמבחינתם הוא כוון ישירות לטייסים - ביטול השתתפות אל על במטס יום העצמאות. באל על כינו את האירוע כ"חמור" וככזה שפרטיו ייבדקו על-מנת שלא יישנה, וסיכמו כי "אנו מצרים על כך שנבצר מחברת אל על ליטול חלק במטס החגיגי של יום העצמאות".

בינתיים באל על מנסים להרגיע את הרוחות מול הנוסעים ומול המשקיעים - החברה הוציאה הודעה לבורסה האומרת כי "מיום 6 במאי 2022, חזרה החברה לפעול בהתאם ללוח הטיסות המתוכנן". השאלה כעת כמה זמן השקט יימשך. 

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על הנכנסת / צילום: רונן דבש

הסכם העבודה הוא סלע המחלוקת

בקרב עובדי החברה ידעו שמתחת לפני השטח העניינים מתחילים לבעבע. עוד לפני ביטולי הטיסות הפצירו עובדי החברה בטייסים שלא ישבשו את לוח הטיסות ויפגעו באמון הנוסעים בתקופה שבה אל על נהנית מביקוש גובר לטוס לקראת הקיץ. יודגש כי השיבושים שהובילו לביטולי הטיסות לא היו חלק מסכסוך עבודה מוסדר. מבחינת ועד טייסי אל על, "הטייסים פועלים על-פי הסכם העבודה התקף".

את ההסכם, שנחתם ב-2018 אחרי קרע ביחסים בין ההנהלה לטייסים ומסדיר את תנאי העסקתם על-פי תקנות התעופה העולמיות, החליף הסכם חדש שנחתם ב-2020 בזמן מגפת הקורונה, ברוח צו השעה. ההסכם החדש, שתקף עד 2026, קובע קיצוץ של 31% בשכר הבסיס של הטייסים וקיצוץ של 39% מהוצאות אש"ל. באל על מועסקים כיום כ-500 טייסים. טרום המגפה עמד מספרם על 670. 

הטייסים כאמור קיצצו בשכרם, אלא שמגזר העובדים הכללי קיצץ בהיקפו. במסגרת השיח של אל על עם משרד האוצר לאורך תקופת המגפה, נדרשה החברה להציג תוכנית התייעלות עמוקה שתאפשר לה לא רק לקום על הרגליים אלא לעמוד בחובות שהיא נטלה בהיקפים של מאות מיליוני דולרים. ההסכם קבע כי אל על תיפרד משליש מעובדיה - יותר מ-2,000 עובדים במגזרים השונים פוטרו (או פרשו מרצון), וכיום מעסיקה אל על כ-4,000 עובדים. הגלגל התהפך, משום שכיום החברה מגייסת מאות עובדים, בעיקר בתחום שירות הלקוחות שעליה לשפר בדחיפות.

למנף את מגמת ההתאוששות

הטייסים, שרואים את החברה במגמת התאוששות לנוכח הביקוש הגובר לטיסות ולחופשות, שואפים לעדכן את ההסכם עליו חתמו. הם רואים את הדרג הניהולי שכבר החזיר לעצמו את רמת השכר לאחר שזו קוצצה ב-20% בתקופת הקורונה, הם רואים עובדים שמגויסים לחברה ברמות שכר גבוהות מבעבר, והם רואים את עמיתיהם למקצוע בחברות תעופה אחרות שחזרו לרמות השכר שלהם.

הטייסים גם רואים איך החברה מתמרצת מגזרים אחרים - הנהלת אל על תעניק תמריץ בסך של 2,000 שקל לעובדים במגזר הטכני והאחזקה. התמריץ הוא פועל יוצא של התאוששות החברה ושל המחסור בכוח-האדם שהוביל לעומסים בעבודה.

בהודעה אחרת התבשרו עובדי המגזר המינהלי על ביטול הפחתת השכר שנכפתה עליהם בתקופת הקורונה, ועל גיבוש של פעילות רווחה בתקציב של 200 אלף שקל. עובדי המגזר המינהלי יקבלו מענק בסך של 1,200 שקל לצד שיפור בתנאי העסקתם.

לטייסים אין ועד עצמאי

הטייסים מצדם במצב אחר, הם מסונדלים על-ידי הסכם שיש שיגידו שנחתם בכפייה. ומדוע? כאן צפה נקודת מחלוקת נוספת - מאז 1982 עובדי אל על מיוצגים כיחידת מקח אחת.

בשונה ממרבית חברות התעופה בעולם, הטייסים באל על לא מיוצגים על-ידי ועד עצמאי, ועל כן הם חשים שהסכמים, כמו זה האחרון שנחתם, נעשים שלא על דעתם אלא על דעת מגזר עובדים שפחות חפץ ביקרם. לנוכח האירועים האחרונים אף שיגר יו"ר ועד הטייסים בעבר לטייסים מסר בו, הוא טען כי הפתרון למחלוקת נעוץ בהפיכת הטייסים ליחידת מקח עצמאית.

שאיפת הטייסים היא לחזור להסכם של 2018 ברמות שכר שישקפו לשיטתם את רמת ההתאוששות של אל על. פתיחת הסכמי עבודה היא מהלך שיכול להתרחש, והוא כבר קרה - השאלה אם הוא יקרה באל על.

אם שואלים את אבי אדרי, יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות, בה מאוגדים עובדי אל על - כנראה שזה לא נושא שידון בקרוב: "לקח לנו המון זמן להביא את החברה להתייצבות. לא נאפשר שום צעד ארגוני משום סוג שהוא שיוכל לפגוע באל על", הוא אומר.

ואכן, כדי לפתוח הסכם שכר צריכים שניים לטנגו ובמקרה הזה אפילו שלושה - משרד האוצר יידרש לאשר כל שינוי בתנאי שכר של מגזר כזה או אחר.

על רעיון הפרדת הטייסים לוועד נפרד אומר אדרי: "זו הייתה החלטה שהתקבלה בזמנו בבית משפט, אחרי שהפילוח של העובדים לוועדים שונים מוטט את החברה. אל על פועלת עם יחידת מיקוח אחת".

סמנכ"לית משאבי אנוש פורשת

בתוך כך, סמנכ"לית משאבי אנוש באל על, יהודית גריסרו, שמכהנת בתפקידה מזה חמש שנים מתוך 13 שנים שהיא בחברה, הודיעה על עזיבה. גריסרו היא מהמנהלות הבודדות שנותרו לאחר החלפת השליטה באל על, והיא שניהלה את המשאים-ומתנים מול ועד העובדים - כולל בסאגת הטייסים. גריסרו היא דמות דומיננטית באל על, והיחס של העובדים אל מול הודעתה זו נע על ציר התודות על הישגיה והתודות על עזיבתה.

כעת המשימה ליישור קו היחסים עם העובדים נותר לפתחה של המנכ"לית החדשה בן טל-גננסיה. אומנם אל על הודיעה כי לו"ז הטיסות מתקיים כמתוכנן - אלא שגם בהנהלה יודעים שהמציאות היא שבירה, ובמיוחד בימים אלה, בהם התחרות מאתגרת פי כמה - ביטולי טיסות הם הדבר האחרון שאל על צריכה מול לקוחותיה.

חברות התעופה מאיחוד האמירויות עוד לא התחילו לנגוס בנתח השוק של אל על בצורה משמעותית, אבל זה יקרה, ובעיקר בטיסות למזרח (אמירייטס תנחת בישראל בסוף חודש יוני), החברות האמריקאיות לא עושות לאל על חיים קלים (דלתא פותחת קו ישיר לבוסטון ולא תניח לאל על לפעול בו לבד), וכמובן חברות הלואו קוסט רק מגדילות את פעילותן בישראל. אל על נמצאת בנקודת רתיחה, אבל היא חייבת לפתור אותה לפני שהיא תגלוש לנוסעים. 

עוד כתבות

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים