גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הג'וב החדש של יזהר שי, שר המדע לשעבר: יו"ר Peak

החברה מאפשרת לציבור להשקיע בסטארט-אפים ישראלים לצד קרנות הון סיכון ● וגם: 
הווידוי של משה כחלון ● אירועים ומינויים

צוות peak / צילום: זיו טולדנו
צוות peak / צילום: זיו טולדנו

חברת ההשקעות הישראלית Peak משיקה את הפעילות שלה, ותאפשר לציבור להשקיע בסטארט-אפים ישראלים לצד קרנות הון סיכון. בראש הדירקטוריון יעמוד שר המדע והטכנולוגיה לשעבר, יזהר שי, שיצטרף למייסד והמנכ"ל אביעד שורק. בין חברי ההנהלה הנוספים נמנים מייסד חברת Interactive זיו אלול, מנהל הסיכונים הראשי של Deshe Analytics נח פיקהולץ, מייסדת ומנהלת הפיתוח העסקי ליטל לשם (לשעבר מייסדת שותפה בריפורטי) וסמנכ"לית השיווק, אנה ליפניק לוי.

לדברי החברה, היתרון המרכזי של מודל ההשקעה טמון בשיתוף הפעולה של החברה עם הקרנות המובילות - מה שיאפשר לצרכנים לנצל את הידע המקצועי והניסיון של הקרנות בסימון הסטארט-אפים המבטיחים עם פוטנציאל רווח.

ב- Peak משיקים את הפעילות בשיתוף עם הקרנות F2, The Junction, Fusion LA ו- Disruptive , ובהמשך צפויות להצטרף קרנות נוספות. סכום ההשקעה המינימלי עומד על 10,000 דולר, שמפוזרים על פני לפחות 6 סטארט-אפים . אין צורך לחכות למכירה או הנפקה כדי ליהנות מתשואה על ההשקעה: המודל של Peak שואף לאפשר השקעה לטווח קצר-בינוני, ומימוש של המניות בין סבבי הגיוס של החברות. מדובר בתקופה של כשנתיים בממוצע, להבדיל ממודלים ארוכי טווח.

"הישגיו של ההייטק הישראלי והכסף הגדול שבא עמו ידועים לציבור הרחב, אך בסופו של יום רובו אינו זוכה לקבל הזדמנות השקעה בתחום", מזכיר שורק. "בנוסף, בכל הנוגע להשקעות, הכלים הפיננסיים העומדים לרשות הציבור מצומצמים".

לדברי שי, "בחרתי להצטרף ל-Peak כי התרשמתי מאוד מצוות המייסדות והמייסדים, שהם אנשים בעלי ניסיון מצטבר רב והבנה עמוקה מאוד בתהליכי מימון סטארט-אפים ובניית ערך בחברות הייטק. מבחינתי זו הזדמנות להנגיש את כלכלת החדשנות הישראלית למשקיעי הציבור הרחב".

הווידוי של משה כחלון

"האזרח מהשורה בטוח שכאשר הממשלה מחליטה, ההחלטות מיושמות. האמת שונה לחלוטין: החלטות ממשלה ואף חוקים רבים פשוט לא מיושמים", כך הודה שר האוצר והתקשורת לשעבר, משה כחלון, באירוע לרגל פתיחת "בית נזריאן" באוניברסיטת תל אביב, אשר ישמש כמבנה הקבוע של המרכז להעצמת האזרח.

מדובר בעמותה שהוקמה על ידי משפחת נזריאן ב-2003, ועוסקת בקידום, חדשנות ושיפור יישום מדיניות הממשלה בישראל, ובהגברת האפקטיביות של המגזר הציבורי. "אני חייב לומר, שבתור שר אוצר, המרכז ירד לי לנשמה - וזה שיפר אותנו", המשיך כחלון. "ידענו שאתם שם לוודא שהחלטות יתבצעו".

דורה נזריאן, נשיאת ''המרכז להעצמת האזרח'', ומשה כחלון, שר האוצר לשעבר / צילום: חן גלילי

באירוע נשא דברים גם פרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, והשתתפו בו אנשי ציבור, ממשל ואקדמיה, ובהם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, הח"כים צבי האוזר ואבי דיכטר, עו"ד אלי מוגילבסקי מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, פרופ' אריאל פורת נשיא אוניברסיטת ת"א, דליה איציק, עמוס שפירא ועוד.

דורה נזריאן, נשיאת ''המרכז להעצמת האזרח'', ורה''מ לשעבר אהוד אולמרט / צילום: חן גלילי

בניין נזריאן, שנחנך בטקס, נקרא על שמם של יצחק פרויז נזריאן ז"ל, מייסדי קוואלקום, שנפטר ב-2017, ואשתו פוראן תבדל"א. נזריאן ייסד באוניברסיטת תל אביב את המכון ללימודי איראן, ויזם את הקמת המרכז הישראלי להעצמת האזרח. לאחרונה החלה לפעול תחת העמותה גם תנועת "ישראל 2050", העוסקת בטיפול בבעיות חברתיות-כלכליות מבניות במשק.

פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת ת''א, וח''כ אבי דיכטר / צילום: חן גלילי

הבטון הימי שמועמד לפרס החדשנות האירופי

משרד הפטנטים האירופי (EPO) הכריז על מועמדותם של המדענים הישראלים ד"ר עידו סלע וד"ר שמרית פרקול-פינקל ז"ל, מייסדי הסטארט-אפ ECOncrete, לפרס החדשנות האירופי - European Inventor Award לשנת 2022. אקונקריט פיתח בטון חדשני לבנייה בסביבה ימית, המסייע למערכת האקולוגית הימית לגדול ולצמוח סביב מבנה הבטון, תוך חיזוקו. הפיתוח עוזר לצמצם את טביעת הרגל האקולוגית של תשתיות הנבנות בסביבה ימית, כגון שוברי גלים, נמלים ומרינות. מוצרי החברה נמצאים כיום בשימוש ביותר מ-40 אתרים בעשר מדינות, ביניהן ספרד, מונקו, הולנד וניו יורק.

בנימוקים לעלייה לגמר נכתב כי "בזכות מחקר וחדשנות, סלע ופרקול-פינקל הפכו חומר בניין סטנדרטי למקום מקלט עבור צמחייה ובעלי חיים הגדלים בסביבה הימית. תחום הבנייה בסביבה הימית נמצא בצמיחה, ולכן לפיתוח יש פוטנציאל משמעותי להשפיע, ולשפר את טביעת הרגל הסביבתית של התעשייה בקנה מידה גלובלי".

ד''ר שמרית פרקול-פינקל ז''ל וד''ר עידו סלע מייסדי אקונקריט / צילום: Naava Taragin

סלע ופרקול-פינקל, אשר נהרגה בתאונת דרכים ב-2021, מועמדים במשותף והינם בין שלושת העולים לגמר בתחרות בקטגוריית "מדינות שאינן חברות ב-EPO", המעניקה הכרה להמצאות חדשניות. הזוכים בפרס יוכרזו ב-21 ביוני.

נסביר כי בטון, המשמש באופן מסורתי לצורך בניית תשתיות בסביבה ימית, עלול לשבש את האיזון הכימי באזור וליצור סביבה עוינת עבור צדפות ואלמוגים הגדלים בחרכים הקטנים שבקרקעית הים. הוא מעודד גידול של מינים ימיים פולשניים, שמשגשגים בסביבתו, ומאיימים על המערכות האקולוגיות הקיימות.

במטרה לתת מענה לאתגרים אלה, פיתחו סלע ופרקול-פינקל פתרון המכיל תוספי בטון המונעים מכימיקלים מזיקים להיפלט למי הים, תוך הגברת כוח הדחיסה של החומר בכ-10%. לדברי ד"ר סלע, המשמש כמנכ"ל וכמדען הראשי של אקונקריט, "כאשר אורגניזמים ימיים כמו שבלולים, צדפות ואלמוגים מתמקמים על הבטון ועוטפים אותו בסידן פחמתי, הם למעשה מחזקים אותו. הסתבר כי חוזק בטון המכוסה בצדפות עשוי להיות גבוה פי 10 מזה של בטון חשוף".

החברה, שנוסדה ב-2012, מעסיקה 35 עובדים, ביניהם מהנדסים, ביולוגים ומומחים לטכנולוגיות בטון. שוויו של שוק הבטון התת-ימי הגלובלי הוערך בשנת 2021 בכ-320 מיליארד אירו, ועל פי הערכות הוא צפוי לרשום צמיחה שנתית של יותר מ-10.8% עד 2030.

מצנח הזהב

תומר פפר, 39, מונה למנכ"ל תן ביס, לאחר שכיהן כמ"מ המנכ"ל מאז תחילת 2022.

ג'יל גמון, מנכ"ל סוגת לשעבר, יכהן כדירקטור במיזם הפינטק Pai Pay פיננסים, המפעיל שירותי ארנק דיגיטלי וכרטיסי חיוב של מסטרכארד.

האלוף (מיל') תמיר הימן, ראש אמ"ן לשעבר, יכהן כמנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).

ירון שמאי, 45, מונה למנהל חטיבת הלקוחות וערוצי ההפצה במגדל ביטוח. עד לפני כשנתיים כיהן כמשנה למנכ"ל וכמנהל חטיבת הלקוחות בכלל חברה לביטוח.

עדי שהרבני, ממייסדי סקייקיור, מונה למנהל הטכנולוגיות הראשי של סניק, המפתחת פלטפורמת אבטחה למפתחים. סקייקיור, ששהרבני גם כיהן כמנכ"ל שלה, נמכרה ב-2017 תמורת 250 מיליון דולר לסימנטק.

נעמה סער מונתה למנהלת תפעול ראשית ב-SQream, שפיתחה פלטפורמה לאנליזת נתונים בהיקף של פטה בייטים.

חגי גולדמן, 43, מונה לסמנכ"ל פריסייל במיה אנליטיקס, נציגת SAS בישראל.

עו"ד אורי ורשבסקי מצטרף כשותף בכיר למשרד מישר ושות'. קודם לכן כיהן כשותף במחלקת הנדל"ן וראש תחום ההתחדשות העירונית במשרד גרוס ושות'.

חדשות טובות

עמותת עיגול לטובה, המאפשרת לעגל עסקאות בכרטיס האשראי לשקל הקרוב, מציינת את "השקל ה-100 מיליון" שגייסה מאז הקמתה ב-2008.

במסגרת ההסכם עם חברות האשראי, סכום האגורות המצטבר עובר לתרומה לעמותות לפי בחירת בעל/ת הכרטיס, מתוך רשימה רחבה. ב-2021 נרשם שיא של יותר מ-18 מיליון שקל שגייסה העמותה עבור יותר מ-200 עמותות בישראל.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום