גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ֿהוא הציל את ברבי והפך למנכ"ל ענקית הצעצועים שכולם מכירים

כשינון קרייז נחת בכיסא המנכ"ל של ענקית הצעצועים האמריקאית מאטל - החברה שמאחורי ברבי והוט ווילס - היא סבלה מהפסדים, מתזרים שלילי ומאובדן נתח שוק ● ארבע שנים אחרי היא רושמת צמיחה של 19% ורווח תפעולי של יותר ממיליארד דולר ● כך הוא עשה את זה

חצי שעה של השראה עם ינון קרייז / צילום: כדיה לוי, מנחם רייס
חצי שעה של השראה עם ינון קרייז / צילום: כדיה לוי, מנחם רייס

 

חצי שעה של השראה עם ערן גפן · ינון קרייז | מנכ״ל מטאל העולמית: האיש שהציל את ברבי

 

ערן גפן, מנכ"ל G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי, בשיחה עם ינון קרייז, מנכ"ל ענקית הצעצועים האמריקאית מאטל

הסיפור של ינון קרייז מתאים יותר לעולמות הפנטזיה מאשר לעולם האמיתי. בעקבות פגישה גורלית אחת של 15 דקות, אי שם בשנות ה-90, הוא הפך ממדריך גלישה צעיר ליד ימינו של המיליארדר חיים סבן, שעמד מאחורי שיגעון הפאוור ריינג'רס. משם המשיך קרייז למגוון תפקידים בכירים בעולמות המדיה, עד שלפני ארבע שנים נקרא למשימה מיוחדת - להציל את ברבי. כן, אותה בובה, גיבורת המאה הקודמת, שכבר עברה את גיל 60 וימי הזוהר שלה מאחוריה. אלא שגם החברה שמאחוריה, ענקית הצעצועים מאטל (Mattel), שמחזיקה גם במותגים כמו הוט ווילס, בוב הבנאי וסמי הכבאי, היתה על הקרשים וחוותה זעזועים לאחר שהתחלפו בה ארבעה מנכ"לים בשנתיים. כך קיבל קרייז את המושכות.

הצלת חברה מדשדשת היא אחת המשימות הקשות וכפויות הטובה ביותר שיש. מניסיוני בעבודה עם מנכ"לים והנהלות, כשניגשים ליצור צמיחה מחודשת, כל האנרגיות מבפנים ומבחוץ מופנות כנגד המהלך.

כעת קרייז מדווח שהוא עומד במשימה: "השווי הוא 8 מיליארד דולר, המחזור 6 מיליארד דולר ורווח תפעולי ב-2021 קצת מעל מיליארד דולר. צמחנו בשנה הזאת ב-19%, הצמיחה הכי גדולה של החברה בעשורים האחרונים, כולל צמיחה בנתח השוק ובהרבה פרמטרים כספיים".

אז איך הגעת לתפקיד ולמה דווקא אתה?
"אני הצטרפתי לדירקטוריון החברה ב-2017, כשהיא היתה במצב יחסית קשה, אחרי כמה שנים של ירידה במכירות והפסדים. כמה חודשים אחרי שהצטרפתי ביקשו ממני להיות יו"ר, ועוד לפני שמוניתי בפועל, המנכ"לית הקודמת פרשה וביקשו ממני להיכנס כמנכ"ל. הפכתי להיות המנכ"ל הרביעי של החברה בארבע שנים. אפשר להגיד שלקחתי סיכון כי החברה היתה באמת בבעיה, היה תזרים מזומנים שלילי, ההפסדים גדלו ואיבדנו נתח שוק לאורך כמה שנים".

ספר קצת על הטרנספורמציה שעברתם.
"התקופה הבעייתית התחילה ב-2014, ועכשיו אנחנו גומרים את השלב הראשון של הטרנספורמציה. חתכנו בעלויות יותר מ-1.1 מיליארד דולר ועשינו הרבה שינויים כדי להביא אותה לעמדת צמיחה. השינוי המשמעותי ביותר שעשינו היה לשנות את האסטרטגיה מחברת ייצור לחברת IP (קניין רוחני, Intellectual Property, ע"ג), חברה בעלת מותגים ונכסים שאפשר לייצר דרכם ערך לא רק בתחום הצעצועים אלא גם בתוכן, בדיגיטל ובעוד ורטיקלים שתלויים במותגים גדולים וחשובים".

אני עובד עם הרבה חברות מצליחות שצריכות לעשות שינוי. לפעמים הוא נורא ברור, אבל מכל מיני סיבות לא קורה. מה חוסם חברה מלהתפתח?
"מאטל ראתה את עצמה כחברת צעצועים. גם כשעשינו תוכן לטלוויזיה, זה היה כדי למכור עוד צעצועים. עם הגישה הזאת קשה למשוך יוצרים מצליחים. אף יוצר לא רוצה ליצור פרסומת, אלא תוכן שימשוך את הקהל. זה היה המנדט שנתנו לאנשים שהבאנו לחברה והגיעו מעולמות הסרטים, הטלוויזיה והדיגיטל.

"הסרט ברבי נמצא עכשיו בצילומים. את התסריט כתבו גרטה גרוויג ונואה באומבך, שנחשבים ליוצרים מהמוכשרים ביותר בתעשיית הקולנוע, מרגו רובי משחקת את ברבי וריאן גוסלינג את קן. עשינו גם סרטים עם טום הנקס, וין דיזל ועוד הרבה יוצרים מוכשרים. הכניסה שלי לתפקיד היתה יחסית מהירה ולא היתה ממש תוכנית. אבל די מהר בנינו אסטרטגיה והתחלנו להוציא דברים לפועל".

רגע רגע, זה נשמע לי קל מדי. זה תהליך קשה. כשאתה רוצה לעשות שינוי, בטח בחברה מדממת, אתה מבין שאתה על הקשקש מבחינת משאבים. ואז קיצוצים ופיטורים, שזה תהליך טראומטי לחברה.
"בתוך חודשיים הורדנו את מספר העובדים ב-20%. היום יש לנו 35% פחות עובדים משהיו בתחילת הדרך, זה כ-5,000 פחות. ואז גם הקטנו את מספר המוצרים שייצרנו, היו בהם הרבה הפסדיים. פישטנו את מבנה הפעילות".

מה היה הכי קשה?
"קודם כל, כחברה ציבורית אין לך את הפריבילגיה לעצור, ואת השינויים עושים תוך כדי תנועה. היה גם שינוי תרבותי בארגון, וזו חברה איקונית שקיימת מעל 75 שנה. היינו צריכים לבנות תרבות חדשה, תחרותית, ביצועית, שגם ממנפת את המורשת של החברה".

נניח שאני מנכ"לית ונכנסתי עכשיו לתפקיד בחברה גדולה, נסחרת, מכניסה כסף, אבל סטטית. אני מבינה שצריך לעשות turnaround קשה וכואב. תן לי עצה ממה שלמדת.
"אחד הדברים הראשונים זה להגדיר מי אנחנו ומה אנחנו מנסים לעשות. זה נשמע פואטי, אבל ההגדרה היא קריטית. ולחברה שלנו לא היתה הגדרה ברורה. מסמך האסטרטגיה היה בעובי של 10 ס"מ. היום האסטרטגיה שלנו היא עמוד אחד. הגדרנו את המטרה, שהיא להעצים את הדור הבא ולאפשר לכל ילד וילדה לממש את הפוטנציאל שלהם. ליצור חוויות ומוצרים חדשניים שמעוררים השראה, מעבירים מסרים חברתיים ומפתחים ילדים דרך משחק".

יפה. אתה חד על זה, ועוד בעברית.
"כל כך הרבה דורות של צרכנים יצרו קשר רגשי עם המותגים שלנו. הכל נבנה על הקשר שאתה יוצר עם הקהל. וברגע שאתה עושה את הסוויץ' מחברת ייצור לחברת קניין רוחני, הרבה דברים פתאום מובנים מאליהם. כמו למשל לעשות סרטים ולהיכנס לעוד תחומים. תעשיית הצעצועים היא הבסיס והיא תעשייה מצוינת, אבל את מאטל מעניין לפעול בוורטיקלים אחרים שחלקם יותר גדולים מהעולם הזה".

היום כל מותג צריך חיבור רגשי, אפילו חברה בתחום המתכות. אבל אני עדיין בשבוע הראשון שלי כמנכ"לית, מה עוד אתה נותן לי מבחינה ניהולית ואישית?
"מאוד חשוב לפשט תהליכים. בין אם זה ייצור, חדשנות, הפצה, היכולת לשים מוצרים על מדפים ביותר מ-490 אלף חנויות בעולם. בכל חנות אנחנו שמים מוצרים על המדף וצריך לתכנן את הכמות והעיתוי ואיזה ליין שמים איפה. ככל שהדברים מורכבים, המטרה שלך כמנהל היא להפוך אותם לפשוטים ומובנים גם עבור העובדים שצריכים לבצע, וגם מול המשקיעים ובעלי העניין".

תן דוגמה לתהליך מורכב שפישטתם.
"בעולם הייצור חתכנו יותר משליש מכמות המוצרים, וזה כבר מפשט את המשאבים שצריך להוציא על הובלה, שעות עבודה, משאבים, תשומת לב ניהולית. היו עוד תהליכים בתחומי העיצוב והחדשנות ששינו את תשומת הלב שהשקענו במקומות הלא פרודוקטיביים".

כל תפקיד מגדל אותנו כמנהלים ומלמד אותנו יכולות חדשות. מה למדת ממאטל?
"זה תמיד מגיע לרמת הבנאדם, הצוות הניהולי. גם חברה עם אסטרטגיה מדהימה והנכסים הכי טובים שיש לא תצליח אם הדברים לא יבוצעו נכון. ולהפך - לקחת חברה עם בעיות ואתגרים, אבל עם האנשים הטובים והנכונים אתה יכול לכבוש כל הר".

כשאתה מסתכל קדימה, איזה טרנדים ושינויים אתה רואה שרלוונטיים לכם ובכלל?
"אני רואה שהחשיבות של מותגים רק הולכת וגדלה. מותגי-על, מותגים שאנשים מכירים ושמייצרים אמון של הצרכן - הם אלה שינצחו".

מאז שיש מדיה המונית יש מותגי-על. קוקה קולה זה מאז ומתמיד. למה זה הולך ומתחזק?
"העולם רווי. אנחנו חיים בתוך מדפים בלתי נגמרים ובכמה קליקים אתה מוצא כל מה שאתה רוצה. מותג חזק צריך להתעלות מעל הרעש וליצור בידול וייחוד מול אינספור מוצרים".

פעם התפקיד היחיד של מותגים היה להביא ערך לבעלי המניות. היום למותג כמו ברבי יש גם השפעה חברתית על דימוי גוף ותפיסת נשיות. אתם עושים שינוי גם בעולם הזה?
"מאוד מאוד חשוב. כחברה יש לנו אחריות לעשות את הדבר הנכון מול ההורים שסומכים עלינו, הילדים שקונים את המוצרים שלנו, מחקים אותם, הולכים לישון איתם".

מה השינוי הכי דרמטי שעשיתם?
"הגדרנו מטרה ברורה, לתרום לעתיד עם יותר גיוון, שוויון, הכלה וקיימות. היעד שלנו הוא להגיע ל-100% שימוש בחומרים פלסטיים ממוחזרים מתכלים במוצרים ובאריזות, להפחית פליטות גזי חממה ב-50% ולהשיג אפס פסולת ייצור עד 2030. בשנה שעברה כבר השגנו יעד, שצריך לשמר, של 100% שוויון בשכר לכל עובד ועובדת שעושים את אותה עבודה בכל העולם, לא רק בארה"ב. וכמובן להגדיל ייצוג של נשים וזהויות אתניות שונות בכל הרמות".

הבת שלי עכשיו בדיוק בגיל של בובות. כשאני שומע ברבי עדיין יש לי מול העיניים את הסילואטה האיקונית. אתה חושב שכשהיא תתבגר, היא לא תדמיין את אותו אייקון?
"אתה קצת בדיליי. ברבי עברה שינוי מאוד גדול והיא היום מותג מוביל בתחום הגיוון. יש לנו ליין שלם של קריירות בכל תחום, לא רק כאלה שיוחסו בעבר לנשים, יש כמה צורות גוף וכמובן צבעי עור ושיער שונים. המטרה היא לייצג את העולם, כפי שילדים רואים אותו".

יש לך מבטא אמריקאי פצצה. כמה שנים אתה בארה"ב?
"אני פה 9 שנים, גרתי בלונדון 15 שנה ולפני זה עוד 6 שנים בארה"ב בשנות ה-90. הגעתי לארה"ב ללימודים בגיל 26. אבל בבית אנחנו מדברים עברית, גם בינינו וגם הילדים ביניהם".

מה עשית פה אחרי הלימודים?
"היו לי כל מיני רעיונות יזמיים ועשיתי הרבה נטוורקינג. ככה הכרתי את חיים סבן. אני לא חיפשתי עבודה והוא לא חיפש עובד, אבל תוך רבע שעה סיכמנו שאצטרף אליו".

מה הרגשת כשהוא אמר לך את זה?
"מהרגע הראשון אהבתי אותו. היה לי רקע עסקי בגלל התואר השני שעשיתי במינהל עסקים. בשנה הראשונה לא תרמתי הרבה, אבל בשנה השנייה הייתי מעורב בביזנס, במיוחד בשיתוף הפעולה עם פוקס ואז הקמנו את פוקס פמילי וורלדווייד, החברה שהחזיקה בזמנו בפוקס קידס ונמכרה לדיסני.
"הייתי בן 30 וניסיון העבודה הכי ארוך שלי היה שנה שבה הייתי מדריך גלישת רוח. נזרקתי למים העמוקים והייתי צריך למצוא את הדרך".

מה היה הרגע הכי מרגש בקריירה שלך?
"הלידה של כל אחד מהילדים שלנו".

אהבתי ששאלתי על קריירה וענית על הילדים. כשאתה מסתכל אל העתיד של עולם התוכן שלכם, כמה אתה חושב שדברים כמו NFT והמטאוורס יהיו משמעותיים?
"כל טכנולוגיה חדשה מייצרת הזדמנויות. לכן טוב למקם את עצמך קרוב לתחום ולנסות להבין איפה הן ייפתחו".

אם היום היית בן 26, איזה סטארט-אפ היית מקים?
"שילוב של טכנולוגיה ומותגים זה נוסחה מנצחת. אז למצוא את החיבור בין לאן הטכנולוגיה הולכת ואיך אתה ממנף מותגים שאנשים מכירים כדי ליצור חיבור רגשי. לשם הייתי מכוון".

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים. הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

gefen@gteam.org

עוד כתבות

מזרח ירושלים / צילום: Shutterstock

במקום "נוהל מוכתר": המהפך בתנאים להוכחת בעלות על קרקע במזרח ירושלים

משרד המשפטים מבטל את הנוהל שקבע כי תצהיר של שני מוכתרים מספיק כדי להוכיח בעלות על קרקע באזור ● השינוי מגיע ברקע ויכוח פוליטי על הנוהל הישן: בימין טענו כי הוא פותח פתח לשחיתות ובשמאל גרסו שזו הדרך היחידה של פלסטינים להוכיח בעלות על קרקע

חולוד אבו חרפה / צילום: ענת קאזולה לחברת Q Elite Beauty

גידלו אותה להיות מורה, אבל היא הפכה לספקית האינטרנט של המגזר הערבי

חולוד אבו חרפה גדלה במשפחה בת 9 נפשות במעלות תרשיחא, וכבר בתיכון חלמה להקים חברה משלה. את העסק הראשון פתחה לבדה בחדר של 3X4 מטרים, עד שצמחה להיות ספקית האינטרנט המרכזית של המגזר הערבי. עכשיו היא פועלת להעניק כלים עסקיים לנשים נוספות ● "יש חסמים רבים לאישה ערבייה", היא אומרת, "אבל מי שיבוא אליי לחברה יראה ישיבות הנהלה שבהן כולן נשים"

משכן הכנסת / צילום: Shutterstock

יוקר המחיה? אינפלציה? בכנסת מנסים להגדיל את מימון קמפיין הבחירות

האקלים הכלכלי הנוכחי ועליות המחירים לא מונעים מהפוליטיקאים לנסות לקבל תוספת מימון לקמפיינים לקראת הבחירות ● בגלל ריבוי מערכות הבחירות נוצרו גרעונות למפלגלות משני צידי המפה הפוליטית, שחייבות למדינה 200 מיליון שקלים שטרם הוחזרו

בחירות / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ

איזו מדינה מחזיקה בשיא פרק הזמן הקצר בעולם בין מערכות בחירות?

עם מי מתחרה נפתלי בנט על תואר ראש הממשלה עם זמן הכהונה הקצר ביותר, וכמה עלה בקבוק וודקה בהופעה של אייל גולן בבלומפילד? ● הטריוויה השבועית

ברוסקטה עם שכבת שומן בקר קצוץ ותמרים ב''תרצה'' / צילום: חיים יוסף

6 ברוסקטות משובחות עם כוס יין - בפחות מ-100 שקל

הברוסקטה, הדבר הכי נכון לעונה ולתקופה: לחם קלוי עם ירקות וגבינות, עם מוח מתובל בעמבה, עם שרימפס בחמאה, וגם קיגל בנוסח בני ברק ● ואפילו במחיר סביר, שלא כמקובל במקומותינו

מנכל אנרג'יאן, מתיוס ריגאס / צילום: איל יצהר

מנכ"ל אנרג'יאן מכר מניות בכ-230 מיליון שקל

מתיוס ריגאס מכר 2.8% ממניות החברה למוסדיים באמצעות ברק קפיטל ובנק אוף אמריקה בהנחה של 5.6% על מחיר השוק ● בשנה האחרונה הניבה המנייה תשואה של כ-50%

בשבת התקיימו הפגנות רבות נגד הפסיקה הצפויה ברחבי ארה''ב, בתמונה מדובר בהפגנה בלוס אנג'לס / צילום: Associated Press, Noah Berger

השלכות של מניעת הפלות בארה"ב: חיי עוני, צניחה בתמ"ג וירידה בהשתתפות נשים בכוח העבודה

כחודש וחצי לאחר הסערה שגרמה הדלפת הטיוטה לתקשורת, בית המשפט העליון בארה"ב פירסם את החלטתו שמבטלת את פסק דין "רו נגד וויד" ההיסטורי, שהתיר לבצע הפלות לפני כ־50 שנה • איך ההחלטה צפויה להשפיע כלכלית על המשק האמריקאי בכלל ועל הנשים בפרט, ומה חושב על כך הציבור - מחקרים מהתקופה האחרונה משרטטים את תמונת העתיד של אמריקה

שלומציון 13, ת''א. האם לתאגיד המים יש זכות לדרוש זיקת הנאה? / צילום: איל יצהר

תאגיד המים של ת"א דורש זכות בקרקע כתנאי לאישור פרויקט תמ"א 38

כתנאי להיתר בנייה לפרויקט ברחוב שלומציון בתל אביב, הודיע תאגיד מי אביבים כי הוא דורש להשאיר רצועה של 3 מטר לאורך צינור תיעול שעובר בחצר ● עו"ד מיטל טויסטר רוזנטל: "זה לא חוקי לדרוש זכות קניינית בקרקע פרטית, לצמיתות"

אלפרד אקירוב / צילום: בן יוסטר

לא רק פרנקל: אקירוב רכש מניות לאומי ב-100 מיליון שקל

אלרוב נדל"ן שבשליטת אלפרד אקירוב השתתפה בהנפקה ורכשה שוב מניות של הבנק, לאחר שבמהלך הרבעון הראשון של השנה מכרה את שארית החזקותיה • הרוכש הגדול בהנפקה היה המיליארדר אהרון פרנקל שרכש מניות לאומי בכמעט מיליארד שקל

ח''כ משה ארבל / צילום: איל יצהר

ח"כ משה ארבל דורש מהיועמ"שית לעצור מינוי יו"רים לוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה

ח"כ מש"ס טוען כי "מדובר במינויים חשובים ומרכזיים ביותר שנועדו לשקף את מדיניותה של הממשלה והשר המכהן ולקדמה ומובאים לאחר שהצביעה הכנסת על התפזרותה בקריאה טרומית" ● לשכת שקד: "מדובר במינויים תקינים, חשובים ונחוצים שבוצעו בהליך ארוך שכלל ועדת איתור, ראיונות של המועמדים ובחינה של הלשכה המשפטית"

זיו פופלבסקי ואבי רומנו, חברת ray tlv / צילום: איל יצהר

זכויות בנייה ל־250 אלף מ"ר: היזמים שמייצרים קרקעות לבנייה בתל אביב

אבי רומנו וזיו פופלבסקי, בעלי RAY TLV, מוצאים קרקעות בתל אביב עם פוטנציאל השבחה גבוה, ומכינים אותן לייזום פרויקטים, לאחר שהם רוכשים את חלקם של בעלי הנכסים • קשיים בהייטק? הם בטוחים שהביקוש למשרדים בתל אביב לא ייעלם

מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, 1maksim1

האש שבוערת מתחת להתמוטטות הקריפטו

הקריסה של מטבעות קריפטו קרתה לאחר יצירה פרועה של כסף דיגיטלי חדש, משהו שאף פעם לא הסתיים בטוב בעולם המסורתי

אנשים עומדים לפני המונה ליזה / צילום: Shutterstock

איך המוח שלנו מחליט מה יפה ועל מה עוד דיברו השבוע

קליפ הגאווה שכבש את יוטיוב, שיאן החיפושים בגוגל והסרט החדש הנוסף של במאי "אהבה בשחקים: מאווריק" ● על מה כולם דיברו השבוע

הפגנות בקליפורניה לקראת פרסום ההחלטה המבטלת את פסיקת רו נגד ווייד / צילום: Associated Press, Rich Pedroncelli

דרמה בארה"ב: ביהמ"ש העליון ביטל את הפסיקה שאפשרה לבצע הפלות

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל את פסיקת "רו נגד ווייד" שהעניקה מעמד חוקי להפלות מלאכותיות ● המשמעות: מדינות ארה"ב השונות יהיו חופשיות לאסור על ביצוע הפלות או להגביל אותן לפי ראות עיניהן

הבנק המרכזי ביפן / צילום: Shutterstock

הבנק היפני לא רואה אינפלציה והספקולנטים הפסידו בענק

למרות היחלשות מטבע הין היפני לשפל של 24 שנה, הבנק היפני לא רואה את סיכוני האינפלציה מספקים כדי לשנות מדינות ● במשך שנים קראו לפוזיציה של הימור נגד מדיניות בנק מרכזי "יצרן האלמנות", והספקולנטים שהימרו נגד הבנק היפני נכנסו גם הפעם לסטטיסטיקה

 

דירת שלושה חדרים ברמת גן הייתה רק חודש על המדף. בכמה היא נמכרה?

הדירה ברחוב החשמונאים היא בשטח 75 מ"ר, עם מרפסת בשטח 10 מ"ר, בקומה 3 מתוך 8, בבניין עם שתי מעליות, עם חניה, והיא נמכרה ב־3.1 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

הפקולטה לניהול / צילום: Shutterstock

חברה יצאה בקמפיין פרסומי אגרסיבי - מה זה עשה לשווי שלה?

סיפור ההנפקה לציבור של חברת פיתוח התרופות מקנאביס EPM, שהושעתה ובוטלה, מעוררת שאלות ומחשבות על השימוש שעושות חברות ציבוריות במדיה כדי למשוך את תשומת לבם של המשקיעים ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב 

עומס של נוסעים בשדה התעופה הית'רו בלונדון / צילום: Associated Press, Frank Augstein

לונדון, אמסטרדם, פרנקפורט ופריז: מזוודות נטושות, בידוק ביטחוני של ארבע שעות והתפרצויות זעם

התאוששות ענף התעופה תפסה את רוב שרשרת התיירות באירופה לא ערוכה • בבריטניה, בצל שביתת הרכבות, העומסים מתחילים כבר בכבישים בדרך לטרמינלים • מנכ"ל לופטהנזה קרסטן שפור לגלובס: "נידרש להתנצלויות בקיץ, בשל ביטולי טיסות" ● הכאוס בתעופה, פרויקט מיוחד

משלוחים החיים. מעודדים צריכת בשר למרות הפגיעה בסביבה / צילום: עמותת אנימלס

שר האוצר מבטל מכס על משלוחי בקר חי, למרות הסבל הנגרם לבעלי החיים והפגיעה הסביבתית

הממשלה מעודדת ייבוא בקר חי לישראל: שר האוצר מבטל את המכס על הייבוא, למרות הסבל הרב הכרוך בתהליך עבור בעלי החיים ● במשרד החקלאות טוענים שתעשיית הבקר "שומרת על הטבע והשטחים הפתוחים", בניגוד לדעתם של מדענים המומחים בתחום, ולמרות ששטחי יערות נכרתים בעולם בקצב מסחרר כדי לפנות מקום לגידול בקר

כל לקוח קובע דדליין ובוחר את היקף ההשגחה. טופס הרשמה יומי בבית הקפה / צילום: Reuters, Kim Kyung-Hoon

בטוקיו נפתח בית קפה שמטיל קנסות על הלקוחות. למה הם ממשיכים לבוא?

אל בית הקפה הטרנדי בטוקיו זורמים יוצרי תוכן, סופרים וסטודנטים - אבל לא רק בשביל לשתות תה מול הלפטופ ● בזמן מוגבל, תחת השגחתו הצמודה של בעל המקום, חותרים הלקוחות לעבר היעד הנשגב שהציבו לעצמם, ומי שלא עומד בו - נאלץ לשלם קנס של עשרות דולרים ● "אולי זו האווירה, אולי בגלל שאני משלם, אבל אני מתיישב ומיד מתחיל להקליד"