גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עלי אקספרס רושם ירידה בהזמנות זה החודש השלישי, הישראלים חזרו לבוקינג

חופשת הפסח וההיערכות לקיץ הובילו לעלייה בהזמנת בתי מלון באפריל, אך במקביל נרשמה ירידה בהזמנות ברשתות השיווק והפארם ובמשלוחי המזון ● טרמינל X, שרשם הפסד ברבעון הראשון של השנה, רושם ירידה בהזמנות ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline
אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

סיכום חודש אפריל 2022 בקניות הישראלים באונליין מצביע על ירידה לעומת חודש מרץ, לאור צמצום בהזמנות ברשתות השיווק והפארם, ירידה בהיקף הזמנות אוכל ואף בקניות בעלי אקספרס. ההסבר לירידה מיוחס לפסח וחול המועד, והוא גם זה שמצביע על התחזקות בהזמנות של מוצרי תיירות, כאשר האתר בוקינג נכנס לדירוג - כך עולה מנתוני חברת שופ אנליטיקס.

הנתונים המוצגים במדור זה בסיכומו של כל חודש מחלקים את בתי העסק לשלוש קבוצות: רכישות באתרי אונליין מובהקים, כלומר של עסקים שלא פועלים גם בחנויות פיזיות, רכישה באתרי אונליין של רשתות מענפים שונים הפועלות גם באופליין, והזמנות מקוונות מתחום האוכל.

מזמינים דרך מתווך

האתר הסיני עלי אקספרס ניצב גם החודש בראש טבלת אתרי האונליין המובהקים, אלא שבדומה לחודשים עברו, היקף הקניות באתר משקף ירידה, כשהוא מרכז 57% מכלל ההזמנות בעשרת האתרים הבולטים בקטגוריה זו - לעומת 63% במרץ, 72% בפברואר ו-76% בינואר.

קניות הישראלים כוללות בעיקר תכשיטים, כלי עבודה, אביזרים לבית ולמטבח, צעצועים ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה. בשופ אנליטיקס מציינים כי למרות היחלשות האתר, עלי אקספרס ממשיך לשמש מקור רכישה גם לעסקים קטנים, הרוכשים באתר מוצרים שמשווקים הלאה לצרכן הישראלי.

שיעור ההזמנות באמזון, השנייה בדירוג בקטגוריה זו, ממשיך את מגמת העלייה המתונה שאפיינה את החודשים הקודמים, עם 9% מההזמנות בקטגוריה. האתר הסיני SHEIN שומר על מקומו השלישי עם כ-8% מנתח המכירות של העשירייה המובילה, צמיחה לעומת החודש שעבר שהסתכם עם נתח של 6%. אתר שיין משווק מוצרי אופנה ומוצרים לבית בתמחור נמוך, ובאפריל הציע מבצעים רבים, שהבולט בהם כלל הנחות לשמלות ערב ובגדי אירועים (חתונות וכדומה).

הביקוש לטוס ולנפוש בתקופת הפסח והקיץ בעיקר משתקף גם בטבלה: את המקום הרביעי תופס האתר בוקינג, המתמחה בהזמנת בתי מלון ופתרונות לינה. מכלל הקטגוריה, בוצעו בבוקינג 5% מההזמנות. בשופ אנליטיקס מציינים כי רוב הישראלים מעדיפים להזמין חדר במלון באמצעות בוקינג ולא באתרי האינטרנט של בתי המלון ישירות, "בדומה למה שקורה עם וולט, כשהצרכנים מעדיפים להזמין את הארוחה מאתר השליחויות, ולא מאתר האינטרנט של המסעדה".

 

נזכיר כי בתי המלון משלמים לבוקינג עמלה של כ-15%. לפני כשנתיים נדרשה הרשות לתחרות לנושא הצגת מחירי הלינה בבוקינג ובאתרי הרשתות, וקבעה כי לא ניתן להגביל את בתי המלון מלהציע מחירים זולים יותר מאלה המוצגים בבוקינג.

בעניין אחר, לאחרונה פרסמה היועצת המשפטית לממשלה עמדה להצגת מחירי הלינה בבוקינג ללא רכיב המע"מ, וציינה כי על האתר הפונה לצרכנים הישראלים באתר בעברית להציע את המחיר הכולל בהתאם לדין הישראלי. מבוקינג נמסר בעניין זה כי הנושא נבחן.

אתר נקסט ממשיך לחזק את מעמדו, ובדומה לנתוני מרץ גם אפריל הסתכם עם נתח של 5% מהקטגוריה. התחזקות האתר הבריטי, מחביבי הקונים הישראלים, מגיעה גם על חשבון טרמינל X מבית פוקס, שאת חודש אפריל מסכם עם 3% מהמכירות לעומת 5% במרץ. נזכיר כי בתחילת השבוע פורסמו דוחות קבוצת פוקס, בעלת טרמינל X, מהם עלה שהאתר סיים את הרבעון הראשון ב־2022 עם הפסד של 2.7 מיליון שקל, ועומד על נתונים שליליים רבעון שני ברציפות.

אתר BUYME, המציע שוברי מתנה למימוש בבתי עסק שונים, גרף 4% מהמכירות בקטגוריה - בדומה למכירות במרקט פלייס של eBay המשקפים התחזקות לעומת מרץ. באתר Iherb, המתמחה בתוספי מזון, מוצרי מזון וטואלטיקה, בוצעו כ-3% מהמכירות (לעומת 4% בחודש שעבר). את העשירייה הראשונה סוגר האתר הבריטי אסוס, שגם החודש מסתפק ב-2% בלבד בקטגוריה.

מחכים להשפעת קארפור

דוח אפריל משקף כאמור ירידה במספר ההזמנות ברשתות הקמעונאות, בעקבות חופשת חג הפסח. "חגים וחופשות אינם תקופות טובות לאי-קומרס", מסביר נתי יעקובי מנכ"ל שופ אנליטיקס. "היציאה משגרת עבודה לטובת חופשות בארץ או בחו"ל מקטינה את הזמן הפנוי, ואת הצורך בהזמנת מוצרים. עם זאת, זהו זמנם של אתרים ייעודיים לבלוט, עובדה שניכרת בגידול באתרי התיירות ובאתרים הקשורים למתנות ופעילויות בפסח".

עם זאת, רשתות המזון והפארם ממשיכות לתפוס חמישה מקומות בדירוג מתוך 10 האתרים הבולטים בקטגוריה של רשתות המחזיקות חנויות פיזיות ומוכרות באונליין. שופרסל ממשיכה לחזק בעקביות את מעמדה, עם נתח של 47% מכלל המכירות בקטגוריה, לעומת 43% במרץ. בהמשך השנה תצטרך הרשת להתמודד עם מתחרה חדש - קארפור הצרפתית, שנכנסת לישראל. הכניסה תלווה בהשקת אתר אי-קומרס, כפי שהרשת נוהגת במדינות שבהן היא פועלת.

במקום השני ניצבת סופר פארם, עם 17%, היחלשות קלה ביחס לחודש מרץ. אתר האונליין של רמי לוי הוא השלישי בקטגוריה, עם נתח של 11%, גם כן ירידה קלה לעומת מרץ. לעומתם, האתר של KSP מתחזק החודש, ונוגס 8% מנתח המכירות בקטגוריה. באתר נמכרים מוצרים מקטגוריות שונות ומגוונות, אחרי שהפך זה מכבר למרקט פלייס נרחב.

אתר זארה ממשיך להיות אתר האופנה החזק בקטגוריה, עם 4% מהמכירות. מתחת לזארה ממוקם אתר האונליין של יינות ביתן עם 3% מהמכירות. יש להניח שהאתר יוסב לאתר קארפור, יחד עם הסבת כל סניפי הרשת לסניפי הקמעונאית הצרפתית.

גם נוכחותה של נספרסו ישראל בעשירייה שומרת על יציבות - בדומה לחודשים מרץ ופברואר, נתח המכירות של האתר שמוכר קפסולות וציוד לקפה משקף 3% מכלל המכירות בקטגוריה. מדובר בנתון מרשים, לאור העובדה שהמכירות ממוקדות במוצרים מסוימים בלבד, במתכונת המכירה הישירה לצרכנים (בשונה מהמנעד הרחב בשאר האתרים בקטגוריה זו).

את העשירייה סוגרים אתר האונליין של ACE ואתר ZER4U שהציע מארזים ומתנות לפסח, כל אחד מהם עם 3%, ורשת הקמעונאות מחסני השוק עם 2% מהמכירות. "העובדה שביתן ומחסני השוק הופכות לתושבות קבועות בעשיריה מצביעה על שינויים בהרגלי הצריכה בנוגע לקניות בסופרמרקט", אומר יעקובי.

וולט: בעיקר נשים

חברת השליחויות וולט שומרת על מעמדה הבלתי מעורער בקטגוריית הזמנות מאתרי מסעדות, עם נתח של 58% מהמכירות. אחריה מקדונלד'ס עם 18% מהמכירות. לעומת וולט, המתחרה תן ביס נחלשת, ייתכן שהסיבה לכך היא חופשים ממקומות עבודה שמהווים חלק ניכר מהזמנותיה. את חודש אפריל סיכמה תן ביס עם 13% מהמכירות, לעומת כ-17% בחודש מרץ. הנתח של דומינוס פיצה עמד באפריל על 6%, ושל משלוחה כ-5%.

"פסח וחול המועד משפיעים על טבלת אתרי ההזמנות ממסעדות", מסביר יעקבי. "ניתן לראות ירידות של כ-25% בהזמנות בתן ביס ובמשלוחה, לעומת וולט שסופגת ירידה מתונה של כ-5% במספר ההזמנות באפריל".

לנוכח נתח השוק יוצא הדופן של וולט, הממשיכה להתחזק בעקביות ולהרחיב את היצע המוצרים שהיא משלחת (מוצרי מזון, פארם וכדומה), ביצעה שופ אנליטיקס ניתוח לאפיון ההזמנות דרך וולט לרבעון הראשון של 2022.

מהבדיקה עולה כי המחיר הממוצע להזמנת ארוחה בוולט עומד על 145 שקל, על פי החלוקה הבאה: 92% מההזמנות נעשות במחיר של עד 250 שקל, 7% מההזמנות הן בטווח מחיר של 251-500 שקל, ואילו 1% מההזמנות הוא במחיר של 500 שקל ויותר. חובבי וולט מזמינים בתדירות של כשלוש פעמים בחודש, בסכום ממוצע לכלל ההזמנות העומד על 435 שקל למזמין או למשק בית. נשים אחראיות לרוב הרכישות בוולט - 70% לעומת 30% גברים.

 

התחזקות רשת הגלידריות גולדה שהפכה להיות חלק מהנוף העירוני ברחבי הארץ לא פוסחת על ההזמנות המקוונות, שקיבלו דחיפה בקורונה. גולדה היא חנות המזון שממנה מזמינים הכי הרבה בוולט. אחרי גולדה ממוקמת מקדונלד'ס, רשת המזון המהיר שמפעילה מערך משלוחים חזק משלה - כלומר נהנית הן מהזמנות ישירות והן מהזמנות בוולט.

במקום השלישי נמצאת רשת Ze Sushi, ואחריה רשת הגלידריות דלי קרים. רשת פיתה בשר חמישית, אחריה מוזס, רשת הקונדיטוריות בוטיק סנטרל, ורשת המסעדות האיטלקיות פיאנו פיאנו הפועלת בשרון ובאזור הצפון, שעקפה את ההזמנות ברשתות לנדוור וארומה.

בפילוח גיל המזמינים, 33% הם בגילאי 25-34, 30% בטווח הגיל 35-44, 27% בני 15 עד 24, 9% בני 45-54, ובני ה-55 ומעלה משקפים 1% מההזמנות.

היכן מתגוררים המזמינים? 67% ביישובי תל אביב וגוש דן, 20% באזור השרון והשומרון, 6% באזור הדרום והשפלה (שם נוכחות שירותי המשלוחים דלה יותר). ירושלים מהווה 3% בלבד מההזמנות, וחיפה והצפון 4%.

עד כמה ההכנסה מהווה שיקול בהזמנות של אוכל? 29% מהמזמינים משתכרים מעט מעל השכר הממוצע במשק (כ-12 אלף שקל), 28% נמצאים ברמת השכר הממוצע, 20% משתכרים ברמת שכר שהיא מעט מתחת לממוצע, ו-15% משתכרים ברמת שכר שהיא "הרבה מתחת לממוצע". 8% מהמזמינים משתכרים ברמת שכר שהיא "הרבה מעל לממוצע".

עוד כתבות

טיגואן אולספייס של פולקסווגן / צילום: יח''צ

הקרוס-אובר של פולקסווגן למשפחות גדולות: המחיר אטרקטיבי, העיצוב מינימליסטי

העיצוב של הטיגואן אולספייס הוא אמנם מינימליסטי, אך מציע ביצועים מרשימים, נהיגה נעימה ותא נוסעים שימושי • הבונוס: המחיר הנמוך ביחס למקבילו, קודיאק של סקודה

בניין הנאסד''ק בניו יורק / צילום: תמר מצפי

בורסות וול סטריט ננעלו בעליות; הנאסד"ק קפץ ב-3.3%

המהלכים של הבנקים המרכזיים לעצירת האינפלציה הובילו לעליות בבורסות אירופה ● בורסות אסיה ננעלו בעליות ● הנפט עלה בכ-3%

ברוסקטה עם שכבת שומן בקר קצוץ ותמרים ב''תרצה'' / צילום: חיים יוסף

6 ברוסקטות משובחות עם כוס יין - בפחות מ-100 שקל

הברוסקטה, הדבר הכי נכון לעונה ולתקופה: לחם קלוי עם ירקות וגבינות, עם מוח מתובל בעמבה, עם שרימפס בחמאה, וגם קיגל בנוסח בני ברק ● ואפילו במחיר סביר, שלא כמקובל במקומותינו

מארי אואנס־תומסן / צילום: יאט''א

"החברות לא נערכו": יותר מ-5,000 טיסות בוטלו ביומיים

משבר הטיסות העולמי הולך ומחריף, ונמלי תעופה בכל העולם קורסים תחת העומס ● בכנס של ארגון התעופה העולמי יאטא הציגו שיפור בתוצאות הכספיות של חברות התעופה מאז הקורונה, אבל ברקע מחירי הדלק מזנקים, ולמחסור האדיר בכוח אדם לא נמצא פתרון ● הכאוס בתעופה, פרויקט מיוחד 

ביטקוין / צילום: Shutterstock

ניתוח טכני: עידן התמימות, גרסת מטבעות הקריפטו

אחרי עשרות שנים בשוק ההון אני עדיין נדהם מתכונה המשותפת לרבים מהמשקיעים - הרצון הבלתי נשלט להתעשר במהירות ● כיום הביטקוין מסמל את כל מה שעקום בתפיסת המשקיעים החדשים

שלומציון 13, ת''א. האם לתאגיד המים יש זכות לדרוש זיקת הנאה? / צילום: איל יצהר

תאגיד המים של ת"א דורש זכות בקרקע כתנאי לאישור פרויקט תמ"א 38

כתנאי להיתר בנייה לפרויקט ברחוב שלומציון בתל אביב, הודיע תאגיד מי אביבים כי הוא דורש להשאיר רצועה של 3 מטר לאורך צינור תיעול שעובר בחצר ● עו"ד מיטל טויסטר רוזנטל: "זה לא חוקי לדרוש זכות קניינית בקרקע פרטית, לצמיתות"

מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, 1maksim1

האש שבוערת מתחת להתמוטטות הקריפטו

הקריסה של מטבעות קריפטו קרתה לאחר יצירה פרועה של כסף דיגיטלי חדש, משהו שאף פעם לא הסתיים בטוב בעולם המסורתי

יו''ר רע''ם, ח''כ מנסור עבאס / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

ברע"ם צריכים לחשוש? מפלגה חדשה בחברה הבדואית

בסקרים רע"ם נמצאת סביב אחוז החסימה, וכעת יש לה עוד כאב ראש: רשימה חדשה של אנשי ציבור בכירים מהחברה הבדואית הנגב ● אם אחוז החסימה לא יירד, אומרים במפלגה החדשה, פניהם לאיחוד עם מפלגה קיימת ולאו דווקא במגזר הערבי

נטפליקס נגד דיסני פלוס / צילום: Shutterstock, Ivan Marc

נטפליקס מול דיסני פלוס: בדקנו איזה שירות סטרימינג עדיף בישראל

דיסני פלוס הגיע לארץ, ועכשיו לשירות הסטרימינג המבוסס והמצליח נטפליקס יש מתחרה חדש וחזק שמנסה להשתלט על השוק המקומי ● למי מהם יש איכות צפייה טובה יותר, מה המחיר האטרקטיבי יותר ואיפה יש יותר תכנים? ● גלובס עושה סדר

כל לקוח קובע דדליין ובוחר את היקף ההשגחה. טופס הרשמה יומי בבית הקפה / צילום: Reuters, Kim Kyung-Hoon

בטוקיו נפתח בית קפה שמטיל קנסות על הלקוחות. למה הם ממשיכים לבוא?

אל בית הקפה הטרנדי בטוקיו זורמים יוצרי תוכן, סופרים וסטודנטים - אבל לא רק בשביל לשתות תה מול הלפטופ ● בזמן מוגבל, תחת השגחתו הצמודה של בעל המקום, חותרים הלקוחות לעבר היעד הנשגב שהציבו לעצמם, ומי שלא עומד בו - נאלץ לשלם קנס של עשרות דולרים ● "אולי זו האווירה, אולי בגלל שאני משלם, אבל אני מתיישב ומיד מתחיל להקליד"

אנשים עומדים לפני המונה ליזה / צילום: Shutterstock

איך המוח שלנו מחליט מה יפה ועל מה עוד דיברו השבוע

קליפ הגאווה שכבש את יוטיוב, שיאן החיפושים בגוגל והסרט החדש הנוסף של במאי "אהבה בשחקים: מאווריק" ● על מה כולם דיברו השבוע

הבנק המרכזי ביפן / צילום: Shutterstock

הבנק היפני לא רואה אינפלציה והספקולנטים הפסידו בענק

למרות היחלשות מטבע הין היפני לשפל של 24 שנה, הבנק היפני לא רואה את סיכוני האינפלציה מספקים כדי לשנות מדינות ● במשך שנים קראו לפוזיציה של הימור נגד מדיניות בנק מרכזי "יצרן האלמנות", והספקולנטים שהימרו נגד הבנק היפני נכנסו גם הפעם לסטטיסטיקה

מימין לשמאל: לו פל, ד''ר ארז און , לין פל, ד''ר אורי גייגר וקרן גייגר / צילום: ילנית סולומונוביץ חבוט

הגיוס המשולש של ד"ר אורי גייגר, מייסד אקסלמד

וגם: מוצ'ילרו בהווה, סטודנט לעתיד? ● מיליון דולר בהפתעה ● מצנח הזהב ● וחדשות טובות ● אירועים ומינויים 

הפקולטה לניהול / צילום: Shutterstock

חברה יצאה בקמפיין פרסומי אגרסיבי - מה זה עשה לשווי שלה?

סיפור ההנפקה לציבור של חברת פיתוח התרופות מקנאביס EPM, שהושעתה ובוטלה, מעוררת שאלות ומחשבות על השימוש שעושות חברות ציבוריות במדיה כדי למשוך את תשומת לבם של המשקיעים ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב 

עומס של נוסעים בשדה התעופה הית'רו בלונדון / צילום: Associated Press, Frank Augstein

לונדון, אמסטרדם, פרנקפורט ופריז: מזוודות נטושות, בידוק ביטחוני של ארבע שעות והתפרצויות זעם

התאוששות ענף התעופה תפסה את רוב שרשרת התיירות באירופה לא ערוכה • בבריטניה, בצל שביתת הרכבות, העומסים מתחילים כבר בכבישים בדרך לטרמינלים • מנכ"ל לופטהנזה קרסטן שפור לגלובס: "נידרש להתנצלויות בקיץ, בשל ביטולי טיסות" ● הכאוס בתעופה, פרויקט מיוחד

מלון ליר סנס בגדרה / צילום: סימפלקס 360

הכניסה למושבה לא מסגירה שבמרכזה מסתתרות כמה פנינים של ממש

מסע דילוגים בין בילויים לביל"ויים: בראנץ' נפלא ומלון בוטיק בטעם טוב ומדויק, שלל עיסויים ופינוקים, מבנים היסטוריים וגן פסלים

משלוחים החיים. מעודדים צריכת בשר למרות הפגיעה בסביבה / צילום: עמותת אנימלס

שר האוצר מבטל מכס על משלוחי בקר חי, למרות הסבל הנגרם לבעלי החיים והפגיעה הסביבתית

הממשלה מעודדת ייבוא בקר חי לישראל: שר האוצר מבטל את המכס על הייבוא, למרות הסבל הרב הכרוך בתהליך עבור בעלי החיים ● במשרד החקלאות טוענים שתעשיית הבקר "שומרת על הטבע והשטחים הפתוחים", בניגוד לדעתם של מדענים המומחים בתחום, ולמרות ששטחי יערות נכרתים בעולם בקצב מסחרר כדי לפנות מקום לגידול בקר

מימין: הראל, טלי, חן, לשכת שר האוצר / צילום: איל יצהר

"זאת עבודה כזאת שכולם צועקים עליך, ולמחרת זה בעיתון": ביקור במשרד האוצר

רכז התחבורה שמנסה להימלט בעצמו מהפקקים, הפקידה שנמצאת בלב המו"מ עם המורים והתסכול מתקופה נוספת של אלתור תקציבים ● ביקור במשרד האוצר

מנכל אנרג'יאן, מתיוס ריגאס / צילום: איל יצהר

מנכ"ל אנרג'יאן מכר מניות בכ-230 מיליון שקל

מתיוס ריגאס מכר 2.8% ממניות החברה למוסדיים באמצעות ברק קפיטל ובנק אוף אמריקה בהנחה של 5.6% על מחיר השוק ● בשנה האחרונה הניבה המנייה תשואה של כ-50%

אלפרד אקירוב / צילום: בן יוסטר

לא רק פרנקל: אקירוב רכש מניות לאומי ב-100 מיליון שקל

אלרוב נדל"ן שבשליטת אלפרד אקירוב השתתפה בהנפקה ורכשה שוב מניות של הבנק, לאחר שבמהלך הרבעון הראשון של השנה מכרה את שארית החזקותיה • הרוכש הגדול בהנפקה היה המיליארדר אהרון פרנקל שרכש מניות לאומי בכמעט מיליארד שקל