גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עקב המשבר עם הטייסים: ביטולי הטיסות באל על חוזרים, וזו רק ההתחלה

טיסות אל על לציריך, לדובאי, למינכן, לוורשה ולבודפשט שתוכננו להיום בוטלו, וכך גם מספר דומה של טיסות שהיו אמורות להמריא אמש ● ביטולי הטיסות מתרחשים בתזמון אומלל לקראת הקיץ, וזאת לאור הקרע החוזר ביחסי ההנהלה עם הטייסים

מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

טיסות אל על לציריך, לדובאי, למינכן לוורשה ולבודפשט שתוכננו להיום (ה') - בוטלו. מספר דומה של טיסות שהיו אמורות להמריא אמש, לא יצאו כמתוכנן. הנוסעים מאבדים אמון, ובצדק. אל על תידרש לשלם להם פיצויים ולפעול כדי לרכוש מחדש את אמונם, אבל השאלה היא כיצד ייראה לוח הטיסות של החברה בהמשך.

ביטולי הטיסות שהולכים ומתרבים, מתרחשים בתזמון אומלל לקראת הקיץ ובסימן ההתאוששות של ענף התיירות לצד גידול דרמטי במכירות של אל על, וזאת לאור הקרע (החוזר) ביחסים של ההנהלה עם הטייסים.

ברקע נזכיר כי במסגרת צמצום כוח-האדם בחברה בתקופת הקורונה, נפרדה אל על משליש מעובדיה, כ-2,000 איש ואישה. מצבת הטייסים צומצמה בשיעור מופחת לכ-500 טייסים, והם שילמו את מחיר ההתייעלות דרך קיצוץ של 31% (לפחות) בשכרם.

עד הקורונה פעלו הטייסים על-פי הסכם עבודה שנחתם ב-2018 במסגרת תקנות הטיס שנכנסו בשעתו לתוקף. הסכם זה מפרט את רמת השתכרותם, לרבות תגמול על שעות נוספות (המהווה חלק ניכר משכרם). 

מסונדלים בהסכם מתקופת הקורונה 

בשיא הקורונה התבקשו הטייסים לחתום על הסכם עבודה חדש, שלפיו הקיצוץ בשכר - בשונה מהדרג הניהולי בחברה למשל - לא יהיה זמני לתקופת הקורונה. הטייסים, שמאוגדים יחד עם שאר עובדי החברה בהסתדרות, סירבו לחתום על הסכם שיקבע את התנאים האמורים עד לשנת 2026. המחלוקת הגיע לבית הדין לעבודה, שגיבה את ההסתדרות ואת ההנהלה שחתמו על ההסכם "מעל" הטייסים.

אלא שכעת הקורונה "מתאדה", ומנגד ההתאוששות, שמקורה בביקוש הרב לחופשות, ניכרת גם בדוחות אל על. החברה דיווחה כי קצב ההזמנות בחודש מאי השנה אף גבוה ב-10% מזה של 2019 (לפני המגפה) ומגיע לכ-267 מיליון דולר.

מבחינת טייסי אל על, ההתאוששות מצביעה על כך שהחברה התייצבה, והיא מסוגלת להשיב להם את שכרם לרמתו של לפני המגפה. הם מסונדלים בהסכם האמור, אבל הם גם יודעים שאפשר לשנות גם הסכמים חתומים - הכול עניין של משא-ומתן בין שני צדדים שכרגע פעורה ביניהם תהום.

דרישה נוספת של הטייסים היא להפריד אותם כיחידת מיקוח עצמאית בייצוג עובדים - בדומה למתרחש ברוב חברות התעופה בעולם. מאז שנות ה-80 הוחלט כי עובדי אל על ייוצגו כיחידה אחת בהסתדרות. הטייסים חשים שהם מקופחים באופן הזה, וידרשו שההנהלה תאפשר להם להיפרד לנציגות נפרדת כיחידת מיקוח. בלי אישור של ההנהלה, הדבר לא יתאפשר. למותר לציין כי בהסתדרות מתנגדים למהלך כזה. 

מנכ"לית חדשה 

מול הטייסים יושבת מנכ"לית חדשה - דינה בן טל-גננסיה. היא ותיקה בחברה ומכירה היטב את הניואנסים שמולה, אלא שנדמה כי בהנהלה לא מבינים את חומרת המצב. עם פרסום דוחות אל על, סיפרה המנכ"לית בהתלהבות כי בכוונתה להגיל את צי מטוסיה מ-37 פעילים כיום ל-46, כולל שדרוג צי ה-777 שכיום עומד על הקרקע. בשביל כל מטוס נדרש צוות של כ-15 טייסים שלאל על כרגע אין. מעבר לכך, בן טל-גננסיה סיפרה על הכוונה להגדיל את נתיבי התעופה. כל התוכניות הללו לא יוכלו להתקיים אם לא יהיה מי שייקח את ההגה.

בתגובה לשאלת גלובס על ביטולי הטיסות אמרה בן טל-גננסיה כי ביטולי טיסות הם נחלת חברות תעופה רבות ברחבי העולם בימים אלה בעקבות מצוקת כוח-האדם העולמית, אלא שגם היא יודעת שבאל על הסיפור מורכב בהרבה. אין מי שיאייש טיסות מנסיבות אחרות, והן לא פשוט ממריאות. הנוסעים מקבלים הודעה שעות ספורות לפני טיסתם שהיא מבוטלת, והם, יש להניח, לא יחזרו לטוס באל על בקרוב. 

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: רונן דבש

בן טל-גננסיה אמרה כי מתנהל שיח שמטרתו לגשר על הפערים, "כחלק מייצוב החברה". למעשה, באל על אומרים שאף הוקם צוות מיוחד לשם משא-ומתן עם הטייסים. אלא שבפועל הצוות והטייסים עוד לא הפשילו שרוולים למשא-ומתן המתבקש שחייב להתחיל היום. בינתיים הטיסות מתבטלות, והנוסעים משלמים את המחיר. 

בעקבות הדרמות באל על הפנתה בן טל-גננסיה מכתב לחברי ועד הטייסים בבקשה לנהל שיח. השיח שברצונה לנהל נוגע להשמשת צי מטוסי ה-777 והשיבושים בלוח הטיסות.

החברה מכרה עשרות אלפי כרטיסים לטיסות שאמורות להתקיים במטוסי ה-777 (למשל ללרנקה) שכיום אינם פעילים. "למרות האכזבה והתדהמה, כל הטיסות שתוכננו להליכי ההכשרה עד עתה לא יצאו אל הפועל נוכח ירידה מפעילות ואי התייצבות של אצ"א (אנשי צוות אוויר)... בימים האחרונים ניסינו להיכנס אתכם למו"מ... בנוסף לצעד בונה אמון בנושא האש"ל שנעשה ביוזמתי", כתבה בן טל-גננסיה. נציין כי עם הקיצוץ בשכר הטייסים קוצצו גם דמי ההוצאות שלהם בעת השהות בחו"ל.

"למרבה האכזבה דחיתם את היד המושטת והתניתם כל שיח ומו"מ עימכם בהכרה באצ"א כיחידת מיקוח עצמאית...". המסר לטייסים היא ש"השעה היא שעת הכרעה", כך המנכ"לית שגם שולחת מסר כי אם לא יוחזרו מטוסי ה-777 לפעילות, ההשלכות לכך - כלומר ביטול טיסתם של עשרות אלפי נוסעים - "ברורות גם לכם". לצד הציפייה כי יחל משא-ומתן, מצפה ההנהלה כי "לוח הטיסות יתקיים באופן מלא".

כבר לא קהל שבוי

אל על חייבת להביא בחשבון שמזמן תמו הימים שבהם הנוסעים הם קהל שבוי, של אף חברה. האופציות רבות, לכל יעד כמעט, וככל שהנוסעים לא יבטחו בחברה שהיא תוכל למלא את חובתה - הם יעבור לחברה אחרת, עם הכעס והתסכול שצברו בינתיים. לזכותם נזכיר כי חוק התעופה מחייב את החברה במקרים כאלה להשיב לנוסעים את כספם ולפצותם על ביטול הטיסה.

תגובות

מאל על נמסר: "אנו מצרים על אי-הנוחות שנגרמה לנוסענו בשל שיבושים לא צפויים בהפעלת הטיסות. צוותי אל על עושים הכול על-מנת למצוא פתרונות חלופיים באמצעות טיסות אחרות של אל על ובאמצעות טיסות של חברות אחרות". 

מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "עם חזרת פעילות התעופה במלוא העוצמה, טייסי אל על פועלים בהתאם להסכמי העבודה ובמלוא המרץ להטסת הפעילות במציאות החדשה שנוצרה לאחר המגפה".

בהמשך למכתב שהוציאה ההנהלה, מסרו הטייסים כי "עוד במאי 2021 פנה ועד הטייסים להנהלת החברה בבקשה להיערך להפעלת מטוסי ה 777 על פי הסכם העבודה. אך זו היא זו שדחתה את הפעלת המטוסים והכשרת הטייסים, כמו גם את הצורך להיכנס למשא ומתן ענייני ומקדם. בפועל, כבר למעלה משנה מפרה החברה ברגל גסה את ההסכם אותו כפתה יחד עם ההסתדרות על הטייסים בעוד הטייסים מקיימים אותו בקפדנות.

"ביטולי הטיסות בימים האחרונים נובעים מתכנון שאפתני יתר על המידה של החברה, שאינו לוקח בחשבון את מגבלות חוקי הטייס והבטיחות, כמו השלכות מגפת הקורונה.
גם בשעות אלו, הטייסים עושים מעל ומעבר על מנת להוציא את לוח הטיסות שתוכנן ברשלנות על-מנת למנוע פגיעה נוספת בקהל לקוחות החברה. אין בכוונתם להפוך כעת לשק חבטות של בעלי שליטה כוחניים, או של תרבות הסתדרותית המגינה על עובדי קרקע אלימים.

"עוד במאי 2021 פנה ועד הטייסים להנהלת החברה בבקשה להיערך להפעלת מטוסי ה 777 על פי הסכם העבודה. אך זו היא זו שדחתה את הפעלת המטוסים והכשרת הטייסים, כמו גם את הצורך להיכנס למשא ומתן ענייני ומקדם. בפועל, כבר למעלה משנה מפרה החברה ברגל גסה את ההסכם אותו כפתה יחד עם ההסתדרות על הטייסים בעוד הטייסים מקיימים אותו בקפדנות. ביטולי הטיסות בימים האחרונים נובעים מתכנון שאפתני יתר על המידה של החברה, שאינו לוקח בחשבון את מגבלות חוקי הטייס והבטיחות, כמו השלכות מגפת הקורונה. גם בשעות אלו, הטייסים עושים מעל ומעבר על מנת להוציא את לוח הטיסות שתוכנן ברשלנות על-מנת למנוע פגיעה נוספת בקהל לקוחות החברה. אין בכוונתם להפוך כעת לשק חבטות של בעלי שליטה כוחניים, או של תרבות הסתדרותית המגינה על עובדי קרקע אלימים".

עוד כתבות

חברות השיווק מחפשות דרכים להכניס כסף מהמטאוורס / צילום: Shutterstock

המטאוורס מושך מותגים כמו נייקי וגאפ עם דרכים חדשות לשווק ולעשות כסף

הרבה מהפעילות ממוקדת ביצירת מכירות בעולם האמיתי

מזרח ירושלים / צילום: Shutterstock

במקום "נוהל מוכתר": המהפך בתנאים להוכחת בעלות על קרקע במזרח ירושלים

משרד המשפטים מבטל את הנוהל שקבע כי תצהיר של שני מוכתרים מספיק כדי להוכיח בעלות על קרקע באזור ● השינוי מגיע ברקע ויכוח פוליטי על הנוהל הישן: בימין טענו כי הוא פותח פתח לשחיתות ובשמאל גרסו שזו הדרך היחידה של פלסטינים להוכיח בעלות על קרקע

כל לקוח קובע דדליין ובוחר את היקף ההשגחה. טופס הרשמה יומי בבית הקפה / צילום: Reuters, Kim Kyung-Hoon

בטוקיו נפתח בית קפה שמטיל קנסות על הלקוחות. למה הם ממשיכים לבוא?

אל בית הקפה הטרנדי בטוקיו זורמים יוצרי תוכן, סופרים וסטודנטים - אבל לא רק בשביל לשתות תה מול הלפטופ ● בזמן מוגבל, תחת השגחתו הצמודה של בעל המקום, חותרים הלקוחות לעבר היעד הנשגב שהציבו לעצמם, ומי שלא עומד בו - נאלץ לשלם קנס של עשרות דולרים ● "אולי זו האווירה, אולי בגלל שאני משלם, אבל אני מתיישב ומיד מתחיל להקליד"

מימין: הראל, טלי, חן, לשכת שר האוצר / צילום: איל יצהר

"זאת עבודה כזאת שכולם צועקים עליך, ולמחרת זה בעיתון": ביקור במשרד האוצר

רכז התחבורה שמנסה להימלט בעצמו מהפקקים, הפקידה שנמצאת בלב המו"מ עם המורים והתסכול מתקופה נוספת של אלתור תקציבים ● ביקור במשרד האוצר

לחם. למרות הפיקוח, בהשוואה עולמית מחיר הלחם בישראל גבוה / צילום: תמר מצפי

האם עליית מחירי החיטה תביא למחסור בלחם בישראל?

מחיר הלחם בארץ מפוקח והמאפיות מוגבלות מאוד ביכולת שלהן להעלות מחיר ● הזינוק במחירי החיטה בעולם בעקבות המשבר בשרשרת האספקה והמלחמה באוקראינה, מוביל "לפתרונות יצירתיים" לבעיה ● אלא שלא בטוח שהפתרונות האלו יחזיקו לאורך זמן ובסופו של דבר חוסר הרצון של פוליטיקאים להתמודד עם הנושא יכול להביא למחסור במדפים - כפי שהיה עם החמאה

זיו פופלבסקי ואבי רומנו, חברת ray tlv / צילום: איל יצהר

זכויות בנייה ל־250 אלף מ"ר: היזמים שמייצרים קרקעות לבנייה בתל אביב

אבי רומנו וזיו פופלבסקי, בעלי RAY TLV, מוצאים קרקעות בתל אביב עם פוטנציאל השבחה גבוה, ומכינים אותן לייזום פרויקטים, לאחר שהם רוכשים את חלקם של בעלי הנכסים • קשיים בהייטק? הם בטוחים שהביקוש למשרדים בתל אביב לא ייעלם

ברוסקטה עם שכבת שומן בקר קצוץ ותמרים ב''תרצה'' / צילום: חיים יוסף

6 ברוסקטות משובחות עם כוס יין - בפחות מ-100 שקל

הברוסקטה, הדבר הכי נכון לעונה ולתקופה: לחם קלוי עם ירקות וגבינות, עם מוח מתובל בעמבה, עם שרימפס בחמאה, וגם קיגל בנוסח בני ברק ● ואפילו במחיר סביר, שלא כמקובל במקומותינו

מנכל אנרג'יאן, מתיוס ריגאס / צילום: איל יצהר

מנכ"ל אנרג'יאן מכר מניות בכ-230 מיליון שקל

מתיוס ריגאס מכר 2.8% ממניות החברה למוסדיים באמצעות ברק קפיטל ובנק אוף אמריקה בהנחה של 5.6% על מחיר השוק ● בשנה האחרונה הניבה המנייה תשואה של כ-50%

מטבעות דיגיטליים. כללים לדיווח נכון של רווחים והפסדים / אילוסטרציה: Shutterstock

איך מחשבים את המס על הביטקוין, איך משלמים אותו, ומה עושים כשיש הפסדים - מדריך מיסוי קריפטו

האם ניתן לקזז הפסדים מהשנה עם הרווחים מ-2021? כיצד מוודאים העברה מסודרת של כספים לחשבון בנק ישראלי ואיך פועל מיסוי הקריפטו ● גלובס יחד עם רו"ח  גיא רשטיק עושים סדר

בחירות / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ

איזו מדינה מחזיקה בשיא פרק הזמן הקצר בעולם בין מערכות בחירות?

עם מי מתחרה נפתלי בנט על תואר ראש הממשלה עם זמן הכהונה הקצר ביותר, וכמה עלה בקבוק וודקה בהופעה של אייל גולן בבלומפילד? ● הטריוויה השבועית

חצי שעה של השראה. עם עו''ד דני גבע / צילום: איל יצהר, מנחם רייס

עורך הדין שמנהל 150 שותפים: ״מגדירים עקרונות ברזל - וביתר מתגמשים״

עו"ד דני גבע הוא השותף הבכיר במיתר, משרד עורכי הדין הגדול בישראל, עם 700 עובדים, מתוכם 150 שותפים ● איך מקבלים החלטות עם כל כך הרבה פרטנרים, איך מטפלים בהתנגדויות מבפנים ואיך מנהלים משא ומתן בסביבה מלאת אגו

משכן הכנסת / צילום: Shutterstock

יוקר המחיה? אינפלציה? בכנסת מנסים להגדיל את מימון קמפיין הבחירות

האקלים הכלכלי הנוכחי ועליות המחירים לא מונעים מהפוליטיקאים לנסות לקבל תוספת מימון לקמפיינים לקראת הבחירות ● בגלל ריבוי מערכות הבחירות נוצרו גרעונות למפלגלות משני צידי המפה הפוליטית, שחייבות למדינה 200 מיליון שקלים שטרם הוחזרו

הפגנות בקליפורניה לקראת פרסום ההחלטה המבטלת את פסיקת רו נגד ווייד / צילום: Associated Press, Rich Pedroncelli

דרמה בארה"ב: ביהמ"ש העליון ביטל את הפסיקה שאפשרה לבצע הפלות

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל את פסיקת "רו נגד ווייד" שהעניקה מעמד חוקי להפלות מלאכותיות ● המשמעות: מדינות ארה"ב השונות יהיו חופשיות לאסור על ביצוע הפלות או להגביל אותן לפי ראות עיניהן

מימין לשמאל: לו פל, ד''ר ארז און , לין פל, ד''ר אורי גייגר וקרן גייגר / צילום: ילנית סולומונוביץ חבוט

הגיוס המשולש של ד"ר אורי גייגר, מייסד אקסלמד

וגם: מוצ'ילרו בהווה, סטודנט לעתיד? ● מיליון דולר בהפתעה ● מצנח הזהב ● וחדשות טובות ● אירועים ומינויים 

נתיבי אופנים בבוגוטה / צילום: Shutterstock

נתיבי אופניים, לא מה שחשבתם: מה אפשר ללמוד מהעולם

הולנד, נורווגיה ואפילו קולומביה מקדימות את ישראל בהרבה בקידום תשתיות בטוחות ומזמינות לרוכבי אופניים • בארץ נרשם אומנם שיפור בשנים האחרונות, אך עדיין ההתקדמות איטית • למה זה עדיין לא עובד בישראל ומה ניתן לעשות?

ראש הממשלה בנט מחשב מסלול מחדש / צילום: יוסי זמיר

זמן לסיכומים: המרוץ של בנט לעיצוב המורשת שלו, והדילמה של איילת שקד

במשך שנה נפתלי בנט ניסה לשכנע את בוחריו, ואת עצמו בעיקר, שהקמת הממשלה הייתה ההחלטה הנכונה ● אך התלות במשותפת לא נתנה סיכוי, הקשרים עם שקד עלו על שרטון וכשבנט הבין השבוע שהסיפור נגמר, הוא העדיף להודיע בעצמו על מסיבת הסיום ● כעת הוא מחשב מסלול מחדש, בוחן אפשרות לפרוש זמנית, ואף מנסה לעצב את המורשת שלו כראש הממשלה

חולוד אבו חרפה / צילום: ענת קאזולה לחברת Q Elite Beauty

גידלו אותה להיות מורה, אבל היא הפכה לספקית האינטרנט של המגזר הערבי

חולוד אבו חרפה גדלה במשפחה בת 9 נפשות במעלות תרשיחא, וכבר בתיכון חלמה להקים חברה משלה. את העסק הראשון פתחה לבדה בחדר של 3X4 מטרים, עד שצמחה להיות ספקית האינטרנט המרכזית של המגזר הערבי. עכשיו היא פועלת להעניק כלים עסקיים לנשים נוספות ● "יש חסמים רבים לאישה ערבייה", היא אומרת, "אבל מי שיבוא אליי לחברה יראה ישיבות הנהלה שבהן כולן נשים"

אוסטין.  הבתים רחבי ידיים, אבל התחבורה הציבורית  לא טובה / צילום: Shutterstock

עליה של 15% במחיר בית ממוצע בארה"ב: מכירות בתים קיימים הגיעו במאי לשיא של 407,600 דולר

מכירות הבתים יורדות ב-3.4% משום שהריבית על המשכנתה מטפסת

פרשת השבוע: קרח / איור: תחריט גוסטב דורה / wikimedia

מאחדים את האינטרסים של האזרחים והפקידים: שכר הלויים הוצמד להצלחות הכלכליות של המדינה

הכוהנים והלוויים מקבלים מעשרות מהעם כך ששכרם הוא פונקציה ישירה של ההצלחות בענפי המשק השונים ● כך מונעת התורה מצב שמקורבים לשלטון נהנים ממשכורות מובטחות ● פרשת השבוע במבט כלכלי, מדור חדש

אלפרד אקירוב / צילום: בן יוסטר

לא רק פרנקל: אקירוב רכש מניות לאומי ב-100 מיליון שקל

אלרוב נדל"ן שבשליטת אלפרד אקירוב השתתפה בהנפקה ורכשה שוב מניות של הבנק, לאחר שבמהלך הרבעון הראשון של השנה מכרה את שארית החזקותיה • הרוכש הגדול בהנפקה היה המיליארדר אהרון פרנקל שרכש מניות לאומי בכמעט מיליארד שקל