גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נערכת ליום ששוק הרכב יתקרר? מה מחפשת UMI באופיס דיפו

הכבישים נסתמים, המכוניות מתחשמלות, יצרני הרכב עוקפים את הסוכנויות המקומיות, ויבואני הרכב בישראל מכינים אופציות ליום סגריר ● השלמת העסקה למכירת רשת אופיס דיפו ליבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI), שפורסמה לראשונה בגלובס, היא דוגמה מעולה לכך

אופיס דיפו / צילום: תמר מצפי
אופיס דיפו / צילום: תמר מצפי

בסוף השבוע, בתום משא-ומתן מאומץ, נחתם הסכם למכירת רשת אופיס דיפו מידי רני צים ליבואנית הרכב UMI - כך פורסם לראשונה בגלובס. מה יש ליבואנית רכב לחפש בתחום השיווק הקמעונאי? 

יבואני הרכב בישראל תמיד היו שחקנים לטווח ארוך. זה לא אמור להפתיע, בהתחשב בכך שמדובר בענף שדורש השקעות עתק בלוגיסטיקה ובמערכי שיווק ושירות, בנייה הדרגתית ויקרה של תדמית מותג בשוק הישראלי התובעני ו"הימור" על רכישת מלאים בהיקף של מיליארדי שקלים בשנה.

אבל כיום, כאשר יבואני הרכב מנסים להסתכל מעבר לפינה ולגבש אסטרטגיות עסקיות בשוק הרכב לעשור הקרוב, הם נתקלים במסך כבד של חוסר ודאות, שמקורו בסיבות גלובליות וגם מקומיות.

במישור הגלובלי עוברת כיום כל תעשיית הרכב "שיבוש" מסיבי, כאשר המכוניות המסורתיות עם מנועי בנזין ודיזל מפנות במהירות את מקומן לכלי רכב חשמליים. השינוי מאיים להקטין, ואולי למחוק לגמרי בעתיד, כמה ממקורות ההכנסה המסורתיים והמניבים ביותר של משווקי הרכב בעולם ובישראל, כמו למשל הכנסות מטיפולים תקופתיים ומחלקי חילוף.

השינוי אומנם לא יהיה מיידי, כיוון שכלי הרכב החשמליים עדיין יקרים לרכישה, ויש עדיין על כבישי ישראל למעלה מ-2 מיליון רכבי בנזין ודיזל, שימשיכו לצרוך טיפולים בשנים הבאות. אבל די ברור שאם מחירי הדלק יתייצבו ברמה הנוכחית ואף יעלו, המעבר לחשמל יהיה מהיר מהצפוי.

הנטייה לאמץ את המודל של טסלה

עוד איום על המודל העסקי של היבואנים הוא הנטייה הנוכחית של יצרני הרכב בעולם לאמץ את מודל השיווק הישיר של טסלה, "מהיצרן לצרכן". במודל הזה אין ליצרן צורך בגורמים מתווכים או באולמות תצוגה, וכל הקשר עם הרכב ועם הלקוח מתבצע בצורה מקוונת.

המודל משרת היטב את טסלה והפך אותה לאחת החברות עם הרווח הגולמי הגבוה ביותר בתעשיית הרכב. בעקבותיה מתחילים גם יצרני הפרימיום האירופיים לבטל את רשת הדילרים המסורתית שלהם בשוקי מפתח באירופה, ולאחרונה מצטרפים אליהם גם יצרני "מיינסטרים" דוגמת יונדאי וקיה.

התהליך הזה יהיה ממושך, וישראל לא נמצאת כרגע בראש סדר העדיפות של היצרנים. אבל כל יבואן רכב גדול שמסתכל כמה שנים קדימה, מבין שהשינוי הזה בהיררכיה השיווקית הוא כמעט בלתי נמנע בעשור הקרוב.

צועדים לעבר "תסמונת דרום-מזרח אסיה"

אבל האיום המיידי ביותר על המודל העסקי המסורתי של יבואני הרכב הישראלים לא מגיע מהסביבה הגלובלית, אלא דווקא מהסביבה המקומית, והוא במידה רבה פרי מעשי ידיהם. הכוונה היא כמובן לעומסי התנועה, שנגזרים ישירות מהיקף מכירות הרכב החדש בישראל, שממשיכות לטפס בחדות.

בחמש השנים האחרונות נוספו לכבישים בישראל מעל 600 אלף כלי רכב נטו, בניכוי כלי רכב שנגרעו. בהיעדר פתרונות תחבורה ציבורית יעילים שבעה ימים בשבוע, הרכישה של רכב פרטי, לרוב בשיעור ניכר של אשראי, היא עדיין הבחירה העיקרית של תושבי ישראל.

אלא שלכולם ברור שהמצב הזה לא יוכל להימשך לאורך זמן, ושכבישי ישראלי צועדים בבטחה לעבר "תסמונת דרום-מזרח אסיה". כלומר כשל תחבורתי מוחלט ופקקים במשך רוב שעות היממה.

יש בענף מי שסבורים כי הכשל יגיע רק בסוף העשור. אחרים סבורים כי הממשלה תידרש כבר בשלוש השנים הקרובות לנקוט צעדים אגרסיביים להקטנת השימוש ברכב פרטי. אבל בטווח הארוך התשתית בישראל פשוט לא תוכל להמשיך, ולתמוך בתוספת של 100-150 אלף כלי רכב בשנה.

חלק מקבוצות יבוא הרכב הגדולות צפו את העתיד כבר לפני כמה שנים, והחלו לאמץ אסטרטגיה של "השקעות ליום סגריר". חלקן מפתחות בשנים האחרונות בצורה אינטנסיבית את נכסי הנדל"ן ההיסטוריים שלהן, קבוצות אחרות משקיעות בתחומי הביטוח, הייטק או בנקאות, או מקימות מערכי שיווק רכב בחו"ל.

דלק רכב ביצעה השקעה אסטרטגית בחברת הטיפול באשפה ורידיס, ומחפשת השקעות אסטרטגיות חדשות. וגם במכרז על רכישת אגד נרשמה נוכחות פעילה מאוד של קבוצות רכב גדולות, כנראה מתוך הנחה שמשקלה של התחבורה הציבורית בישראל יהיה הרבה יותר משמעותי עד סוף העשור.

גם הכניסה של UMI לתחום השיווק הקמעונאי, באמצעות רכישת אופיס דיפו, אינה חריגה. קבוצת יוניון של ג'ורג' חורש, שצברה את כוחה ביבוא טויוטה, מחזיקה בזיכיון של H&M בישראל, באמצעות החברה-הבת מאצ' ריטייל, ומחזיקה גם בשליש ממניות סופר-פארם.

קבוצת אלייד, בעלת הבית של צ'מפיון, יבואנית מותגי פולקסווגן, היא קבוצה רב-תחומית, עם החזקות נרחבות בתחום הקמעונאות, ואלה רק שתי דוגמאות. ובהתחשב במשאבים שעומדים לרשות קבוצות יבוא הרכב הגדולות בישראל, לא מן הנמנע שזו רק ההתחלה.

עוד כתבות

מרלו''ג של קרן פרולוג'יס בניו יורק / צילום: Associated Press

החנות וירטואלית, המחסן אמיתי: הלוגיקה שמאחורי ההשקעות במרכזים לוגיסטיים

הצמיחה המטאורית של אתרי המסחר המקוונים יצרה פלח שוק חדש ואיתן של מרכזים לוגיסטיים - המשמשים לאחסנה ולשינוע הסחורות ● התחום מגלם סקטור השקעה מניב, יציב וארוך-טווח שצפוי להמשיך לגדול ולצמוח

קריית שמונה / צילום: Shutterstock

אושרה מסילת הרכבת לקריית שמונה: למה התחנה תיבנה מחוץ לעיר

התוכנית למסילת רכבת בין כרמיאל לקריית שמונה, בעלות של כ־12 מיליארד שקל, אושרה להפקדה • מומחים מבקרים בחריפות את קידום תחנות הרכבת מחוץ למרחבים העירוניים • ראש העיר: "יהיה פיתוח עתידי מסביב לתחנה"

הסימנים שהרעיון המצוין  שלכם עומד בפני כישלון / צילום: Unsplash, Jasmin Egger

כל הסימנים שהרעיון המצוין שלכם עומד בפני כישלון

במשך שנים מנסה הכלכלן פרופ’ ג’ון א. ליסט להבין מדוע רעיונות שנראים מבטיחים נכשלים לבסוף כשמיישמים אותם בקנה מידה גדול ורחב • הוא מצא חמש סיבות עיקריות, והוא אופטימי לגבי האפשרות להתגבר עליהן

בית רומנו בתל אביב / צילום: יח''צ

משקולת החוב מכבידה על נכסים ובניין: מאחורי ירידה של 40% במניית הנדל"ן

המהלכים האחרונים שביצעה יזמית הנדל"ן למגורים הגדילו את את החוב הפיננסי שלה  לכ-5.2 מיליארד שקל ● כשברקע מגמה שלילית בשווקים הגיעה החברה לשווי של כ-2 מיליארד שקל

עמדת טעינה / צילום: Shutterstock

פיזור הכנסת עלול להוביל לכאוס צרכני בשוק הרכב החשמלי

הפלונטר הפוליטי מתרחש בשלב קריטי עבור שוק הרכב, זמן קצר לאחר פרסום טיוטת חוק ההסדרים להחלת תקנות רגולטוריות על המכוניות החשמליות • יישום הרפורמות יוקפא למשך חודשים, וקיים ספק אם הן בכלל יאושרו בממשלה העתידית • החשש: עיכובים בפריסת עמדות טעינה והטלת מס נסועה

מליאת הכנסת / צילום: יוסי זמיר

הושגו הסכמות: הכנסת תפוזר ביום רביעי, חוק הנאשם לא יעלה

טרם הושגו הסכמות על תאריך הבחירות ● שר האוצר ליברמן העריך כי עסקת החבילה במשק לא תצא לפועל ● ח"כ סמוטריץ': "סיכמנו בישיבת ראשי אופוזיציה לעשות הכל כדי לדחות את פיזור הכנסת לשבוע הבא ובימים האלה נהפוך כל אבן כדי למנוע את ההליכה המיותרת הזו לבחירות"

העולם הוירטואלי של נייקי ב-Roblox / צילום: צילום מסך מאתר נייקי

נייקי וגוצ'י החליטו להצטרף לחגיגת המטאוורס. זה לא יהיה קל כמו שהן חושבות

לא מעט חברות עשו בשנה האחרונה את צעדיהן הראשונים במטאוורס, אך רק מעטות בחרו במהלכים אסטרטגיים ארוכי טווח, ואילו הרוב סתם "הצטרפו לחגיגה" ● למה הגיימרים יהיו הזרזים הגדולים בתחום, והאם יש משהו שיכול למנוע מכל זה להתממש? ● טור חמישי ואחרון בסדרה

ניצן הורוביץ, מרצ / צילום: שלומי יוסף

האם ממשלת בנט-לפיד הייתה ייחודית בכך שהורכבה משמונה מפלגות?

הניסוי של ממשלת בנט-לפיד צפוי להגיע לסוף דרכו. עד כמה ייחודי הוא היה? ● המשרוקית של גלובס

פרויקט פינוי בינוי ברמת גן / צילום: רמי חכם

המהפכה של פינוי בינוי: בקרוב תדעו כמה היזם שלכם מרוויח

המשנה ליועמ"שית הנחתה להפוך את תקן 21 - "בדיקה שמאית כלכלית לתוכנית פינוי־בינוי" לאחד ממסמכיה הרשמיים של כל תוכנית בעת הפקדתה, ושלל נתונים פיננסיים יהיו גלויים לציבור

ניתוח טכני

ניתוח טכני: ככל ש-S&P 500 יטפס, כך תורגש נחת זרועם של המוכרים

מדד S&P 500 סיים שבוע בירוק, אבל רמת הסיכון בשוק המניות האמריקאי לא ירדה, תחתית משמעותית לא נראית באופק, והגרף הטכני מלמד שהעלייה הנוכחית אמורה להיות זמנית בלבד

מטוס ארקיע / צילום: ארקיע

המיזוג מתרחק? ארקיע לא תאריך את הבלעדיות שניתנה לאל על לרכישתה

הבלעדיות מסתיימת בסוף החודש ובעלי ארקיע, האחים נקש, עשויים לקדם מגעים עם רוכשים חלופיים ● עובדי חברת התעופה הפרטית מחזיקים ב–30% ממניותיה ומתנגדים למיזוג עם אל על, שמצדה מתכוונת “להמשיך לנהל מו”מ עם ארקיע אף ללא סעיף הבלעדיות”

יריב פז, בעלי פז גרופ, חברה להשקעות נדל''ן / צילום: אייל פישמן

ב־2005 יריב רכש דירה להשקעה, היום הוא עוזר לאחרים: "הממשלה סימנה אותנו כאשמים בעליית מחירי הנדל"ן"

יריב פז, תושב תל אביב, בן 50 ● בזוגיות פלוס 3 ילדים ● בעלי פז גרופ, חברה להשקעות נדל"ן ● "עולם הנדל"ן פותח לכל אחד ואחת הזדמנויות חסרות תקדים להשקעה ולהגדלת ההון העצמי" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

הדמיית השכונה. ברבים מהבניינים תהיה חזית פעילה בקומת הקרקע / צילום: מצגת עיריית תל אביב

45 קומות, החל מ-3 מיליון שקל לדירה ובנייה אחידה: כך ייראה הרובע החדש של תל אביב

מסמך הנחיות שפרסמה עיריית תל אביב לבינוי ולעיצוב אורבני לרובע שדה דב, קובע כללים אחידים ונוקשים לתכנון הרחובות והבניינים ברובע החדש של תל אביב • מה הם שלושת טיפוסי הבנייה המתוכננים, מה מיוחד באזורי המסחר - ואיך הרובע ישתלב בעיר?

אילוסטרציה - בורסה ת''א / צילום: שלומי יוסף

הבורסה: חברות שרשומות למסחר מעסיקות בממוצע כפול ממספר העובדים בחברות פרטיות

לפי הבורסה, בניגוד למדינות אחרות, ממשלות ישראל לא שמו דגש על הקשר בין בורסה חזקה ודומיננטית לבין ההשפעה על צמיחת המשק ויצירת מקומות עבודה, ולא הובאו תוכניות ארוכות טווח לתמריצים שיעודדו השקעות דרך הבורסה

מגוון מטבעות קריפטוגרפיים / צילום: Shutterstock, eamesBot

ענקית השקעות הקריפטו הקורסת מסינגפור עומדת בפני חדלות פירעון

קרן הגידור Three Arrows Capital המתמקדת בהשקעות קריפטו נכנסה לקשיי נזילות מוקדם יותר החודש בשל קצב משיכות גבוה והנפילות במטבעות המרכזיים, כעת היא צריכה להחזיר הלוואה של 670 מיליון דולר לחברת ברוקרז' קנדית או שתיכנס לחדלות פירעון

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ונגידת הבנק הרוסי,  אלווירה נביולינה / צילום: Reuters, RIA Novosti

100 מיליון הדולר שהפילו את מוסקבה: כל מה שכדאי לדעת על פשיטת הרגל של רוסיה

לראשונה מאז המהפכה הבולשביקית, נושי חוב ממשלתי רוסי לא קיבלו את תשלומי הריביות שהובטחו להם, זאת למרות מאבק של מוסקבה לנסות ולהעביר את הכסף ●  המשמעות: רוסיה נכנסה למצב של "חדלת פירעון" לאחר שהסנקציות המערביות שהוטלו עליה בעקבות הפלישה לאוקראינה, מנעו ממנה להעביר כ-100 מיליון דולר לנושים ● בעלי החוב צפויים לחכות לפני שיגישו תביעות לסילוקו

מטוס של ארקיע / צילום: יח''צ

המיזוג עם אל על מתרחק? ארקיע במגעים עם רוכשים פוטנציאליים

לגלובס נודע כי ארקיע מנהלת מגעים עם רוכשים חלופיים לרכישת חלקם של בעלי השליטה האחים נקש ● חברת התעופה העניקה לאל על בלעדיות עד ה-29 ביוני שמנעה ממנה לחפש קונים, אך כעת ארקיע מסרבת להאריך אותה

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

פתרון או פלסטר בשווי 100 מיליון שקל? זו התשובה של מרב מיכאלי לנהגי האוטובוסים

השרה מרב מיכאלי אמרה על נהגי האוטובוסים השובתים כי הם "צודקים לחלוטין", וטענה כי הביאה להם "כל מה שאפשר" מתקציב משרד התחבורה ● אך הנהגים דורשים כ-600 מיליון שקל להעלאת שכרם - והסכום שמשרד התחבורה מעמיד עבורם הוא כ-100 מיליון שקלים בלבד

בני גנץ, גיל עומר, מיכל רפאל כדורי וגלית אלטשטיין / צילום: ויקימדיה-רפי דלויה, רמי זרנגר, גל''צ

איך ישפיע המשבר הפוליטי על מינוי מפקד גל"צ?

ההחלטה על פיזור הכנסת עלולה לטרוף את הקלפים סביב מינוי מפקד גל"צ, שתלוי בשר הביטחון - אך במשרדו לא ממהרים לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקבלת הנחיות ● לעומת זאת, המינוי של מנכ"ל לתאגיד אינו נוגע לגורמים פוליטיים, ולכן יש לו יותר סיכוי להתממש

אייל אפל, הבעלים של ''אפל אדריכלים'' / צילום: שירעד ניסים

האדריכל שהחל את דרכו בתכנון הבית של משפחתו: "הבירוקרטיה מסואבת וקטנונית. אין לזה אח ורע בעולם"

אייל אפל, תושב הוד השרון, בן 55 ● נשוי פלוס 3 בנים ● הבעלים של "אפל אדריכלים" ● "לכל פרויקט יש את האתגרים שלו והמטרה שלנו כמשרד לשמור על חדוות יצירה" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז