גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נערכת ליום ששוק הרכב יתקרר? מה מחפשת UMI באופיס דיפו

הכבישים נסתמים, המכוניות מתחשמלות, יצרני הרכב עוקפים את הסוכנויות המקומיות, ויבואני הרכב בישראל מכינים אופציות ליום סגריר ● השלמת העסקה למכירת רשת אופיס דיפו ליבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI), שפורסמה לראשונה בגלובס, היא דוגמה מעולה לכך

אופיס דיפו / צילום: תמר מצפי
אופיס דיפו / צילום: תמר מצפי

בסוף השבוע, בתום משא-ומתן מאומץ, נחתם הסכם למכירת רשת אופיס דיפו מידי רני צים ליבואנית הרכב UMI - כך פורסם לראשונה בגלובס. מה יש ליבואנית רכב לחפש בתחום השיווק הקמעונאי? 

יבואני הרכב בישראל תמיד היו שחקנים לטווח ארוך. זה לא אמור להפתיע, בהתחשב בכך שמדובר בענף שדורש השקעות עתק בלוגיסטיקה ובמערכי שיווק ושירות, בנייה הדרגתית ויקרה של תדמית מותג בשוק הישראלי התובעני ו"הימור" על רכישת מלאים בהיקף של מיליארדי שקלים בשנה.

אבל כיום, כאשר יבואני הרכב מנסים להסתכל מעבר לפינה ולגבש אסטרטגיות עסקיות בשוק הרכב לעשור הקרוב, הם נתקלים במסך כבד של חוסר ודאות, שמקורו בסיבות גלובליות וגם מקומיות.

במישור הגלובלי עוברת כיום כל תעשיית הרכב "שיבוש" מסיבי, כאשר המכוניות המסורתיות עם מנועי בנזין ודיזל מפנות במהירות את מקומן לכלי רכב חשמליים. השינוי מאיים להקטין, ואולי למחוק לגמרי בעתיד, כמה ממקורות ההכנסה המסורתיים והמניבים ביותר של משווקי הרכב בעולם ובישראל, כמו למשל הכנסות מטיפולים תקופתיים ומחלקי חילוף.

השינוי אומנם לא יהיה מיידי, כיוון שכלי הרכב החשמליים עדיין יקרים לרכישה, ויש עדיין על כבישי ישראל למעלה מ-2 מיליון רכבי בנזין ודיזל, שימשיכו לצרוך טיפולים בשנים הבאות. אבל די ברור שאם מחירי הדלק יתייצבו ברמה הנוכחית ואף יעלו, המעבר לחשמל יהיה מהיר מהצפוי.

הנטייה לאמץ את המודל של טסלה

עוד איום על המודל העסקי של היבואנים הוא הנטייה הנוכחית של יצרני הרכב בעולם לאמץ את מודל השיווק הישיר של טסלה, "מהיצרן לצרכן". במודל הזה אין ליצרן צורך בגורמים מתווכים או באולמות תצוגה, וכל הקשר עם הרכב ועם הלקוח מתבצע בצורה מקוונת.

המודל משרת היטב את טסלה והפך אותה לאחת החברות עם הרווח הגולמי הגבוה ביותר בתעשיית הרכב. בעקבותיה מתחילים גם יצרני הפרימיום האירופיים לבטל את רשת הדילרים המסורתית שלהם בשוקי מפתח באירופה, ולאחרונה מצטרפים אליהם גם יצרני "מיינסטרים" דוגמת יונדאי וקיה.

התהליך הזה יהיה ממושך, וישראל לא נמצאת כרגע בראש סדר העדיפות של היצרנים. אבל כל יבואן רכב גדול שמסתכל כמה שנים קדימה, מבין שהשינוי הזה בהיררכיה השיווקית הוא כמעט בלתי נמנע בעשור הקרוב.

צועדים לעבר "תסמונת דרום-מזרח אסיה"

אבל האיום המיידי ביותר על המודל העסקי המסורתי של יבואני הרכב הישראלים לא מגיע מהסביבה הגלובלית, אלא דווקא מהסביבה המקומית, והוא במידה רבה פרי מעשי ידיהם. הכוונה היא כמובן לעומסי התנועה, שנגזרים ישירות מהיקף מכירות הרכב החדש בישראל, שממשיכות לטפס בחדות.

בחמש השנים האחרונות נוספו לכבישים בישראל מעל 600 אלף כלי רכב נטו, בניכוי כלי רכב שנגרעו. בהיעדר פתרונות תחבורה ציבורית יעילים שבעה ימים בשבוע, הרכישה של רכב פרטי, לרוב בשיעור ניכר של אשראי, היא עדיין הבחירה העיקרית של תושבי ישראל.

אלא שלכולם ברור שהמצב הזה לא יוכל להימשך לאורך זמן, ושכבישי ישראלי צועדים בבטחה לעבר "תסמונת דרום-מזרח אסיה". כלומר כשל תחבורתי מוחלט ופקקים במשך רוב שעות היממה.

יש בענף מי שסבורים כי הכשל יגיע רק בסוף העשור. אחרים סבורים כי הממשלה תידרש כבר בשלוש השנים הקרובות לנקוט צעדים אגרסיביים להקטנת השימוש ברכב פרטי. אבל בטווח הארוך התשתית בישראל פשוט לא תוכל להמשיך, ולתמוך בתוספת של 100-150 אלף כלי רכב בשנה.

חלק מקבוצות יבוא הרכב הגדולות צפו את העתיד כבר לפני כמה שנים, והחלו לאמץ אסטרטגיה של "השקעות ליום סגריר". חלקן מפתחות בשנים האחרונות בצורה אינטנסיבית את נכסי הנדל"ן ההיסטוריים שלהן, קבוצות אחרות משקיעות בתחומי הביטוח, הייטק או בנקאות, או מקימות מערכי שיווק רכב בחו"ל.

דלק רכב ביצעה השקעה אסטרטגית בחברת הטיפול באשפה ורידיס, ומחפשת השקעות אסטרטגיות חדשות. וגם במכרז על רכישת אגד נרשמה נוכחות פעילה מאוד של קבוצות רכב גדולות, כנראה מתוך הנחה שמשקלה של התחבורה הציבורית בישראל יהיה הרבה יותר משמעותי עד סוף העשור.

גם הכניסה של UMI לתחום השיווק הקמעונאי, באמצעות רכישת אופיס דיפו, אינה חריגה. קבוצת יוניון של ג'ורג' חורש, שצברה את כוחה ביבוא טויוטה, מחזיקה בזיכיון של H&M בישראל, באמצעות החברה-הבת מאצ' ריטייל, ומחזיקה גם בשליש ממניות סופר-פארם.

קבוצת אלייד, בעלת הבית של צ'מפיון, יבואנית מותגי פולקסווגן, היא קבוצה רב-תחומית, עם החזקות נרחבות בתחום הקמעונאות, ואלה רק שתי דוגמאות. ובהתחשב במשאבים שעומדים לרשות קבוצות יבוא הרכב הגדולות בישראל, לא מן הנמנע שזו רק ההתחלה.

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים