גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם השקט התעשייתי של הימים האחרונים באל על יישמר?

בעיות איוש הטיסות באל על עשויות לצוץ מחדש בסוף השבוע, והנוסעים עלולים לקבל הודעות ביטול שעות ספורות לפני טיסתם ● ההנהלה והטייסים צפויים להתחיל במשא ומתן רשמי מחר, אולם עדיין פעורה תהום עמוקה בין הצדדים ● בינתיים, לו"ז הקיץ הולך ומתמלא והביקוש לטוס גדל

מטוס אל על / צילום: מיכל רז חיימוביץ
מטוס אל על / צילום: מיכל רז חיימוביץ

מאז תחילת השבוע לא נרשמו ביטולי טיסות באל על, אך מוקדם לברך על תום המשבר. למעשה בימים רביעי וחמישי, ככל שלוח הטיסות יתמלא מטבעו לקראת סוף השבוע, בעיות איוש הטיסות עשויות לצוץ מחדש והנוסעים עשויים לקבל כמה שעות לפני טיסתם, הודעה על ביטולן. בתקווה שלא. בהמשך השבוע צפויים להיפגש הצדדים ולהתחיל בשיח רשמי שבו כל צד ימשוך את החבל לכיוונו.

יש לקוות שבאל על יפנימו את העובדה שהנוסעים כבר מזמן אינם שבויים, וכל יום שעובר מבלי לצאת עם פתרון מסב לחברה נזק, במסגרת שיקולי המזמינים, נוסעים לא מרגישים בטוחים להזמין טיסה שאולי תבוטל.

ההסתדרות עלולה להוות אתגר 

המחלוקת בין הטייסים להנהלה כבר עלתה בשיחות השוטפות בין הצדדים שייפגשו מחר רשמית, אולם עדיין פעורה תהום עמוקה בין הצדדים. דרישות הטייסים נחלקות לשתיים: ראשית דורשים הטייסים לבטל את החלטת בית המשפט מתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת ולאפשר להם להיפרד מהוועד הכללי באל על ולעבור להיות יחידת מקח עצמאית. באופן הזה הטייסים ייצגו את עצמם ולא יחזור על עצמו מקרה של חתימה על הסכמי עבודה "מעל ראשם" - חתימה שהיא הסיבה השנייה למחלוקת הנוכחית. מבחינת ההסתדרות, בה מאוגדים עובדי אל על - תרחיש שבו הטייסים יעברו לפעול כיחידת מקח עצמאית הוא בגדר דמיוני בלבד.

נקודה נוספת במחלוקת נעוצה בדרישת הטייסים לחזור לרמת השתכרותם טרום המשבר. בשיא משבר הקורונה בשעה שאל על נדרשה להתייעלות עמוקה היא נפרדה מכשליש מעובדיה. העובדים שעזבו הם מכלל הסקטורים בחברה. כיום מגייסת אל על עובדים חזרה - ממוקדי השירות ועד צוותי אוויר. גם טייסים, עשויה החברה להידרש לגייס אם היא תרצה לממש את תוכניותיה להרחיב את קווי הפעילות.

כשאל על צללה בתקופת הקורונה הטייסים התבקשו לקצץ משכר הבסיס שלהם 31% במקביל לקיצוץ באש"ל ובשעות הנוספות שהיוו חלק ניכר משכרם. הקיצוץ עוגן בהסכם עבודה חדש באמצעות ההסתדרות, ומאבק שניסו הטייסים לנהל בבית הדין לעבודה לא הצליח למנוע את החתימה על ההסכם במסגרת צו השעה "מעל ראשם" של הטייסים.

רחוקים מהגעה להבנה

כעת, הטייסים רואים שאל על מתאוששת, שעובדים בסקטורים אחרים מקבלים תמריצים ושקצב ההזמנות גדל - והם מבקשים לבטל את ההסכם שתוקפו עד לשנת 2026 ולחזור לתנאי העבודה עליהם סוכמו ב-2018 - גם אז אגב אחרי מאבק מתוקשר שכלל עשרות ביטולי טיסות.

המנכ"לית הטרייה דינה בן טל גננסיה הבטיחה שיהיה שיח וכי הצדדים יגיעו להסדר. במכתב ששיגרה אליהם בו טענה כי לא נענו ליד המושתת מכיוונה לשיח הגדירה את המציאות בחברה כ"שעת הכרעה". בינתיים השיחות שמתנהלות עדיין רחוקות מקו ההבנה הרצוי ויש להניח שהטייסים יקבלו לפחות חלק ממה שהם דורשים בכל הנוגע לתנאי השכר. ומה באשר לדרישתם לצאת מהוועד הכללי? אם יעברו את משוכת ההנהלה בעניין הזה הם יתקלו בחומה בצורה בדמות ההסתדרות שבשלב זה כאמור לא מתכוונת לאפשר את המהלך.

קברניט באל על פירט במכתב למנכ"לית מדוע שואפים הטייסים לישר קו עם מרבית הטייסים בחברות התעופה בעולם - המאוגדים באיגודים נפרדים (ובחלק מהחברות הטייסים מאוגדים במספר איגודים): "האם הדרישה לייצוג עצמאי היא מרחיקת לכת"? כך הקברניט. "לאחר 40 שנה הזמנים השתנו. הוכח שהרוב בנציגות העובדים לא רק שאינו מסוגל לייצג את מיעוט הטייסים אלא שהוא אינו נמנע מלנצל את כוח הרוב ולעשוק את מיעוט הטייסים בבחינת דיקטטורה של הרוב". את ההסכם שנכפה על הטייסים הוא מגדיר כ"מעוות ומסוכן" ואת הפתרון המחויב ויפה שעה אחת קודם למחלקות עם הטייסים הוא טוען כי יש לכרוך בהינתקות של החברה מהקונספט המיושן: "הטייסים אינם מתכוונים וגם אינם יכולים להכריע את החברה. החברה יכולה לעשות פעולות שונות בניסיון להכריע את הטייסים".

ובינתיים לו"ז הקיץ הולך ומתמלא והביקוש לטוס גדל. אל על מבטיחה לשפר את השירות שלה ולקצר את זמני ההמתנה שרחוקים כיום מרמת הסביר. שירות הוא גם לקיים את ההבטחה בהסכם מול הנוסעים ולהפעיל טיסות - וככל שאלה יבוטלו - גם איוש של 24/6 במחלקת השירות כבר לא יעזור.

עוד כתבות

אפליקציית וואטסאפ / צילום: Shutterstock, Wachiwit

"אמנון המתמלל": המיזם של הישראלי שמאס בהודעות קוליות בוואטסאפ

לשילה מגן נמאס מההודעות הקוליות בוואטסאפ, והוא ניסה למצוא פתרון שיהפוך אותן לטקסט ● הפתרון שלו הוא בוט שמופיע כאיש קשר באפליקציה וממיר את ההקלטה להודעה כתובה ● לרוב השירות מספק את הסחורה, אך מומחי פרטיות מזהירים: שימו לב לאותיות הקטנות

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ

התרסקה: בפחות משבוע איבדה פאגאיה כ-70% משווייה במיזוג ל-SPAC

שווי חברת הפינטק מישראל צנח ביותר מ-5.5 מיליארד דולר לעומת שווייה במיזוג

אבא אבן 8, הרצליה / צילום: צחי קיבנשטיין

50 מיליון שקל לדונם: קרן ריאליטי רכשה 4 דונם בהרצליה פיתוח בכ-200 מיליון שקל

קרן ריאלטי תקדם תוכנית לעירוב שימושי במגרש שרכשה בהרצליה, שתכלול מגורים, תעסוקה, מסחר ושטחי ציבור

יאיר לפיד, ראש הממשלה החלופית / צילום: יוסי זמיר

הדלק מתייקר, גם החשמל בדרך: האתגר הכלכלי הראשון שצפוי לממשלת המעבר

מחיר ליטר דלק חצה את רף ה-8 שקלים לראשונה מאז 2012 וגם ברשות החשמל נערכים לקראת התייקרות התעריפים של כ-10% ● אלא שברקע פיזור הכנסת, ספק אם האוצר יוכל למתן את עליות המחירים

ראש הממשלה היוצא בנט וראש ממשלת המעבר לפיד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

החיבורים שבדרך והמוקש שמחכה ללפיד בלשכת רה"מ: היום שאחרי פיזור הכנסת

למרות ואולי דווקא בגלל שנכנס לתפקיד בתקופת בחירות, יאיר לפיד צפוי לקבל יד חופשית יותר מזו שהייתה לבנט, בעיקר במישור המדיני ● עם זאת, בכל הנוגע לעליות המחירים, הוא לא יוכל ללכת לצעדים מרחיקי לכת ● בינתיים עם פתיחת הקמפיינים, בשמאל - מרב מיכאלי כבר החלה לירות בנגמ"ש, ובימין הקואליציוני - שוקלים חיבורים חדשים בזמן שאיילת שקד מתלבטת על עתיד ימינה במפת הגושים

ירידות שערים בבורסות אירופה / צילום: Shutterstock, Blue Planet Studio

מגמה יציבה באירופה; הקריפטו לא מתאושש

אמש וול סטריט נסגרה בירידות: מדד הנאסד"ק רשם ירידה של 1.3%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.8% ומדד S&P 500 נסוג בכ-0.9% ● בשוק הסחורות, חבית נפט ברנט נסחרת סביב 108 דולר, בעוד חבית נפט גולמי נסחרת סביב 105 דולר

דרור פאר, מייסד ושותף בפאר תיווך נכסים / צילום: ערן קליגר

איש הנדל"ן שחולם לחנך דור חדש של מתווכים: "הפוליטיקאים מרתיחים את השוק ומייצרים אי ודאות"

דרור פאר, תל אביב, בן 53 ● גרוש פלוס 1 ● מייסד ושותף בפאר תיווך נכסים ● "אני שואף להקים אקדמיה לתיווך נדל״ן, כדי להקים ולחנך דור חדש של מתווכי נדל״ן - מקצוענים עם מתודת עבודה מדויקת ומוכחת"● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

בניית דירות חדשות / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

ראשי רשויות מוחים נגד האוצר שבלם תקצוב רשויות המאיצות בנייה למגורים

משרד האוצר מתמהמה באישור החלטת מועצת רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי לתקצוב רשויות ב-30 אלף שקל עבור כל יחידת דיור שתשווק ● ברשויות המקומיות טוענים כי המשרד פועל כך בכוונה תחילה: "הפקידות במשרד האוצר מנסה לטרפד בכל דרך את יישום ההחלטה" ● משרד האוצר בתגובה: "בוחנים את ההחלטה"

מרכז שליטה של לוחמה רב מימדית / צילום: אלביט מערכות

חוזים ב-768 מיליון דולר לאלביט מערכות באסיה פסיפיק

הבוקר דיווחה החברה לבורסה על חוזה בסך 548 מיליון דולר לאספקת יכולות לוחמה רשתית רב-ממדית למדינה באסיה פסיפיק, לאחר שאתמול דיווחה על חוזה של 220 מיליון דולר לאספקת פתרון חימוש מונחה מדויק אווירי ● במקביל הודיעה כי הושלמה מכירת השליטה בעשות אשקלון לקרן פימי

בניין ברחוב בר כוכבא בתל אביב / צילום: איל יצהר

פסיקה דרמטית של העליון: העברת נכס מקרקעין לנאמנות חייבת במס שבח ורכישה

הפסיקה הדרמטית של בית המשפט העליון סוגרת את הפתח לתכנוני מס והעברות נכסים באמצעות מנגנון הנאמנות ● מומחי מס: "מדובר בביטול של מכשיר הנאמנות הישראלי, כאשר המפסידים העיקריים יהיו תושבי חוץ אשר בבעלותם נכסי נדל"ן בישראל"

יאיר לפיד במליאת הכנסת / צילום: רפי קוץ

פיזור הכנסת אושר במליאה: הבחירות יתקיימו ב-1 בנובמבר

חוק מימון מפלגות אושר בהתאם להמלצות הוועדה הציבורית ● בוועדת חוקה אושר חוק הבחירות לכנסת ה-25 שכולל חובת שקיפות לכל פרסום של מפלגה או פרסום המופץ בתשלום, כולל טוקבקים

פרופ' איליאן מיחוב, דיקן ביה''ס למנהל עסקים INSEAD / צילום: איל יצהר

דיקן המוסד המוביל שמשוכנע: התחזיות של הפד נאיביות וארה"ב בדרך למיתון

פרופ' איליאן מיחוב, דיקן INSEAD, בי"ס מוביל בעולם למינהל עסקים, חושש שהפד לא יצליח לרסן את האינפלציה בלי העלאת ריבית אגרסיבית ● לדבריו, גלי ההדף יפגעו בעולם כולו ויכניסו מדינות באסיה לבעיית נזילות ● וגם: המלכודת שמאיימת על כלכלת סין

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה שלילית בוול סטריט; אלביט מערכות קפצה בכ-5%

הירידה היום הביאה את מדד S&P 500 לסגור את החצי הראשון הגרוע ביותר מאז 1970, עם ירידה של כמעט 21% ● בורסות אירופה נעלו את יום המסחר בירידות של עד 1.8% במדדי המניות המרכזיים ● תשואת האג"ח של ממשל ארה"ב ל-10 שנים ירדה ל-3.02%

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

צחי נחמיאס והאחים זלקינד מוציאים לדרך את האסטרטגיה של דסק”ש

בעלי השליטה החדשים בדסק"ש, שנכון להיום מופסדים על השקעתם בה, מקווים להשיג פרמיית שליטה מהותית במכירת מניות סלקום ● המתעניינים ברכישה, ובהם קרנות הפרייבט אקוויטי סקיי ואייפקס, יידרשו להתמודד עם חוב פיננסי של 2.8 מיליארד שקל ועם סימני שאלה על עתיד החברה בתוך ענף התקשורת

טיפול בטכנולוגיה של אלפא תאו / צילום: יח''צ

חברת הביומד הישראלית אלפא תאו מפתחת טיפול חדשני לסרטן. האם היא תצליח?

עוזי סופר, מנכ"ל אלפא תאו שפיתחה טיפול לסרטן, מספר על המיזוג ל-SPAC ועל הצלחת המוצר ("אפשרנו למטופלים להגיע לטיפול חוזר, בינתיים אף אחד מהם לא הגיע") ● האם היא תוכיח יעילות יוצאת דופן ותשמור על שווי גבוה?

פרופ' נוריאל רוביני / צילום: Reuters, Yuri Gripas

נוריאל רוביני: המניות עלולות לצנוח ב-50%, המצב יהיה יותר גרוע לפני שנראה שיפור

לדברי פרופ' נוריאל רוביני, הכלכלה העולמית תתדרדר למצב חמור יותר משנות ה-70 או מהשפל הגדול ● "רוב האנליסטים מעריכים שהבנקים המרכזיים ישארו ניציים, אבל אני לא בטוח בכך" הוא אומר

שיעור העלייה של יתרות החוב במשקי הבית בישראל

תוך 4 שנים: חובות הדיור בישראל זינקו ב־38%

בואו לצלול איתנו למספרים ולנתונים שמאחורי החיים עצמם ● והפעם: עליית מחירי הנדל"ן משפיעה גם על חובות הדיור, שזינקו בשנים האחרונות

מתוך הפרסומת של מודיבודי / צילום: צילום מסך

הרעש התקשורתי הביא תועלת לקמפיין תחתוני המחזור

פרסומות מקטגוריית ההיגיינה הנשית לרוב אינן משיגות זכירות או אהדה גבוהה, מה שהופך את קמפיין הדם של מודיבודי ליוצא דופן - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● למרות השקעה של כמיליון שקל, הזכירות של יטבתה נמוכה ביחס לאהדה

מימין: ניצן צעיר הרים, יוחנן דנינו ואמיל וינשל / צילום: רמי זרנגר

ווישור הפכה לבעלת השליטה באיילון: רכשה 67% תמורת 448 מיליון שקל

חברת הביטוח הדיגיטלית רכשה 67% מאיילון • המימון התאפשר בעקבות הפיכת צבי ברק לבעל שליטה בווישור, השקעה של 20 מיליון שקל מצד משפחת בן ישי בתמורה לכ-3.7% מהמניות והלוואה מתאגיד בנקאי בסך 90 מיליון שקל

נסיעה בתחבורה ציבורית / צילום: Shutterstock

שקט עד מאי 2023? משרדי הממשלה והנהגים קרובים לסיכום בתנאי השכר

משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית יעבירו לנהגי האוטובוסים סכום של כ-150 מיליון שקלים בתמורה לשקט עד לחודש מאי 2023 ● לפי ארגון הנהגים של ההסתדרות הלאומית, מדובר על "העלאת שכר הנהגים ל-50 שקלים לשעה" ועל כן הם מסיימים את מחאתם בכפוף להסכמות סופיות שיושגו בתחילת השבוע הבא