גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחקר חדש: רשתות פרסום אוספות מידע על המשתמשים גם ללא אישורם

מחקר אקדמי מצא שמספר רשתות פרסום, ביניהן טאבולה הישראלית, יאנדקס ופייסבוק, אספו מידע מתוך טפסים למילוי הפרטים האישיים של המשתמשים, גם אם הליך הרישום לא הושלם ● טאבולה: "למרות שלא נמצאו נתונים התומכים בכך, תיקנו אפשרויות של איסוף מיילים"

לפי הנטען במחקר, טאבולה הישראלית אספה פרטים ללא אישור מפורש מהמשתמשים / צילום: Shutterstock, Kite_rin
לפי הנטען במחקר, טאבולה הישראלית אספה פרטים ללא אישור מפורש מהמשתמשים / צילום: Shutterstock, Kite_rin

מילוי טפסים ברשת, כמו למשל לשם הזמנת לילה במלון, כרטיס לסרט או על מנת לקבל הצעת מחיר לרכב, היא פעולה שכיחה למדי המתבצעת כמעט כלאחר יד. לא אחת, המשתמשים מתחרטים על הרישום עוד לפני שהם משלימים אותו וזונחים אותו לטובת עיסוקים אחרים, תוך הנחה שהפרטים שהוזנו אך לא נשלחו - לא שותפו עם איש.

אלא שמחקר חדש שמובילים חוקרים מאוניברסיטת לוזאן השוויצרית והאוניברסיטאות הבלגיות רדבאוד ולוון, מגלה שלא רק שפרטים נאספים מטפסי רישום שלא הושלמו, אלא שיש לכך גם זווית ישראלית לא זניחה. המחקר פורסם מוקדם יותר החודש באתר הפקולטה להנדסת חשמל באוניברסיטת לוון הבלגית, והוא צפוי להיות מוצג באופן רשמי באוגוסט הקרוב בכנס אבטחת המידע האמריקאי Usenix.

 

"הפרת דיני הפרטיות באירופה, ארה"ב וישראל"

לפי הנטען במחקר, טאבולה הישראלית, המפעילה רשת פרסום דיגיטלית, אספה פרטים ללא אישור מפורש מהמשתמש, או ידיעתו. טאבולה היא מהמובילות בטבלת התוכנות שאוספות פרטים אישיים מטפסי מילוי מקוונים המשובצים בפרסומות, עוד בטרם המשתמשים לוחצים על כפתור השליחה - המהווה בפועל את הסכמתם לאיסוף הנתונים, כך עולה מהמחקר האירופי. בין האתרים בהם התגלתה דליפת פרטים לטאבולה: אתרי החדשות USA Today, האינדיפנדנט וביזנס אינסיידר.

לצד טאבולה, זוהו תוכנות נוספות האוספות פרטי דוא"ל ללא אישור מפורש, בהן מטא, אדובי, פרדוט ולייב ראמפ האמריקאית. יאנדקס הרוסית נכללה גם היא במחקר כחברה היחידה שנקטה באיסוף פרטי דוא"ל בנוסף לסיסמאות.

אחת מכותבות המחקר, אסומן סנול מאוניברסיטת לוון, סיפרה לגלובס שלא חזתה תוצאה כה פנומנלית לפיה אלפי אתרים אספו פרטי משתמשים ללא אישורם. הרעיון לעריכת המחקר הגיע לאחר מקרה מפורסם לפיו מידע אודות משתמשים דלף ממחשבון משכנתא מקוון בארצות הברית.

"אנחנו לא יכולים לדעת מדוע טאבולה עוסקת בסוג זה של מעקב, אבל היא חברה גדולה וכתובות דוא"ל מהוות גורם מזהה חזק למעקב אחרי משתמשים בין אתרים ובין מכשירים", אמרה סנול. את כתובות האימייל, יש לציין, שולחת טאבולה לשרת באופן מגובב, כלומר באופן מעורבל המונע את זיהויו. "בניתוח המשך, מצאנו שאתרים רבים שבהם זיהינו דליפות לרשת של טאבולה, החלו להשתמש בבאנרים של הסכמה, שמנעו כל תקשורת של הגולשים עם האתר לפני מתן הסכמה. זה הפחית באופן משמעותי את מספר ההדלפות לטאבולה", סיפרה סנול.

"למעט מקרים חריגים, איסוף מידע מזהה על משתמש ללא הסכמתו המודעת לאופן האיסוף, מטרת האיסוף או זהות האוסף - מהווה הפרה של דיני הפרטיות באירופה, ארצות הברית וישראל", אמרה לגלובס עו"ד אושרית אביב, מומחית לדיני טכנולוגיה ופרטיות שפעילה בין השאר בתעשיית הפרסום הדיגיטלי באירופה. "זה עוד מבלי להזכיר את דיני המחשבים ברשת וחוקי הספאם במדינות השונות. גם עצם גיבוב המידע אינו מכשיר את השרץ, כיוון שהאיסוף עצמו אסור מלכתחילה באופן שבו הוא נעשה, ומכיוון שמי שבידיו ערכי המקור, יכול בקלות ללמוד על זהות המשתמשים - על אף הגיבוב".

כל האמצעים כשרים לאיסוף מידע אישי

על מנת לבדוק מי מהחברות מבצעות את איסוף הפרטים האישיים ובאיזה היקף, החוקרים בנו תוכנה הבודקת איסוף מידע אישי מתוך 100 אלף האתרים הגדולים ברשת, והתמקדו בטפסים מקוונים המשובצים בפרסומות. טפסים אלה מעודדים את המשתמשים להזין את פרטיהם על מנת לקבל מבצעים או הצעות מחיר למוצרים ולשירותים שונים.

למרות שרק לחיצה על כפתור השליחה לאחר הזנת השם, מספר הטלפון או כתובת הדוא"ל מהווה את הסכמת הלקוח לאיסוף פרטיו, הרי שטפסים מקוונים מתוכנתים באמצעות קוד ג’אווה סקריפט המאפשר להם להגיב ולבצע פקודות גם בטרם הסתיים תהליך המילוי.

מעקב אחר התנהגות המשתמש באתר דרך תזוזת הסמן על המסך, הקלדה של אותיות ומילים, שיטוט באתר או גלילה מטה או מעלה, הן פרקטיקות מקובלות בקרב חברות ניטור התנהגות גולשים, והן עושות, בין השאר, שימוש בתכונה זו המוטמעת בקוד. בין התוכנות הישראליות שבלטו בעבר בתחום זה נמצאה קליקטייל הישראלית שנרכשה על ידי חברה צרפתית.

פרסום הממוקד בשליחת קמפיינים ישירות לתיבות הדוא"ל נחשב לאחד מתחומי הפרסום היעילים ביותר, ולכן השגת כתובת אימייל של משתמשים הפכה לפופולרית במיוחד עבור חברות רבות. יתרה מזאת, כתובת האימייל הפכה לתחליף בקרב יותר ויותר חברות שיווק דיגיטלי לתוכנת "העוגייה" (cookie) - מעין קוד המזהה משתמש על פני אפליקציות שונות ואתרים שונים - שבהתקנתו על ידי אפליקציות ותוכנות פרסום נלחמות, לכאורה, אפל, גוגל ומוזילה.

באירופה מתכוונים להגביל איסוף מידע

בימים אלה באירופה מתכוונים להגביל משמעותית את יכולתן של חברות הפרסום הדיגיטלי לאסוף פרטים על משתמשים ולשתף עמם אתרי חדשות ומפרסמים אחרים על גבי אותם אתרים - דבר שעשוי להגביל את כוחן של חברות כמו טאבולה ומטא. גורמים באיחוד האירופי קוראים אף להוציא את תחום הפרסום הפרוגרמטי אל מחוץ לחוק.

לרוע המזל, מחקר כמו זה עשוי רק להזיק לחברות כמו טאבולה ועוד שורה ארוכה של חברות פרסום, כמה מהן ישראליות. "לצערי, המקרה הזה חובר בקלות לשורה של מקרים שמרימים להנחתה של האיחוד האירופי במאמציו למיגור תופעת הפרסום ברשת ו"הריגול" הדיגיטלי הנלווה אליה", טוענת עו"ד אביב. "חבל, כי זה מחבל בניסיונות התעשייה לפעול באופן שקוף וכזה המציית לחוקים.

"מזה מספר שנים שהאיחוד האירופי יוצא למאבק נגד ענקיות הפרסום הדיגיטלי ופרקטיקת הפרסום הפרוגרמטי, שכולל שורת קנסות בסכום מצטבר של 1.65 מיליארד יורו מתוקף דיני הפרטיות האירופים. כמי שעובדת רבות עם האיחוד אני יודעת להגיד כמה המאבק הזה רציני וכמה כל גילוי נוסף על פרקטיקת איסוף מידע תאוות בצע, מהווה חומר לחקיקה האגרסיבית הבאה".

טאבולה: "לא אוספים מידע ללא הסכמה"

בתגובה שנמסרה לגלובס, טענה טאבולה: "החברה ממלאת באופן מלא את תקנות הפרטיות האירופאיות (GDPR) והיא מחויבת לפרטיות ולשקיפות כלפי הלקוחות, המשתמשים והשותפים.

"נדגיש כי כאשר אנו מקבלים אות ‘אין הסכמה’ מגולש, איננו אוספים מידע אישי כלל. כאשר קיבלנו אות הסכמה מגולש המספק באופן פעיל את כתובת המייל שלו, אנו אוספים את המייל ככתובת מגובבת - כלומר, החברה אינה מחזיקה ולא שומרת כל מידע אישי ולא כתובות מייל מקוריות של גולשים בשום מקום ברשומות שלנו.

"בעקבות הפנייה, בדקנו את האפשרות שייתכן ונאספו מיילים מגובבים ללא הסכמה, ולמרות שלא נמצאו נתונים התומכים בכך - נקטנו בכל מקרה משנה זהירות ותיקנו אפשרויות של איסוף מיילים מגובבים כאמור".

***גילוי מלא: ל"גלובס" יש מערכת יחסים מסחרית עם טאבולה

עוד כתבות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת