גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בחקלאות, בגז ובמים: ישראל ומצרים מהדקות את שיתופי הפעולה ושולחות מסר לפלסטינים ולירדנים

אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, תאשר ביום ראשון הממשלה תוכנית דו-שנתית להרחבת היחסים הכלכליים עם מצרים ● בין הסיבות: הקנאה של השכנה מדרום במדינות המפרץ שנהנות מהסכמי אברהם, והרצון שלה לאוזן קשבת בוושינגטון ● וגם: האם הביקורת על העברת הכספים הממשלתית לחברה הערבית מוצדקת?

רה''מ בנט בפגישה עם נשיא מצרים א־סיסי,  מרץ 2022 / צילום: Associated Press
רה''מ בנט בפגישה עם נשיא מצרים א־סיסי, מרץ 2022 / צילום: Associated Press

לפני שלושה חודשים דיווחנו כאן על מגמת התחממות ניכרת בגזרת הקשרים הכלכליים עם מצרים. זאת, לאחר שנים של קשרים מינימליים. בין הסיבות להתקרבות שמנינו היו הרצון של המצרים לקבל את התמיכה הישראלית מול הממשל בוושינגטון בשחרור כספי סיוע, המתעכבים בקונגרס. אבל בעיקר הרצון והצורך של מצרים בקידום הכלכלה המקרטעת. במצרים ראו את ההצלחה העצומה של הסכמי אברהם בהיבט הכלכלי, והתחילו לקנא.

עשרות אנשי עסקים טסו לאחרונה לסעודיה עם דרכון ישראלי

כעת זה עובר לפסים מעשיים, לפחות במישור הבין מדינתי. לאחר מגעים עם ממשלת מצרים שכללו שיחות ומפגשים בין שרים, ובתנאי שלא יהיו דחיות של הרגע האחרון, תאשר הממשלה ביום ראשון תוכנית להרחבת הקשרים הכלכליים עם מצרים במגוון תחומים.

היעד: הכפלת השכר בתוך 3 שנים

היעד המוצהר הוא הכפלה של היקפי הסחר (לא כולל מכירת גז טבעי) מ-330 מיליון דולר בשנת 2021 (גידול של 60% לעומת 2020) ל-700 מיליון. בהחלטה נכתב כי על אף הסכמי השלום שנחתמו ב-1981, נותר היקף הסחר בין המדינות זניח - וכעת בשלו התנאים לשנות את התמונה.

הצעת ההחלטה כוללת כמה תחומים, ובהם הרחבת שיתוף הפעולה האזורי בנושא הגז הטבעי - לרבות אישור מלא של צינור הגז בניצנה האמור להגדיל את כמויות הגז ליצוא. בנוסף, מדובר על הקמת צוות משימה במשרד ראש הממשלה לנושא וכן על קבוצות עבודה משותפות בנושאים כמו טכנולוגיה ואקלים.

עוד על השולחן: הרחבת היקפי התיירות באמצעות הכנסת עוד קווי תעופה, הרחבה של ממש במעורבות הטכנולוגית הישראלית בפיתוח החקלאות, עם דגש על טכנולוגיות מים וגידולים בסביבה מדברית, והגדלת היבוא ממצרים בדגש על מוצרי חקלאות טריים וחומרי גלם לבניה ולתעשייה. בפעולות המעשיות מדובר גם על הגדלה והתאמה של מסוף הסחורות בניצנה והרחבה של הכבישים המוליכים אליו לתנועה מוגברת של משאיות. תג המחיר של התוכנית נאמד בכמאה מיליון שקל למשך שנתיים.

גם ארדואן וסעודיה בתמונה

וזהו בהחלט כסף קטן עבור תוכנית כזו, שהיא בעלת חשיבות גיאו-אסטרטגית. הציר המתון האזורי שאליו שבה לאחרונה גם טורקיה, מתחזק ומתרחב. הנימוק המרכזי בהפשרת היחסים שיזם ארדואן הוא כלכלי, על רקע המצב בארצו והבחירות בעוד שנה. לצד הגילויים החדשים, כולל כאן בגלובס, על ההתקדמות הכלכלית מול הסעודים, המשמעות העיקרית של הידוק היחסים היא מסר לשאר האזור. לירדן, שכבר רוכשת גז מישראל לתחנות הכוח שלה, ובנוסף חתמה על הסכם הסולאר-מים שבו מעורבת גם האמירויות.

ואולי המסר העיקרי הוא לפלסטינים שממשיכים להישאר מחוץ למשחק הכלכלי-מדיני באזור ונשארים ישות "קבצנית" הנסמכת על נדבות ממדינות אחרות.

הביקורות מאחורי ההעברות התקציביות

השבוע אושרו בוועדת הכספים בכנסת העברות כספים בהיקף של כמעט מיליארד שקל במסגרת תכניות החומש לחברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית, וכן מענקי רשויות שהובטחו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. הביקורת האופוזיציונית על עצם ההעברה חסרת בסיס, שכן מדובר בתוכנית המשך לתוכנית החומש של הממשלה הקודמת מ-2016.

הביקורת היותר עניינית התייחסה להפחתת רף הביקורת על העברות הכספים בשל המידע על זליגת כספים של מכרזים לארגוני פשע ברשויות הערביות, כפי שדווח לראשונה בגלובס. כאן יש אכן נסיגה של משרד הפנים מחלק מהבקרות על התקציבים לרשויות, ובעיקר דחייה של הקמת גוף בקרה מיוחד במשרד הפנים.

הדבר נעשה בלחץ יו"ר רע"ם מנסור עבאס כתנאי להפשרת ההקפאה של חברות מפלגתו בקואליציה. עבאס וחלק מראשי הרשויות טענו כי מדובר באפליה לעומת רשויות יהודיות, שגם הן לא נקיות לגמרי משחיתות וכי הדבר היה מביא לדחייה של ממש בהעברת הכספים. ואכן, בתוכנית הבקרה על המכרזים הסעיף הזה של הקמת הגוף המדובר נדחה לשנה הבאה.

ובמסגרת הניסיון לסייע לראשי הרשויות הערביות לממש את הכספים של תוכנית החומש בצורה מיטבית וללא זליגה לתחומים לא רצויים, יוצא לדרך מיזם חדש של המשרד לשוויון חברתי, המופקד על ישום התוכנית. תוכנית ליווי ושת"פ, מנטורינג, של ראשי העיריות החזקות בישראל לראשי העיריות והרשויות הערביות.

הערים הגדולות ילוו את הרשויות הערביות

מפרטי היוזמה שהגיעו לידי גלובס עולה כי שותפים לה פורום 15 הערים העצמאיות בישראל (הכולל את רוב ערי גוש דן וגם אשדוד אשקלון ובאר שבע), ועימו ועד ראשי הרשויות הערביות.

במסגרת שיתוף הפעולה ילוו ראשי והנהלות הערים העצמאיות את הרשויות הערביות בהליך ההוצאה לפועל של התוכניות והפרויקטים במסגרת תוכנית החומש, ולהגביר את יכולות הרשויות הערביות בהתמודדות עם אתגרי היישום.

בישיבות שהתקיימו בין נציגי הצדדים אושרו העקרונות המנחים על ידי יו"ר פורום 15 הערים העצמאיות, רון חולדאי (ראש עיריית תל אביב) ויו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, מודר יונס (ראש עיריית ערערה). 

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, הממונה על יישום תוכנית החומש אומר לגלובס כי הרעיון נולד מפניות של רשויות ערביות לסיוע בפרויקטים מסוימים החדשים להן, כמו הקמת מוזיאון עירוני בכפר קאסם. "עיריית חולון הקימה ומתפעלת כמה מוזיאונים, והיא יכולה לסייע מניסיונה. כך גם בפרויקט הקמה של מרכז ספורט עירוני גדול, שאמור להיות בכמה רשויות ערביות". לדבריו, ראשי הרשויות הערביות התבקשו להכין רשימה של מיזמים שהם מבקשים בהם יעוץ וליווי, וכעת עושים את ההתאמה - המאצ'ינג בין הערים.

שיתוף פעולה זה אמור לאפשר שיתוף ידע, העמדת ניסיון וייעוץ, סיוע בהסרת חסמים ומציאת פתרונות לקידום אותם פרויקטים במסגרת יישום ההחלטה. אופי ופרטי שיתוף הפעולה ייבחנו באופן פרטני בין שתי הרשויות שיתחברו ביניהן. על מנת לקדם את שיתוף הפעולה, שלחה השבוע הרשות לפיתוח כלכלי מכתב רשמי לרשויות המקומיות הערביות, ובו הזמנה להירשם בהקדם ולקחת חלק ביוזמה. המשרד ילווה את שיתופי הפעולה הללו אך לרשויות תהיה עצמאות מלאה במסגרת השת"פ.

באמצע העשור הקודם לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, קיימו בבית הספר למנהל ציבורי באוניברסיטה העברית תוכנית מנטורינג של ראשי רשויות ותיקים שליוו את ראשי הרשויות הנבחרים, רבים מהם ברשויות הערביות, והמיזם נחשב להצלחה.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן הסבירה לגלובס כי "הרשויות הערביות, נדרשות גם לליווי צמוד, על מנת שיוכלו לממש את המשאבים הרבים המוענקים להן. היוזמה תסייע להצלחת תוכנית החומש באמצעות ניסיונן הרב והיכולות הגבוהות של הרשויות החזקות, אשר ילוו את הרשויות הערביות בצורה הדוקה ושוטפת עד להשגת יעדיהן".

עוד כתבות

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים