גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח חדש: הסיכון לאבד מזוודה בטיסה קפץ בשנה האחרונה

המידע שנאסף ממאות נמלי תעופה בשנה החולפת מראה כי תופעת הכבודה האבודה מתרחשת בעיקר בטיסות בינלאומיות, ובטיסות המשך ● הסיבות העיקריות: מחסור בכוח אדם, והיערכות לא מספקת של חברות התעופה וחברות שירותי הקרקע לימי הפוסט-קורונה

נתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ
נתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

מי לא מכיר את הפרפרים הקלים שמעופפים בבטן, לאחר שנחתנו ביעד בעודנו עומדים מול מסוע המזוודות, ומחכים להתחיל את החופשה או נסיעת העבודה בשלום - כלומר עם המזוודה שממנה נפרדנו כמה שעות קודם לכן.

בימים אלה הפרפרים עובדים שעות נוספות: העומסים בנמלי התעופה בעולם והמחסור בכוח האדם מובילים לכך שמדי יום מזוודות רבות לא מועמסות למטוסים. במקרה הטוב, הכבודה תעלה על טיסה עוקבת ליעד זמן קצר לאחר מכן. במקרה הרע, המזוודה תתעכב בחדר המזוודות האבודות - לפעמים גם עד לשובם של בעליה. ובמקרה הגרוע, המזוודה תאבד או תינזק.

דוח שפרסם אתר SITA, המרכז מידע ממאות נמלי תעופה בעולם לסיכום 2021, מצביע על גידול של 24% בכבודה שלא הגיע ליעדה לעומת 2020. בממוצע, מדובר ב-4.35 מזוודות שלא הגיעו ליעדן על כל אלף נוסעים, לעומת 3.5 מזוודות ב-2020.

מספר המזוודות שלא נמסרו לנוסעים ב-2021, שבה עמדה תנועת הנוסעים העולמית על כ-2.28 מיליארד, עמד על 9.9 מיליון. נציין כי בשנה זו רוב תנועת הנוסעים התמקדה בטיסות פנים (דוגמת ארה"ב), שבהן הסיכוי לאובדן כבודה קטן לעומת טיסות בין מדינות. בשנת 2020 טסו כ-1.8 מיליארד נוסעים, ואבדו 6.3 מיליון מזוודות. ב-2019, לפני המגפה, עמדה תנועת הנוסעים העולמית על 4.54 מיליארד, ומספר המזוודות האבודות על 25.4 מיליון.

ב-2007, שנחשבה לשנת שפל בתחום, תנועת הנוסעים עמדה על כ-2.5 מיליארד נוסעים ומספר המזוודות האבודות על 47 מיליון - כלומר יחס של כ-19 מזוודות אבודות לכל אלף נוסעים.

 

בחלוקה למצב הכבודה האבודה ב-2021 נמצא כי 71% היו מזוודות שהגיעו בעיכוב, 23% מהמזוודות ניזוקו ו-6% הוגדרו כמזוודות שאבדו או נגנבו. כצפוי, רוב המזוודות שלא הגיעו ליעדן הן של טסים בטיסות בינלאומיות, עם יחס של 8.7 מזוודות לכל אלף נוסעים - פי ארבעה מהנתון התקף לטיסות פנים, העומד על 1.85.

עיקר הבעיה: טיסות קונקשן

הדוח מצביע על כך שרוב המקרים שבהם מזוודות לא עלו על טיסות מתרחשים בטיסות קונקשן (41%), סוגיה שהופכת כיום מאתגרת יותר - מצד אחד, החסם של טיסות הקונקשן שצף בתקופת הקורונה הולך ומתפוגג, ומצד שני, לנוכח העומסים בנמלי תעופה, עולים המקרים שבהם נוסעים מפספסים את טיסות ההמשך - היות שהמריאו בעיכוב מנמל המוצא.

הסברים אחרים לעיכוב הכבודה הם שב-18% מהמקרים המזוודות הולכות לאיבוד בשל טעות שנעשתה בשלב הבידוק או בשל טעות בכרטיס הטיסה, באישור הביטחון וכדומה. 4% מהמזוודות לא הועמסו לטיסה, ב-5% מהמקרים התקלה היא בעת המסירה לאחר הנחיתה, ב-8% ה"אשם" הוא בתנאים ששררו בשדה התעופה דוגמת מזג האוויר, ב-6% מהמקרים מדובר בטעות בתג המזוודה, וב-18% מהמקרים מקור התקלה הוא בהעמסת הכבודה לטיסה הלא נכונה.

ככלל, חברת התעופה היא שאחראית על הבאת הכבודה ליעד, ביחד עם הנוסע. תחום המזוודות מתופעל על ידי עובדי חברות התעופה או על ידי חברות שירותי קרקע. "מצוקת כוח האדם כיום היא ברמה כזו שיש טיסות שאנחנו יודעים מראש שהכבודה לא תעלה", מספר עובד בנתב"ג.

"במצב תקין, אם אין עיכוב ביטחוני, המזוודה אמורה להגיע למטוס תוך כ-20 דקות מרגע שהיא נמסרה. בגלל העומסים כיום, נוצרים פקקים של מזוודות שאין מי שיעמיס אותן על המטוסים. הנוסעים מגיעים למטוס לפני המזוודות. כל יום עשרות מזוודות נשארות על הקרקע בנתב"ג. אגב, גם כאלה של נוסעים במחלקת עסקים. ההמלצה שלי לקיץ היא לנסות לטוס עם כבודת יד בלבד".

ברוב המקרים, כאמור, מזוודה שנשארה על הקרקע תוטס לבעליה בטיסה הבאה של אותה חברת תעופה, או של חברה שהיא מצויה עמה בברית. במקרים שתדירות הטיסות ליעד נמוכה, לעתים הכבודה תישאר בארץ ותחכה לנוסע שיחזור. בכל מקרה, על הנוסע למלא דוח על אובדן או נזק לכבודה בסמוך לאירוע.

איתור באמצעות הטלפון

האצבע המאשימה בדוח פונה למחסור בכוח האדם בנמלי התעופה בעולם, ולאי ההיערכות של חברות התעופה ושל חברות שירותי הקרקע, האמונות על ניתוב הכבודה שנמסרת בעמדות הבידוק. ב-SITA מעריכים כי ככל שתגדל תנועת הנוסעים יגדל יחס המזוודות האבודות, לנוכח המצב בנמלי התעופה כיום.

מה שיוכל לשפר את התחזית הקודרת הוא שימוש באמצעים טכנולוגיים, דוגמת קיוסקים עצמאיים שיאפשרו לנוסעים למסור כבודה בעצמם, ויישום של טכנולוגיות מסירת כבודה ללא מגע אדם. טכנולוגיה נוספת, שעוד ועוד חברות מאמצות, מאפשרת לנוסע לעקוב אחר מיקום הכבודה שלו דרך הטלפון הסלולרי.

טכנולוגיה זו גם תפחית את מספר הפניות למוקדי השירות העמוסים ממילא של הנוסעים המיואשים, שהגיעו ליעדם בלי כבודה. איך עובד התהליך? כל מזוודה שנמסרת לפני טיסה מקבלת תג עם "תעודת זהות", שבאמצעותה ניתן לעקוב אחריה. משם המזוודה עוברת לבדיקה ביטחונית, ומנותבת למטוס שהיא משתייכת אליו.

שאלת הפיצוי: האחריות של חברות התעופה לא כוללת עוגמת נפש

בעיות כבודה נחלקות לשלושה תרחישים אפשריים: מזוודה שאבדה, מזוודה שאיחרה או מזוודה שניזוקה. חברות התעופה מחויבות לפעול על פי אמנת מונטריאול, שנכנסה לתוקף בישראל ב-2011. האמנה קובעת גבול פיצוי לנוסע שערכו הוא כ-5,500 שקל.

על פי האמנה, המוביל (חברת התעופה) יכול להתנער מאחריות, "אם יוכיח שהוא ועובדיו ושליחיו נקטו בכל האמצעים שהיו עשויים להידרש באופן סביר כדי למנוע את הנזק, או שנקיטה באמצעים כאמור הייתה בלתי אפשרית מבחינתו או מבחינתם".

בכל מקרה, על הנוסע להגיש דוח במקרה של נזק או איחור בסמוך למועד הטיסה. לדוח יש לצרף פירוט על החזר הוצאות שנדרשו לאור אי הגעת המזוודה, וכאן באים לידי ביטוי תקנוני החברות. החברות מגדירות הוצאות "סבירות", מונח שנתון מטבעו לפרשנות, והן מגבילות את היקף ההחזרים.

במקרים רבים הנוסע צריך "לרדוף" אחר ההחזר, ולפנות שוב ושוב. במקרה שהמחלוקת מגיעה לערכאות משפטיות, החוק יישען על אמנת מונטריאול כאמור, אלא שיש נוסעים שסבורים שעל החברה גם לפצותם על עוגמת נפש.

סיפור כזה עודנו מתנהל בערכאות בארץ: נוסעים שתבעו את חברת התעופה איבריה דרשו לקבל פיצוי לאור השלכות אובדן הכבודה, שהעיבו על חופשתם. בבית משפט לתביעות קטנות נפסק לטובתם פיצוי של 5,000 שקל על עוגמת הנפש, ערעור מצד חברת התעופה הותיר את הפיצוי על כנו, וכעת עתרה החברה לבית המשפט העליון. אם ייפסק על פיצוי בנוסף להחזר, יירשם תקדים חשוב מול חברות התעופה.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים