גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק הכרטיס: השירותים הנלווים הפכו למקור הכנסה מהותי של חברות התעופה

בהשראת חברות הלואו קוסט, גם חברות התעופה המסורתיות "מפרקות" את תמחור כרטיסי הטיסה לרכיבים שונים - באופן שלעתים מייקר את המחיר לנוסע ● נתונים גלובליים עדכניים מראים כי מקור ההכנסה המשמעותי ביותר מגיע מהכבודה, ומסתכם בכ–20 מיליארד דולר בחודש

מסוע מזוודות בנתב''ג / צילום: אייל פישר
מסוע מזוודות בנתב''ג / צילום: אייל פישר

בדוחות לרבעון הראשון של 2022 שפרסמה לאחרונה ישראייר, דווח כי הכנסותיה של חברת התעופה ממוצרים נלווים (תוספת מזוודה, הושבה וכיוצא באלה) זינקו ל-7% מסך ההכנסות לעומת 3% בשנת 2019. בדוחות לחציון שפרסמה איזי ג'ט  לאחרונה, היא דיווחה על עלייה של 9% במכירות של תוספות לעומת החציון המקביל ב-2019, והן הסתכמו ב-513 מיליון ליש"ט - היקף השווה למחצית ממחזור המכירות של החברה מכרטיסים בלבד.

איזי ג'ט וישראייר לא לבד. בשנים האחרונות חברות התעופה מגדילות את אפיק ההכנסות ממכירת שירותים נלווים שהוצאו ממחיר הבסיס של הטיסה, וזאת בהשראת חברות הלואו קוסט שהובילו את המגמה. כך, אם בעבר שילמנו למשל 500 דולר על כרטיס טיסה שכולל הכול (גם שירות שאנחנו לא זקוקים לו), כיום התמחור עבר למחיר בסיס ולרכישה נפרדת של שירותים לטיסה. עם השנים, התמחור של עוד ועוד שירותים מחושב בנפרד - מהושבה ועד בקבוק שתייה. לעתים בתחשיב הזה נשלם יותר מאותו מחיר כולל ששילמנו בעבר.

מנתונים שפרסמה חברת הייעוץ IdeaWorks לאחרונה עולה כי בחלוקת ההכנסות מתוספות שמשלמים הנוסעים מעבר לכרטיס הטיסה, כ-31% מגיעים מתשלום על כבודה. בקרב חברות הלואו קוסט מדובר בכ-36%, והממוצע בקרב החברות האמריקאיות יורד לכ-11% - היות שמרבית הנוסעים שם נמנים על מועדוני נוסע מתמיד, שמעניק הטבות ופטור מתשלום על מזוודות. עם זאת, עדיין מדובר בנגזרת התוספות המשמעותית גם עבור החברות האמריקאיות.

 

מקורות הכנסה נוספים המתבססים על תשלומי תוספות הם הושבה וצ'ק אין מוקדם (31%), מכירת נקודות של מועדון הנוסע המתמיד (15%), שירות בזמן טיסה (12%, הכוונה למזון, wifi או דיוטי פרי), ושירותים סובבים לטיסה דוגמת רכב להשכרה או ביטוח (11%).

בלי מדיניות אחידה

מנתוני האתר Statista עולה כי ב-2021 צברו חברות התעופה הכנסות של כ-66 מיליארד דולר ממכירת תוספות - עלייה של כ-8 מיליארד דולר לעומת 2020. ב-2019, שהייתה שנת שיא (4.55 מיליארד נוסעים), צברו חברות התעופה הכנסות של כ-110 מיליארד דולר ממכירת תוספות, פי שלושה מהיקף ההכנסות על הסגמנט הזה ב-2011.

המחירים לתוספות משתנים בין חברה לחברה, ועל פי משקל הכבודה. בישראייר או בארקיע, למשל, יש להוסיף 40 דולר לכיוון לכבודה (במשקל של עד 23 ק"ג), ואילו מחזיקי כרטיס לייט (בסיס) של אל על ישלמו 90 דולר על הוספת כבודה. בוויז אייר התוספת לכבודה (עד 20 ק"ג) יכולה לנוע בין 9 דולר ל-90 דולר, ובריאנאייר התוספת עשויה להגיע לכ-60 אירו. תפריט התוספות של חברת הלואו קוסט כולל גם הושבה ותפריט מזון ושתייה.

חברה כמו ריאנאייר מזמן לא בונה על רווחים ממכירת כרטיסים בלבד, וזו גם הסיבה שהיא יכולה להציע מעת לעת כרטיסים בודדים במחיר של 10 או 20 אירו. כדי לייעל תהליכים בנמלי התעופה, העמוסים ממילא, וכדי להגדיל את ההכנסות, ברוב המקרים מי שישלם על כבודה מראש ישלם פחות ממי שיבצע זאת במעמד הצ'ק אין.

לכל חברה המדיניות שלה - באחת הכבודה המותרת לעלייה למטוס היא עד משקל של 8 ק"ג, באחרת המשקל הוא 7 ק"ג. באחת התוספת לכבודה היא עד משקל של 23 ק"ג ובאחרת עד 20 ק"ג, ואפשר גם עד 10 ק"ג. גם את הגודל המותר לכבודת היד כדאי ללמוד בראש באתר החברות, ולא להגיע עם כבודה חורגת.

נציין כי למרות שעוד ועוד חברות מוציאות שירותים למכירה, ובמקביל, המחיר להוספת כבודה מזנק עם השנים, עדיין יש כמה חברות שאינן גובות מחיר על כבודה. בין אלה ניתן למנות את סינגפור איירליינס, קתאי פסיפיק, קוריאן אייר, אמירייטס ועוד.

הכאוס בשדות התעופה

הדוח השנתי של IdeaWorks מראה בבירור שהוצאות האקסטרה של הנוסעים מהוות את ההכנסות המהותיות של החברות, והגרף בעלייה - למעט הפוגה זמנית עם הירידה בתנועת הנוסעים בתקופת הקורונה. כך, אמריקן איירליינס , חברת התעופה הגדולה בעולם, סיכמה את 2021 עם מכירות של 1.22 מיליארד דולר על תוספת כבודה, פי 10 לעומת שנת 2007. המחזור הממוצע לנוסע עלה מדולר אחד ב-2007 ל-7.5 דולר בסיכום 2021.

הדוח מציג גם את נתוני חברת הלואו קוסט האמריקאית ספיריט איירליינס, שמחזור ההכנסות שלה מתשלומי האקסטרה על כבודה עלה מ-29 מיליון דולר בשנת 2007 לכ-663 מיליון דולר ב-2021. ההכנסה הממוצעת לנוסע זינקה מ-4.15 דולר ל-21.5 דולר.

על פי נתונים שנאספו לסיכום חודש אפריל האחרון, עולה כי המחזור הגלובלי של חברות התעופה מתוספות ששילמו הנוסעים על כבודה הגיע לכ-21 מיליארד דולר. אמנם מדובר בסכום נמוך מהשיא שנשבר בחודש אחר ב-2019, שעמד על כ-33 מיליארד דולר, "אבל מה שמעניין הוא הצמיחה הנמשכת בשיעור ההכנסות של החברות כתוצאה ממכירת תוספת להעלאת מזוודה לטיסה", כך הדוח.

את הרעיון שאבו כאמור חברות הלגאסי (חברות מסורתיות) מחברות הלואו קוסט, שהפרידו את רכיבי כרטיס הטיסה לשירותים בתשלום. לפי הדוח, הרעיון אמנם אומץ - אבל היישום שלו פחות. נוסעי חברות הלואו קוסט "מחונכים" בהרבה בכל הנוגע להגעה לצ'ק אין עם כבודה עודפת (שעליה ישלמו קנסות), או בכל הנוגע למועד התשלום על הכבודה.

אם מוסיפים למשוואת העומסים בנמלי התעופה בימים אלה גם ויכוחים על כבודה, או נוסעים שמתחילים להעביר ציוד ממזוודה למזוודה בעמדות הצ'ק אין - מתקבל כאוס בלתי רצוי. לתוך זה יש לשקלל את המזוודות שלא מגיעות ליעדן, ונשארות על הקרקע. בדוח נמתחת ביקורת על החברות ש"נהנות מהתוספת שמשלמים הנוסעים על מזוודות, אך לא משקיעות מסביב לכך, למשל באמצעות אפליקציות מעקב אחר הכבודה. באופן הזה הן יכלו לשדרג משמעותית את כל חוויית הנוסע, בהיבט הכבודה ובכלל".

בדוח מוזכר סקר שנעשה בארה"ב בקרב 10,000 נוסעים, ממנו עולה כי 49% מהנוסעים האמריקאים מזמינים טיסות ישירות באתרי חברות התעופה, 17% מזמינים באמצעות אפליקציות של חברות התעופה, ו-7% במוקדים הטלפוניים של החברות. נזכיר כי עיקר הפעילות התעופתית בארה"ב היא של טיסות פנים, ולכן זהו שוק שנשען פחות על סוכני נסיעות.

לאור ממצאי הסקר מאמינים ב-IdeaWorks ש"73% מהנוסעים הם בעלי פוטנציאל לשלם תוספת על כבודה בעת ההזמנה, וכאן נכנס הצד הטכנולוגי שיכול לייעל את התהליך. למשל, באמצעות אייקונים גרפיים פשוטים הממחישים את האפשרויות וההבדלים במחירים לכל גודל/משקל רצוי של מזוודה. ככל שהתהליך יהיה ידידותי יותר - יגדלו ההכנסות של החברות. וככל שהתהליך יהיה מבלבל יותר, הנוסע ישאף לבזבז כמה שפחות".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי