גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מספר המשתמשים בקורקינטים עקף את הרכבת, ועדיין אין אכיפה

בשבוע האחרון נהרגו שני רוכבי קורקינט חשמלי, ועוררו את השיח הציבורי ● רכיבה בגיל צעיר, כלים שלא עומדים בתקן, חוסר אכיפה ותשתיות לא מספקות: אלו רק חלק מהבעיות של הקורקינטים והאופניים החשמליים בישראל

זירת תאונת הקורקינט השבוע בפ''ת / צילום: דוברות מד''א
זירת תאונת הקורקינט השבוע בפ''ת / צילום: דוברות מד''א

קורקינטים הם כלי תחבורה יעילים וזולים המהווים פתרון התניידות במדינה כה פקוקה. אך לצד התועלות הרבות, בישראל יש מחסור עצום בתשתיות רכיבה, באכיפה ובאסדרת הכלים החשמליים. רק בשבוע האחרון נהרגו שני בני אדם לאחר שרכבו על קורקינטים חשמליים. אחד מהם, דניאל יעקב אהרון בן ה-13 מרמת גן, נהרג מפגיעת נהג רכב פרטי כשרכב על קורקינט בסמוך לאצטדיון המושבה בפתח תקווה.

על רקע הטרגדיה הקשה, ראוי להזכיר כי החוק קובע שרכיבה על כלים חשמליים מותרת מגיל 16 ומעלה. בנוסף, השבוע נקבע מותו של הרב שמואל קצנלבוייגן שנפגע בשבוע שעבר מרכב חולף בזמן שניסה לברוח עם הקורקינט מכלב שרדף אחריו.

הטרגדיות האחרונות מצטרפות לנתונים הקשים מתחילת השנה. לפי נתוני הרלב"ד, מינואר נהרגו 162 בני אדם בתאונות דרכים. מתוכם 49 הולכי רגל - שמונה היו מתחת לגיל 14, ו-16 מעל גיל 65.

האכיפה העירונית כמעט ולא קיימת

מנתוני הלמ"ס עולה כי בשנת 2021 נפגעו 1,643 בני אדם מתאונות אופניים חשמליים שדווחו למשטרה, עלייה של 14.8%. בנוסף, בתאונות אופניים חשמליים שלא דווחו למשטרה חלה עלייה של 21.3% לעומת שנה שעברה. העליות ביחס ל-2020 הופכות לחדות יותר כאשר מסתכלים על תאונות הקורקינטים החשמליים - בשנת 2021 חלה עלייה של 37.3% בתאונות שדווחו למשטרה (953), ועלייה של 46.4% בכאלו שלא דווחו (382).

המספרים קשים לעיכול אבל יש לבחון אותם בהקשר: בשנת 2021 הייתה עלייה הן במספר ההרוגים והן במספר הפצועים בתאונות דרכים בכלל. בשנה זו דווחו למשטרה 11,554 תאונות דרכים עם נפגעים - עלייה של 6.6% לעומת 2020. מספר התאונות הקטלניות היה גבוה ב-17.5%.

אין בידי המדינה נתונים שיכולים להשוות את מעורבות הפגיעה הקטלנית מקורקינטים לעומת חלקם במצבת כלי הרכב, אבל כנראה שכלי רכב מסוכנים בהרבה. הרכב הפרטי והמשאיות מהווים סכנה לא רק לנוסעים בהם אלא גם לסובבים אותם: 76% מהולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש - חצו במעבר החציה ומתוכם 16.6% נפגעו במעבר חציה עם רמזור. לעומת זאת, מבין 953 התאונות שדווחו למשטרה במעורבות קורקינטים חשמליים - 777 מהנפגעים היו הרוכבים עצמם.

דרור רשף, ממקדמי תוכנית חזון אפס הרוגים בתאונות דרכים, מסביר כי הבעיה היא שאין אכיפה עירונית כמעט בכל התחום. "מתי ראית משטרה שאוכפת מהירות נסיעה בעיר? ואכיפה היא לא הגורם הבעייתי היחיד - אין בישראל כלל רחובות אופניים, יש מעט מאד שבילים מחוץ לתל אביב".

לדברי רשף, "נכון שעדיף לעודד רכיבה לא ממונעת, שהיא בטוחה ובריאה יותר ופחות מסוכנת גם לרוכב וגם לאחרים, אבל לא כולם מסוגלים פיזית להשתמש בה. בנוסף, אסור לעודד רכיבה של ילד בן 10 או 13 על כלים אלו.

"הקורקינט אמנם מסוכן יותר מאופניים כי הוא מהיר מדי ולא מאוד יציב אך הוא עדיין נחוץ ולא יהיה חכם להוציא אותו משימוש. בדיוק כמו שלא נוציא את הולכי הרגל מהערים כי 100 מהם נדרסים בכל שנה".

רשף אף מציע לא להתבלבל ולסמן מי הבעיה. "צריך לומר בבירור שהבעיה היא בכלי התוקפן והפוגע - כלי הרכב. הרכבים נוסעים במהירות גבוהה מדי והתשתיות נותנות עדיפות תמיד למכוניות על פני כלים אחרים. במדינות שהקלו על השימוש בכלים אחרים ולא ברכב הפרטי, וביססו את זה גם בנורמות ובתשתיות - ניתן היה לראות את התוצאות בהתאם".

"המשטרה מטפלת בחנונים שלא בורחים"

רוכבים רבים משתמשים בכלים החשמליים כפיתרון יום יומי. עיריית ת"א ניטרה את הנתונים: 160 אלף נסיעות מבוצעות מדי יום באופניים ובקורקינטים, יותר מכמות הנוסעים ברכבת בעיר. ב-2021 נרשם גידול של 23% בהיקף הרכיבה בעיר, וברחובות שבהם נסללו שבילים, רכיבת הכלים על המדרכה פחתה פי 5.

 

אז היכן הבעיות? באכיפה כמובן. בחודש נובמבר דרש ראש עירית תל אביב, רון חולדאי, ממשרד התחבורה סמכויות נוספות לפקחים העירוניים. במכתב ששלח לשרת התחבורה מרב מיכאלי הוא ציין כי מתוך הנסיעות על אופניים וקורקינטים, 30% מבוצעים באופניים חשמליים, 20% בקורקינטים חשמליים, 30% באופניים רגילים והיתר בכלים השיתופיים בעיר.

לדברי חולדאי, העלייה במספר הפצועים היא לא רק בעקבות העלייה במספר הרוכבים אלא גם בשל חוסר אכיפה. "למרות שלמשטרת ישראל סמכויות נרחבות יותר, כמות הדוחות שניתנו על ידה בשנים 2020-2021 בתל אביב יפו קטנה בשני שלישים מאלו שניתנו על ידי הפקחים העירוניים".

לכן, ביקש ראש העיר ממשרד התחבורה לפעול לאסדרת העניין ולהרחבת הסמכויות לפקחים. כיום רוב הדברים נמצאים בסמכות המשטרה ולאחר שהסמכות תעבור, בכוונת העירייה להפעיל מצלמות אכיפה אלקטרוניות. אולם, במשרד התחבורה עדיין עובדים על תוכנית כוללת לנושא וטרם שינו את התקנות.

סגנית ראש העיר מיטל להבי מצביעה על כך שהאכיפה אינה עקבית. "היום המשטרה מסתפקת בחנונים שלא ברחו ממנה. צריך להיות נגד מי שרוכבים בפרעות ולא נגד הקורקינטים. אנחנו מבצעים הדרכות רכיבה, ביקשנו עוד סמכויות אכיפה, פעלנו להכנסת לימודי תיאוריה בבתי ספר, ואנו מטפלים בנושא השליחים ומבצעים הסברה עם הרלב"ד.

"באמצעות הכלים השיתופיים שנמצאים ברחובות, אנחנו יכולים להגביל מהירות, לאסור כניסה לאזורים מסוימים ולגרום להאטה באזורים אחרים. אנחנו רוצים לקדם חזון של התניידות כשירות ציבורי ולא של כלים בבעלות פרטית, אבל אנחנו חייבים את המדינה יחד איתנו".

ד"ר יואב לרמן, מומחה לתכנון עירוני מחברת Planet, טוען כי הבעיה היא שאין כבוד לאדם במרחב הציבורי. "גם כשיש חוקים הם לא נאכפים, כי אין לנו חשיבות לאיכות חיי היום יום ולאיכות החיים העירונית. המדינה חייבת לעשות סדר ולהוציא את כל הכלים הלא חוקיים שמסתובבים ומגיעים עד למהירות של 40 קמ"ש.

"בהולנד, שבה יש הרבה רוכבים על אופניים, אוכפים נסיעה בלי פעמון או בלי פנס בלילה. אם אתה מתייחס לכלי הזה ככלי תחבורה רציני - אתה מחוקק, אוכף ומנהל בהתאם".

הרוכבים נפגעים, והמדינה מאשימה אותם

מתכנן התחבורה יונתן רוזין מסכים שהקורקינטים החשמליים מהווים אמצעי תחבורה נוח, זמין, וגם כיף. מצד שני, הוא גם שובר מיתוס. "הקורקינט פחות מזהם מרכב פרטי, אך איננו ירוק כפי שמנסים לשווק אותו. בנוסף, הגלגלים הקטנים והמהירות שלו מייצרים כלי לא בטיחותי. כמו כן, נושא החנייה על המדרכות אצל השיתופיים עדיין לא נפתר, והם מהווים מיטרד להולכי הרגל - במיוחד הפגיעים שבהם".

בעמותת אור ירוק טוענים כי המחסור בשבילים הוא אחד הגורמים קריטי למצב: "המדינה הכניסה כחצי מיליון כלים חשמליים ולא התאימה את התשתית, לא הוסיפה שוטרים וניידות ולא נתנה לפקחים סמכויות אכיפה. לאור יום חנויות מוכרות כלים משודרגים בניגוד גמור לתקן. המדינה מטילה את האחריות על הרוכבים בזמן שהם אלו שנפגעים. במקום לחבק אותם, לאפשר להם תנאי רכיבה בטוחים וטובים ובכך לעודד אותם לזנוח את הרכב הפרטי, המדינה פשוט מפקירה אותם".

תגובת משרד התחבורה: "האחריות על אכיפת תקנות הקשורות לאופניים וקורקינטים חשמליים מוטלת על משטרת ישראל. במטרה לסייע למשטרה, יזם משרד התחבורה את הרחבת סמכויות האכיפה על אופניים וקורקינטים חשמליים גם לפקחי הרשויות המקומיות".

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; התמ"ג בגוש האירו הפתיע לחיוב

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

זירת הפיגוע סמוך לשער הפרחים / צילום: דוברות מד''א

שני פיגועים - בהפרש של דקות: שני לוחמי מג"ב נפצעו

המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; הבית הלבן: הנשיא ביידן ונשיא מצרים א-סיסי דנו בעסקה. ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • כל העדכונים 

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?