גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ינקי קוינט: "היום לגור בנתיבות זה כמו לגור בברוקלין ולבוא למנהטן ברכבת ב-55 דקות"

מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט אמר בכנס משבר הדיור של גלובס בשיתוף המכון לרפורמות מבניות: "המדינה מוגבלת ביכולת הפתרון שלה – מרכז הארץ ברובו תפוס. יש לנו תוכניות גדולות כמו סירקין, תע"ש, כפר סבא, וגם זה ייגמר" ● יו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלר: "אוהבים לכתוש את רמ"י כל הזמן, הם השעיר לעזאזל. אבל בלי גוף כמו רמ"י שמביא קרקעות ענקיות, זה לא יעבוד"

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט ויו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה שלומי הייזלר השתתפו הבוקר (א') בכנס משבר הדיור של גלובס בשיתוף המכון לרפורמות מבניות בשיחה עם דרור מרמור, סגן עורכת גלובס. מטבע הדברים, הדיון החל במצב הפוליטי לקראת הבחירות.

אפשר לייצר פתרונות בחודשים הקרובים או שמחכים לממשלה הבאה?
קוינט: "כל ניהול המקרקעין בישראל אמור להיות דינמי ולהגיב לצרכי המשק ולכן החלטות מועצת מקרקעי ישראל לכאורה לא נדרשות לחקיקה, אבל הנחיות היועמ"ש - שראויות לדיון כשלעצמן - מגבילות אותנו. יש בעיות טקטיות".

אפילו תמריצים לרשויות המקומיות לא נותנים לכם לתת.
קוינט: "הפתרון לטווח הארוך הוא הגדלת היצע, הפתרונות לטווח הקצר הוא התוכניות כמו דיור במחיר מופחת. בישיבה האחרונה הגברנו את קצב השיווק דרך זה שניסינו לתמרץ את הרשויות המקומיות במבני ציבור ותוספת דירות לבני מקום. הקפאנו את השומה במועד מוקדם יותר וגם התיקון לחוק המכר מסייע להורדת המחירים".

ירקתם דם גם כשהייתה ממשלה. הכול קשה.
הייזלר: "אנחנו רוצים להניח שכל תוכניות המתאר הארציות יעברו לאישור הממשלה למרות שקיבלנו הנחיה לנהוג באיפוק. אני מאמין ומקווה שבממשלה יבינו שכשאנחנו במשבר דיור אי אפשר לעצור תוכניות של ותמ"ל ותשתיות - התקנות של ההקלות ותקנות אחרות. אני מאמין שכאשר רואים את מה שקורה, הדברים יתקדמו.

"נכון שגם בתקופה הקודמת סבלנו באישור של ותמ"לים. התאמצנו על כל ותמ"ל, מקווה שיתנו לנו להתקדם".

התקדמנו לאט מדי. מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר הזכירה מוקדם יותר היום שאפילו תחנות כוח לא מצליחים לייצר פה.
הייזלר: "במועצה הארצית אנחנו מצליחים להעביר את הדברים. יש החלטה של הוות"ל להקים שתי תחנות כוח במרכז הארץ, וצריך לקחת אחריות ציבורית מנהיגותית בעניין הזה. אם לא נאשר תחנות כוח במרכז נמצא את עצמנו בלי חשמל. כל הרעיון לשים אותן בדרום ולהקים מערכת הולכה אינו מעשי. אם לא נאשר תחנת כוח במרכז, לא יהיה חשמל.

"יש החלטה של הוות"ל וזה צריך להגיע לממשלה. אני מאמין שבתקופת בחירות זה יהיה יותר קשה אבל חייבים להתקדם".

אנחנו בשיא בהתחלות בנייה, שיא בהיתרים ושיא בשיווקים. אבל הציבור אומר שאתם מספסרים בקרקעות כדי למקסם את הכנסות המדינה והציבור מקבל דירות שהוא לא מסוגל לקנות.
קוינט: "במרכז הארץ אנחנו לא יכולים לשווק את התוכניות המסובסדות ואנחנו משווקים דיור להשכרה. מינהל מקרקעי ישראל הוקם כדי שלא יהיה ספסור בקרקע".

"אוהבים לכתוש את רמ"י כל הזמן, הם השעיר לעזאזל"

ההכנסות מקרקע הביאו 30 מיליארד שקל.
קוינט: "אנחנו משווקים לא רק למגורים אלא גם לתעסוקה וגם לחשמל, וחוץ מזה ההכנסות משרתות אותנו גם לצורך תשתיות. דרך הקרקע אנחנו ממממנים מוסדות ציבור לרשויות המקומיות. אנחנו מבצעים פינויים של קרקע. זה לא הולך לכיס שלנו.

"הציבור הוא גם הלקוח שלנו וגם הבעלים שלנו. אף אחד לא היה רוצה שקרקע שהיא משאב מוגבל תוקצה בהגרלה ומי שירוויח את הכסף זה הקבלנים. טוב שהציבור ירוויח. זה אומר שהילדים והנכדים שלנו לא יצטרכו לממן את ההוצאות שלנו עכשיו".

הייזלר: "אנחנו אוהבים לכתוש את רמ"י כל הזמן, הם השעיר לעזאזל. אבל בלי גוף כמו רמ"י שמביא קרקעות ענקיות, זה לא יעבוד. התוכניות שמתוכננות על קרקעות הפרטיות נתקעות. העוצמה של רמ"י נותנת את יחידות הדיור. ראשי הערים חייבים פתרונות, תחבורה ומת"ש וכו'. ומי שדואג עכשיו לעשרות מת"שים וטיהור קרקע זה רמ"י".

ינקי קוינט ושלומי הייזלר בשיחה עם דרור מרמור / צילום: איל יצהר

קוינט: "צריך להוציא את המשקיעים מהשוק ולשחרר מאות אלפי יחידות דיור. דירה הוא מוצר ציבורי וצריך ללכת ראש וראשון למחוסרי הדיור. אין תוכנית אחת שנמצאת על המדף וניתן לשווק אותה ולא משווקים.

"אנחנו בהחלט חושבים שחוק רמ"י קובע שהרשות צריכה לשווק גם קרקע לדיור ציבורי והאוצר נתן לזה תקציב, וצריך לחשוב על חלופות, אם אתה מדבר על סל של דיור ציבורי, מחיר למשתכן, והגדלת ההיצע - אני מאמין שהוא ייתן מענה ובלבד שניתן יהיה להמשיך אותו".

אתם מזהים שינוי מומנטום?
הייזלר: "רואים בצורה ברורה שיש סוג של עצירה. רואים את זה בפרסום של המשווקים. אנחנו מאמינים שההיצע כן יעצור לצד פתרונות חשובים. כולנו בעד המדינה הזאת".

קוינט: "בישראל 2.7 מיליון משקי בית, ו-2.8 מיליון דירות. יש יותר דירות ממבקשים, יש גם דירות רפאים ומחזיקים מחו"ל, יש משקיעים בעלי כמה דירות. המדינה מוגבלת ביכולת הפתרון שלה - מרכז הארץ ברובו תפוס. חלק מהמענה שאנחנו נותנים הוא באזורים פחות מבוקשים. במרכז הארץ יש לנו תוכניות גדולות כמו סירקין, תע"ש, כפר סבא, וגם זה ייגמר. ההתחדשות העירונית היא הפתרון. אנחנו מנסים לפנות דברים זוללי קרקע כמו בתי חולים ובסיסי צבא. היום לגור בנתיבות זה כמו לגור בברוקלין ולבוא למנהטן ברכבת ב-55 דקות".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף המכון לרפורמות מבניות

עוד כתבות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

וול סטריט צבועה ירוק; דרופבוקס מטפסת ביותר מ-3.6%

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים