גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק הרכב נמצא באחת התקופות המורכבות שידע. האם יתאושש?

חוסר הוודאות בענף הרכב הישראלי עתיד רק להתגבר, זאת על רקע מחירי הדלק ששוברים שיאים, האינפלציה שמאיימת על הביקושים ופיזור הכנסת ● בפני הנהג הישראלי יש אמנם מספר אלטרנטיבות, אך בהינתן היצע דליל ותחבורה ציבורית מקרטעת, הן מוגבלות למדי

עומס בתחנת דלק טרם עליית המחירים / צילום: כדיה לוי
עומס בתחנת דלק טרם עליית המחירים / צילום: כדיה לוי

שוק הרכב הישראלי סיים בשבוע שעבר את המחצית הראשונה של שנת המכירות עם גיליון ציונים מכובד בהינתן התקופה המורכבת בה הוא מצוי - מתחילת שנת 2022, עלו על הכביש כ-159 אלף מכוניות חדשות. אמנם מדובר בירידה של 13% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אך הנתון נובע בעיקר ממצוקת ההיצע ולא מירידה בביקוש.

הביקוש הער לרכב פרטי בישראל ב-18 החודשים האחרונים הוא תוצר של מגמה גלובלית, שאותה היטיבו לתאר בשבוע שעבר עורכי מחקר שווקים בינלאומי בתחום התחבורה שהוזמן על ידי ענקית רכיבי הרכב, קונטיננטל. "המכוניות הפרטיות הן המרוויחות הגדולות ממגפת הקורונה", כתבו עורכי המחקר, והדגישו: "הן עתידות להמשיך להיות אמצעי התחבורה החשוב ביותר בעתיד".

 

המחקר, שנערך בין השאר בגרמניה, בארצות הברית, בסין, ביפן ומדינות נוספות, גילה שבשווקים גדולים רבים במערב השימוש ברכב הפרטי עלה באופן משמעותי בעקבות המגפה, ורק אחד מכל עשרה אזרחים משתמש כיום בתחבורה ציבורית על בסיס יומי. נזכיר שמדובר במדינות עם תשתית תחבורה ציבורית הרבה יותר מפותחת מזו שבישראל.

בחצי השנה הבאה המגמה הזו עתידה להיתקל במחסומי דרכים רציניים ובאופק חיזוי מעורפל, סוער ובלתי צפוי. ביצועי מכירות הרכב בישראל במחצית הבאה של 2022 ואולי מעבר לה תלויים כרגע במחירי הדלק, בפוליטיקה, ברגולציה ובנקודת האיזון בין הלחץ האינפלציוני להיעדר אלטרנטיבות בתחום התחבורה.

תדלוק מילה גסה: מחיר הנפט עולה, והדלק בדרך לתשעה שקלים לליטר

ניסיון העבר מלמד שלתנודות במחירי הדלק יש לרוב השפעה איטית ומזערית על היקף המכירות בשוק הרכב הישראלי. לכך יש מספר סיבות, וביניהן: הביקוש לנסיעה ברכב פרטי בישראל - שנובע מהיעדר אלטרנטיבות תחבורה ציבורית יעילות 24/7, הוצאות הדלק של סקטור נרחב הכולל נהגי ציים ועוסקים, ואולי גם איזו אמונה עממית שהמדינה לא תאפשר למחירי הדלק לנסוק ללא גבול. לפיכך, רבים נוטים להאמין שמחירי השיא הנוכחיים של הדלק - שבשבוע שעבר חצו את הרף של שמונה שקלים לליטר בנזין - הם קצרי מועד.

אולם, ספק אם זה יהיה המצב. בשבוע שעבר פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס את סקר "תחזיות מחירי הנפט" העדכני שהיא עורכת מדי חודש בקרב פאנל של אנליסטים ומומחים מרחבי העולם. להערכת אותם מומחים, המחיר הממוצע של חבית נפט מסוג ברנט יעמוד על 106.82 דולר, נכון לסוף שנת 2022 - עלייה של כמעט ארבעה דולר לחבית בהשוואה לסקר הקודם מחודש מאי, ועלייה של 56% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הסיבה לעלייה נעוצה בצפי לגידול בביקוש לנפט ותוצריו בחודשים הקרובים, לצד יכולת מוגבלת של חלק מדינות אופ"ק להגדיל את התפוקה.

אם אכן התחזית הזו תתממש, המשמעות היא שכבר בחודשי הקיץ והסתיו הקרובים מחיר ליטר בנזין עלול להתקרב לטווח של תשעה שקלים. זהו מצב בלתי מוכר, שללא ספק יעמיד במבחן את שוק הרכב.

מי שלא יכול או לא מוכן לדחות את החלפת רכבו בחודשים הקרובים, יצטרך לעבור לרכב חסכוני יותר. ברוב העולם השינוי בתמהיל הרכישות כבר בעיצומו, אבל בישראל הפתרון הזה מוגבל מאוד כרגע. רכישת רכב חשמלי, למשל, היא "החיסון" היעיל ביותר כרגע מפני עליית מחירי הדלק, אך במקביל לזינוק בביקוש הגלובלי למכוניות חשמליות, גם ערכן ומחירן עולה והמלאים צפויים להיות מזעריים. לפיכך, השפעת חדירת הרכב החשמלי על השוק בישראלי תהיה מוגבלת מאוד בחודשים הקרובים.

אפשרות אחרת היא מעבר לרכישת מכוניות בנזין חסכוניות במיוחד דוגמת היברידיות או עם מכוניות עירוניות עם מנועים קטנים. עם זאת, גם בפלח זה ההיצע דליל למדי בשל המחסור בשבבים, שמאלץ את היצרנים לנתב את עיקר המשאבים לייצור מכוניות גדולות ורווחיות יותר על חשבון מכוניות קטנות וחסכוניות. האפשרות השלישית היא מעבר גובר של לקוחות פוטנציאליים לנסיעה בתחבורה ציבורית, על כל מגבלותיה, מה שיביא לירידה רוחבית בשוק. אבל בשלב זה, הסיכוי שאפשרות זו תתממש - הוא מאוד נמוך.

כנסת משותקת: התקנות שעתידות לייקר את ההוצאות על הרכב

אפשרות נוספת להתמודד עם הזינוק במחירי הדלק היא הפעלת לחץ ציבורי על הממשלה להורדת מסים והענקת תמריצים, שיהפכו את הנסועה ליותר ברת השגה. בהעולם תופעה זו כבר מתממשת, ועל פי המחקר של קונטיננטל, יותר מ-70% מהנשאלים אינם בטוחים שיוכלו להרשות לעצמם להמשיך לנסוע ברכב פרטי במחירי האנרגיה הנוכחיים ו-83% סבורים שתפקיד הממשלה הוא להבטיח שהמחירים יחזרו לרף בר השגה.

אלא שבישראל הפתרון הזה כמעט לא אפקטיבי בשל המשבר הפוליטי. מערכת הבחירות הנוכחית, כמו קודמותיה, מגבילה את היכולת להפחתת יוקר המחיה. ואם לא די בכך, המציאות בשטח מורכבת יותר - בתחילת 2023 ייכנסו לתוקף תקנות שעתידות להרחיק את המכוניות החסכוניות ביותר בשוק מכיסו של האזרח.

אחד המהלכים הוא העלאת מס הקנייה על מכוניות חשמליות ב-10% ועל מכוניות פלאג-אין ב-15% במקביל להפחתת תקרת הטבת המס. מהלך נוסף הוא העדכון הדו שנתי של "המס הירוק", שבאופן מסורתי מביא לייקור של מכוניות הבנזין הזולות והחסכוניות וכמעט לא נוגע במכוניות הבזבזניות. המהלכים ייכנסו לתוקף אוטומטית בינואר 2023, אלא אם כן מישהו ייבלמו - וספק אם זה יקרה. למהלכים הללו צפויה להיות השפעה שלילית על גודל השוק במחצית הראשונה של 2023.

נא להכיר - אינפלציה: האם הביקוש למכוניות חדשות בדרך לירידה?

לקוחות רבים, במיוחד צעירים, נחשפים כיום לראשונה להשפעות האינפלציה. כרגע ההשפעה של האינפלציה על מכירות הרכב החדש היא עקיפה, כלומר היא שוחקת את החסכונות, ההשקעות, הכסף הפנוי ותחושת הביטחון. בענף הרכב כבר יודעים לספר על "שינוי באווירה", בעיקר בשוק הפרטי והגברת ההתעניינות בכלי רכב משומשים. אולם, בשלב זה מדובר בהשפעה מינורית.

ההשפעה הישירה על שוק הרכב, שמתבטאת בעליית הריבית על מימון לרכישה, עדיין לא מורגשת בישראל. על הדרגים המקצועיים במשרד האוצר ובבנק ישראל מופעל לחץ להוריד פרופיל בכל הנוגע לתחזיות האינפלציה ולצעדים הנדרשים להורדתה. אבל אם כשסכר העלאת הריבית ייפרץ, אולי אחרי הבחירות, אפשר לצפות לפגיעה די משמעותית בביקוש למכוניות.

בשורה התחתונה, כל ניסיון להסיק על המחצית השנייה של 2022 על סמך נתוני המכירות במחצית הראשונה הוא חסר תועלת. אנחנו בפתחה של תקופת אי ודאות.

עוד כתבות

מנכ''לים מקשיחים עמדות בזמן שהכלכלה מראה סימני התקררות / אילוסטרציה: Shutterstock, fizkes

מנכ"לים זונחים את הגישה החברמנית עם הופעת סימנים להתקררות הכלכלה

כשהתחזיות מתקדרות, מנהלי חברות מחזירים דרישות ברורות, בדיקה של רמת הביצועים ומקצצים בפינוקים כמו ספלים וחולצות

האפיפיור מתנצל על יחסה של הכנסייה לילידי יבשת אמריקה. ''רצח עם'' קרא לזה / צילום: Reuters, Guglielmo Mangiapane

מה לעשות כאשר דרום אפריקה קוראת לישראל "אפרטהייד"

משהו חשוב ומאיים מתחולל בחלק ניכר של דעת הקהל העולמית: רגשי אשמה על התנהגותם של מתיישבים אירופיים הופכים לנשק פוליטי ● אפילו האפיפיור ביקש סליחה בשבוע שעבר על "רצח עם" בקנדה ● צריך להקשיב, בלי פאניקה

אפליקציית טיק טוק. טענות לקשר עם הממשל הסיני / צילום: Shutterstock

הענקית הסינית שמאיימת על המונופולים הגדולים באינטרנט

בעידן של מלחמה טכנולוגית קרה, אין לנו פריבילגיה להתעלם מהמידע שנחשף לגבי טיקטוק בחודשים האחרונים ● אין ספק שהחברה-האם שלה פיצחה את הדנ"א של דור האלפא ודור ה-Z, ולכן היא קוצרת את הפירות, אבל מאחורי שירות המוזיקה החדש שהיא מציעה למערב, יש לא מעט בעיות

 

 

תושב עזה בין ההריסות / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

הסחורות, הפועלים והחשמל: מנופי הלחץ ששומרים את חמאס מחוץ לתמונת הלחימה

שנה לאחר מבצע "שומר החומות", תושבי עזה מצאו עצמם שוב בין הפטיש לסדן, והמצב הכלכלי ברצועה מחריף ● במקביל, צעדים כלכליים מצד ישראל למען תושבי הרצועה הפכו למנופי לחץ "חיוביים" על חמאס, שלא ממהר להצטרף למערכה

אולם קבלת הפנים בנתב''ג / צילום: יוסי זמיר

התיירים בינתיים לא נרתעים: ביטולי החופשות בשלב זה בשוליים

בשלב זה מבצע "עלות השחר" לא פוגע בתיירות לישראל: מסלולי הנחיתה אומנם שונו כדי שמטוסים יגיעו לשדה התעופה מכיוון צפון, אך מעבר לכך ברשות שדות התעופה מדגישים כי התנועה האווירית לישראל וממנה נמשכת כסדרה ● גם המלונות לא מדווחים על ביטולים משמעותיים עד כה

חסימת צמתים בעוטף עזה, יום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

מבצע עלות השחר: אילו עסקים זכאים לפיצויים?

עדיין לא ברור האם יינתן סיוע לכל העסקים שעלולים להיפגע כלכלית מתרחיש של התמשכות מבצע עלות השחר ● מה כולל הפיצוי ואיך מבקשים אותו? גלובס עושה סדר

התחדשות עירונית  ברחוב בצלאל 9 תל אביב / הדמיה: AA STUDIO

התחדשות עירונית בת"א: "הבניין התחיל להתפורר. העירייה המליצה לחזק אבל לא חייבה אותנו"

הבניין ברחוב בצלאל 9 בתל אביב נהרס לאחרונה ● לשמונה הדירות שהיו בבניין יתווספו עוד 15 דירות בתמהיל משתנה ● דירות בשטח 108 מ"ר נמכרות בכ-7.8 מיליון שקל

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם ישראל בדרך למיתון - ועוד 9 כתבות שכדאי לכם לקרוא על הטלטלה בשווקים

מה עשו קרנות הנאמנות ביולי? ● הסבר על הפסיכולוגיה שמאחורי השוק הדובי בוול סטריט ● איך תשפיע עונת הדוחות על העלאות הריבית של פדרל ריזרב? ● החברות הישראליות בחו"ל שהפכו ליעד אטרקטיבי להשתלטות עוינת - ועוד סיפורים בולטים מהשבוע האחרון על המתרחש בשווקים

5 דברים שצריך לדעת על השווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבורסה לא פועלת היום ועוד 4 דברים שכדאי לדעת על השווקים

היום אין מסחר בבורסה ● נעילה מעורבת בוול סטריט ביום שישי לאחר דוח התעסוקה החזק ● הפסד כבד לברקשייר האת'וואיי ברבעון השני ● והאם הפד צפוי להמשיך במדיניות העלאת ריבית אגרסיבית?

עודד קבקוב / צילום: איל יצהר

הצעיר שעד גיל 23 הספיק לקנות שתי דירות בדימונה: "מאמין שהמחירים עוד יעלו"

קורס ללימודי ייעוץ משכנתאות פתח לעודד קבקוב את הראש והוביל אותו לרכוש עד גיל 23 שתי דירות בדימונה • חמוש בידע ובביטחון שצבר מהעסקה הראשונה, הוא המשיך לרכישת דירת שתי חדרים שלדבריו מאוד מבוקשות בעיר ● האזינו

נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Lintao Zhang, Pool

ארה"ב וסין: האם המשבר המתרחב סביב טייוואן יתדרדר למלחמה?

ההסגר שהצי הסיני הטיל השבוע על טייוואן, בעקבות ביקורה של יו"רית בית הנבחרים ננסי פלוסי, ממחיש את הסכנה הממשית של מלחמה בין ארה"ב לסין ● בטוריו על עניינים בינלאומיים יואב קרני הקדיש בשנים האחרונות תשומת-לב מיוחדת ליחסים המתוחים בין שתי המעצמות ולהשפעות על מדיניות החוץ של ישראל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

וויקס ומאנדיי יציגו הפסדים, דיסני בונה על הסטרימינג: 5 דוחות שכדאי לשים לב אליהם השבוע בוול סטריט

מבול הדוחות בוול סטריט נמשך, והשבוע יצטרפו גם חברות ישראליות בולטות כאשר תחזיות האנליסטים הן להפסדים נוספים ● איך התרסקות שוק הקריפטו תשפיע על הכנסות בורסת הקריפטו קוינבייס, והאם יצרנית הרכב החשמלי ריביאן סוף סוף תדווח על מכירות משמעותיות?

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

כך פגעה התנודתיות בשווקים בחברה של וורן באפט

ברקשייר הת'אוויי שבשליטת באפט מציגה הפסד של כ-44 מיליארד דולר ברבעון, לעומת רווח של 28 מיליארד דולר ברבעון השני אשתקד ● באפט עצמו אמר כי הוא מעדיף להסתכל על הרווחים התפעוליים כדי לאמוד את ביצועי החברה, ואלו גדלו בכל פעילויותיה והסתכמו ב־9.3 מיליארד דולר

שוכרים עומדים בתור לראות דירה בתל אביב / צילום: איריס מושקוביץ'

האם שיטת המדידה החדשה של הלמ"ס תשקף את השינויים בשוק השכירות

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שינתה את שיטת חישוב השינויים במדד שכר הדירה החודשי, לאור הפערים הגדולים בין נתוניה לנתונים שמפרסמות חברות פרטיות • אלא שגם בשיטה החדשה יש לא מעט בעיות, וכדי להגיע לאמת, כנראה צריך להשתמש ביותר משיטת מדידה אחת

ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג במפגש השנתי של ''הפורום הכלכלי המזרחי'' בולדיווסטוק, רוסיה / צילום: Reuters

המזרח נגד המערב? פוטין ושי דווקא מהמרים על החלק הדרומי של העולם

עם הידרדרות היחסים עם המערב, מבקשות רוסיה וסין לארגן מחדש את מאזן הכוחות בעולם ולהטות את דרום כדור הארץ לטובתן באמצעות פרישת חסות, הלוואות והשקעות • בחלק מהמדינות הללו השליטים לא מעוניינים לעמוד לצד הדמוקרטיות, בהתחשב בכך שגם הם שולטים בסגנון סמכותני כמו פוטין ושי

חבל שחיפה לא מתנהלת כמו קבוצת כדורגל / צילום: Shutterstock, Altosvic

הפער בין חיפה השוקעת למכבי חיפה הנוסקת לא סביר

למרות החופים, ההרים ואפילו התחבורה הציבורית בשבת, חיפה סובלת מהגירה שלילית שנה אחרי שנה ● קברניטי העיר אפילו לא עושים מאמץ ללכוד את אוהדי מכבי חיפה - רבים מהם חיפאים "גולים", כדי לשכנע אותם להשתקע בה מחדש ● וגם: פייסבוק מזכירה למשקיעים כי אין חסינות בבורסות ● כוכבי השבוע 

דני מזרחי, מנכ''ל אופל בלאנס / צילום: אייל פישר

"איך אף אחד לא יודע איפה הצ'קים?": מנכ"ל חברת האשראי החוץ-בנקאי אופל בלאנס יוצא להגנה על התחום

דני מזרחי, מנכ"ל אופל בלאנס, חושש שאי-הסדרים ביונט קרדיט ובגיבוי אחזקות יפגעו במוניטין החברות החוץ-בנקאיות וישאירו את התחום כמונופול בנקאי ● הוא מתייחס למורכבות התחום ("לא מספיק לקחת שמות מפוצצים"), חושב שהנהירה לבורסה תיעצר ("כשכל דכפין יכול לגייס, מישהו עוד יסב נזק”), ויוצא להגנת הריבית הדו-ספרתית שגובים בענף

התפלגות האשראי שניתן לציבור לפי סוג מוסד

הדומיננטיות של הבנקים נחלשת, אך הם עדיין שולטים באשראי הצרכני

בואו לצלול איתנו למספרים ולנתונים שמאחורי החיים עצמם ● והפעם: הבנקים עדיין שולטים באשראי הצרכני, אבל פחות

יונדאי איוניק 5 בגרסת ELITE / צילום: יח''צ

גל ההתייקרויות בשוק הרכב: קיה ויונדאי מעלות מחירים, בינואר צפויה טלטלה נוספת

מחירי הרכב החדש ממשיכים להתייקר בשל שחיקת המטבע, התייקרות התובלה והעלאת המחירים ע"י היצרנים ● בתוך כך, עדכון חדש של "המס הירוק" בינואר יביא להתייקרות של אלפי שקלים במכוניות הקטנות והזולות עם מנועי בנזין, שהטבת המס עליהן תפחת משמעותית

שיגור טילים מרצועת עזה לעבר ישראל / צילום: Associated Press, Hatem Moussa

הקרב על הנרטיב: איך מנהלים מבצע צבאי בעידן הניו מדיה

כדי למנוע התקבעות בדעת הקהל של הנרטיב הפלסטיני, יש לפעול במהירות רבה כדי להשפיע על ה-news cycle הראשון, זאת באמצעות רתימת כל הגורמים המודיעיניים והמבצעיים שיכולים לספק מידע והוכחות להזמת הטענות ● כך עושים זאת נכון