גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החולשה בשוק ההנפקות: אורבניקה מוותרת על גיוס ההון בת"א

החברה האם קסטרו: בשל המצב בשווקים החליטה אורבניקה להשהות בשלב זה את המשך קידום מהלך ההנפקה

סניף של רשת אורבניקה / צילום: מארק פלר
סניף של רשת אורבניקה / צילום: מארק פלר

קבוצת האופנה קסטרו, שבשליטת משפחת רוטר, מוותרת על הנפקת החברה הבת אורבניקה. קסטרו דיווחה על השהיית הליך ההנפקה בעקבות הירידות בשווקים בעת האחרונה.

"בשים לב למצב השווקים הכלכליים, האורגנים המוסמכים של אורבניקה החליטו בשלב זה להשהות את המשך קידום מהלך ההנפקה. ככל שהחברה תמצא לנכון, היא תשוב ותבחן בעתיד חידוש מהלך מסוג זה", הודיעה קסטרו.

אורבניקה פועלת בתחום אופנת ההלבשה ואביזרי אופנה ומפעילה רשת חנויות מותג הנושאת את שמה. החברה הושקה בשנת 2015 על ידי קבוצת הודיס, עוד בטרם מוזגה האחרונה עם קסטרו.

גיוס לצורך הקמת 32 סניפים נוספים

אורבניקה מציעה פריטי אופנה ואקססוריז מוזלים ב-19 חנויות בישראל, בעלות שטח ממוצע של 1,900 מ"ר, אשר פועלות לצד אתר מכירות מקוון. קסטרו פעלה להנפיק את אורבניקה, בין היתר, כדי לגייס כסף לפתיחת 32 סניפים נוספים, בהשקעה כוללת של 125 מיליון שקל, וזאת כשהיעד הוא להגיע ל-50 סניפים עד שנת 2025.

לדברי הנהלת קסטרו, הקבוצה תמשיך להוציא לפועל את התוכנית האסטרטגית של אורבניקה ממקורותיה העצמיים. במקביל, הודיעה קסטרו-הודיס כי תחלק בעוד כשבועיים לבעלי מניותיה דיבידנד של כ-84 מיליון שקל.

בסוף חודש מרץ השנה דיווחה קסטרו לראשונה כי אורבניקה פועלת לקידום הנפקה ורישום מניותיה למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב. חודשיים לאחר מכן פרסמה אורבניקה טיוטת תשקיף ראשונה, שממנה עלה כי סיימה את 2021 עם הכנסות של 338 מיליון שקל ועם רווח נקי של 30 מיליון שקל.

נוסף על כך הציגה החברה ב-2021 רווח תפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) של 74 מיליון שקל, או EBITDA מתואם של 51 מיליון שקל, אשר כולל גם את דמי השכירות ששולמו למשכירי הסניפים.

אורבניקה גם סיפקה תחזית ל-2022, שכללה עלייה של 23% בהכנסות ל-416 מיליון שקל, גידול של 16.5% ב-EBITDA המתואם ל-69 מיליון שקל וצמיחה של 57% ברווח הנקי ל-47 מיליון שקל.

כל זאת, לאחר שסיימה את הרבעון הראשון של השנה עם הכנסות של 72 מיליון שקל, EBITDA מתואם של 4 מיליון שקל ורווח נקי של 3 מיליון שקל. קבוצת קסטרו כולה רשמה ברבעון הראשון הכנסות של 302 מיליון שקל והפסד נקי של 26 מיליון שקל.

קסטרו נסחרת בבורסה לפי שווי של 777 מיליון שקל, לאחר שאיבדה מתחילת השנה כ-22% מערכה. עם זאת, בסיכום שלוש השנים האחרונות רשמה מניית החברה תשואה חיובית של כ-65%.

המוסדיים מקשיחים עמדות

ביטול הנפקת אורבניקה היא עוד סממן של החולשה בשוק ההנפקות הראשוניות בת"א לאחר שנת השיא אשתקד. רק עשר חברות חדשות השלימו הנפקה ראשונית במחצית הראשונה של 2022, על רקע החולשה בשווקים.

חתם בכיר בשוק ההון אומר בעקבות הדיווח על ביטול הנפקת אורבניקה, כי שוק ההנפקות נקלע לבצורת, בשל הקשחת עמדות מצד הגופים המוסדיים. "לפני שנה ושנתיים תנאי השוק היו יותר משוחררים וגל של חברות עם הערות עסק חי הגיעו לבורסה, אולם עם הטלטלות האחרונות בבורסות, אנחנו רואים בניסיונות ההנפקות האחרונים הקשחה ותמחור-חסר משמעותי מצד המוסדיים. גופים כמו אורבניקה, שהיא רשת קמעונאית יציבה עם מודל טוב, פשוט תגיע בעוד שנה לשוק במחירים גבוהים יותר. זו החמצה שלהם".

לדברי אותו גורם, שוק ההנפקות נקלע לפרשת דרכים, ואולם חלק מההנפקות, כמו הנפקת חברת מוצרי הפלסטיקה חוליות, עדיין על הפרק, ומקודמות. הוא ציין כי מדובר ב"שאלה של תמחור מצד המוסדיים והצורך של החברות הללו להיפגש עם הכסף. במרבית המקרים החברות שמגיעות כיום לשוק יציבות וטובות, לכן יכולים לקרות מקרים כמו המקרה של חברת סטורנקסט, שבו רגע לפני הנפקה מתוכננת בבורסה בת"א רכשה קרן פורטיסימו את החברה כולה, בהנחה של 10% על מחיר ההנפקה המתוכנן".

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות