גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות התעופה הישראליות חוזרות לטוס לטורקיה. האם זה ישתלם לנוסעים?

הסכם חדש אמור להגדיל את התחרות בקו ישראל-טורקיה ולענות על הביקוש הגבוה לטיסות ● אל על, ישראייר וארקיע יצטרכו להתמודד עם אתגרים כמו סוגיית הביטחון, הפעילות בשבת וטיסות ההמשך, אבל השאיפה הטורקית להגביר את המשאב התיירותי עשויה לפעול לטובתן

שדה התעופה באיסטנבול, טורקיה / צילום: Shutterstock
שדה התעופה באיסטנבול, טורקיה / צילום: Shutterstock

משרד התחבורה חתם לאחרונה על הסכם בילטרלי, שיאפשר לחברות התעופה הישראליות להפעיל טיסות לטורקיה. האם מדובר בבשורה של ממש, או שלחברות הישראליות אין אפשרות להתחרות בחברות הטורקיות? השאלה נוגעת בעיקר לטורקיש איירליינס על יותר מ-350 מטוסיה, שטורקיה היא בעלת השליטה בה, אך גם לפגסוס, שמפעילה טיסות ישירות מתל אביב, ולקורנדון, המשמשת בעיקר במסגרת חבילות נופש.

נזכיר כי בשנת 2007 הפסיקה אל על את טיסותיה לטורקיה מסיבות מסחריות. בשעתו, 50% מעלויות הביטחון של החברות הישראליות מומנו על ידן, והיקף התחרות לא הצדיק עלויות אלה. מאז שנחתם הסכם השמיים הפתוחים ב-2013 שונו כללי המשחק, והמדינה היא שמממנת 97.5% מעלויות האבטחה של שלוש חברות התעופה הישראליות. מאז ניסה האוצר אמנם להפחית את שיעור המימון, אלא שגם בעקבות מגפת הקורונה, נמשך המימון על ידי המדינה. מימון זה הגיע ב-2019 לכמיליארד שקל.

ההסכם שנחתם כעת יאפשר לחברות התעופה לטוס למגוון יעדים בטורקיה, והוא קובע כי חברות התעופה של שתי המדינות יוכלו לטוס כמעט ללא הגבלה. כיום מפעילה טורקיש איירליינס 10 טיסות ביום (כולל של מותג הלואו קוסט אנדולו ג’ט), והיא תוכל להגדיל את הטיסות למספר זהה לזה שיורשו החברות הישראליות להפעיל.

ההסכם אף מגדיל את תדירות טיסות המטען (קרגו) בין שתי המדינות. בקו הזה פועלת גם אל על, ואליה עשויה להצטרף צ’אלנג’ (לשעבר ק.א.ל), קבוצת הטסות המטען הישראלית. עם רפורמת הפירות והירקות, יש להניח שהיבוא מטורקיה יגדל - וחברות התעופה יצאו נשכרות מכך.

על מנת להוציא את ההסכם לפועל נדרש הסכם ביטחון - עד כה רשויות התעופה בטורקיה לא אפשרו לחברות להפעיל את מערך הביטחון הנדרש על פי דרישות השב"כ, הכוללות בין השאר הצבת אנשי ביטחון חמושים בשדה. לגלובס נודע כי בחתימה על ההסכם האמור כל צד התפשר וכך הגיעו ל"פתרונות טובים ומספקים".

כמה סבבים ביום

עדיין לא ידוע מתי ההסכם ייצא אל הפועל, אך מבחינת החברות הישראליות ההיערכות כבר קיימת. אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, מספר כי שיבץ בלו"ז החורף שלו שתי טיסות לאיסטנבול, וכי לקראת פסח או קיץ 2023 יוסיף טיסות ליעדי הנופש (אנטליה). "אני לא מתרגש מהתחרות, כי יש מקום לכולם. הביקוש לטורקיה רק עולה, והמרחק הקצר יאפשר לנו לעשות כמה סבבים ביום, ולנצל טוב יותר את המטוסים". ישראייר תצרף לצי שלה מטוס נוסף, שיאפשר לה להגדיל את היעדים.

לדברי עוז ברלוביץ’, מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, ארקיע תשבץ טיסות לאנטליה, דלמן ואיסטנבול. ברלוביץ’ ציין כי החברה לא תוותר על יעדים לשם כך, אלא תצטייד במטוסים נוספים על פי הצורך.

ומה אומרים באל על? שלומי עם שלום, סמנכ"ל החברה, מגדיר את ההסכם כ"צעד חשוב וחיוני, בקו שעד היום הייתה בו אפליה. החברות הטורקיות יוכלו לטוס 16 פעמים ביום, ואנחנו לא יכולנו להפעיל טיסות כלל". לדברי עם שלום, בכוונת החברה להפעיל טיסות לאיסטנבול כיעד סדיר, וחבילות נופש לאנטליה דרך המותג סאן דור. על פי ההסכם שנחתם השבוע עם הטייסים, החברה תוכל להשתמש במטוסים חכורים (כולל צוותים זרים) בכדי לתגבר את הקווים. לא מן הנמנע שמטוסים אלה יוצבו בקווים לטורקיה.

מושבים מול חבילות

האם עבור הנוסעים מדובר בבשורה? מומחה התיירות והתעופה יוסי פישר סבור כי מדובר בהרבה יחסי ציבור, מבלי שחוקי המשחק ישתנו באמת. "אמנם יותר ישראלים יעדיפו לקנות חבילת נופש עם חברה ישראלית ולא עם טורקית, וגם בתחום הקרגו (מטען) נראה שינוי, אבל בכל הנוגע למכירת מושבים בלבד ולא חבילות נופש, לא סביר שנראה שינוי דרמטי".

פישר מציע שלא לבחון את החברות הישראליות כמקשה אחת. "ישראייר וארקיע הן חברות תיירות עם זרוע תעופתית, כלומר מוכרות בעיקר חבילות. אל על מוכרת מושבי טיסה בעיקר, ותצטרך להתחרות ‘ראש בראש’ מול טורקיש ופגסוס, שמראש תנאי ההפעלה שלהן טובים בהרבה.

"נמל התעופה הגדול של איסטנבול הוא ה’האב’ (בסיס בית) של טורקיש, ולפגסוס יש את נמל התעופה סביחה. טורקיש מפעילה טיסות המשך למאות יעדים, עם צי גדול פי 10 מזה של אל על. כך שההשוואה בין שתי החברות היא כמו להשוות פיל ליתוש".

ב-2019 יותר מ-80% מהטסים מישראל לטורקיה המשיכו משם ליעדים אחרים. כדי ליהנות מהאפשרות הזו, כלומר למכור טיסות המשך, אל על תצטרך להגיע להסכם קוד שייר עם אחת מהחברות הטורקיות, אלא שלא בטוח שהן יקדמו מהלך כזה. פישר מצביע על אתגר נוסף לחברות הישראליות: "חלק גדול מהנוסעים הם מהחברה הערבית, וקשה לראות אותם בוחרים בחברה ישראלית, לנוכח הליך הביטחון שיצטרכו לעבור".

אתגר אחר קשור לטיסות בשבת, כאשר אל על וישראייר לכאורה לא מפעילות טיסות בשבת ובחג. מנגד, אומר פישר, "הן יכולות להפעיל ‘גוי של שבת’ באמצעות חברות תעופה זרות במטוסים חכורים, כפי שישראייר עושה עם חבילות לאתרי סקי".

לזכות החברות הישראליות עומדת השאיפה העצומה של טורקיה להגביר את המשאב התיירותי. "התיירות בטורקיה לא התאוששה בקצב שציפו לה. לטורקיה יש מחסור של כ-8 מיליון תיירים נוכח היעדר התיירות מרוסיה ומאוקראינה. הישראלים הם תיירים נחשקים, כמי שמוציאים הרבה כסף בזמן החופשה, ומגדילים את המט"ח שטורקיה זקוקה לו".

עד כמה החברות הטורקיות מוטרדות מהתחרות שבפתח?

"טורקיש הרוויחה מאות מיליוני דולרים ממכירת כרטיסי הטיסה בקווים מישראל לטורקיה, ובעיקר ליעדי ההמשך. אני משוכנע שהיא מוטרדת, אבל התחרות שמדירה שינה מעיניה היא זו שמגיעה מכיוון המפרץ, עם כניסת אמירייטס לשוק הישראלי, שתנגוס מפעילותה בקווים למזרח הרחוק למשל". 

היעד המוביל לטסים מנתב"ג בקיץ הנוכחי

טורקיה נמצאת באופן עקבי בין שלושת היעדים שאליהם טסים הכי הרבה נוסעים מנתב"ג. רבים אמנם ממשיכים בטיסות ליעדים אחרים, אך יותר ויותר נשארים לנפוש במדינה. בחודש יוני ניצבה טורקיה בראש רשימת היעדים, עם תנועה של 214 אלף נוסעים מנתב"ג. טורקיש איירליינס הטיסה 108 אלף נוסעים (6.2% מכלל הפעילות בנתב"ג), ופגסוס הטיסה כ-63 אלף נוסעים (כ-4% מהפעילות). השאר טסו בחברות שונות במסגרת חבילות נופש.

"הצרכן תמיד מרוויח מתחרות", סבור אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק בשטיח המעופף, המשווקת חבילות לטורקיה. "הכניסה של חברות התעופה הישראליות תעניק לגיטימציה ליותר ישראלים להרגיש בטוחים בחופשה שלהם בטורקיה, זאת לצו הגדלת מספר המושבים בקווים לאנטליה".

גם ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, סבור שכניסת החברות הישראליות תשנה את המפה. "סל המוצרים יורחב עם עוד יעדים, כמו קפקדוקיה. אני מצפה לבשורה במחיר, אבל לא באופן מיידי. בשלב זה, סערת הדלק ואתגרי הענף מושכים את המחירים מעלה".

מזור מספר כי אנטליה מככבת כיעד הראשון לחופשה עבור ישראלים, כשמאות בתי המלון שם מותאמים לנופש משפחתי, לרבות במבנה החדרים. "איסטנבול עדיין לא חזרה לשיא שלה אחרי אזהרת המסע, אבל הביקוש לאנטליה הוא כזה שאם היו לי עוד חבילות למכור, הייתי מוכר. בחגים גם שארם ודובאי מהוות אלטרנטיבה, אבל לקיץ טורקיה היא הכוכבת - בעיקר מאז ביקור הנשיא הרצוג שם".

עוד כתבות

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל