גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסינים באים: אלו מותגי הרכב החדשים שעשויים לנחות בישראל בחודשים הקרובים

עדכון התקינה האירופית לכלי רכב בחודש יולי הוביל יצרניות סיניות רבות להשלים את הליך התקינה, בטרם ייכנסו הדרישות החדשות לתוקף ● המהלך צפוי לזרז את חדירת הדגמים הסיניים גם לישראל, הנשענת על אותה תקינה, ולשנות את התמונה בשוק

החדירה הסינית לישראל
החדירה הסינית לישראל

יצרני הרכב האירופיים מנהלים מערכת יחסים דו-ערכית עם שוק הרכב הסיני. מצד אחד, כל מותגי הרכב האירופים הגדולים גורפים רווחים משמעותיים מהמכירות בשוק הרכב הסיני, שהוא הגדול בעולם, ומייבאים מסין חלפים מוזלים וחומרי גלם חיוניים לייצור רכב. לא מעט יצרנים גדולים גם מייצרים בסין כלי רכב ליצוא.

יצרני רכב צופים שהמכירות לא ייפגעו מהמצב הכלכלי באופן נרחב יותר | WSJ
● נתיב התחבורה הציבורית באיילון: היכן הוא עובר ומה גובה הקנס? | שאלות ותשובות
מכירות כלי הרכב החשמליים בשיא: מי המותג המוביל והכירו את הסינית החדשה שעושה עלייה

מן הצד השני, באירופה יודעים שאם "הענק הסיני" יתעורר ויעניק עדיפות ליצוא כלי רכב לאירופה - המשמעות תהיה היצף של דגמים זולים ופגיעה קשה בתעשייה, שמייצרת מיליוני משרות במדינות האיחוד האירופי.

מכיוון שאי-אפשר לפתוח במלחמת סחר גלויה מול הסינים, האירופאים משתמשים במחסומים "סמויים" כדי לעכב את החדירה הסינית, כשאחד היעילים מבניהם הוא הליך התקינה האירופית. כל יצרן רכב בעולם שרוצה לשווק רכב באירופה או בישראל, שמאמצת את התקינה האירופית כלשונה, צריך להעמיד כל דגם חדש שלו בעשרות מבחנים מחמירים שונים ולהתאים את מפרט הזיהום והבטיחות שלו על פי הדרישות על מנת לקבל את התקינה המיוחלת.

 

זהו תהליך ממושך ויקר מאוד, שעולה עד עשרות מיליוני דולרים לדגם. לכן, יצרנים סינים רבים התקשו להתגבר על המשוכה הזו בעבר, אם כי בשנים האחרונות גבר זרם היצרנים הסינים שקיבלו תקינה אירופית תודות להקלות שניתנות לתקינת רכב חשמלי.

אלא שמדי פעם מחליט האיחוד האירופי לעדכן את התקינה ולהוסיף לה דרישות חובה חדשות, ובכך הופכת המשוכה לגבוהה עוד יותר. אירוע כזה התרחש בחודש יולי השנה, שבו נוספו לתקינה האירופית דרישות להתקנת מערכות בטיחות יקרות. בעקבות זאת, יצרני רכב סינים רבים מיהרו להשלים את הליך התקינה בטרם ייכנסו התקנות החדשות לתוקף. התוצאה: שלל דגמים סינים חדשים, שעשויים להגיע לישראל עוד השנה, במיוחד בשל עליית המס המתקרבת בינואר. להלן מספר דוגמאות בולטות.

צ'רי: מתקפה של דגמי בנזין

לצ'רי, יצרנית רכב סינית בגודל בינוני בבעלות ממשלתית, יש "רומן" ארוך עם השוק הישראלי שנמשך כבר כמעט עשרים שנה, אך עד היום הוא לא הניב פירות בשל היעדר דגמים עם תקינה אירופית. אולם, על פי נתוני משרד התחבורה, החודש הגישה היבואנית החדשה של צ'רי לישראל, קבוצת קרסו, בקשות ליבוא של שלושה דגמי קרוס-אובר חדשים, שלכולם תקינה אירופית מלאה.

שניים מהדגמים הם די ותיקים: Tiggo 7 ואחיו הגדול Tiggo 8, שממדיהם מציבים אותם מול דגמים כמו יונדאי טוסון ויונדאי סנטה-פה. השלישי הוא הקרוס-אובר החדש Omoda, ששיווקו החל רק לאחרונה בסין.

מעניינת במיוחד העובדה שבשונה מרוב היצרנים הסיניים שמגיעים כיום לאירופה עם דגמים חשמליים או דגמי פלאג-אין, כל הדגמים האירופים החדשים של צ'רי מצוידים במנועי בנזין. לפיכך, הם יגיעו לשוק הישראלי - אולי עוד השנה - עם מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין בהספק של כ-197 כ"ס ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

טווח המחירים של הדגמים הללו, על פי המחירים בחו"ל, ינוע בין 160 ל-180 אלף שקל ואולי יותר, מה שיקשה על החדרת המותג החדש לשוק בטווח הארוך. עם זאת, קשיי האספקה המתמשכים יוצרים כיום מחסור של אלפי כלי רכב בציי הרכב בישראל. קבוצת קרסו, שהיא גם אחת השחקניות הגדולות בשוק הליסינג, עשויה בהחלט לנצל את חלון ההזדמנויות ולהכניס כלי הרכב של צ'רי לציים "הרעבים" באמצעות חברת הליסינג שבבעלותה.

דונפנג: פלח הפאר החשמלי

קבוצת דונפנג, אחת מיצרניות הרכב הסיני הגדולות ביותר, הודיעה בסוף השבוע על השלמת התקינה לדגם הראשון של באירופה, הקרוס-אובר החשמלי הגדול והמפואר Free. הרכב כבר משווק בנורבגיה והחברה מתכוונת להרחיב את הפצתו עוד השנה למדינות נוספות, ביניהן ישראל. זהו רכב ענק עם מתלי אוויר, תא מפואר, עמוס טכנולוגיות מתקדמות וסוללה מאסיבית. הוא מתחרה בדגמים דוגמת אאודי Q7 אי-טרון, ומחירו יהיה כנראה גבוה מ-400 אלף שקל.

ככל הידוע, היבואן הרשמי עדיין לא מונה, אך המועמדת המובילה כרגע היא קבוצת טלקאר של משפחת אונגר. הפוטנציאל המסחרי של הדגם מוגבל, אבל בעקבותיו יגיע דגמים יותר נגישים.

סמארט: קרוס־אובר חשמלי לא זול

המותג סמארט זוהה בישראל עם מכוניות עירוניות זעירות ואופנתיות מבית מרצדס, אך בגלגול הנוכחי זהו מותג רכב חשמלי, בשליטה מלאה של קבוצת Geely הסינית. הדגם הראשון של המותג הושק לאחרונה בסין וקיבל בסוף השבוע האחרון תקינה אירופית מלאה שמאפשרת כבר לשווק אותו בפועל בישראל.

זהו קרוס-אובר בעל עיצוב ייחודי, ממדים משפחתיים ובסיס גלגלים ארוך שמשווק בגרסאות עתירות הספק ועם סוללות גדולות וטווח של מעל 500 ק"מ. המחיר לא צפוי להיות זול, קרוב לוודאי שבטווח של 220 אלף שקל ויותר, לא כולל את עליית מס הנאה.

פוטון: משאית חלוקה חשמלית

בסוף השבוע האחרון הודיעה חברת פוטון (Foton) הסינית, אחת היצרניות הגדולות בעולם של משאיות ואוטובוסים, שהשלימה תקינה אירופית מלאה למשאית חלוקה קלה עם הנעה חשמלית. המשאית תשווק באירופה בגרסאות במשקל כולל של 4.5 או 6 טון, אם כי בשל משקלן הגבוה של הסוללות, כושר ההעמסה שלה נמוך יחסית למשאיות דיזל מקבילות.

היבואנית בישראל היא חברה משותפת ליוניון (יבואנית טויוטה) ולקבוצת תעבורה, מה שאומר שלמותג החדש יהיה "גב" של שיווק ושירות בארץ. היתרון המשמעותי הוא עלויות שוטפות נמוכות מאוד ביחס למשאיות דיזל מקבילות, אך הן יקרות יותר והטווח שלהן מוגבל - 250-300 ק"מ. עם זאת, יש כבר ציים גדולים שמגלים בהן התעניינות, ובעתיד יש תוכניות לסגור את מרכזי הערים בישראל בפני כלי רכב מזהמים, כך שהביקוש למשאיות כאלה יזנק.

BYD: פוטנציאל לנער את השוק

בסוף השבוע הודיעה ענקית הרכב החשמלי והסוללות מסין, BYD, כי היא מתכוונת להשיק בתערוכת פריז שתערך באוקטובר שלושה דגמים חשמליים חדשים שמיועדים לאירופה: מכונית סדאן מנהלים, שתתחרה ישירות בטסלה 3; מכונית האצ'בק משפחתית חשמלית לפלח הזול של השוק, שתתחרה בדגם כמו פולקסווגן ID3; וקרוס-אובר חשמלי שיתחרה ישירות בגיאומטרי הפופולרי של Geely וב-ZS של MG.

לכל הדגמים הללו יהיו טווחים רציניים ומפרט תחרותי, והם עשויים להעניק לפלח החשמלי בישראל ניעור משמעותי. השאלה הגדולה האם היצרן יצליח לספק לישראל מלאי משמעותי לפני עליית המס בינואר. היבואנית, שותפות של צ'מפיון מוטורס וקבוצת שלמה, כבר מכשירה כיום אולמות תצוגה וכוח אדם לקראת השיווק.

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת במסחר המוקדם

אינטל נופלת במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"