גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד התחבורה מציג: תוכנית למאבק בתאונות דרכים בלי תקציב

בתום סוף שבוע מדמם בכבישים, משרד התחבורה השיק תוכנית למאבק בתאונות הדרכים • מלבד התזמון התמוה והסמיכות לבחירות, התוכנית לא נותנת מענה אמיתי למספר נושאים מהותיים: החל ממקורות המימון ועד לשיעור ההרוגים הגבוה בחברה הערבית

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

השבוע הושקה תוכנית חומש לבטיחות בדרכים, רגע לאחר שהיינו עדים למספר תאונות קשות ברחבי הארץ. אלא שמדובר לכל היותר בכותרות שמותירות יותר מדי שאלות פתוחות. לאחר סוף שבוע מדמם בכבישים, בבוקר יום ראשון הטלפון זימזם ועל הצג הודעה המבשרת על חשיפת תוכנית החומש הלאומית לבטיחות בדרכים. מתחילת השנה נהרגו 198 בני אדם בכבישים ובכל שנה נהרגים בישראל בממוצע 360 בני אדם. בעשור האחרון, הירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בישראל הייתה הנמוכה ביותר (5%) ביחס למדינות אירופה (30% ויותר).

חרף הנתונים הקשים, הצגת התוכנית דמתה לסיטואציה שבה יושב תלמיד בכיתה ופותר בוחן פתע עד שנשמע הצלצול והמורה שומטת את הדף תחת עפרונו. מעבר להצגת עקרונות כלליים, לא פורסמה התוכנית עצמה לציבור, ולא פורטו מקורותיה התקציביים (בסך מיליארד שקל לכל שנה ובמשך חמש שנים). זאת, למעט אמירה של שרת התחבורה מרב מיכאלי, לפיה היא תדון בנושא עם משרד האוצר כדי שכבר השנה יוסטו תקציבים שיוכלו להתחיל את התוכנית, וכי היא תכתוב הצעת מחליטים לממשלה. גם עיתוי פרסום התוכנית במהלך תקופת בחירות ולאחר סוף שבוע מדמם בכבישים והצגתה החפוזה מעלים, לכל הפחות, תמיהות.

 

עוד תוכנית לאומית לאוסף. אך מה השינוי?

במסגרת השקת התוכנית, מיכאלי ציינה כי מאז שנת 2005 לא קודמה תוכנית לאומית לבטיחות בדרכים. היא אכן צדקה, אלא שכאן המקום להזכיר ששרת התחבורה נכנסה למשרד כשעל המדף שכבה תוכנית לאומית מוכנה שעבדו עליה גורמים מקצועיים במשרדי הממשלה. אולם, השרה מיכאלי העדיפה להכין תוכנית חדשה, שהעקרונות שהוצגו בה מזכירים בלא מעט דברים את התוכנית הקודמת שנגנזה, ולא בכדי.

בעולם הבטיחות בדרכים יש ידע מצטבר של עשרות שנים ברחבי העולם ולא נדרש להמציא את הגלגל מחדש. כך למשל, כשמחאות ענק פרצו בהולנד בעקבות מות הילדים ברחובות בתאונות הדרכים בשנות ה־70, צומצם המרחב העירוני המוקדש לרכב הפרטי לטובת הולכי הרגל ורוכבי האופניים.

בשעה שבישראל שודרו תשדירים שמנחים את משתמשי הדרך לציית לכלל החוקים, באירופה הבינו שבני אדם אינם רובוטים והעבירו את האחריות לקובעי המדיניות והמתכננים. כך הונהג חזון "אפס הרוגים" בתאונות דרכים שנוסה בהצלחה במדינות צפון אירופה וסקנדינביה, והן המדינות המובילות בבטיחות בדרכים כיום.

גם תוכנית לאומית הוליסטית ומחייבת בעלת יעדים, לצד הורדת המהירות באופן דרמטי בערים ובכבישים הבינעירוניים והגברת אכיפה אלקטרונית, הוכיחו עצמם בעולם. ממבט על נתוני ההרוגים ניתן להבין די בקלות איפה צריך לשים דגש בישראל - אם 30% מההרוגים הם מקרב החברה הערבית, זאת על אף ששיעורה באוכלוסייה הכללית הוא כ־20%, ברור שצריך לשים שם דגש. כך גם אם ישראל עוינת בהשוואה למדינות אירופה להולכי רגל ויש בה יותר תאונות במעורבות משאיות.

התעלמות מנושאים מהותיים וחשובים

התוכנית שהוצגה אתמול נוגעת גם בנקודות אלה. היא מציבה יעד של הפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים תוך חמש שנים במחצית (במקום 10 שנים בתוכנית הקודמת), אך יעדי הביניים לא פורטו בה. מה הוא יעד התוכנית לשנה הבאה? עוד שנתיים? אין לדעת.

התוכנית גם מתכננת להפחית את הנזק המשקי שעומד על 15.7 מיליארד שקל בשנה ל־10 מיליארד שקל, ושמדינת ישראל תהיה חלק מחמש המדינות המובילות בעולם בתחום. יעדים שאפתניים וראויים - אך מה הם יעדי הביניים? סוד.

נושאי הליבה בתוכנית כוללים את מודל העיר הבטוחה, שמזכירה את חזון "אפס הרוגים" בתאונות דרכים שנוסה בהצלחה בעולם, "אכיפה חקיקה ומערכת המשפט", דרכים בינעירוניות, החברה הערבית, נהגים צעירים, רכב כבד והסעים וכלי הרכב הדו־גלגליים. מדובר בנושאים חשובים שטופלו גם בהצעה הקודמת לתוכנית לאומית. אך שוב, מעבר לכותרות כלליות, לא פורטה כל תוכנית תחתם.

כשמדובר על אכיפה ומערכת המשפט - האם מדובר בתוספת כוח־אדם לבתי המשפט המקרטעים לתעבורה? האם מדובר בהחמרת ענישה? מי יודע? ומה יעשו עם הרכב הכבד? האם סוף סוף מישהו יטה אוזן לדוחות מבקר המדינה הרבים ויגדילו את הפיקוח והאכיפה על משאיות מסוכנות עמוסות הרבה ומעבר לקבוע בחוק במטען נהוגים בידי נהגים שדוהרים על הכביש שעות ארוכות בלי מנוחה מספקת?

ומה יעשו לגבי כלי הרכב הדו גלגליים - אולי סוף סוף ימצאו תקציב להתקנת פסי הגנה על מעקות הבטיחות שחותכות בבשרם כגיליוטינה כשהם מחליקים על הכביש? מודל העיר הבטוחה כוללת גם שינויים תכנונים בערים כמו הצרת נתיבים, הורדת המהירות לרכב הפרטי וכלים אפקטיביים נוספים שכה שנואים על ראשי רשויות שעומדים לפני בחירות מקומיות - כיצד יביאו להסכמתם? ומה יהיה מודל המימון של אותם שינויים?

המציאות הפוליטית מקשה על יישום התוכנית

התוכנית תתחיל לפעול על פי התכנון כבר ברבעון האחרון לשנה זו, כשישראל תחולק לכ־11 אשכולות. הפיילוט יערך באשכול יישובים אחד שיקבע על פי קריטריונים שונים, והוא יטופל עד לסוף 2023. לאחר מכן, תעבור התוכנית לטפל באשכול הבא, ובכל רבעון יצטרף אשכול יישובים נוסף. האשכול הראשון שיטופל טרם נקבע. אף שעדיין לא ברור מה יהיה הטיפול בכל אחד מאשכולות אלו.

בנוסף, כותבי התוכנית מצהירים שבמקביל ימשיכו לטפל בנושאי הרוחב, ומזכירים אותם בכותרות: חברה ערבית, עיר בטוחה ומוקדי סיכון בכבישים בינעירוניים. חשוב, אך מה ייעשה אחרת? שנים שהמדינה מפרסמת תשדירים בחברה הערבית כשהסיכוי של אדם להיהרג בה בתאונת דרכים גבוה פי שניים מזו של אדם באוכלוסייה היהודית - האם התוכנית תכלול צעדים נוספים לפרסומות בערבית כמו טיפול בכבישים המסוכנים?

גם התוכנית הרב־שנתית למגזר הערבי, "תקאדום", שמפנה תקציבים לטיפול בתשתיות, הינה טיפה בים לנוכח הצרכים והפערים הכבדים. ומה כולל טיפול במוקדי הסיכון שתקציב לו שוריין בתוכנית משנת 2005 והופחת במשך השנים?

התוכנית מציבה תג מחיר נמוך יחסית למימושה, והיא עומדת על מיליארד שקל מדי שנה למשך חמש שנים. עם זאת, לא נמסר פירוט למה נדרש התקציב וכיצד ניתן להתחיל בתוכנית כבר כעת, כשאין סיכוי להעביר את תקציב המדינה בקרוב, ומי יודע לאיזו מציאות פוליטית המדינה תיגרר אחרי הבחירות. לכן, אין לדעת גם האם התוכנית תיושם על ידי השר או השרה הבאים, הרי בפוליטיקה הישראלית - כמו בפוליטיקה הישראלית, נהוג "לבעוט" בפעולות שנעשו תחת השר הקודם ונושאות את חתימתו. גם החלטת ממשלה תתקשה להציל את התוכנית שכידוע רבות מהן אינן מיושמות.

לצד כל זה, הישג אחד כבר הושג - הנה, אנחנו דנים על תוכנית שהוצגה ולא על סוף השבוע המדמם ומחדלי ממשלות ישראל בטיפול בתאונות הדרכים, כשאת חלקן בוודאות ניתן היה למנוע. 

עוד כתבות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית