גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מספורטאים ועד יזמים מצליחים: האסטרטגיה שמשפרת הישגים

אנשים שהגיעו לצמרת משתמשים בשיטת ה"הנדסה לאחור" כדי ללמוד ולשפר את הביצועים שלהם ● מה זה אומר ואיך מיישמים את זה בכל תחום, אפילו בכתיבת מיילים שמשיגים תוצאות

הצעד הראשון ללמידה באמצעות הנדסה לאחור הוא להתחיל אוסף של דוגמאות מצטיינות שכדאי לנתח / צילום: Unsplash
הצעד הראשון ללמידה באמצעות הנדסה לאחור הוא להתחיל אוסף של דוגמאות מצטיינות שכדאי לנתח / צילום: Unsplash

 

 

במהלך חיינו, סיפרו לנו שני סיפורים מרכזיים על האופן שבו בעלי הביצועים הטובים ביותר מגיעים להישגים. הראשון הוא שגדולה נובעת מכישרון. השני הוא שגדולה נובעת מתרגול. אבל ישנו גם סיפור שלישי, שנפוץ מאוד בקרב אייקונים במגוון תחומים - ממאמנים וספורטאים פורצי דרך ועד ממציאים ויזמים מצליחים. הוא נקרא "הנדסה לאחור".

הנדסה לאחור פירושה הסתכלות מעבר למה שרואים על פני השטח ומציאת מבנה נסתר, שחושף איך אובייקט או רעיון תוכנן וגם, חשוב יותר, איך אפשר ליצור אותו מחדש.

בעמק הסיליקון, הנדסה לאחור היא דבר ידוע. יש היסטוריה ארוכה של מפתחים שמפרקים מוצרים מנצחים כדי ללמוד כיצד בנו אותם. כך נולדו המצאות כמו המחשב האישי, המחשב הנייד והאייפון. מה שפחות ידוע הוא שהנדסה לאחור גם מסבירה איך סופרים כמו סטיבן קינג ומלקולם גלדוול למדו לכתוב, איך ציירים כמו מרי קאסאט וקלוד מונה הפכו לאמנים פורצי דרך וכיצד תעשיות הרכב והתרופות השיגו התקדמות מצילת חיים בעשור האחרון.

הנדסה לאחור היא גישה שמתבטאת באופנים רבים, אבל כולם כוללים חיפוש אחר רמזים החושפים כיצד ניתן לשחזר אובייקט מסוים.

בעולם הכתיבה, מחברי ספרי עיון מפנים לביבליוגרפיה כדי לזהות את המקורות שהובילו לכתיבת הספר. בעולם הבישול, שפים מזמינים מנות "to go" כדי לנתח את המרכיבים.

הנדסה לאחור יכולה להקל ברכישת מיומנויות בכל תחום, והיא שימושית במיוחד לעובדי תעשיית הידע שהצלחתם תלויה ביכולתם ללמוד במהירות ולהסתגל לתחומים המתפתחים במהירות.

לאסוף, לנתח ולנקד

איך עושים את זה? הנה שלושה שלבים מעשיים שניתן להשתמש בהם כדי לשפר כישורים באמצעות הנדסה לאחור של עבודות יוצאות דופן.

1. הפכו לאספנים
הצעד הראשון ללמידה באמצעות הנדסה לאחור הוא להתחיל אוסף של דוגמאות מצטיינות שכדאי לנתח. כאשר אנחנו חושבים על אוספים, אנחנו נוטים לחשוב על חפצים פיזיים, כמו יצירות אמנות, יין או בולים. ההגדרה הזאת צרה מדי. קופירייטרים אוספים כותרות, מעצבים אוספים לוגואים, ויועצים אוספים מצגות. אנשי מקצוע יכולים לאסוף מיילים מעוצבים היטב, תזכירים משכנעים או הצעות מנצחות.

2. מצאו את ההבדלים
כדי ללמוד מדוגמאות יוצאות דופן, עליכם לזהות במדויק מה מייחד אותן. מגוון אסטרטגיות יכולות לעזור, אבל הפשוטה ביותר היא גרסה של משחק הילדים הישן "מצאו את ההבדלים". על ידי השוואה בין היצירות יוצאות הדופן באוסף שלכם לבין יצירות ממוצעות שלא כללתם באוסף תוכלו לזהות מרכיבים קריטיים שהופכים אותן לייחודיות.

3. תנו ציון לביצועים שלכם
אחרי שהבנתם את המאפיינים הספציפיים המשותפים לכל היצירות באוסף שלכם, תוכלו לפתח מדדים שיעזרו לכם להעריך את הביצועים שלכם כשאתם מנסים ליצור דבר חדש. לדוגמה, העמידו פנים שאתם מנסים לבנות את המותג האישי שלכם, ואתם רוצים להתחיל בבניית תיק עבודות מקוון יוצא מן הכלל.

איך כותבים מייל משכנע

עכשיו, בואו נפרק את זה עוד יותר עם דוגמה מהעולם האמיתי. נניח שניסחתם הודעת מייל ללקוח שעדיין לא חתם על חוזה חשוב. אתם רוצים לסגור את החוזה במהירות ולהוביל את הלקוח לחתימה, אבל אתם רוצים לעשות זאת בלי לדחוף יותר מדי או להיתפס כנואשים. למעשה, אם הדבר בכלל אפשרי, תרצו שהמייל יחזק את מערכת היחסים ביניכם.

לשמחתכם, אספתם כמה הודעות מייל ללקוחות שהיו כתובים היטב וזיהיתם כמה מאפיינים חשובים שאפשר להישען עליהם. הסקתם שהמייל שלכם צריך לכלול את הדברים הבאים:

■ פתיחה שאינה קשורה לעבודה, רצוי בנושא משותף שחיבר ביניכם ללקוח בעבר.

■ אזכור קצר של הפעולה שאתם רוצים שהלקוח יבצע.

■ הסבר רציונלי המבהיר מדוע נקיטת פעולה מהירה תועיל לו.

■ מידע חדש שצפוי להיות בעל ערך ללקוח שלכם, כגון מאמר או תובנה שממחישים שאתם פועלים למען מטרות משותפות.

■ סגירה המביעה התלהבות מהקשר או לשמוע מהלקוח בהמשך.

מיותר לציין שהמאפיינים הספציפיים הללו לא יתאימו לכל מייל או לכל לקוח. אבל נניח לעת עתה שאלו הם המרכיבים שמצאתם חיוניים להודעת מייל מסוג "איפה הדבר הזה שהבטחת לי?".

 

בשלב הבא עליכם להפוך כל רכיב ברשימה לפריט עם ניקוד. הנה דרך אחת לעשות זאת. לאחר שכתבתם את הודעת המייל, העריכו את הטיוטה באמצעות ניקוד הביצועים שלכם. דרגו כל אחד מהמאפיינים שהגדרתם בסולם של 1 (נמוך) עד 7 (גבוה).

משוב מיידי על ביצועים

הפעולה הפשוטה של ​​דירוג עצמי של הטיוטה מספקת משוב מיידי על הביצועים שלכם ומתריעה על מאפיינים שניתן לשפר. ציון של פחות מ־7 הוא מחכים; הוא מצביע בדיוק על מה שעליכם לשנות לפני שמקליקים על "שלח".

ביישום שלוש האסטרטגיות הללו (איסוף, ניתוח וניקוד), לכולנו יש הפוטנציאל לבנות את הכישורים שלנו, לשפר את הביצועים שלנו ולעבוד באופן יעיל יותר. אם אתם רוצים לטפס לפסגה בתחומכם, חשוב שתשמרו על בקיאות בחידושים ובמגמות בתעשייה. יהיה התחום שלכם אשר יהיה, גישה שיטתית ללמידה מדוגמאות יוצאות דופן היא חיונית כדי להתקדם. 

© Harvard Business School Publishing Corp

עוד כתבות

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה: "לבנקים יש אחריות לרווחה הכלכלית של הציבור, יש מקום לדירקטיבה מצד הפיקוח שתקדם זאת"

מנכ"ל וואן זירו אמר בכנס TECH IL של גלובס, כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציואקונומי שלהם ● על הבנק עצמו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור