גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך החליפו הישראלים את הקאווה ב-20 שקל בבקבוקי שמפניה יוקרתית

כניסת יבואני הבוטיק שחתכה את המחירים, הקהל החרדי שמבקש יותר פרימיום והעובדה שהיא מצטלמת נהדר לאינסטגרם ● צריכת השמפניה בישראל זינקה בכ-80% בשנה האחרונה ● כך הפך יין היוקרה המבעבע ממשקה לעשירים בלבד לכזה שאפשר למצוא היום כמעט בכל בר

שמפניה של מותג היוקרה רוינאר / צילום: יח''צ
שמפניה של מותג היוקרה רוינאר / צילום: יח''צ

 

שעת צהריים ובמרפסת הוטל מונטיפיורי התל־אביבי של מתי ורותי ברודו נחלץ בקבוק שמפניה עגלגל של מותג היוקרה רוינאר (Ruinart). הוא נמזג לצמד נשים בשנות ה־30 לחייהן, שנדמה שסתם יצאו לעסקית באמצע יום העבודה.

כן, עד לא מזמן שתיית שמפניות יוקרה הייתה שמורה בעיקר למועדוני חברים בלונדון ולטרקליני מלונות הפאר של פריז. אלא שבשנתיים האחרונות הן הצליחו לצאת מידיהם הבלעדיות של העשירים והמפורסמים - וכעת בישראל יש מי שמגלה את המשקה לראשונה. כך אפשר למצוא אותה היום במסעדות שף רבות בתל אביב וגם בירושלים ובחיפה, בחנויות יין עם מקומות ישיבה שמציעות יינות יוקרה במחירי מדף ובעיקר במקררים הביתיים של הישראלים, רבים מהם בני 25-35.

רוינאר / צילום: יח''צ

"גדל כאן דור שיש לו גם רצון לנסות דברים, גם הבנה ולחלקו גם כסף. בבורגון לא מאמינים ששותים פה כל כך הרבה יינות בקטגורית הבסיס. זה קורה גם בשמפניה. ובאמת, אין יותר מתאימה ממנה לקיץ הישראלי", אומר דניאל ליפשיץ, מבעלי יבואנית יינות הבוטיק והפרימיום בורגון קראון.

על פי דוח של חברת IWSR, שמודדת מגמות צריכת אלכוהול בעולם, מכירות השמפניה בישראל עלו בשנה החולפת ב-76.2% בהשוואה ל־2020. בכלל זה: המותג רוינאר רשם עלייה של 300% בצריכה כאן, והמותג פומרי רשם זינוק של לא פחות מ־1,200%. "הכול יחד מגיע ליותר מרבע מיליון בקבוקים, והמכירות צפויות לעלות יפה גם ב-2022", אומר אחד היבואנים.

"פשוט פירקו אותנו השנה", אומר וובה דיאנצ'נקו, בעלי אינטרשפע, יבואנית גרואה, "ומכיוון שבשמפאן יש הקצאה שנתית לכל יבואן, יש מצב שיהיה פה חוסר בסילבסטר. כבר עכשיו נלחמים מול מחלקות היצוא על כל בקבוק נוסף שיגיע ארצה". 

גם מדפי חנות ג'יימס ריצ'רדסון שבדיוטי פרי - שחקן מפתח בסגמנט היוקרה של האלכוהול בישראל - כמעט ורוקנו מרוב מותגי השמפניה, כפי שמגלים תיירי העונה החמה שגודשים את שדה התעופה בימים אלו.

איך הפכה ישראל למדינה שבה כוסות של מואט ושנדון כמעט תופסות את מקומם של היין הלבן המתוק והקאווה הספרדית? 

המבעבעים של שמפאן ניצבים בפסגת היוקרה של עולם היין מאות שנים. אחרי שבשנות התשעים נרשמה ירידה הדרגתית בדימוי ובנחשקותה, אולי כריאקציה לדור הבייבי בומרים השבע - שמפניה ממציאה את עצמה מחדש בעולם המערבי בזכות האינסטגרם והקהל הצעיר שצמא לסממני יוקרה. זוהי מגמה עולמית שמחוזקת גם על ידי הגילוי המחודש שלה על ידי דור הסומליירים הצעיר בישראל והרנסנס של תפקיד זה במסעדה, אחרי שהפוזיציה הזו במסעדה כמעט ונכחדה בעשור הקודם בישראל. כך אפשר למצוא כיום ברוב מסעדות השף של תל אביב שמפניה בכוס. 

"העניין בשמפניות זו חלק מהתבגרות בעיני של הצרכן הישראלי, שמנסה קטגוריות חדשות או כאלה שהיו אופנתיות בעבר. אתה זוכר את היסטריית הקאווה והלמברוסקו? אז עכשיו זה חוזר, לא ללמברוסקו אבל למבעבעי איכות כשהמאסה היא בטווח שבין ה-100 ל-150 שקל. זה התחיל בלונדון, שם יש היסטריה לשמפניה ולפרוסקו' ברמה שרופאי שיניים מזהירים שצריכת יתר של מבעבעים גורמת לפגיעה באמייל בשיניים", אומר טל שקד, מיבואנית היין שקד.

"צריכת שמפניה הייתה עד לפני 20 שנה בירידה. מי שהחזיר את זה הקהל הצעיר - כמו שקרה גם עם קוניאק. גיבורי תרבות, מראפרים בשנות האלפיים ועד משפיעני אינטסגרם מנגישים אותה לקהל שלהם", הוא מוסיף. "יש חשיבות גם לשם מוכר - השמפניה שלנו היא מהנמכרות בצרפת ומוכרת שם, וזה עוזר. הקהל פתוח לדברים חדשים, גם נניח וינטג' שלנו עובד אפילו שהוא כפול במחיר. יש גבול למחיר, אבל יש פתיחות לעלות", אומר שחף קורן, בעלים של Spirit Curator, יבואנית בוטיק שנכנסה השנה עם המותג ניקולא פויאט.

לפני כעשור הונהג בישראל מס אחיד על משקאות האלכוהול, וחתך בעשרות אחוזים את מחירי המשקאות המיובאים היוקרתיים - ויסקי סינגל מאלט, קוניאק ושמפניה. הדבר יצר עלייה קלה במכירות. המחירים ירדו משמעותית יותר לאחר שיצרני שמפניה ובראשם תאגיד LVMH החליפו את היבואנים - ל-IBBLS (החברה המרכזית למשקאות) ואספיריט. יבואנית הבוטיק הביאה שפע מיינות היוקרה המבעבעים במחירים שלא נראו כאן לפני, ויצרו תחרות בריאה.

חוץ מאלה, ובדומה כמעט לכל מגמה שקרתה כאן בשנים האחרונות, לבני דור ה-Y וה-Z יש כאמור השפעה מכרעת: הם נטולי דעות קדומות, שמים דגש על החוויה החד-פעמית, צמאים לסממני יוקרה, וכן, מעדיפים בעיקר את מה שמצטלם טוב. ושמפניה מצטלמת מעולה.

"כבר משקה של חבר'ה"


אם מדובר בעובדה שאנחנו כמעט חיים במדיה החברתית ורוצים להראות שטוב לנו, בחזרה לברים ולמסעדות אחרי הסגרים והבידודים, או בהתבגרות של השוק והצרכנים, שעברו מפנטזיה לקאווה לפרוסקו ועכשיו לשמפניה - אין ספק שהיום הרבה מהישראלים מרשים לעצמם דברים שאולי בעבר קצת פחות.

"אם בעבר מסעדת שף הייתה מקום של עשירים, היום יש בה לקוחות משלל חתכים שלא היו רואים פעם, אנשים בשלל גילים ועם יותר או פחות כסף", אומר אדר ברשדסקי, מנהל תחום היין של קבוצת המסעדנות R2M.

וזה תקף גם לשמפניה. "בגרמניה שמפניה היא משקה של דייטים, אבל בישראל היא כבר משקה של חבר'ה", אומר הסומלייה עומר דיין, לשעבר ממסעדת פריזם הברלינאית בעלת המישלן. "יש בארץ קבוצה הולכת וגדלה של אנשים שאוהבים לדבר על היינות וחולקים את החוויה באינסטגרם".

רוינאר / צילום: יח''צ

אלה גם הכניסו לשוק מנהג חדש: "הם מגיעים לחנויות יין שאפשר גם לשבת בהן, כמו ג'יאקונדה ובוסר, קונים בקבוק וחולקים את הבעלות עליו". גם רשת יין בעיר המצליחה ראתה את הפוטנציאל ובשנה הקרובה מקימה ברי יין בתוך חמש מהחנויות שלה.

הסומליירית של מלון נורמן, שירה צידון, מעידה כי תמיד שתו אצלם הרבה שמפניה, אלא שגם הקורונה לא הצליחה להוריד את הצריכה, שנותרה בעינה גם היום. "בשנה שעברה, גם כשהאחוזים השתנו והיו פה בעיקר ישראלים, הצריכה נשארה גבוהה מאוד.

"במשך כל הקורונה היו מי שיושבים על ארגזי חלב צבעוניים ושותים שמפניה באמצע שינקין, וזה נשאר, רק בלי הארגזים. זה נכון בכלל למבעבעים, קטגוריה שהפכה לפופולרית לאחרונה. בהמון מקומות בתל אביב אנשים פותחים פתאום שמפניה, גם סתם באמצע השבוע. רואים את זה בברי יין וגם סתם על החול בחוף הים, בכוסות בלי רגל עם שש בש ליד".

בירושלים נמזגת שמפניית טטינז'ה בכוסות במסעדת צ'אקרה. "הביקוש שם רק גדל, כמו גם במסעדת מאנטה ריי שעל חוף הים בתל אביב, שהייתה מהראשונות למזוג שמפניה שלנו בכוס", אומר גולן פלם, יבואן טטינז'ה ובעלי יקב פלם. "כמותית, בכל הארץ, אם משווים את היום ללפני עשר שנים זה לא אותו יקום בכלל, ממאות בקבוקים צמח היבוא אצלנו לרבבות".

 

"טרנד הפרימיומיזציה נמשך"


מותג השמפניה המוביל את הגידול המשמעותי ביותר בישראל הוא רוינאר מבית LVMH (לואי ויטון ומואט הנסי). מאז התחלף היבואן שלו לפני שלוש שנים ירד המחיר מהרמה המקובלת בעולם, 400 שקל, לכ-260 שקל לבקבוק רוינאר ברוט - והמכירות גדלו בהתאם. גם השמפניה של קרוג האקסלוסיבית רשמה זינוק גדול.

"אספיריט, היבואנית של רוינאר וקרוג, עשתה פה שינוי משמעותי מאוד בתמחור, שהביא לעלייה במכירות של כל הקטגוריה", מעיד ליפשיץ. "מי היה מאמין שקרוג, מהמותגים הכי יקרים בקטגוריה, יהפוך להיות הדבר הכי לוהט במסעדת הסלון של השף אייל שני?". בימים אלה גם נבדקת האפשרות להשיק כאן את "שגרירות קרוג", מסעדה מייצגת של המותג, אחת מתוך עשרות בודדות ברחבי העולם. "יש יותר ויותר ישראלים שמתעניינים במותג וגם מבקשים להגיע לכאן", מספרת אחראית האירוח של המותג לורה מנאריני.

"בישראל עדיין לא מתיזים שמפניה על אנשים כמו בארה"ב", אומר יוסי ברזילי, מנהל השיווק של מואט הנסי בישראל, שחוץ מקרוג ורוינאר אמון על הבאתם של מותגים כמו וו קליקו, דום פריניון ומואט ושנדו, "אבל טרנד הפרימיומיזציה שהתחיל בקורונה נמשך עד היום. צרכנים התרגלו לשתות מוצרים איכותיים. גם בסצנת המועדונים המקומית חל גידול בצריכת השמפניה. רק בשבוע שעבר נמכרו לשולחן באחד המועדונים 25 בקבוקי דום פריניון (שעולה כ־1,000 שקל לבקבוק - ר"י)".

לדברי ברזילי, בחודש שעבר הושקה בארץ מואט גראנד וינטג' 2013, שמפניה קולינרית וינטג' משנת בציר מצטיינת בתמחור אטרקטיבי.

שמפניות נוספות שבולטות בזינוק במכירות כאן הן אלכסנדר בונה, ברטל, אנרי גואט ושמפניית המגדלים גרואה, שפופולריות בקרב קהל דובר צרפתית ורוסית בכ-150 שקל לבקבוק. "קיבלנו מכולה רביעית והגידול כל הזמן ניכר", מספר בגאווה יבואן גרואה וובה דיאנצ'נקו. "קהל רוסי אוהב שמפניה מהבית ושותה גם בשבת בצהריים. רוב המכירות הן בדרך כלל לפני הסילבסטר, אבל בשנה שעברה וגם השנה לקראת הקיץ נהיה פיק נוסף. נשים אוהבות רוזה והצרפתים כאן מחפשים שמפניות כשרות, שגם נמכרות מצוין".

"בכשרות המחיר רק עולה והמצב הנתון הוא שתמיד חסרים לנו עוד", מספר הסומלייה של מלון ממילא בירושלים אפי כוץ. "בקרב חובשי כיפה יש קהל אנין, אמיד, שאומרים לו שמפניה והוא מבסוט. בתפריט החדש שלנו יש שמפניית רוזה כשרה שמתומחרת ב-1,200 שקל ונמכרת יפה, ולא לתיירים, אלא לקהל המקומי. בקבוקי מגנום של שמפניה ליטר וחצי נחטפים פה, וזה דבר חדש. אנשים צמאים למבעבע כשר, לא מתוק ואיכותי - וזה זולג לשמפניה".

השמפניות הכשרות שנמכרות בישראל הן מבית היידסיק ופומרי. לתפריט ממילא נכנסה לאחרונה גם שמפניית בוטיק - בונה פונסון אקסטרה ברוט - שמביא היבואן החרדי שמואל גוטליב, והיא נמכרת גם בחנויות בבני ברק המיועדות לקהל החרדי או במסעדות שף כשרות. "יש פריחה בתחום הפרימיום הכשר, ואותם האנשים שהגיעו לשמפניה הם כאלה שכבר נמצאים עמוק בתוך הסיפור של היין, פעילים בקבוצות רכישה ועורכים ערבי טעימות רוחביים", אומר גוטליב. "בכלל, יש קהל דתי וחרדי אנגלו-סקסי שקורא מגזיני יין, מתעניין ומבקש איכות. אם פעם ראית בבתים דתיים רק בקבוקים פשוטים מאוד, היום זה ממש לא המצב".

הקהל הדתי לוגם שמפניה לא רק בירושלים. "בשנתיים האחרונות יש עלייה משמעותית בעניין ובמכירות של שמפניות כשרות", מספרת מרים רנאר, מנהלת היצוא של היקב שאמון בחבל שמפאן בצרפת, שמייצר את מותג שמפניה היידסיק הכשר, הנמכר בישראל. "הקהל הולך וגדל בהדרגה ויש יותר הערכה לאיכות. ישראל היא השוק החשוב ביותר לצד צרפת. אמנם זה שבריר מהמכירות שלנו, אבל יש לנו כיום ככל הנראה את מותג השמפניה הכשר הגדול בעולם".

"עדיין לא אירופה"

האם הזינוק בצריכת יין היוקרה המבעבע כאן יצליח לעורר את העניין של הישראלים גם בשמפניות המגדלים, כלומר הזנים הבוטיקיים שניחנים במינימום מעורבות של היינן ומקסימום ביטוי של הטרואר המקומי? בישראל סגמנט שמפניות המגדלים הבוטיקיות עדיין מינורי, ונהנה מקהל קבוע וביתי וקומץ מסעדות שף נאמנות ומוערכות כמו בית תאילנדי.

ליפשיץ, שמייבא את שמפניות המגדלים של בושאר סבאר ומרגה וסלון (שמחירי השמפניה שלו מתחילים ב־2,500 שקל), סבור שדווקא מתחיל פה שינוי. "בישראל היה תהליך הפוך. לפני 15 שנה התחיל פה יבוא של שמפניות מגדלים, ורק אז גילו את שמפניות הבתים הגדולים. אבל אנחנו מתחילים להתקדם עם שמפניות מגדלים. זה התחיל ממספרים צנועים, ועולה בשנים האחרונות פי ארבעה־חמישה בכל שנה. לכל מגדל הכיוון שלו. זה עולם שלם שרק מחכה להתגלות".

לאן הולך שוק השמפניה בישראל באופן כללי? "למרות הגידול", אומר ליפשיץ, "הפוטנציאל של היינות המבעבעים רחוק מלמצות את עצמו בארץ. אנחנו עדיין צרכנים קטנים מאוד של שמפניה בהשוואה למדינות אירופה, והקטגוריה כולה עוד בחיתוליה". 

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35