גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אחרי 7 שנים אפשר להפוך לשותף": עו"ד זאב פרל מספר איך מנהלים משרד עורכי דין מרחוק

עו''ד זאב פרל, ראש משרד עורכי הדין פרל כהן, מסמן בראיון לגלובס את האתגר הבא של הפירמות בישראל ("גלובליות אמיתית, הלקוחות רוצים למכור לארה"ב") • וטוען: "בינתיים המשבר בהייטק הוא משברון. רואים יותר זהירות מצד החברות, ואולי זו זהירות טובה"

עו''ד זאב פרל / צילום: דודו בכר
עו''ד זאב פרל / צילום: דודו בכר

משבר ההייטק נראה כעובדה מוגמרת. חברות מתקשות לגייס, וחלקן נסגרות, מפטרות עובדים או סוגרות שלוחות בישראל. אחת מפירמות עורכי הדין שנמצאות ברקע ומשרתות את הסטארט-אפים כבר שנים היא פרל כהן צדק לצר ברץ.

הפירמה הבינלאומית, שכוללת משרדים בישראל, בארה"ב ובבריטניה, מונה כ-200 עורכי דין ועורכי פטנטים - רובם בישראל. מי שהקים לפני 20 שנה את הסניף הניו יורקי הוא עו"ד זאב פרל, השותף המנהל של הפירמה. בראיון לגלובס מספר פרל, שמשרדו מלווה חברות טכנולוגיה מרגע ההקמה, מה דעתו על משבר ההייטק הנוכחי והאם הוא מחלחל לעורכי הדין, מתאר את השוני בין עורכי הדין בישראל לבין ארה"ב, ומסביר כיצד מנהלים משרד גדול ממרחק של אלפי קילומטרים.

"בינתיים זה משברון ולא משבר", כך מגדיר פרל את המצב בהייטק. "אנחנו לא רואים שינוי בכמות העבודה, בפטנטים ובליטיגציה. רואים יותר זהירות של החברות, ואולי זה טוב".

לשאלתנו בנוגע לדמיון למשברי 2000 ו-2008, פרל משיב כי "ב־2000 הייתה התרסקות טוטאלית, ב-2008 חשבנו שכל המערכת קורסת. אולי אנחנו על פי תהום ועוד לא נפלנו, אבל אולי התהום תהיה שלולית - ונפילה של חצי מטר".

איך משפיע המשבר על עורכי הדין? הוא מסביר כי בתחום הקניין הרוחני פחות מרגישים את הזעזועים. "חברות גדולות חייבות להגן על הפיתוחים והן חושבות בסקאלה של 10-20 שנה". לדבריו, "במצב שחברה מתקשה לגייס, היא עדיין מבקשת את הליווי המשפטי. לא חושב שיש פחות עבודה, אולי יש יותר עבודה על כל עסקה".

עברו לעבודה מרחוק עוד לפני פרוץ הקורונה

פרל מספר על שורת הבדלים בין העיסוק בעריכת דין בארץ לבין ניו יורק. הוא מציין פער אדיר בעלויות, כאשר הליך משפטי בארה"ב עולה פי עשרה מבישראל. ההבדלים באים לידי ביטוי לא רק בעלויות, אלא גם באופי העבודה.

כך למשל, במשרד פרל החלו לעבוד מהבית עוד לפני משבר הקורונה "העברנו את כל המשרד לענן. זה לא המצאה שלנו, למדנו ממשרדים אמריקאים", אומר פרל. "מה קרה אחרי שנגמרה תקופת הקורונה? כאן רואים פערים. בישראל חזרו למשרד, ובארה"ב לא חזרו. האם צריך להחזיר? זו שאלה אחרת".

הבדל נוסף שמציין פרל הוא אופן הייעוץ של עורכי הדין. "ישראלים הרבה יותר מעורבים ואכפתיים כשזה נוגע לביזנס של הלקוח. הלקוח בישראל מצפה גם לייעוץ שאפשר לקרוא לו סמי־עסקי. בארה"ב יש יותר הפרדה, הפוקוס הוא על הצד המשפטי נטו. בארץ, סטארט־אפיסט מצפה לייעוץ שלא קשור רק לכתיבת המסמך, אלא גם לפרמטרים עסקיים. זה לא שחור ולבן, אבל בארה"ב יש נטייה להיצמד לתפקיד כפי שמוגדר".

החל את דרכו בעולם המשפט לפני 28 שנים

פרל (60) החל את דרכו בעולם המשפט ב-1994, עם הצטרפותו למשרד שכיום הוא עומד בראשו. מאז, עבר המשרד כמה גלגולים. פרל כהן היא פירמה שכוללת שלוש שותפויות בישראל, בארה"ב ובאנגליה אשר פועלות יחד בקשת תחומים רחבה. החל מקניין רוחני וטכנולוגיה, ועד שוק ההון תשתיות ומיסוי. בין השותפים: מרק כהן, דורון לצר, יעל ברץ, בנימין ברץ ודור כהן צדק.

בעקבות משבר ההייטק ב-2000, המשרד עבר לעבוד במודל "קרוס־בורדר" (חוצה גבול), וב-2013 התמזג עם משרד ברץ - צעד שהגדיל אותו ב־50%. במהלך השנים גויסו עורכי דין שהרחיבו את תחומי העיסוק, כאשר בשנה האחרונה הצטרפו ארבעה עורכי דין ממשרד איתן מהולל שנסגר, וכן עורכי דין המתמחים במסים וברפואה.

בין לקוחות המשרד ניתן למצוא את חברת מערכות התקשורת Telit, חברת המחשוב NICE; ורילי (Verily), חברה בת של אלפאבית העוסקת בתחום הבריאות; חברת האנרגיה הירוקה פינרגי; גוגל; וכן, אוניברסיטת UCLA.

המשרד עבר אשתקד לבניין חדש בטיימס סקוור, ומנהל מאבקים משפטיים בניו יורק. המשרד ייצג השנה בהצלחה את Telit מול פיליפס שניסתה למנוע יבוא לארה"ב, במסגרת הליך ב-ITC (הרשות האמריקאית לסחר בינלאומי) ובבית המשפט בדלוואר; את חברת הטכנולוגיה אקטליס באחת מההנפקות הישראליות הבודדות בנאסד"ק; ואת סימפליפיי (Siemplify), שנרכשה על ידי גוגל תמורת מאות מיליוני דולרים.

"בישראל כבר פחות נאיבים בתחום הפטנטים"

פרל מתמחה בתחום הקניין הרוחני. בעבר, הוא התבטא כי חברות ישראליות לא יודעות להגן על הפטנטים. ואילו כעת, הוא אומר כי "חברות ישראליות לא נאיביות כפי שהיו כשהתחלתי. החברות למדו את חשיבות הצד האמריקאי. רוב המשרדים בישראל עובדים עם משרדים אמריקאים". פרל נמצא על קו ישראל־ארה"ב אחת לחודשיים לערך. שותפו עו"ד מרק כהן מתגורר בישראל ונוסע לארה"ב אחת לחודש, ולעיתים אף יותר מכך.

איך מנהלים משרד ממרחק של אלפי קילומטרים?
"הניהול הוא מבוזר. יש צוותי עבודה שבראש כל אחד מהם עומד שותף. קבוצת ההתייחסות של עו"ד במשרד היא קבוצת העבודה. עושים ישיבות שותפים אחת לשבועיים בזום. השדרה הניהולית יושבת בעיקר בארץ".

מתי הופכים לשותפים בפרל?
"אין לנו כללי ברזל. עו"ד של 7־8 שנים בהחלט בשל להיות שותף שכר. אז, הוא יוכל להתקדם, להיות שותף ברווחים, ובדרך כלל יותר מאוחר גם שותף אקוויטי בשדרת הבעלים".

על מגמת המיזוגים, אומר פרל כי אחת הבעיות המרכזיות היא ניגוד העניינים בין לקוחות אפשריים. "מסה קריטית זה חשוב. אני לא יודע איך משרדי הענק מתמודדים עם ניגודי העניינים. השבוע הפסדנו עסקה גדולה בגלל שאנחנו מייצגים את הצד השני בעניין אחר".

מה האתגר של משרדי עורכי הדין?
"גלובליות אמיתית. הלקוחות רוצים למכור בארה"ב. יש בישראל תפיסה מקומית מדי. במקום לפרוץ לעולם ולעשות את מה שנייס, אמדוקס וטבע עשו, שוק עריכת הדין הישראלי לא עושה את זה. רוב המשרדים עובדים עם משרדים אמריקאים".

עו"ד זאב פרל

אישי: בן 60, נשוי ואב לשלושה. גר בניו יורק.

מקצועי: מומחה בקניין רוחני, בעל תואר ראשון בגיאולוגיה וכימיה מהאוניברסיטה העברית, תואר שני בכימיה ממכון ויצמן, ותואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת ת"א.

עוד משהו: אוהב טבע וים.

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי