גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שיפור בכל הפרמטרים": אל על מדווחת על ביקושים דומים לאלה שחוותה טרם פרוץ המגפה

חברת התעופה עברה להציג רווח נקי ברבעון השני בזכות הטבת מס גדולה, כאשר גם בנטרולה היא מציגה עלייה בהכנסות ומעבר לרווח גולמי ותפעולי על רקע הסרת הגבלות הקורונה ● עם זאת, הערת עסק חי עדיין מתנוססת בדוחות החברה לנוכח גירעון בהון העצמי של קרוב לחצי מיליארד דולר

מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

שנתיים אחרי התפשטות מגפת הקורונה בעולם, חזרה חברת אל על  לפעילות מלאה ברבעון השני של 2022. אומנם הכנסות החברה טרם חזרו לרמתן מהרבעון השני של 2019, אולם היקף מכירות הנוסעים (הזמנות שכורטסו) של החברה בחודשים אפריל-יולי כבר מעיד על צמיחה בפעילות גם בהשוואה לתקופת טרום הקורונה. 

עכשיו זה רשמי: אל על תפעיל טיסות למלבורן באוסטרליה וחידשה תוכניות לקו לטוקיו 
רוצה לחסוך עלויות: אל על בוחנת סגירת נציגויות בעולם
מיליון שקל על טיסה שמבוטלת: האתגרים הגדולים של אל על בקיץ  

חברת התעופה הגדולה בישראל רשמה ברבעון השני הכנסות מהפעלה של 516 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 132% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, סכום זה נמוך עדיין ב-12%, בהשוואה להכנסות של 584 מיליון דולר שנרשמו ברבעון השני של 2019 טרם פרוץ המגפה.

על תוצאות הרבעון השני השפיעה לטובה גם הטבת מס של 117.2 מיליון דולר, שנבעה בעיקרה מהכרה בנכס מס של 115 מיליון דולר, כתוצאה ממכירת פעילות מועדון הנוסע המתמיד לחברה בת, כחלק מעסקה שבמסגרתה קיבלה החברה הבת של אל על הלוואה של 130 מיליון דולר מחברת הביטוח הפניקס. 

הטבת מס זו הובילה את אל על להציג ברבעון השני רווח נקי של 100.5 מיליון דולר (או הפסד של 15 מיליון דולר בנטרול הטבה זו), וזאת בהשוואה להפסד של 80.7 מיליון דולר, שרשמה ברבעון המקביל. כך שאת המחצית הראשונה של 2022 סיימה אל על עם רווח נקי של 34.1 מיליון דולר, לעומת הפסד של 166.8 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2021.

על אף המעבר לרווח נקי ברבעון השני, אל על עדיין מציגה בדוחות הרבעון הון עצמי שלילי (גירעון בהון) של 479 מיליון דולר, וכן גירעון בהון החוזר של 1.6 מיליארד דולר. גירעונות אלה, שנגרמו בעיקר כתוצאה מהפסדים שנרשמו בתקופת הקורונה, הובילו את רואי החשבון להשאיר הערת עסק חי בדוחות הכספיים של אל על.

לדברי רואי החשבון, לאור סימני האזהרה וגורמי הסיכון, אשר עשויים להשפיע על התוצאות העסקיות של החברה ואינם בשליטתה, קיימים עדיין ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של אל על כעסק חי.


מתכננת להצטייד במטוס דרימליינר נוסף

במהלך הרבעון השני של 2022 הוסרו כמעט לחלוטין הגבלות והנחיות הקורונה, ששיבשו את תנועת הנוסעים בשנתיים האחרונות ואשר הובילו את חברות התעופה בעולם להפסדים כבדים. עם הסרתן, מדווחת אל על, שבשליטת משפחת רוזנברג (39%), כי "עלו הביקושים באופן משמעותי ואף חזרו לרמות דומות לתקופת טרום המשבר". עם זאת, אל על טרם חזרה להיקף פעילות מלא, וזאת עקב מגבלת כושר ייצור. ברבעון השני של 2022 עמד היקף הפעילות של החברה על כ-73% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019.

נכון לסוף יוני השנה הפעילה אל על 19 מטוסים צרי גוף מדגמי 737, 15 מטוסים רחבי גוף מדגמי 787, ועוד מטוס אחד מדגם 777. עם זאת, לחברה עוד 10 מטוסים (חמישה מדמי 737 וחמישה מדגם 777) שמוגדרים עדיין "בשימור", זכר לצמצום הצי מתקופת הקורונה.

לדברי החברה, בכוונתה להכשיר את מרבית צי המטוסים בשימור (למעט 2 מטוסים מדגם 777) עד סוף 2023, תוך שינוי פנים המטוס בארבעת מטוסי ה-777 שיופעלו, לצורך הגדלת מספר המושבים וכושר הייצור. בנוסף, צפויה החברה לקלוט במהלך 2023 את מטוס הדרימליינר (787) ה-16 שלה, כאשר תוכניות ההנהלה כוללות גם הצטיידות במטוס דרימליינר נוסף ובחינת האפשרות לרכישת מטוס מטען נוסף.


גם הסכם העבודה עם הטייסים יתרום

צעדים אלה, יחד עם הסכם העבודה החדש שנחתם בחודש שעבר עם ועד הטייסים, מיועדים להרחיב עוד יותר את כושר הייצור של החברה ולשפר את רווחיותה. בינתיים, הציגה החברה ברבעון השני רווח גולמי של 66.3 מיליון דולר, בזכות הצמיחה בהכנסות ולמרות עלייה של 120% במחיר הדלק הסילוני, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

לשם השוואה, ברבעון השני אשתקד הציגה החברה הפסד גולמי של 19.7 מיליון דולר בהשפעת המגבלות על תנועת נוסעים, שהטילו ישראל ומדינות רבות אחרות בעולם.

עוד מציינת אל על כי הרווח התפעולי-תזרימי (EBITDAR) שלה קפץ ברבעון השני ב-220% ל-64 מיליון דולר, ואילו הרווח התפעולי-חשבונאי הסתכם ברבעון השני ב-9.4 מיליון דולר. לשם השוואה, ברבעון השני אשתקד הציגה החברה הפסד תפעולי של 57.4 מיליון דולר.

עוד מציינת אל על כי תזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת היה גבוה ברבעון השני והסתכם ב-163 מיליון דולר, אשר משקף את ההזמנות שבוצעו במהלך החודשים אפריל-יוני עבור טיסות ברבעונים הבאים. כך שנכון לסוף יוני מחזיקה החברה ביתרות מזומנים של 340 מיליון דולר, לעומת 91 מיליון דולר בלבד בסוף שנת 2021.

אל על נסחרת בבורסה לפי שווי של 666 מיליון שקל, לאחר שעלתה בכ-83% מתחילת השנה בעקבות התאוששות העולם ממשבר הקורונה. עם זאת, המניה עדיין נמוכה ב-43% ממחירה באוגוסט 2019.


המבצע בעזה והמצב באוקראינה משפיעים

לדברי מנכ"לית אל על, דינה בן טל-גננסיה, שעבורה מדובר בדוחות ראשונים בתפקיד, הללו מצביעים על "שיפור בכל הפרמטרים, כשהמספרים בהכנסות ובקצב ההזמנות מתקרבים ואף עולים על אלו של 2019. גם לנוכח הקהל הלא ישראלי שחזר להזמין טיסות". באשר לעסקת המיזוג המתוכננת של אל על עם ארקיע, אמרה בן טל-גננסיה כי הצדדים ממשיכים לבחון את היתכנות המהלך ללא בלעדיות שהוסרה מכיוונה של ארקיע.

באשר להערת עסק חי בדוחות אמר איציק אליאב, סמנכ"ל הכספים של אל על, כי "יש לנו שיפור בכל הפרמטרים אבל עדיין יש הרבה גורמים שמשפיעים על הפעילות שלנו ושאינם קשורים אלינו כמו מבצע הלחימה בעזה או המלחמה באוקראינה. אנחנו מעדיפים להפגין משנה זהירות ולאחר שנראה עקביות בתוצאות ניפרד מהערת עסק חי בדוחות".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 2.2%, נטפליקס יורדת בכ-9%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב