גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך יוטיוב ממשיכה לשדר מאחורי מסך הברזל הדיגיטלי של רוסיה

גישה לאתר הסרטונים מאפשרת לרוסים שימוש באחד המקורות הבודדים של מידע עצמאי לגבי המלחמה באוקראינה

סנט פטרסבורג, לפני כשבועיים / צילום: Associated Press, Dmitri Lovetsky
סנט פטרסבורג, לפני כשבועיים / צילום: Associated Press, Dmitri Lovetsky

כמה חודשים לתוך מלחמתה נגד אוקראינה, ממשיכה מוסקבה להרשות לאזרחיה לקבל גישה ליוטיוב ומותירה פרצה בולטת במאמציה לשלוט במה שהרוסים רואים ושומעים על הסכסוך.

שירות סרטוני הווידאו הנמצא בבעלות אלפאבית, חברת האם של גוגל, הוא אחד המקומות הבודדים בהם רוסים יכולים לראות ולדון בתמונות מהמלחמה המגיעות מכלי תקשורת עצמאיים. רוסיה הגבילה את הגישה המקומית להרבה פלטפורמות גדולות אחרות - כולל אתרי חדשות ופייסבוק - מאז תחילת המלחמה.

הזמינות של יוטיוב ברוסיה נמשכת זמן רוב יותר ממה שציפו כמה מנהלים בגוגל, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא, בייחוד בהתחשב בכך שחברות מעמק הסיליקון הרגיזו את מוסקבה במהלך המלחמה.

יוטיוב חסמה מאות אתרים שנוהלו על ידי ישויות הקרובות לקרמלין בכל העולם. מוסקבה דרשה שוב ושוב שיוטיוב תשחזר את הערוצים האלה ולכדה את חשבון הבנק של גוגל במדינה, ובכך כפתה על היחידה המקומית של גוגל להכריז על פשיטת רגל ולהעביר את העובדים שלה למדינות אחרות. ביולי, הרגולטור של התקשורת ברוסיה הטיל על גוגל קנס בגובה 360 מיליון דולר בגלל שלא הסירה תוכן לגבי המלחמה שמנוגד לקו של הקרמלין.

בינתיים, נמנעת רוסיה מדרישה מספקיות האינטרנט לחסום גישה ליוטיוב, כפי שעשתה עם פייסבוק ואינסטגרם של מטא ועם טוויטר, ואפילו עם שירות החדשות של גוגל עצמה. בין הרשתות החברתיות הגדולות הלא־רוסיות שמציעות גישה חופשית למקורות חדשות עצמאיים, רק אפליקציית המסרים טלגרם הצליחה לחמוק מחסימה, בדומה ליוטיוב.

התוצאה היא שרוסים חיים כעת מאחורי מסך ברזל דיגיטלי, אם כי מסך שיש בו חורים משמעותיים.

"יש אפליקציות שהן גדולות כל־כך שאי־אפשר לחסום אותן"

מוקדם לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, עיתונאים רוסיים רבים ומנהלי טכנולוגיה במערב אמרו שהם צופים שיוטיוב תיחסם, משום שהממשלה חוסמת אלפי אתרים שיש בהם תוכן המאתגר את הקו התעמולתי שהממשלה מפיצה. כעת מומחי תקשורת במערב אומרים שאולי בקרמלין חושבים שיוטיוב פופולרי מכדי שניתן יהיה לחסום את האתר.

"כמו שיש בנקים שהם גדולים מכדי שניתן יהיה לתת להם לקרוס, יש אפליקציות שהן גדולות כל־כך שאי־אפשר לחסום אותן", אמר נו ווקסלר, מנהל מדיניות תקשורת בגוגל, מטא וטוויטר בעבר. "הממשלה הרוסית יודעת שתתמודד עם גלי הדף במידה ותנסה לחסום אפליקציה פופולרית כמו יוטיוב במדינה".

הרגולטור הרוסי לתקשורת, שאחראי לחסימת רשתות חברתיות, לא הגיב לבקשת תגובה. דובר של הקרמלין אמר במרץ שרוסיה מבצעת רגולציה של הגישה לאינטרנט בגלל "מלחמת מידע חסרת תקדים שמכוונת נגד מדינתנו".

"יוטיוב עדיין פועלת ברוסיה בגלל שהחברה רוצה לעזור לאזרחים לדעת מה קורה ושתהיה להם פרספקטיבה על העולם החיצון", אמרה מנכ"לית יוטיוב, סוזן ווייציצקי, בכנס במאי.

ליוטיוב נכנסו יותר מ־85 מיליון גולשים ייחודיים ביוני, על פי חברת הניתוחים SimilarWeb. אתר הסרטונים היה בשימוש של 47% מהאוכלוסייה הרוסית, לפי מדגם מאפריל של חברת הסקרים העצמאית הרוסית מרכז לבדה. לפי נתון זה יוטיוב היא הרשת החברתית השנייה מבחינת פופולריות ברוסיה אחרי VKontakte הרוסית.

יוטיוב להרבה יותר פופולרית מ־Rutube, יריבה רוסית שמוסקבה מנסה לקדם. פקידים רוסים אמרו שכסף של הממשלה יושקע ב־Rutube, שהיא חברת בת של ענקית האנרגיה בבעלות המדינה גזפרום ומכילה תוכן התומך בממשלה. באתר היו 9.7 מיליון מבקרים ייחודיים בחודש ביוני, על פי נתוני SimilarWeb.

פער הפופולריות הזה עשוי להצטמצם. איגור אשמנוב, חבר במועצה הנשיאותית הרוסית לחברה אזרחית ופיתוח זכויות אדם, אמר לסוכנות הידיעות של המדינה שהוא צופה שיוטיוב תיחסם ברוסיה עד הסתיו, ואז Rutube תעלה בפופולריות שלה. צעד כזה יגרום לכך שרוסים יצטרכו להשתמש בתוכנות מיוחדות כדי לעקוף את החסימה ולקבל גישה ליוטיוב.

כ־1% מההכנסה של גוגל ב־2021 הגיע מרוסיה

הצפייה באתר הסרטונים עלולה להפוך למורכבת יותר גם אם לא ייחסם. ישנן חברות רוסיות שסיפקו שרתים להעברת סרטוני יוטיוב שטוענות שגוגל הפרה הסכמים איתן, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. בלי השרתים האלה, עלולה הזמינות של יוטיוב ברוסיה להיפגע.

דוברת של גוגל אמרה שהחברה ממשיכה "לעבוד קשה כדי לשמור על כך שיוטיוב תהיה זמינה ברוסיה".

גוגל הפסיקה את הפרסום וכל הפעילויות המסחריות האחרות שלה ברוסיה, וציינה את המלחמה כסיבה לכך. באפריל אמרה רות פורת, מנהלת הכספים באלפאבית, שכ־1% מההכנסה של גוגל ב־2021 הגיע מרוסיה.

בדיקה של השירות ברוסית של יוטיוב מראה שלגוגל הייתה הצלחה מסויימת בהותרת נרטיבים שקריים לגבי המלחמה מחוץ לפלטפורמה.

לאחרונה, ההמלצות הנפוצות ביותר ביוטיוב ברוסיה בכ־50 ערוצים התומכים בנשיא ולדימיר פוטין היו ברובן היסטוריות או א־פוליטיות - וגם השתחלו פה ושם כמה סרטונים נגד פוטין - לפי ניתוח שנעשה בשבוע שעבר עבור וול סטריט ג'ורנל על ידי גיום שזלו, לשעבר מהנדס בגוגל וכיום מנהל פרויקט AlgoTransparency. בניגוד לכך, בערוצים נגד פוטין כללו סרטונים מהעת האחרונה הרבה המלצות לתוכן כזה.

דוברת של יוטיוב אמרה שמדיניות האתר אוסרת על הכחשה או הקטנה של אירועים אלימים המתועדים היטב, כולל המלחמה, והחברה הסירה יותר מ־76 אלף סרטונים ו־9,000 חשבונות מסיבות הקשורות למלחמה באוקראינה. היא אמרה שיוטיוב מקלה על אנשים למצוא מקורות מידע מוסמכים, ומקטינה המלצות לתוכן שמתקרב להפרת הכללים שלה.

כלי תקשורת עצמאיים רוסיים, כולל Meduza ו־TV Rain, מפעילים ערוצי יוטיוב פופולריים ברוסית. בחודש שעבר, עמודת "trending" ביוטיוב כללה ריאיון ברוסית בין מארק פייגין, עורך דין לשעבר של להקת הרוק המחאתית פוסי ריוט, ועוזר בכיר לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.

אבל לא כל צופי יוטיוב ברוסיה צופים בסרטונים כאלה. "אני צופה ביוטיוב כדי להתעדכן לגבי אירועי השעה, כדי לקבל מידע, אבל באותה עת אני לא צורכת שום תוכן שהוא אנטי־רוסי", אמרה אקטרינה טרזי, יועצת חינוכית בת 33 ממוסקבה שעל פי חשבון היוטיוב שלה מבלה בשירות 39 דקות ביום.

טרזי אמרה שהיא גוללת ומדלגת על תוכן כזה, ולעתים לוחצת על הכפתור שגורם ליוטיוב להסתיר תוכן דומה בעתיד.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.1% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת