גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדריך המלא לרכישת רכב חשמלי בישראל

שוק הרכב החשמלי בישראל צמח במהירות שיא של כ־120% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ● למרות ההצלחה המסחררת, הצרכנים הנלהבים נתקלים בלא מעט בעיות: החל מפיזור דליל של עמדות טעינה מהירות, דרך מחירים גבוהים שלא מתאימים לכל כיס ועד מועדי אספקה בלתי ידועים ● מה חשוב לדעת לפני שקונים רכב חשמלי, ולמה כדאי לצפות? המדריך המלא של גלובס

טסלה 3 / צילום: Shutterstock
טסלה 3 / צילום: Shutterstock

חטיבת המחקר הטכנולוגי והסביבתי של בלומברג עסקה לאחרונה ב"נקודת המפנה" בה יעבור שוק הרכב מבנזין לחשמל. על פי הערכות, המעבר יתרחש כשאחוז החדירה של המכוניות החשמליות באותו שוק יחצה את הרף של 5% מכלל המכירות. אם כן, מזל טוב - החל מהשנה ישראל שייכת רשמית למועדון המכובד הזה בזכות נתח חשמלי של כ-6% מכלל המכירות בשבעת החודשים האחרונים.

אולם, האמת היא שאנחנו לא זקוקים למחקר גלובלי כדי להרגיש בשינוי. בתוך שנתיים הפכו כלי הרכב החשמליים בישראל מתחום אזוטרי של קומץ שוחרי איכות הסביבה, לשיחת היום בשוק הרכב. הקפיצה הדרמטית האחרונה במחירי הדלק השנה העניקה לתחום הזה דחיפה משמעותית נוספת. מתחילת 2022, נמכרו בישראל כ-12 אלף כלי רכב חשמליים, ואלמלא קשיי האספקה - סביר להניח שכבר היינו חוצים מזמן את הרף של 20 אלף ואולי אפילו 25 אלף מכירות במחצית הראשונה.

יחד עם זאת ולמרות הרעש המאסיבי בתקשורת וברשתות החברתיות, כלי הרכב החשמליים והלקוחות שלהם עדיין צריכים לעבור כברת דרך משמעותית עם לא מעט מכשולים, בטרם יהפכו לחלק משוק ה-MASS של ישראל ויעניקו חוויה מקבילה לזו שמעניקים רכבי הבנזין. לטובת הלקוחות הרבים, ששוקלים ובוחנים כיום האם רכבם הבא או לפחות הרכב הנוסף במשפחה יהיה חשמלי, להלן מדריך תמציתי לרכישת רכב חשמלי.

מכשול הטעינה: תדאגו לעמדה קרובה

נתחיל ישר ב"שובר העסקאות" המוחלט - אם אין לכם בבית או לפחות במקום העבודה חניה פרטית שמורה שבצמוד אליה ניתן להתקין עמדת טעינה, ספק אם רכב חשמלי הוא בשבילכם בעת הזו. אמנם אתם יכולים לנסות להסתמך על טעינה באחת מעמדות הטעינה הציבוריות, שכוללת נכון להיום 65 עמדות טעינה מהירה בתמיכת משרד האנרגיה ועוד כמה עשרות במימון פרטי. זאת, בנוסף ל-1,250 שקעי טעינה איטיים שהוקמו בתמיכת המשרד, שבהן טעינה מלאה אורכת שעות רבות (אך מוגבלת בזמן החניה על ידי הרשויות העירוניות).

עם זאת, מהניסיון שרכשנו עם כלי רכב חשמליים, גילינו שכרגע העמדות המהירות - שהן הדבר הקרוב ביותר למילוי דלק בתחנות מבחינת משך זמן הטעינה - מפוזרות בצורה דלילה ברחבי הארץ (במיוחד מחוץ למרכז). כמו כן, הן סובלות מעומסים כבדים בשעות השיא ומספקות קצב איטי כשהן משרתות כמה משתמשים בו זמנית.

לכך תוסיפו תעריפי טעינה יקרים משמעותית מאלה של עמדות פרטיות שמחוברות לרשת החשמל הארצית, וקיבלתם חוויית שימוש בעייתית ומגבילה ברכב החשמלי. מדובר בבעיה מהותית במיוחד למי שצריך לתכנן מסלול נסיעה ארוך טווח עם מינימום עיכובים ובלי סטיות משמעותיות מהדרך, כמו בנסיעת עבודה ממושכת. פריסת עמדות הטעינה הפרטיות צפויה להאיץ כאשר תושלם חקיקה שמאפשרת לעקוף התנגדויות של ועדי בתים להצבת עמדות, אבל לכך אין מועד ידוע.

בינתיים, רשת הטעינה ממשיכה להתרחב ומינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה צופה כי שלושת המכרזים הממשלתיים האחרונים יובילו להקמה של לפחות 100 שקעי טעינה של עמדות מהירות לאורך כבישים בין עירוניים ובשטחים ציבוריים ומעל אלפיים שקעים ציבוריים "איטיים".

אולם, ספק אם הקצב הזה תואם את קצב הצמיחה של מכירות הרכב החשמלי, שמגיע למאות אחוזים בשנה. עד שלא ייפתר הכאוס בתחום התשתית, נראה שרכב חשמלי ימשיך להיות פריבילגיה של אנשי "מעמד החניה הצמודה".

תתכוננו למחירים גבוהים

"המחירים שלנו גבוהים בצורה מביכה", אמר אילון מאסק בשלהי חודש יולי השנה. דבריו מסכמים את מה שמרגישים כיום לקוחות רבים של המותגים החשמליים. נכון להיום, המושג "רכב חשמלי עממי" פשוט אינו קיים מחוץ לגבולות סין ובוודאי שלא בישראל.

במחצית הראשונה של השנה תג המחיר הממוצע של רכב חשמלי בישראל (בשקלול של היקף המכירות ומחירי המחירון של כל מותג, כולל טסלה) נע סביב 170 אלף שקל. בסכום כזה ניתן לרכוש בארץ לא מעט דגמי בנזין והייבריד גדולים, מאובזרים חזקים ואפילו די חסכוניים. הוא גבוה משמעותית מהטווח של 130-140 אלף שקל, שבו מרוכזות מכירות ה-MASS בישראל.

בתחילת הדרך, השקת הדגמים החשמליים התחלתיים מתוצרת סין ב-2021 דווקא נראתה מבטיחה. טווח המחירים היה סביר, שהחל באזור ה-130-140 אלף שקל, כשאפילו המחיר ההתחלתי של גרסת הבסיס של טסלה 3, שהציבה את רף המחיר למתחרים, עמד על כ-190 אלף שקל. אבל מאז זינקו המחירים בעשרות אלפי שקלים, בהובלת טסלה שהתייקרה בכמעט 25% מאז ההשקה.

אז איך הגענו לזה? התשובה הפשוטה נוגעת לביקוש ולהיצע. הביקוש לרכב חשמלי זינק בשנתיים האחרונות בכל העולם וקיבל תאוצה נוספת מהמשבר באוקראינה, שהקפיץ לשיא את מחירי הדלק. היקף הייצור הנוכחי של היצרנים אפילו לא קרוב לענות על ביקוש הגבוה, והתוצאה היא מחסור של מיליוני כלי רכב חשמליים בכל העולם. כשיש כאלה פערים בין הביקוש להיצע, התוצאה היא תמיד עליית מחירים חדה.

במקביל, נרשמה עלייה חדה מאוד במחירי חומרי הגלם החיוניים לייצור רכב חשמלי דוגמת ליתיום - שהתייקר ביותר מ-400% ממחירו אשתקד. עליות המחיר האלה משפיעות על כל סוגי הרכב החדש, במיוחד על מחירי הסוללות ברכב חשמלי, שמהוות כ-50% מעלות הייצור הכוללת.

למרבה הצער, זו רק ההתחלה. הביקוש לרכב חשמלי בכל העולם לא צפוי להירגע בקרוב. הערכות מדברות על כך שהביקוש ישמור על מחירי הסוללות ברמה הנוכחית, ואף לעלות בשנים הקרובות. ואם לא די בכך, מס הקנייה על רכב חשמלי בישראל צפוי לעלות מ-10% ל-20% בינואר 2023 ול-30% בינואר 2024. באופק נמצא גם מס נסועה לרכב חשמלי שמקדם משרד האוצר.

בשורה התחתונה, מה שנראה בתחילת הדרך כמו אלטרנטיבה חסכונית מוטבת מס לרכב בנזין, הופך בהדרגה להוצאה יקרה עם סימני שאלה לגבי העלויות בהמשך הדרך. לצד זאת, מי שמתייחס לרכב כהשקעה, ישמח לדעת שלפחות בטווח הקצר הוסרה עננת אי הוודאות סביב שמירת הערך. כרגע זהו אחד הפלחים הבודדים בשוק המשומשות שהמחירים בו עולים ולא יורדים, אך זה לא בהכרח יהיה המצב בשנים הבאות.

מועדי אספקה: תתאזרו בהרבה סבלנות

כבר נכתבו הררי מילים על בעיות האספקה הגלובליות של תעשיית הרכב, והתוצאה היא שכרגע כמעט בלתי אפשרי להשיג מהמלאי בישראל שום דגם רכב פופולרי עם מנוע בנזין. כשמדובר ברכב חשמלי המצב פשוט מגוחך - אם לפני חצי שנה עוד דיווחנו על זמני המתנה ממוצעים של כחצי שנה עד עשרה חודשים, הרי שכיום עודפי הזמנות לאלפי כלי רכב חשמליים תוקעים את מערכת ההזמנות של חלק מהיבואנים.

איוניק 5 / צילום: יח''צ

מכיוון שהיצרנים עצמם לא יכולים להתחייב על מועדי ייצור לכמויות המבוקשות, יש מותגים שפשוט הפסיקו לקבל הזמנות הלאה, אפילו לשנת 2023. כעת, חלקם עוד מנסים למסור כלי רכב שהוזמנו לפני עשרה חודשים. כתוצאה מכך, נוצר בארץ מעין שוק אפור, בו ברי מזל עם תאריך מסירה קונקרטי מנסים למכור את "הזכות" לרכוש רכב חשמלי בתמורה לעשרות אלפי שקלים מעל המחיר שבו הם הזמינו אותו.

ההמלצה שלנו, למי שיכול, היא להתאזר בסבלנות. חלק לא מבוטל מההזמנות שסותמות כרגע את המערכת בארץ הן הזמנות כפולות ומשולשות של לקוחות, שהזמינו רכב בשיטת "ניקח את הראשון שיגיע". הזמנות רבות אחרות הן של חברות ליסינג וסוחרים, שיצטרכו לגלגל את הסחורה לשוק.

בינואר הקרוב, אם וכאשר יעלה מס הקנייה, ובהנחה שעליות המחירים בפלח לא יירגעו והריבית על המימון תעלה, לקוחות רבים יעמדו בפני הלם וצפויים לא מעט ביטולים שיקצרו את זמני ההמתנה. זאת, כמובן אם לא יתרחשו עוד תפניות לרעה בזירה הגלובלית.

מפרטים ושירות: תלמדו על הצד הטכני

פלח הרכב החשמלי הוא פלח חדש יחסית שממשיך להתפתח במהירות. לפיכך, כיום קיים פער גדול במידע הטכני שהלקוחות בישראל יכולים ורוצים לאסוף על כלי הרכב החשמליים שאותם הם רוכשים. רוב הלקוחות של הרכב החשמלי בארץ פחות מתעמקים במפרט הטכני ומסתפקים בנתונים טכניים בסיסיים ורשמיים כמו קיבולת הסוללה, טווח הנסיעה על פי תקן WLTP וביצועים בסיסיים. אלא שבפועל יש בשוק החשמלי "דורות" שונים, שביניהם קיימים פערים משמעותיים בתכנון ההנדסי. להלן מספר נושאים טכניים שכדאי לתת עליהם הדעת.

בחלק מכלי הרכב, במיוחד מהפלחים הנמוכים, הסוללה פשוט מוצמדת לתחתית הרכב ומוגנת במידת האפשר על ידי מגן פיזי. מיקום כזה חושף את הסוללה היקרה לפגיעות שאינן מכוסות באחריות. בארץ יש כבר יבואנים שלמדו לקח ומציעים לרוכשים מיגון סוללה "אפטר-מרקט" בתוספת תשלום. בדגמים אחרים הסוללה אמנם פנימית, אך גוזלת נפח רב מתא המטען. בדגמים מהדור האחרון הסוללה משולבת אינטגרלית בתוך השלדה ומוגנת על ידיה.

תקן WLTP, שהוא הסטנדרט לחישוב הטווח בכלי רכב באירופה ובישראל, מבוסס על מבחנים שמבוצעים בטווח מוגבל יחסית של תנאים וטמפרטורות חיצוניות. עם זאת, התנאים בארץ שונים באופן משמעותי מאירופה, כמו בעת נסיעה בקיץ הישראלי הרותח עם מזגן מסביב לשעון, והפער בין הטווח המוצהר לטווח בפועל מתרחב מאוד.

בשבועות האחרונים נסענו בדגמים חשמליים שהטווח הריאלי שלהם התקצר ביותר מ-30% מהמוצהר, כשהטמפרטורות בחוץ נשקו ל-35 מעלות והמזגן פעל. אבל קיבולת הסוללה היא לא המדד ההשוואתי היחיד - מדד חשוב יותר הוא צריכת החשמל הממוצעת של הרכב, שנמדדת בקילוואט-שעה ל-100 ק"מ. גם בנתון הזה קיימים פערים משמעותיים מאוד בין הדגמים החשמליים וככל שהרכב יותר "חסכוני" בחשמל, כך הוא מעיד על טכנולוגיית יותר מתקדמת לניהול כוח.

כלי רכב מודרני הוא די דומה לטלפון חכם או למחשב נייד. המכשירים האלה "נולדים" עם סט מסוים של תכונות, ובאמצעות עדכונים מרחוק לתוכנה ולמערכת ההפעלה שלהם ניתן להרחיב ולשפר משמעותית את הביצועים והיכולות שלהם עם הזמן ולתקן באגים.

טסלה שיכללה משמעותית את השיטה הזו, והרבה יצרנים שהולכים כיום בעקבותיה עם שיגור עדכוני תוכנה תקופתיים מרחוק לשיפור מערכת ההנעה ולשדרוג הנוחות. מנגד, ליצרני רכב קטנים וצעירים יחסית יש יכולת מוגבלת לפתח ולשגר עדכוני תוכנה מרחוק. המשמעות היא שהרכב שאותו אתם רוכשים עשוי לאבד את העדכניות שלו די מהר. רצוי ומומלץ לבדוק מול היבואן ומקורות חיצוניים את התכונות של כל דגם.

ג'ילי גיאומטרי C / צילום: יח''צ

התפיסה הצרכנית הרווחת בשוק היא שרכב חשמלי הוא מוצר שלא מוביל לכאבי ראש מיותרים. הרי אין לו מנוע בנזין עתיר שמנים ותיבות הילוכים מורכבות, ולכן הוא צפוי להיות פשוט יחסית תפעולית וכמעט שאינו דורש טיפולים שוטפים כשרכיביו העיקריים - בעיקר הסוללה והמנועים - מכוסים באחריות ארוכת טווח.

אבל צריך לזכור שמדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית, שאת מורכבותה עדיין לומדים יצרני הרכב. עדות לכך היא שיטפון של "קריאות שירות" (RECALL) לתיקון פגמים בדגמי רכב חשמלי בכל העולם. חלק מהבעיות ניתנות לתיקון מרחוק באמצעות תוכנה. אחרות נוגעות לבטיחות ודורשות תיקון יקר, כמו התלקחויות סדרתיות של סוללות.

כאמור, תעשיית הרכב העולמית סובלת כיום מבעיות בעקבות השיבושים בשרשראות האספקה. אם נוצר צורך לתקן או להחליף פיזית רכיבים יקרים, לעיתים אפילו כתוצאה מתאונה, המשמעות עשויה להיות המתנה ממושכת לתיקון הנדרש. על כן, מדובר בקושי שממנו דגמים חשמליים, אפילו דגמי יוקרה, לא חסינים.

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"