גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב בצרפת והדילמה בגרמניה: מודל ההעסקה שמסעיר את אירופה

בספרד, גרמניה וצרפת שליחי וולט וחברות דומות מועסקים כשכירים ● אך התחום רווי במאבקים, וחלק מהחברות מאיימות לעזוב מדינות בהן לא יתאפשר להעסיק את השליחים כעצמאים ● גם העובדה שהתחום כולו עדיין הפסדי מקשה לקבוע אילו מודלי העסקה יעילים

שליח וולט סמוך לשער ברנדנבורג בברלין / צילום: Shutterstock
שליח וולט סמוך לשער ברנדנבורג בברלין / צילום: Shutterstock

במבט מבחוץ, יש הרבה מן המשותף בין שליחי וולט המסתובבים ברחבי ברלין לבין עמיתיהם בתל אביב. הם לובשים את אותם המדים, נושאים על הגב את אותה קופסה תכולה גדולת-ממדים, ורבים מהם משתמשים באופניים חשמליים כדי להגיע במהירות ללקוחות רעבים. 

תקדים וולט: איך ייראו יחסי העבודה בכלכלה החדשה
חוקי העבודה בישראל נשארו במאה הקודמת | פרשנות

אבל יש ביניהם הבדלים תהומיים. בעוד השליחים בישראל מועסקים כעובדים עצמאיים ומזדמנים, אלו בגרמניה הם עובדי החברה לכל דבר ועניין. יש בין הצדדים חוזים חתומים, הסכמי שעות מחייבים ומשמרות קבועות. וולט מחויבת להעניק לשליחיה בגרמניה 20 ימי חופשה בתשלום בשנה, להשלים את המשכורת שלהם, וגם להעניק להם ימי מחלה כמוגדר בחוק. בישראל, לעומת זאת, מתנהל בימים אלו הליך משפטי ראשוני במסגרתו נאבקים חלק מעובדי החברה כדי להכיר ביחסי עבודה בין הצדדים.

מצבם של השליחים בגרמניה, אלו העובדים בעבור שלל פלטפורמות המזון והמשלוחים, הוא תוצאה של חוקי העבודה במדינה, וכן של מאבק רב שנים של ארגוני העובדים לכלול את עובדי "כלכלת החלטורות" (Gig Economy), כפי שהיא מכונה, ביחסי העבודה הוותיקים שכוננו בה. מצב דומה קיים, למשל, גם בספרד ובצרפת.

לכאורה, הדבר שומט את הקרקע מתחת לאחד הטיעונים המרכזיים של וולט ועמיתיה, לפיו לא ניתן לספק את השירות ברמה, במחיר ובמהירות שהוא מבוצע עכשיו, אם יכריחו את החברה להעסיק את השליחים כעובדים מן השורה. הנה הם (ושליחי חברות אחרות) מוגדרים כעובדים מן השורה בכמה מדינות גדולות באירופה, והלקוח בברלין יכול להזמין המבורגר ממסעדה שכנה, לשלם 1.9 אירו על המשלוח לפני טיפ ולקבל אותו בתוך חצי שעה.

אבל בפועל, העובדה כי התחום כולו עדיין מפסיד, וחברות כמו "וולט" (שנרכשה על ידי החברה האמריקאית "דורדאש" בעסקה השווה 8.1 מיליארד דולר השנה) עדיין אינן רושמות רווח נקי למרות הכנסות עתק, מקשה לקבוע אם המודל של החברות אכן יכול לפעול אפילו במדינות עם חוקי העסקה נוקשים. החברות עצמן מזהירות כי הדבר אינו אפשרי. וולט אומרת בתגובה לגלובס כי שביעות הרצון של השליחים בגרמניה נמוכה, והיא אף שוקלת "שינויים במודל" ההעסקה במדינה.

למעשה, בשלב הנוכחי קשה לדעת אם הפעילות הנמשכת גם במדינות אירופיות שמקשות על חברות הפלטפורמה ומחייבות אותן להעסיק שליחים נובעת מרצון להשתלט על השוק גם במחיר הפסד, מתקווה לשינוי החוקים או מנכונות לשולי רווח נמוכים יותר.

אבל ברור כי כמו בישראל, הנושא עומד במרכז העימות בין חברות הפלטפורמה לבין ממשלות שונות, וגם מול האיחוד האירופי. השאלה שנדונה בימים אלו בבתי משפט לעבודה בישראל וככל הנראה בקרוב בערכאות שיפוטיות אחרות, עומדת גם במרכז דיון אירופי סוער בנוגע לעתיד העבודה.

הנטישה של שירותי המשלוחים מצרפת

המאבק והחיכוכים מתפרשים על פני היבשת. שירות "דליוורו" (Deliveroo), למשל, אחד מהמתחרים האירופיים של חברת "וולט", הודיע בנובמבר כי הוא עוזב לחלוטין את הפעילות בספרד. הנימוק היה חוקי עבודה חדשים שחוקקה בשנה שעברה הממשלה הסוציאל-דמוקרטית במדינה, שהשוו למעשה את מעמד כל העובדים ב"כלכלת החלטורות" לעובדים מן השורה. לעומת Deliveroo, חברות אחרות כמו UberEats ו-Just Eat Takeaway, עדיין פועלות במדינה, ומעסיקות את העובדים לפי החוקים החדשים.

בצרפת מתנהל בימים אלה קרב בין פלטפורמות המשלוחים על נושא העסקת השליחים. חברת Just Eat Takeaway, שהתחייבה לפני כשנתיים להעסיק במדינה את השליחים כעובדים מן המניין, מאיימת לחזור בה מהחלטתה, אם הממשלה תמשיך להרשות לשירותים יריבים כמו UberEats להעסיק אותם כעצמאים וכעובדים מזדמנים. "היינו תומכים גדולים במודל העסקה בשכר בצרפת ובאירופה", הודיעה החברה לעובדיה לפני כשבועיים, "אבל אנחנו לא יכולים להמשיך לעשות זאת לבדנו". בגרמניה, שירות משלוחי המזון Delivery Hero כבר הודיע פעמיים על פרישה מפעילות במדינה, בגלל חוקי העבודה, לדבריו. שירותים אחרים, כאמור, ממשיכים לפעול במדינה.

החקיקה שתשפיע על 4 מיליון עובדים

ברקע העימותים עומדת גם חקיקה עתידית של האיחוד האירופי, שמנסה להסדיר את הנעשה בתחום. לפי הערכות הנציבות האירופית, כ-4 מיליון בני אדם עובדים כיום באמצעות פלטפורמות שונות, בין אם כעצמאים או כשכירים, ולחקיקה יהיו השלכות מרכזיות על עתידם.

כעת נמצאת החקיקה בשלבי התייעצויות, והחברות משקיעות ממון רב בשכנוע הנציבות והציבור בנוגע להזדמנויות שצורת ההעסקה החדשה שלהם מספקת. לפי מחקרים שמומנו על ידי חברות פלטפורמות המזון בולט, וולט, דליוורי הירו, דליוורו ואחרות, יותר מ-70% מהשליחים דווקא מעדיפים את הגמישות לבחור משמרות ואת התגמול הגבוה מהרגיל שכרוכים במודל ההעסקה כעצמאי.

מנגד, הנציבות כבר הגדירה קריטריונים שיבססו יחסי עובד-מעביד בין הצדדים, ויקנו לשליחים את זכויות העובדים שהפכו לנורמה אירופית אחרי עשרות שנים של מאבקי עובדים ופסיקות משפטיות. הקריטריונים מורכבים, וכוללים שאלות כמו אם העובדים חופשיים לעבוד בעבור חברות נוספות, אם המשמרות שלהם נקבעות על ידי החברה, שאלות של מדים ולוגו, אפשרות להחלפה בעבודה ועוד. מילוי של שני קריטריונים, לפי החקיקה המוצעת, יהיה מספיק כדי להכיר ביחסי עובד-מעביד.

גם בפינלנד יש הכרה ביחסי עובד-מעביד

ובינתיים, עד שהחקיקה האירופית תתקדם, תהליך שעשוי לקחת שנים, בתי משפט מקומיים נדרשים להכריע בסוגיות אלו בעצמם. גם בפינלנד, מדינת-האם של שירות וולט, פסקה בסוף השנה שעברה מועצה לענייני עבודה כי בין השליחים של וולט לבין החברה יש יחסי עובד-מעביד. החברה הודיעה על כוונה לערער על פסק הדין לבית המשפט. כמו בישראל, נציגי החברה בפינלנד אמרו כי לו היו מחויבים להעסיק את העובדים בחוזים קבועים, הדבר היה מאפשר רק כ-2,000 עובדים, במקום ה-5,000 שעובדים עם החברה כיום.

מייסד ומנכ''ל Wolt, מיקי קוסי / צילום: באדיבות Wolt

"התמונה האירופית מורכבת מאוד, ושונה ממדינה למדינה בהתאם לחוקי העבודה הקיימים בה", אומרים בוולט בתגובה לשאלות גלובס, "בגרמניה, שהיא המדינה היחידה מתוך 27 מדינות האיחוד האירופי (וולט אינה פעילה בצרפת ובספרד, א"א), שבה השליחים מועסקים כשכירים על פי חוק, שביעות הרצון שלהם וגם השכר הממוצע שלהם נמוכים משמעותית בהשוואה למדינות אחרות. לשליחים אין גמישות, שזו הסיבה המובילה להצטרפותם לוולט. אין להם את החופש לבחור מתי הם זמינים לשליחות ואילו הזמנות לקחת".

"למעשה", אומרים בחברה, "וולט בוחנת שינויים למודל השליחים בגרמניה בגלל חוסר שביעות הרצון של השליחים והביצועים האופרטיביים הנמוכים. ניתן לראות גם שפלטפורמות שליחויות מזון ומצרכים פשוט עוזבות מדינות שבהן חוקי העבודה אינם מאפשרים העסקה כשותפים או כעצמאיים, כמו בספרד, גרמניה וצרפת". לדברי החברה, "חשוב להבין שעולם העבודה משתנה, וצריך להבין את ההזדמנויות שהדבר מאפשר ולהתאים את חוקי העבודה".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים