גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המאבק בתאונות: "נגביל כניסת רכבים כבדים לערים, נרחיב אכיפה ושימוש במצלמות"

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ארז קיטה, חושף בראיון את עקרונות התוכנית להפחתת הקטל בדרכים, ומכין את הציבור: "האכיפה תהיה משמעותית" ● התוכנית, שנאמדת ב-5 מיליארד שקל, טרם תוקצבה ואין ודאות ליישומה בשל המצב הפוליטי ● מעקב גלובס

ד''ר ארז קיטה, מנכ''ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים / צילום: יוסי זמיר
ד''ר ארז קיטה, מנכ''ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים / צילום: יוסי זמיר

הכבישים בישראל מדממים, לאחר סוף שבוע שבו אירעו תאונות קטלניות רבות מספר ההרוגים מתחילת השנה עומד על 224 בני אדם. ד"ר ארז קיטה, מנכ"ל הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים) עובד וחוקר את התחום שמזעזע בימים האחרונים מדינה שלמה, כבר 15 שנה. לאחר 14 שנים בעמותת "אור ירוק" הוא חצה את הקווים והצטרף לרשות הממשלתית. בראיון לגלובס הוא חושף חלק מעקרונות התוכנית הממשלתית - ובה הגבלת כניסת משאיות למרכזי ערים, שימוש נרחב במצלמות אכיפה ומיתון תנועה בערים. "אני לא חושש להגיד: יהיו מצלמות והאכיפה תהיה משמעותית", אומר קיטה.

אלה הצמתים הקטלניים במדינה. מה אפשר לעשות איתם?
מה ישראל יכולה ללמוד ממדינות אירופה שהפחיתו את תאונות הדרכים בחצי? 

המעבר של ד"ר ארז קיטה מהעמותה הלעומתית כלפי הממשלה, אור ירוק, לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא היה מובן מאליו. בשנת 2017, ימים לאחר מינויו למנכ"ל העמותה, ישראל כ"ץ, שר התחבורה דאז, ביטל במפתיע את השתתפותו בכנס שיזמה העמותה וכינה את פעילותה פוליטית והרבה להתנגח בה. העמותה הוקמה על ידי איש העסקים אבי נאור ששכל את בנו רן בתאונת דרכים בשנת 1995. שרת התחבורה מרב מיכאלי החליטה למנות את נאור ליו"ר הרלב"ד, והוא הביא למינויו של קיטה למנכ"ל הרשות.

יש בזה תבונה פוליטית של מיכאלי לקחת את הנהגת אור ירוק ולשבץ אותה בתפקידים בממשלה.
"אני לא חושב שהשרה כיוונה לשם".

זה נעשה גם עם ארגון התח"צ 15 דקות, כשיו"ר העמותה נהפך ליועצה המקצועי והמוערך.
"אני לא רואה את אור ירוק שותקת ולא חושב שיש פחות שקט. אני בעד שיעמדו לי מאחורי העורף ויבקרו, ושיהיה להם חופש פעולה מוחלט. הקמתי פורום חברה אזרחית ואני משקף להם בכל רבעון את פעילותינו".

מה פספסנו בעשור האחרון שבו ישראל, לפי הנתונים, היא המדינה שצמצמה הכי פחות את מס' ההרוגים בין מדינות ה -OECD?
"תוכנית ותקציב. ילדים לא נהרגים בכיתות הלימוד, וכשילד יוצא מבית ספר לסביבה לא בטוחה שם הוא נפגע. לכן, חינוך והסברה לא מספיקים. צריך לפעול בכל התחומים במקביל - צריך לעבוד על המסר, וגם להתאים את התשתיות וגם לבצע אכיפה חכמה. כשבאנגליה רצו להילחם בנהיגה תחת השפעת אלכוהול המשטרה סגרה אזורי תעסוקה בבוקר וביצעה בדיקות אלכוהול לנהגים. זה יצר שיח, כי מי שותה אלכוהול על הבוקר? דיברו על זה במשרד ובבית ואלו הדברים שמייצרים הרתעה. זה תהליך שאנחנו רק בתחילתו".

בכל העולם מבינים שתשדירים כמו שמפיקה הרלב"ד שקוראים לעמידה בכל החוקים ולכל התקנות לא יספיקו, ובהרבה מקומות מבצעים שינויים תשתיתיים. למה אנחנו עדיין מאחור?
"נכון, הסברה לבד לא תעבוד. גם רק אכיפה לבד לא תעבוד, כי היא תביא שינוי דרמטי בטווח קצר אבל לאורך זמן נהגים מזהים את הפירצות. שמו את הרשות הרבה שנים במקום הזה שתפקידה לבצע הסברה, אבל אין בזה תועלת".

"ייקח זמן עד שיראו שינוי"

התוכנית הלאומית למלחמה בתאונות הדרכים שהוצגה לאחרונה עולה כמיליארד שקל בשנה, למשך חמש שנים. אבל עוד לפני כן, ברלב"ד מבקשים להוציא לדרך בשלב זה פיילוט לתוכנית - בעלות של 100 מיליון שקל, סכום שגם לו ממתינים.

התוכנית הלאומית כוללת טיפול ברכב הכבד ובסוגיות נוספות ובהן טיפול בחברה הערבית, שחלקה באוכלוסיה עומד על 20% אך חלקה בקרב ההרוגים הוא 30%, וכן טיפול בנהגים צעירים. בנוסף, התוכנית כוללת טיפול ב-11 אשכולות היישובים במדינה בנפרד ובאופן מותאם לכל אשכול ולבסס בו מודל של עיר בטוחה, כנהוג בערי צפון אירופה וסקנדינביה. ואולם, התוכנית לא נחשפה במלואה לציבור ולא ברור האם תקודם בהיעדר האפשרות להתחייב תקציבית לאור המציאות הפוליטית.

"כדי להתחיל את התוכנית השנה ולמשוך עד אמצע השנה הבאה, אז אולי יהיה תקציב, אני זקוק ל-100 מיליון שקל", מצהיר קיטה. הסכום הזה של התוכנית, כאמור, הוא עבור פיילוט, והוא בנוסף לתקציב הרלב"ד שעומד על 70 מיליון שקל. "יחד עם זאת, זה לא שאם התוכנית מתחילה מחר בבוקר מיד נראה שינוי. אנחנו בתקופה בעייתית כי יקח זמן עד שהתוכנית תתוקצב במלואה ונוכל לצאת למהלכים ארוכי טווח, ואנחנו מוגבלים בקידום חקיקה שמהווה חלק מהתוכנית. אבל עם הסכום הזה נוכל להתחיל. בנוסף, במסגרת הסכמי הגג של משרד התחבורה והרשויות המקומיות אנחנו מסיטים גם תקציבים לתחום של מיתון תנועה בערים והשקעה בבטיחות. יש הירתמות של האוצר ושל שרת התחבורה ואני מקווה שיהיו בשורות בהקדם ונוכל לצאת לדרך".

אמרתם שהתוכנית תפחית 50% הרוגים ונפגעים בתוך חמש שנים - מה יעדי הביניים?
"גם לאחר תחילת התוכנית, לא יהיה שוטר בכל פינה ומצלמה בכל רחוב ועדיין יהיו תאונות שלא נוכל למנוע. בעבר עשו חישוב שצריך להוריד 6% בשנה והמשמעות היא שמספר ההרוגים יורד בקצב מהיר בהתחלה ואיטי יותר בסוף, ואני אומר הפוך: המגמה תימשך, לאחר מכן תהיה בלימה ורק לאחריה ירידה דרסטית ומהירה".

ד"ר קיטה מוכן לחשוף רק את עקרונות התוכנית. "לא תהיה עוד תוכנית דקלרטיבית. אני רוצה לבוא עם תקציב סגור כדי לפרסם את זה כמו שצריך. לא יהיה הליך של שיתוף ציבור, אבל התוכנית הוצגה לעמותות שעוסקות בעניין, וגם אין שם משהו חדש כי שנים מדברים על אותם פתרונות: תשתיות, אכיפה, חינוך. לא הייתה פה החלטת ממשלה מאז 2005".

הייתה ב-2017 החלטה שהקצתה 4 מיליארד שקל ממוחזרים מפרויקטים אחרים, שזה לא מאוד רחוק ממה שאתם עושים.
"רחוק מאוד. אני לא צובע תקציב שמשרד התחבורה שם בהסכמי גג בראשון לציון או ראש העין. ההשקעה שלנו תהיה השקעה חכמה, אנחנו בהליכים למינוי מדען ראשי והקמנו ועדת מחקר. אנחנו לא מתמקדים בפרויקטי תחבורה ציבורית ולרשות אין יכולת לפרסם מכרזי תשתיות. ובסוף - אני מוגבל בתקציב ולכן החלטנו שהרלב"ד תהיה מעורבת בהקצאות העירוניות ותבחן שם את היבטי הבטיחות".

ועדיין, בתוכנית מופיעים חלקים שמשרד התחבורה כבר תכנן לבצע בעבר, חלקם תוצאת דוחות מבקר המדינה, כמו מפרצי עצירה לרכב כבד, תוכנית לגיוס נהגים, מענקים להכשרה מוגברת לנהגי אוטובוסים ועוד.

יישובים עם יותר הרוגים לא יזכו לעדיפות

אשכול היישובים הראשון לטיפול ייקבע על פי מודל סטטיסטי שנבנה ברשות כש-70 אחוזים ממנו מורכב מהפוטנציאל להפחית תאונות דרכים. מדובר בשינוי מדיניות, שכן עד כה המדינה השקיעה היכן שנהרגים הרבה אנשים ולא היכן שפוטנציאל מניעת ההפגעות הקטלנית הוא הגבוה ביותר. "בעולם של תאונות דרכים, 'כמעט תאונה' יותר חשובה מתאונה כי היא יכולה ללמד אותנו ואנחנו רוצים שהכסף שאנחנו משקיעים יהיה חכם. בסופו של דבר, אנשים מבצעים נסיעות קצרות ושם אנחנו צריכים להגביר את הבטיחות", יתר המודל מתבסס על הקצאת תקציבים, על מיקום האשכול במרכז או בפריפריה, ועל יכולת הרשויות בו להוביל תוכנית.

בחו"ל מדברים על הצרת נתיבים, ביטול רמזורים ופניות ימינה חופשי, ודברים שנהגים לא אוהבים - ולכן ראשי עיר חוששים לקחת חלק.
"ערכתי סיור בכל 11 האשכולות, וכולם מצפים לזה. זה לא יהיה מיידי ואנחנו לא הופכים את כל העיר, אבל נמתן את התנועה והרשויות יצטרכו גם להסכים להטמיע טכנולוגיות לאכיפה מוגברת. בסוף זו בשורה לתושבים - אף אחד לא רוצה שהילד שלו יפגע במחיר של נסיעה מהירה. אתה לא אבא לבני נוער שהם נהגים צעירים, ואני אומר לך שלנהוג הם לא יודעים".

קיטה ביצע את הדוקטורט שלו על הסחות דעת בקרב נהגים צעירים, שמעורבים בשיעור גבוה בתאונות הדרכים. במחקר שביצע התגלה ש-60% מהנהגים הצעירים שנבדקו השתמשו בטלפון חכם במהירות נמוכה מ-20 קמ"ש, במהירות כזו הנהג לא חושב שהשימוש בטלפון מסוכן, אלא שהוא מגדיל את ההסתברות לתאונה פי 3. במחקר נוסף, נמצא כי נהגים צעירים שהשתתפו במחקר נגעו בטלפון הנייד 1.71 פעמים בכל דקת נסיעה בממוצע.

 

במסגרת התוכנית מוצע להגדיל את שעות הליווי של נהגים צעירים, בניית כלים דיגיטליים לתהליך הליווי ולשיפור תפיסת הסיכון של נהגים צעירים וכן תוכנית התערבות חינוכית שכוללת ביקור במרכזי שיקום, תנועות נוער וקבוצות כדורגל, כתיבת מתודיקה ללימוד רכיבה על אופנועים, תו תקן להכשרות ושיפור קורס ריענון הנהיגה.

פקחים יקבלו סמכויות אכיפה נרחבות

לפי קיטה, גם האכיפה תראה אחרת. "בסוף התוכנית יתווספו עוד 200 ניידות למשטרת התנועה ונגיע ל-450 ניידות בסך-הכול, כפי שהבטיחו שיהיו עוד בתוכנית שנכתבה ב-2005, ונוסף אליהן תהיה אכיפה דיגיטלית משודרגת. בתוך אשכולות היישובים השאיפה שלי שיופעלו 15-20 ניידות, כשהיום אין כמעט אכיפה בתוך הערים. בנוסף, אם התוכנית תאומץ במלואה, בתוך שנה יופעלו מצלמות אכיפה חכמות שלא בודקות רק מהירות. היום בעולם כבר יש מצלמות שיודעות לקנוס על אי מתן זכות קדימה והיום הולכי רגל נהרגים על מעברי החציה בגלל העבירה הזו. את השיטור אנחנו רוצים לעבות עם מתנדבים למשטרה, ולעמדתי גם הפקחים העירוניים צריכים לקחת חלק פעיל יותר וזה יהיה תנאי מול הרשויות המקומיות - פקחים צריכים לקבל סמכויות אכיפה גם בכבישים ולא רק במדרכות".

מבחינת הטיפול בחברה הערבית, מתוכננים התערבויות תשתיתיות לבטיחות בסביבת בתי הספר, הקמת מרכזי הדרכה עירוניים, תגבור אכיפה וטיפול במוקדי סיכון.

לא מדובר בטיפה בים? אתם מדברים על התערבויות כשאין כביש גישה בכלל לבתי ספר בחלק מיישובי החברה הערבית.
"אם נשווה את שיעור ההפגעות של החברה הערבית ליהודית אתה מונע מ-50 אנשים להיהרג בשנה, וזה שינוי 'קטן'. התוכנית עוסקת בתשתיות ולהביא כסף למוקדי סיכון בחברה הערבית. בנוסף, אנחנו ננסה להוציא את המשאיות מהערים, וזה תהליך לא פשוט. אין הקפדה על חוקי תכנון ובנייה, ואין הפרדה בין חניה לשטח הבית, אבל לפחות נוציא את הרכב הכבד לחניונים ותהיה תוספת אכיפה משמעותית".

המשטרה מפחדת להיכנס לאסוף נשק, אז שוטרים ייכנסו כדי לאכוף חגורות בטיחות?
"כן, זה מה שצריך לעשות. בלי אכיפה זה לא יקרה. חינוך והסברה הם החלק הכי קל, אבל חינוך זו השקעה לדורות. תשתיות ואכיפה זה אפקט מיידי, ואנחנו בקרב בלימה".

אתה לא מוטרד מכך שכל התוכניות שנגעו בחברה הערבית עד היום לא הצליחו להוריד את שיעור ההרוגים?
"בחברה היהודית הצליחו? בוצעו תוכניות חינוכיות נישתיות. הוצאת כלי הרכב הכבד יהיה מאוד משמעותי. והוא נכון גם ליישובים אחרים, אבל רואים את הפגיעות ברכב הכבד בצורה בולטת בחברה הערבית".

התוכנית כאמור עדיין לא עברה תקצוב ולו לשנת 2022, ולדברי קיטה השינוי לא יורגש באופן מיידי ו"גם לאחר תחילת התוכנית, לא יהיה שוטר בכל פינה ומצלמה בכל רחוב ועדיין יהיו תאונות שלא נוכל למנוע", אמר.

המטרה: להוציא את הרכבים הכבדים מהערים

בסוף השבוע האחרון חלק משמעותי מתאונות הדרכים הקטלניות אירעו במעורבות כלי רכב כבדים (משאיות ואוטובוסים) ובהם גם נהגים שאיבדו שליטה: כך למשל בשבוע שעבר הולך רגל בן 70 נהרג מפגיעת אוטובוס בירושלים לאחר שהנהג איבד שליטה, אדם אחר נהרג מפגיעת משאית על שול הכביש בעיר, נהג משאית נהרג בחולון לאחר התנגשות בין שתי משאיות, שלוש הרוגות בתאונת דרכים בירושלים כשאוטובוס הידרדר ופגע בהולכות רגל שעמדו על המדרכה.

"אני מאוד מוטרד מהרכב הכבד", אומר קיטה. "מדובר ב-4% ממצבת כלי הרכב שמעורבים ב-25% מהתאונות הקטלניות. חסרים נהגים ורמת הבטיחות שם נמוכה. רוב התאונות והבעיות הן לא בחברות הגדולות, אלא בקבלני משנה קטנים ושם צריך לטפל. וכמובן, להוציא את הרכבים הכבדים ממרכזי הערים. גם באירופה מובילים סחורות למרכזים מחוץ לערים, ורכבים קטנים יותר מכניסים אותן פנימה. רכבים כבדים שעדיין צריכים להיכנס לתוך מרכזי הערים יקבלו היתר מיוחד".

אתם מוצאים קשר בין העובדה שקיים מחסור של 1,500 נהגי משאיות ו-5,000 נהגי אוטובוסים ובין המסוכנות?
"שוק הרכב הכבד הוא בעייתי. נהגים, נתיבי העדפה לאוטובוסים והגברת התדירות שלהם יובילו להפחתת הנסועה בסופו של דבר, כך שברור שיש קשר בין הדברים. אין לנו נתונים לגבי הקשר שבין המחסור בנהגים ובין תאונות הרכב הכבד, אבל ברור שכשיש פחות נהגים היכולת לשמור על צי מקצועי יורד. ישנה בעיה אפילו לקחת נהגים להכשרה, כי הם מפסידים ימי עבודה בזמן שאין עובדים אחרים. במסגרת התוכנית שהצגנו אנחנו מעוניינים להביא את ההכשרה אליהם ובאופן מקוון, וזה יסייע".

באוקטובר 2020 פרסם מבקר המדינה דוח על הטיפול בלקוי בכלי הרכב הכבדים. הדוח העלה כי האחריות לטיפול בנושא מפוזרת בין משרדי הממשלה בלי שיש גורם אחראי לתכלול, עדיין לא גובשה תוכנית אב למטענים, לא נערך סקר משאיות ארצי משנת 1990. גם בהכשרת הנהגים נמצאו ליקויים, כשנהגים רבים הוכשרו לפי תוכנית לא עדכנית. וכן צוין בדוח כי בישראל מגרשי הדרכה, וכן נמצאו ליקויים בפיקוח על בתי הספר לנהיגה. עוד העלה הדוח כי לא ננקטו מכלול הפעולות להתמודדות עם המחסור בנהגים.

בכל הנוגע לפיקוח והאכיפה בתחום נרשמו ליקויים רבים, מאי עמידה בשעות הקבועות לנהיגה ולמנוחה בחוק "בין היתר בשל מחסור בנהגים ומחסור במקומות ריענון" ופעילות הניידות של משרד התחבורה צומצמה וכי לא הוקם מאגר מידע לפסילת רישיון. בנוסף, לא קיימת מגבלה על גיל המשאיות וקיים חוסר בתשתיות תומכות כמו אזורי ריענון ומנוחה לנהגים, ורשימת הליקויים עוד רבה. המבקר ציין כי חלקם ידועים ונדונים מאז שנת 2002, אך "הטיפול בחלק מהסוגיות התעכב במשך תקופות ארוכות, והמלצות רבות שהועלו טרם יושמו", קבע המבקר.

במסגרת התוכנית הלאומית מוצע להגביר את הפיקוח על קציני הבטיחות, לחייב השתלמויות אחת לחמש שנים כפי שנקבע בתקנות, להגביר את הפיקוח על כשירות רפואית של נהגים מבוגרים, לשייך את עבירות התעבורה לנהגים ולא לחברות, להגביל כלי רכב כבד מכניסה למרכזי ערים, להכניס ולחייב שימוש במערכות טכנולוגיות לזיהוי שטחים מתים בשדה הראייה של הנהג ומערכת בקרה על עייפות נהגים, להקים מפרצי מנוחה - כפי שמשרד התחבורה כבר התחייב בעבר לעשות, ולעודד הקמת חניוני רכב כבד בכל הרשויות ובפרט ברשויות ערביות. ואולם התוכנית כעת, ללא ביסוס תקציבי ובתקופת בחירות, עלולה להיות אות מתה תחת הליקויים שנדונים כבר עשרים שנה.

ד"ר ארז קיטה

אישי: נולד בטירת הכרמל ב־1970, חי בחיפה, נשוי + ארבעה בנים. בעל שלושה תארים מאוניברסיטת חיפה.
מקצועי: עבד במשך 13 שנים בעמותת "אור ירוק", מתוכן חמש שנים כמנכ"ל. קודם לכן היה בכיר במשרדי ממשלה.
עוד משהו: חקר במסגרת עבודת הדוקטורט את היסח הדעת בקרב נהגים צעירים.

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר