גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד שעבד כסנגור ציבורי הורשע בהעלמת הכנסות בהיקף 750 אלף שקל

עו"ד אברהם אוחנה, ששימש כסנגור ציבורי בשירות משרד המשפטים במקביל לעבודתו כעורך דין פרטי, הורשע בהעלמת הכנסות בהיקף מאות אלפי שקלים באמצעות אי-רישום חשבוניות ואי-דיווח על ההכנסות ● בין היתר ציינה השופטת כי "יש לתת משקל גם לעובדת היותו של הנאשם עורך דין ולכך שהוא עוסק בתחום הפלילי"

העלמת מס / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev
העלמת מס / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev

בית משפט השלום ברחובות הרשיע עורך דין ששימש כסנגור ציבורי בשירות משרד המשפטים, במקביל לעבודתו כעורך דין פרטי, בהעלמת הכנסות בהיקף כ-750 אלף שקל מרשות המסים. זאת, באמצעות אי-רישום חשבוניות ואי-דיווח על ההכנסות.

"התנהלות הנאשם לאורך השנים מלמדת כי עסקינן בהפרה שיטתית של חובתו בדיווחים שנועדו להסתיר את היקף הכנסותיו האמיתי, ולכן יש בכך שיטת פעולה המלמדת על מעשה מרמה, עורמה או תחבולה. ההתנהלות החוזרת של השמטת הכנסות במשך שנים או השמטה חלקית שלהן ואופן רישומן שלא בסמוך למועד קבלתן או ללא תאריך כלל, לא יכולה להתיישב עם טעות אקראית או מעשה בתום-לב, אלא מעשים מכוונים שנועדו להביא להתחמקות מתשלום מס", כתבה השופטת אדנקו סבחת-חיימוביץ' בהכרעת הדין המרשיעה.

עוד נקבע כי "מדובר בשיטת פעולה ולא במעשים שנעשו בתום-לב. צבר הכשלים השונים בהתנהלות הנאשם והיקף הדיווחים הכוזבים במשך השנים מלמדים על הכוונה העומדת מאחורי אותם מעשים, שאינה יכולה להתיישב עם פעילות, בוודאי של עורך דין, בדיווחיו לרשויות המס".

בכתב האישום שהוגש נגד עו"ד אברהם אוחנה באמצעות עורכות הדין רים סויד וליהי פרג'ון מפרקליטות מיסוי וכלכלה, נטען כי בין השנים 2012 ל-2018 שימש אוחנה כסנגור ציבורי תחת משרד המשפטים, במקביל לעבודתו כעורך דין עצמאי מול לקוחות פרטיים. על-פי האישום, בשנים אלה השמיט אוחנה חלק מהכנסותיו גם מלקוחותיו הפרטיים וגם ממשרד המשפטים, בסכום של לפחות 908,849 שקל, כולל מע"מ.

ההעלמה הנטענת בוצעה באמצעות פעולות שונות, ובהן: כנגד חלק מהתקבולים שהפיק מעבודתו כסנגור ציבורי וכעורך דין עצמאי, בין השנים 2013-2018, לא הוציא חשבוניות כלל, ובשנים 2013-2016, אוחנה אף העלים מדיווחיו למס הכנסה הכנסותיו אלה; כנגד חלק מהתקבולים שהפיק מעבודתו כסנגור ציבורי בשנת 2014, הוציא אוחנה חשבונית אך דיווח על הכנסה בסכום נמוך יותר מסכומה בפועל; אוחנה לא כלל בספריו חלק מהחשבוניות שהוציא כנגד תקבולים שהפיק מעבודתו כעורך דין עצמאי, ובשנת 2016 אף העלים מדיווחיו למס הכנסה הכנסותיו אלה.

בכתב האישום נטען עוד כי לאחר שזומן לדיון אצל פקיד השומה במס הכנסה, הוציא אוחנה חשבוניות נוספות בגין הכנסות בשנים 2015-2017, שלא דווחו כנדרש, בסך 257,235 שקל. כך למשל, על-פי האישום, בשנת 2014 דיווח אוחנה על הכנסות בסך 8,000 שקל בספריו, כאשר בפועל עמדו ההכנסות על סך של מעל 80 אלף שקל. סכום ההשמטה הנטען לשנה זו עמד על 72 אלף שקל.

עוד על-פי הנטען, בשנת 2015 דיווח אוחנה על מחזור בהיקף כ-200 אלף שקל, אך לא דיווח כלל על הכנסותיו בשנה זו משירותים שהעניק למשרד המשפטים בהיקף של כ-98.3 אלף שקל ומשירותים פרטיים בהיקף של כ-151.5 אלף שקל. לטענת הפרקליטות, אוחנה העלים בשנה זו הכנסות בהיקף של כ-250 אלף שקל.

"גישה מיתממת ומזלזלת" 

במהלך המשפט כפר עו"ד אוחנה במיוחס לו, לרבות בסכומים הנקובים בכתב האישום. לטענתו, הוא חסר הבנה חשבונאית, ולכן הוא העביר ליועץ המס שייצג אותו באופן שוטף את החומרים הרלוונטיים לצורכי דיווח לרשויות המס ופעל בהתאם להנחיותיו.

בית המשפט דחה את כל טענות ההגנה של אוחנה ואת טענתו להסתמכות ורשלנות של יועץ המס שלו, אשר בשירותיו המשיך להשתמש עד היום. השופטת ציינה, בין היתר, כי "כאשר הנאשם נשאל מדוע לא שמר את הספרים ולא הציג את כלל החשבוניות, הוא נקט גישה מיתממת ומזלזלת על כך שאנשים כלל לא נוהגים לשמור חומרים אלה, וכי ניתן להטיל קנסות בגין כך, ואין מקום לנקוט הליך פלילי. עמדה זו יש בה ללמד על אופן התנהלות הנאשם, שמעידה על זלזול בחשיבות הוצאת חשבונית בגין תקבול ושמירת ספרים ופנקסי חשבוניות".

כאשר הוטח באוחנה כי היה עליו להיות מודע לפערים בסכומי המע"מ ששולמו על-ידו ביחס להכנסות, הוא טען כי היועץ הוא ששילם את סכום המע"מ מבלי לעדכן אותו, והוא עצמו לא טרח לבדוק מה הסכום ששולם בפועל. על כך כתבה השופטת כי "מדובר בהתנהלות שאין לקבל, שנישום לא מודע להתנהלות הכלכלית בעסק המתנהל על-ידו... הדברים אף נסתרו בעדותו של היועץ שמסר, שכן נמסרו לנאשם הנתונים, והיה עליו לדעת שיש פער בין הסכום ששולם למע"מ ביחס להכנסותיו הגבוהות. היועץ תהה, בצדק, כיצד הדבר לא הדליק 'נורה אדומה' אצל הנאשם".

השופטת סבחת-חיימוביץ' קבעה בהכרעת הדין כי "פעולותיו של הנאשם לאורך השנים מלמדות כי דיווחיו היו כוזבים, בשים לב לכך שלא כללו חלק מהכנסותיו, שחלק מדיווחיו היו כוזבים מאחר שהם היוו דיווח חלקי ולא על מלוא ההכנסה, הדיווחים לא נעשו באופן שוטף, כך שניתן ללמוד מהם על כוונת מכוון למנוע מעקב והתחקות אחריהם, אף אם הופקדו בחשבונו. הוצאת חשבונית בחלוף שבועות או חודשים ממועד קבלת התקבול - יש בה לחזק את הטענה כי הדבר נועד לשמש את המטרה של השמטת ההכנסה או חלקה מרשויות המס. יצירת ערבוב בדיווח על תקבולים, כמו גם אי-רישום החשבונית במועד בו התקבלו הכספים, מייצרים תשתית נוחה להעלמת אותן הכנסות, בבחינת בלגן שנועד להסתיר את העלמת הכספים בדיווחי הנאשם". 

עוד ציינה השופטת כי "יש לתת משקל גם לעובדת היותו של הנאשם עורך דין ולכך שהוא עוסק בתחום הפלילי. הנאשם מודע לכך שהוא מדווח לרשויות המס פעם בחודשיים, וחרף זאת, הנחתו היא שאין פסול באי-דיווח בשוטף, וניתן לתקן זאת בדוח השנתי או בתשלום קנסות. ניכר כי הנאשם הקל ראש עד כדי זלזל בחובתו לרשום חשבונית בגין כל תקבול ובזמן אמת".

עוד נקבע בהכרעת הדין כי מכלול הראיות עומד בסתירה לטענות אוחנה לניהול ספרים תקין או לטעויות מקריות בודדות. "לא נתתי אמון בגרסתו", קבעה השופטת, והוסיפה כי "הסבריו אינם מתיישבים עם חומר הראיות, עם חובת הדיווח, עם ההיגיון ועם ההתנהלות המצופה מנישום בדיווחיו התקופתיים והשנתיים לרשויות המס".

השופטת קבעה כי הוכח בראיות מעבר לכל ספק סביר כי הנאשם לא דיווח על הכנסה בסך של כ-900 אלף שקל, אך היא הפחיתה מסכום זה רכיב מע"מ שאוחנה לא נחקר עליו, כך שסך השמטת ההכנסות בה הורשע עמד על 750 אלף שקל.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם