גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשמלית הקוריאנית המפוארת שהמלאי השנתי שלה נחטף בתוך שבוע

לקרוס־אובר החשמלי של ג'נסיס יש עיצוב מרשים ותא נוסעים מרווח ומרגיע ● גם הביצועים נמרצים, אם כי היא לא מיועדת למכורי הנהיגה הספורטיבית

ג'נסיס GV60 חשמלית / צילום: יח''צ
ג'נסיס GV60 חשמלית / צילום: יח''צ

השבוע המריא יו"ר קבוצת יונדאי מוטורס, צ'אנג יו־סאן, לביקור בהול בניו־יורק. הבוס של יונדאי וקיה, שמעסיק כ־300 אלף עובדים ברחבי העולם, הוא מנהל עסוק מאוד וביקורים שלו בחו"ל מתואמים חודשים רבים מראש. אלא שהפעם הוא יצא ללא כל התראה מוקדמת כדי לכבות את השריפה שהצית "חוק המלחמה באינפלציה", עליו חתם הנשיא ג'ו ביידן בשבוע שעבר.

בין היתר, החוק שולל את הטבות המס הממשלתיות בגובה של כ־7,000 דולר לדגמים חשמליים ופלאג־אין שאינם מיוצרים בארצות הברית, ביניהם יותר מעשרה דגמים אסטרטגיים של יונדאי וקיה. כעת, הקבוצה הקוריאנית תאלץ לשנות את אסטרטגיית הייצור במפעלים בארצות הברית, להקטין את התלות שלה בסוללות מתוצרת קוריאה ולשנות את יעדי המכירות שלה בשוק האמריקאי. הכל "מעכשיו לעכשיו".

שוק הרכב שעשוי להרוויח מהמהומה הוא השוק הישראלי. ישראל היא בין המדינות הבודדות בעולם שמכירה בתקינת האמריקאית, בנוסף לתקינה האירופאית. מעמד ייחודי זה יאפשר ליבואנים בארץ לקלוט עודפי יצוא של דגמים חשמליים שמיועדים לארצות הברית.

בין המועמדים להרוויח נמצא גם הקרוס־אובר החשמלי החדש GV60 מבית ג'נסיס, מותג הפרימיום של קבוצת יונדאי, שגם הוא איבד את הטבת המס האמריקאית. כל המלאי של הרכב שהוקצה לישראל ב־2022 נמכר תוך שבוע ימים, ועודפי הביקוש נפרסים עד לשנה הבאה.

 

שפע של מרחב

ה־GV60 מבוסס על הפלטפורמה החשמלית של קבוצת יונדאי, שבין השאר משרתת את יונדאי איוניק 5 החשמלית. אולם, השתיים נבדלות בעיצוב החיצוני. בעוד שיונדאי מחצינה מראה קופסתי עם זוויות חדות ומשטחים ישרים, החשמלית של ג'נסיס מציגה קשתות, קימורים ותפיחות שריריות מהחרטום ועד הזנב.

בחזית יש צמד פנסים צרים לצד יחידת גריל ענקית, הזנב מעוטר בספוילר אגרסיבי ופרופיל הצד נראה "זריז" עם גג משתפל לאחור, ידיות סמויות בדלתות וחישוקים מאסיביים. העיצוב מזכיר יותר מכונית GT שתפחה מאשר קרוס־אובר, והוא ללא ספק מסובב ראשים ברחוב.

עיצוב הפנים זונח את האגרסיות של העיצוב החיצוני לטובת חלל רגוע. הגוונים השולטים בתא הם בהירים ורכים, חומרי הדיפון משבצים שלל טקסטורות "טבעיות" וחומרים ממוחזרים אופנתיים, והשמשות הגדולות מחדירות הרבה אור טבעי.

עמדת הפיקוד מתאפיינת בעיצוב מינימליסטי וקליל עם יחידה רוחבית של לוח מחוונים ומסך מולטימדיה, קונסול "מרחף" וכמות מזערית (אבל חיונית) של מתגי בקרה פיזיים. החריג היחיד באווירה "הסקנדינבית" הרגועה הוא בורר הילוכים כדורי, שעם כיבוי הרכב מסתובב על צירו והופך לכדור קריסטל שקוף ומואר. לא ברור מה עושה כאן הפריט הזה, שנדמה שנלקח מעידן הדיסקו, אבל ילדים ונוער כנראה מאוד יאהבו אותו.

כמו באיוניק 5, גם ההמרחב הפנימי של GV־6 גדול הרבה יותר מהרושם שיוצרים הממדים החיצוניים. המושבים הקדמיים רחבים ונוחים מאוד, והתקרה הגבוהה מאפשרת להגביה אותם כדי להעניק ליושבים תנוחה גבוהה של רכב כביש־שטח מבלי לקפח את מרחב הראש. במושב האחורי יכולים לשבת שלושה מבוגרים ללא קושי, ועדיין יהיה להם מרחב רגליים עצום תודות לבסיס גלגלים מרשים של 2.9 מ'. תא המטען מצומצם ביחס לממדי הרכב, אך תא הנוסעים עצמו גדול מספיק כדי לאכסן בו מטען חורג.

האבזור התקני בגרסת הביניים בה נסענו מעוגן היטב בפלח הפרימיום וכולל, בין השאר, מושב נהג שמתכוונן באין ספור כיוונים, ריפוד עור ומערכת בטיחות סמי־אוטונומית מהיעילות בהן נתקלנו לאחרונה. זאת, בנוסף לגג פנורמי, שאמנם אינו נפתח, אך מצליח לסנן היטב את הקרינה העודפת של הקיץ הישראלי.

ללא רעש או דרמה

איכות הייצור והגימור יכולה ללמד שיעור אחד או שניים גם את מותגי היוקרה מגרמניה ויפן. במיוחד בידוד רעשי הכביש, שהוא עקב אכילס ידוע של כלי רכב חשמליים נטולי רעש מנוע. ב־GV60 רחשי הצמיגים והרוח מנוטרלים ומפנים את הזירה האקוסטית למערכת קול מרשימה.

את ה־GV60 אפשר לרכוש עם מנוע אחורי בודד בהספק 228 כ"ס, אבל בהפרש מחיר לא גדול מקבלים גרסה כפולת מנועים עם 318 כ"ס ושיפור משמעותי בביצועים. חובבי הנסיעה השקטה יזכו לשיוט רגוע למדי בלחיצה די עצלה על דוושת התאוצה. ואילו במצב ספורטיבי, שוחרי הביצועים יצברו מהירות בקצב בתגובה ללחיצה על הדוושה, שלא תאכזב גם את בוגרי טסלה 3. בכל המצבים העברת הכוח מעודנת, ללא בעיטות וללא דרמה.

ההנעה החשמלית מקבלת גיבוי ממערכת מאוד יעילה של מחזור אנרגיה בבלימה, שמאטה את הרכב בעוצמה משתנה בהתאם לנהג, ונוטעת בו תחושת ביטחון בתנועה צפופה על כבישים מתפתלים. הטווח בגרסת שני המנועים הזו הוא כ־470 ק"מ, וגם במבחן שנערך בקיץ הישראלי הלוהט, שימור האנרגיה היה יעיל מאוד. אפשר לצפות ריאלית לטווח של 380־400 ק"מ.

על הכביש המכונית מרגישה מעט יותר רכה מאיוניק 5, ועושה עבודה מצוינת בבידוד מהמורות הכביש למרות חישוקי הענק והצמיגים הרחבים. החריגים היחידים הם בורות קטנים באספלט, שעשויים לגרום לבולמי הזעזועים לסגור את מהלכם בטפיחה קולנית.

מחיר אטרקטיבי לתמורה

קשה להסתיר את העובדה שהמכונית רחבה וכבדה - כמעט 2.2 טון. בהתאם, ההעברות על כבישים מפותלים עשויות להיות די מגושמות, ולא הכי מתגמלות נהגים בעלי רוח ספורטיבית. גם תמרונים עירוניים דורשים תשומת לב. ייתכן שהגרסה הספורטיבית של ה־GV, שמצוידת במתלים אקטיביים, תעניק הרגשה מחודדת יותר.

מנגד, למכונית יש יציבות כיוונית מצוינת במהירויות גבוהות, והיא צולחת ללא קושי את מבחן הטיפוס על מדרכות בדרך לחניה מאולתרת.

המחיר של גרסת הביניים של ה־GV60 עם הנעה כפולה ו־318 כ"ס מתחיל ב־315 אלף שקל. זהו מחיר אטרקטיבי ביחס לרמת הפאר, הביצועים והמרחב הפנימי שהרכב מציע, והוא מציב אותו גבוה בסולם התמורה לכסף.

חלק מהמתחרות

פולקסווגן I.D4

הקרוס־אובר החשמלי של פולקסווגן נחשב ללהיט גלובלי. גרסת הבסיס, שמחירה מתחיל בכ־270 אלף שקל, מצוידת במנוע בודד עם 204 כ"ס וסוללה של 77 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של כ־480 ק"מ. תא הנוסעים איכותי ותא המטען ענק.

פולקסווגן I.D4 / צילום: יח''צ

פורד מוסטנג מאך E

מחיר הרכב החשמלי נע בין 330 ל־430 אלף שקל. הגרסה כפולת המנועים מציעה בהספק משולב של 351 כ"ס ומאיצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־5.8 שניות. סוללה של כ־90 קילוואט מספקת לרכב טווח מוצהר של עד 540 ק"מ. תא הנוסעים מרווח.

פורד מוסטנג מאך E / צילום: יח''צ

ב.מ.וו ix1

הגרסה החשמלית שומרת על העיצוב המסורתי ועל תא נוסעים מאובזר עם בסיס גלגלים באורך 2.7 מ'. הרכב כולל שני מנועים בהספק 313 כ"ס וסוללה של 68 קילוואט, שמספקת טווח של עד 438 ק"מ. המחיר טרם פורסם כיוון שהרכב עוד לא הגיע לארץ.

ב.מ.וו ix1 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק