גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צרפת נאבקת בכלי הרכב הפרטיים: תציע אלפי אירו למי שיעבור לאופניים חשמליים

במסגרת התוכנית החדשה הממשלה הצרפתית הציבה יעד להעביר כ־9% מהאוכלוסיה להתנייד באמצעות אופניים באופן קבוע עד סוף שנת 2024 ● במקביל, בגרמניה מסכמים את ניסוי סבסוד התחבורה הציבורית שהוביל לירידה של 7% בזיהום האוויר בכלל המדינה

הקצאת עשרות קילומטרים לרוכבי אופניים. פריז / צילום: Shutterstock
הקצאת עשרות קילומטרים לרוכבי אופניים. פריז / צילום: Shutterstock

בניסיון להפחית את פליטת גזי החממה, להקל על עומסי התנועה בערים ולשפר את איכות האוויר, הודיעה ממשלת צרפת בחודש האחרון על הגדלת המימון הממשלתי לתושבים שמעוניינים לקנות אופניים או לעבור אליהם במקום השימוש ברכב.

הסיבות לכך שישראל רחוקה מהבטחתה לעבור לרכבים חשמליים בלבד עד 2030
הכבישים התרוקנו בחופש, ועדיין מחצית מהאוטובוסים לא הגיעו בזמן 

סכום מרבי של 4,000 אירו (13,200 שקל) יינתן בצרפת עד סוף השנה למי שימסור רכב ישן לגריטה ויקנה במקומו אופניים חשמליים, כולל לחברות שישתמשו באופני־משא חשמליים לטובת הובלה ושליחויות. מי שירצה לקנות אופניים חשמליים אך אין לו רכב ישן לגריטה, יוכל לקבל מענקים של עד 400 אירו, תלוי ברמת ההכנסה שלו ובאזור המגורים. גם מי שירצה לקנות אופניים "רגילים" ולדווש עצמאית יקבל מענק ממשלתי, של 150 אירו.

מדובר בתוכנית ממשלתית שהורחבה החל מאמצע אוגוסט ועד לסוף השנה. היעד הוא "להעביר" כ־9% מהאוכלוסיה בצרפת להתנייד בעזרת אופניים באופן קבוע עד סוף שנת 2024. בפריז הוקצו בשנים האחרונות עשרות קילומטרים חדשים של דרכים לרוכבי אופניים ולמשתמשים בקורקינטים חשמליים, רובם על חשבון נתיבי הנסיעה של כלי הרכב.

תוכנית שיתוף האופניים בבירה הצרפתית הייתה הראשונה במערב־אירופה, והורחבה מאז לערים נוספות במדינה. הממשלה עצמה תשקיע כ־250 מיליון אירו בשנים הקרובות בשיפור הגישה והנסיעה של אופניים בפריז.

עד 4,000 אירו תמורת מעבר לאופניים

כאמור, לפי התוכנית החדשה סבסוד האופניים יהיה תלוי ברמת ההכנסה החודשית ובמדרגת המס של משק הבית או החברה, אך יכול להגיע עד ל־4,000 אירו.

הסכום הגבוה ביותר יוקצה לאלו הגרים באזורים צפופים, שימסרו לגריטה רכב ישן (שיוצר לפני 2006 ונמצא במצב לא טוב לפי חוות דעת מומחה) וירכשו במקומו אופני משא חשמליים. מי שאינם גרים באזור צפוף או מרוויחים יותר מהמינימום, יקבלו מענק של 1,500 אירו.

גם מי שאינו מוסר מכונית ישנה לגריטה יוכל לקבל בונוסים שונים וגם במקרה הזה הסבסוד תלוי־הכנסה - אלו שנמצאים מעל למדרגת המס הראשונה בצרפת יקבלו "רק" 300 אירו לטובת רכישת אופניים חשמליים רגילים, והנמצאים מתחת לה יקבלו מענק של 400 אירו. מי שיבחרו לדווש בעצמם באופניים רגילים יקבלו מימון ממשלתי של עד 150 אירו, כולל לאופניים משומשים.

 

הממשלה אינה דורשת להוכיח כי הנסיעות החליפו את השימוש ברכב, אלא שואפת "להוריד" כמה שיותר מכוניות מהכביש על ידי עידוד האזרחים לנסוע באופניים כשאפשר.

המהלך לעידוד אופניים מלווה בתמריצים שליליים לנסיעה במכוניות בתוך ערים, כמו מהירות מוגבלת ל־30 קמ"ש ברחבי פריז. מטרת התוכנית היא גם לנסות ולהקל על עלויות השימוש ברכב של האוכלוסיה, המזנקות בחודשים האחרונים בגלל עליית מחירי הדלק.

לפי מחקרי עבר, רק כ־3% מהאוכלוסיה בצרפת משתמשים באופן קבוע באופניים, לעומת שיעור של 27% בהולנד. היוזמה הצרפתית מאמצת את מסקנות ניסוי שפעל בהצלחה בליטא. שם קיבלו אזרחים שהעבירו רכב ישן לגריטה מענק תחבורה של עד 1,000 אירו, כולל קרדיט לשימוש בתחבורה ציבורית.

כלי מרכזי שיחליף את השימוש במכוניות

מגזר התחבורה הוא אחד התחומים הבעייתיים ביותר בהתחייבות האירופית לאפס את פליטות גזי החממה עד שנת 2050. נכון להיום, כרבע מגזי החממה הנפלטים כתוצאה משימוש באנרגיה, מגיעים ממגזר התובלה. בתוך מגזר התובלה עצמו, 60% מגזי החממה נפלטים כתוצאה מהשימוש במכוניות פרטיות.

האיחוד האירופי עובר באופן מסיבי למכוניות חשמליות, שבעתיד אמורות להיטען על ידי אנרגיות מתחדשות, וכבר החליט למנוע מכירה של כלי רכב עם מנוע המבוסס על דלק או דיזל עד שנת 2035.

חוקרים מאוניברסיטת דנמרק הצביעו בחודש האחרון על אופניים ככלי מרכזי בניסיון להחליף את השימוש במכוניות. המחקר, שהתפרסם בכתב העת "Communications Earth & Environment", מצא כי לו היו תושבי העולם כולו עוברים להשתמש באופניים כמו ההולנדים (הולנדי בוגר נוסע בממוצע 2.6 ק"מ באופניים ביום), היה נמנע שחרור של 700 מיליון טון פחמן דו־חמצני מדי שנה לאטמוספירה. כמות זו שקולה לחתימת הפחמן הדו־חמצני של גרמניה כולה מדי שנה.

לו היו תושבי העולם עוברים להשתמש באופניים כמו הדנים (1.6 ק"מ ביום), הייתה נרשמת הפחתה של 414 מיליון טון, השקולים לכמות השנתית שמשחררת הכלכלה הבריטית לאטמוספירה.

"פתח להבנה שתחבורה ציבורית עדיפה"

במקביל, בגרמניה השכנה מסתיים בימים אלה "ניסוי תחבורתי" רחב־היקף - סבסוד כמעט מקיף של התחבורה הציבורית במדינה כדי להקל על יוקר המחיה ולעודד נסיעה בתחבורה ציבורית. גם תוכנית זו נועדה להפחית את מספר הנסיעות בכלי רכב. הממשלה הפדרלית מימנה במיליארדי אירו כרטיס "חופשי־חודשי" בעלות של תשעה אירו בלבד לחודשים יוני, יולי ואוגוסט. נכון לעכשיו, הממשלה מתלבטת לגבי תוכנית־המשך אחרי שהתוכנית הנוכחית תפוג ביום חמישי הקרוב.

כלי התקשורת במדינה כבר דיווחו על כמה הצלחות מסתמנות של המהלך, שבמסגרתו 58 מיליון גרמנים רכשו את הכרטיס בשלושת חודשי פעילותו.

מחקר שהתקיים באוניברסיטת פוטסדאם הראה, למשל, כי רמת זיהום האוויר בגרמניה כולה פחתה ב־6% עד 7% בחודש הראשון להשקת התוכנית. הוא מצא קשר סיבתי בין הפחתת הנסיעות של התושבים במכוניות פרטיות, והסתמכות על תחבורה ציבורית, לבין הפחתה של חלקיקים מזהמים באוויר. החוקרים "ניקו" השפעות רקע כמו מחירי דלק גבוהים והשפעות אקלימיות.

המחקר מאשש תוצאות של מחקר ראשוני יותר, שבוצע על ידי חברת שירותי ניווט במדינה, שמצא ירידה של עומסי תנועה ב־23 מתוך 26 ערים גרמניות, בשל המימון הנדיב של התחבורה הציבורית. עם זאת, מחקר אחר מצא כי רק 3% מתושבי גרמניה (לפי מדגם מייצג) עברו לתחבורה הציבורית על חשבון נסיעה בכלי הרכב הפרטי.

מי שתומכים במהלך העריכו כי לו התוכנית הגרמנית היתה הופכת לקבועה, היו תושבים רבים יותר מוותרים על כלי רכב פרטי. ראש סוכנות האקלים הפדרלית הגרמנית, דירק מסנר, אמר לתקשורת כי מדובר ב"הצלחה אקלימית" וכי יש לפעול לכרטיס המשך: "הדבר יכול לפתוח את הדלת להבנה שתחבורה ציבורית אטרקטיבית יותר ממכונית". 

עוד כתבות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה • מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • עדכונים בולטים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר? לפי בית המשפט, התשובה היא לא

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואין ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע בצה"ל, והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע שהאישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע שפנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שניה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תחשב כ"הכנסה ראשונה"

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל