גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ככה לא נראית תחרות: שש שנים לרפורמה ומחירי הרכב רק עולים

מאז השקת הרפורמה להגברת התחרות בשוק הרכב, מספר מחזיקי רישיון יבוא מקביל זינק מארבעה ל־35 כיום ● אלא שהכבדת נטל המס על הרוכשים, התנגדות היצרנים ליבוא מקביל והשיבושים הגלובליים - בלמו את הורדת המחירים המתוכננת

שר התחבורה לשעבר ישראל כ''ץ, מי שהגה וקידם את הרפורמה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר התחבורה לשעבר ישראל כ''ץ, מי שהגה וקידם את הרפורמה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ביוני 2016, לאחר דיונים ומאבקים משפטיים ארוכים, התקבלה בכנסת חקיקת הדגל של משרד התחבורה: חוק רישוי שירותי הרכב. הרפורמה נועדה להסדיר את השירותים בענף, לעודד יבוא עקיף לישראל ולהגביר את התחרות בשוק הרכב. במסגרתה זכו יבואני הרכב העקיפים להקלות תחרותיות כמו פטור מאחזקת מוסך ומיבוא חלפים, שאליהם מחויבים יבואנים סדירים; גלגול האחריות על כלי הרכב שהם מוכרים ליבואן הרשמי של המותג; קבלת מספר כמעט בלתי מוגבל של רישיונות יבוא; הקלות מנהליות בקבלת הרישיון ועוד. 

משלוח ראשון לישראל למותג הרכב החשמלי המועדף על וורן באפט 
כביש חדש, פקק חדש: הדרך לירושלים כמשל לבעיה שכולם מפספסים 
מנכ"לית נתיבי איילון מבטיחה בראיון ראשון: "בעוד 5 שנים יהיה פה יותר קל" 

"נפתח עידן חדש בענף הרכב בישראל, שהיווה מונופול במשך עשרות שנים והיה סגור לתחרות", הצהיר בחגיגיות שר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ, מי שהגה וקידם את אותה חקיקה. "החוק הוא חוק צרכני וחברתי ממדרגה ראשונה, שיוביל להוזלה של כלי הרכב, שירותי התחזוקה וחלקי החילוף, ממנה ייהנו כל צרכני הרכב".

שש שנים חלפו מאז ומחירי הרכב בישראל נמצאים בשיא של כל הזמנים. אמנם החקיקה הגדילה דרמטית את מספר היבואנים העקיפים ממספר חד ספרתי וכיום רשומים בישראל כ־35 יבואנים מקבילים שיכולים לייבא כמות בלתי מוגבלת של כלי רכב, בנוסף לכמעט 400 מחזיקי רישיון יבוא זעיר, שיכולים לייבא עד 20 מכוניות בשנה כל אחד. גם המכירות בערוץ היבוא הזה עלו בחדות בשנים האחרונות - רק בין ינואר לאוגוסט השנה נמכרו כ־7,000 מכוניות, לעומת כ־9,000 במצטבר בין 2016 לסוף 2020.

אולם, בשטח ההשפעה הכוללת על המחירים לא מורגשת. המחיר הממוצע של המכוניות המשפחתיות נע כיום בין 130 ל־140 אלף שקל, לעומת כ־125־130 אלף שקל ב־2016. כמו כן, מספר הדגמים בישראל שמחירם כיום פחות מ־110 אלף שקל - שואף לאפס. על פי נתוני רשות המסים, רוב הפעילות בשוק היבוא העקיף מתמקדת ביבוא דגמי פרימיום, שגם המחירים של דגמים אלו מיישרים קו עם מחירי היבואנים הסדירים. אז בניגוד להבטחות, מדוע המחירים לא ירדו?

המסים זינקו ועיקרו את החוק

ההשפעה המזערית של היבוא העקיף על הורדת מחירי הרכב נובעת מכמה סיבות. הסיבה העיקרית היא הכבדת נטל המס על כלי רכב על ידי המדינה, עד שהוא הפך את השפעת התחרות לשולית למדי.

ואכן, בשלוש השנים האחרונות נטל המס רק עלה: על פי נתוני רשות המסים, בין 2019 ל־2021 זינק מס הקנייה הממוצע בפועל בענף (בניכוי הטבות המס הירוק) מכ־54% לכ־68%, בין השאר בשל העלאת תקרת מס הקנייה על כלי רכב היברידיים מ־30% ל־83%, כמו על רכב רגיל. במקביל, הופחתו הטבות המיסוי הירוק לכל כלי הרכב.

גם ישראל כפופה לגחמות היצרנים

סיבה נוספת היא שהכוח האמיתי בשוק הרכב העולמי והמקומי נמצא בידי יצרני הרכב. תעשיית הרכב אינה תומכת בערוצי יבוא עקיפים, והיא משתמשת בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותה כדי לצמצם את התופעה. למשל, באמצעות הוראה לסוחרי רכב לא למכור. זה לא קורה רק בישראל, אלא כמעט בכל מקום בעולם.

אמנם הישראלים מוצאים שיטות מתוחכמות לעקוף את מגבלות היצרנים בחו"ל, אך בסופו של דבר אלה רכישות רכב עקיפות, שבהן מעורבים עוד צדדים, מה שלא תורם להוזלה.

הוגי חוק רישוי הרכב סברו שהם יוכלו לכופף את היצרנים בחו"ל, אבל זו הייתה יומרה. למשרד התחבורה בישראל אין כלים להתמודד עם גופים בינלאומיים בסדר גודל כזה, שזוכים לגיבוי פוליטי ממדינות ומגושי סחר.

המצב צפוי רק להחמיר ככל שתעשיית הרכב תעבור ל"מודל טסלה", קרי מחיקה של כל ערוצי ההפצה המשניים ומעבר למכירה ישירה ומקוונת מהיצרן לצרכן. טרנד זה, שנמצא בימים אלה בעיצומו, עשוי להגדיל משמעותית את היכולת של היצרנים לחסום ערוצי יבוא עקיפים. כאמור, הדוגמה הטובה ביותר היא טסלה, שהיקף היבוא המקביל שלה בארץ ובעולם שואף לאפס.

מוכרים פחות, מרוויחים יותר

סיבה נוספת להיעדר ההשפעה של היבוא העקיף על המחירים היא צמצום המשמעותי בהיקף ייצור כלי הרכב בעולם בשנתיים האחרונות, בין השאר בעקבות משבר השבבים והשיבושים בשרשרת האספקה. שיבושים אלה פגעו גם במקורות האספקה של היבואנים העקיפים בישראל ולא רק של היבואנים הרשמיים.

כאשר ההיצע מצומצם והביקוש גבוה, השוק הופך להיות "שוק של מוכרים": ההנחות מתכווצות והרווחיות עולה; מוכרים פחות ומרוויחים הרבה יותר. זה נכון לגבי כל השחקנים בשרשרת: החל ביצרני הרכב והסוחרים בחו"ל וכלה ביבואני הרכב הסדירים בישראל, וזה נכון גם ליבואני הרכב העקיפים של ישראל.

אוטומקס כמשל: הרווח הגולמי הוכפל

עדות לכך אפשר למצוא בדוח החצי־שנתי לבורסה ובמצגת למשקיעים של חברת אוטומקס, היבואנית המקבילה הגדולה ביותר בישראל, עם נתח של כ־43% מכלל מכירות הרכב בין 2019 למחצית הראשונה של 2022. במחצית הראשונה של 2022, החברה מכרה 1,057 כלי רכב שהתפזרו על כ־13 מותגי רכב שונים, בעיקר טויוטה, יונדאי וג'יפ.

למרות הירידה בסך ההכנסות במחצית הראשונה של השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, הרווח הגולמי של החברה יותר מהכפיל את עצמו - מכ־12.5 מיליון שקל ל־כ־30.85 מיליון שקל (שיעור רווח גולמי של כ־13.6%).

גם ה־EBITDA (הרווח לפני הפחתת ריבית, מסים וכדומה) רשם זינוק מכובד של 56% ביחס למחצית הראשונה של 2021, והחברה בדרך לרווח שנתי לפני מס מתואם של כ־12 מיליון שקל. ביחס להיקף המכירות הצנוע, אלה נתונים כספיים שגם יבואניות רכב סדירות יכולות לקנא בהם.

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

בוועדת הכלכלה לפני שנתיים אמר דורון שורר, יו"ר קבוצת אוטומקס: "מחירם של כלי רכב ביבוא מקביל ירד בכ־15%, וכל המכוניות שיבואנים מקבילים לא מייבאים, מחיריהם עלו". אלא שכיום מיובאים ביבוא מקביל כמעט 70% מדגמי הרכב הנמכרים ביותר בישראל, וכאמור, מחירים לא יורדים.

השורה התחתונה די פשוטה - למרות התפקיד "החברתי" שייחס השר דאז כ"ץ ליבואנים העקיפים, מדובר בגופים עסקיים למטרות רווח, שמטרתם היא להשיא תשואה מקסימלית על ההשקעה ולנצל הזדמנויות עסקיות ויתרונות תחרותיים. הם חשופים לאותו מבנה עלויות ולאותם כוחות גלובליים. אז במקום שהמדינה תנסה למצוא פתרונות קסמים להורדת המחירים, אולי כדאי שתבדוק בחצרה הפרטית. 

עוד כתבות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משוויה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?