גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע יצרנית הרכב הגדולה בעולם לא נכנסת לטרנד הכי לוהט של שוק הרכב?

טויוטה, מלכת הרכבים ההיברידיים, תפסה את עיניהם של מספר ארגוני סביבה בשל היסוסה להפוך את ההיצע שלה לחשמלי לחלוטין ● היעד של טויוטה עומד על 3.5 מיליון כלי רכב חשמליים עד 2030, שיהיו יותר משליש מהמכירות הנוכחיות שלה - בעוד שיצרניות רכב מתחרות מבטיחות להגיע ל-100%

מכונית טויוטה קרולה / צילום: יח''צ
מכונית טויוטה קרולה / צילום: יח''צ

לפני כשני עשורים, הפריוס ההיברידית של טויוטה הביאה לכך שיצרנית הרכב היפנית נעשתה המועדפת על שוחרי איכות הסביבה וצרכנים בעלי מודעות אקולוגית. אז, הפריוס היתה בין הרכבים הנקיים והחסכוניים ביותר בדלק שיוצרו אי פעם. אבל בעוד שתעשיית הרכב עוברת לעתיד המונע על ידי סוללות, יצרנית הרכב היפנית עוד מהססת בהשקעותיה בכלי רכב חשמליים.

יצרניות רכב כמו ג'נרל מוטורס, פולקסווגן ואחרות התחייבו להשקעות של מיליארדי דולרים בשנים האחרונות לפיתוח רכבים חשמליים שאינם דורשים מנועי גז כמו הפריוס. בינתיים, טויוטה פיגרה מאחור, ורק לאחרונה הודיעה על השקעות דומות, כשבמקביל היא ממשיכה להשקיע בפורטפוליו של רכבים "מחושמלים" - החל מהיברידיות מסורתיות כמו הפריוס ועד לקרוסאובר החשמלי bZ4X שהושק לאחרונה.

"העובדה היא: היברידית אינה טכנולוגיה ירוקה כיום. הפריוס ההיברידית פועלת על מנוע בעירה שפולט מזהמים, המצויים בכל מכונית מונעת בגז", כתבה בפוסט קתרין גרסיה, מנהלת מסע הפרסום "תחבורה נקייה לכולם" של מועדון סיירה, ארגון איכות סביבה ותיק בארה"ב. בשבוע שעבר, ארגון הסביבה גרינפיס דירג את טויוטה בתחתית רשימה של 10 יצרניות הרכב שעושות את המאמצים הגדולים ביותר לזנוח את השימוש במזהמים, תוך שהוא מציין התקדמות איטית בשרשרת האספקה ​​שלה ובמכירות של כלי רכב נטולי פליטות, כגון רכבים חשמליים, שהסתכמו בפחות מ-1% מכלל המכירות שלה.

טויוטה פריוס. היברדית הדגל של החברה / צילום: Reuters, Wei ta

לא מתייחסים לכולם באותו אופן

מנהלי טויוטה, בעודם מגדילים את ההשקעות בכלי רכב חשמליים, מנמקים את האסטרטגיה המהוססת של החברה בטענה שלא כל אזורי העולם יאמצו רכבי רכב חשמליים באותו קצב, בשל העלות הגבוהה של כלי הרכב ומחסור בתשתיות. "עד כמה שאנשים רוצים לדבר על רכבים חשמליים, השוק לא מספיק בוגר ומוכן", אמר ג'ק הוליס, סגן נשיא מכירות בכיר בטויוטה צפון אמריקה, בחודש שעבר במהלך פגישה וירטואלית של איגוד עיתונאי הרכב. בכירי טויוטה מאמינים כי שווקים שונים בעולם יאמצו רכבים חשמליים בשיעורים משתנים, בעיקר בהתאם לאנרגיה הזמינה, לתשתיות וחומרי הגלם הדרושים לייצור סוללות.

בדצמבר, טויוטה הודיעה על תוכניות להשקיע 4 טריליון ין, כ-28 מיליארד דולר, במערך של 30 כלי רכב חשמליים המונעים על ידי סוללות, שיהיו זמינים עד שנת 2030. במקביל, כאמור, היא ממשיכה להשקיע בהיברידיות כמו הפריוס ובחלופות פוטנציאליות אחרות לרכבים חשמליים. לאחרונה החברה הודיעה שהיא תשקיע עד 5.6 מיליארד דולר לייצור סוללות היברידיות וחשמליות ביפן ובארה"ב כדי לסייע לתוכניות שהוכרזו בעבר - סכום שמתגמד לעומת יצרניות אחרות כמו GM ו-VW.

ג'נרל מוטורס, למשל, שמה לה למטרה להפוך את צי הרכבים שלה לחשמלי ונטול פליטות לחלוטין עד 2035, כולל מותגי קאדילק וביואיק, עד 2030. כמה יצרניות רכב אחרות הכריזו על התחייבויות דומות, או קבעו יעדים עבור 50% או יותר ממלאי הרכב שלהן בצפון אמריקה שיהיה חשמלי.

טיוטה, לעומת זאת, הציבה יעד למכור 3.5 מיליון כלי רכב חשמליים בשנה עד 2030, שהם יותר משליש מהמכירות הנוכחיות שלה. מכירות אלה כוללות כמיליון יחידות ממותג היוקרה לקסוס, שמתוכננות להימכר בשוקי הרכב של אירופה, צפון אמריקה וסין. "אנחנו רוצים לספק לכל אדם את הדרך שבה הוא יכול לתרום הכי הרבה לפתרון שינויי האקלים. ואנחנו יודעים שהתשובה היא לא להתייחס לכולם באותו אופן", אמר גיל פראט, המדען הראשי של טויוטה ומנכ"ל מכון המחקר של טויוטה, במהלך אירוע מתוקשר בחודש שעבר במישיגן.

לא הפתרון היחיד

בשנת 2021 מכרה טויוטה 10.5 מיליון כלי רכב בכ-200 מדינות ואזורים, יותר מכל יצרנית רכב עולמית אחרת. פולקסווגן - יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם - מכרה 8.9 מיליון כלי רכב ב-153 מדינות, ו-GM והמיזמים המשותפים שלה מכרו 6.3 מיליון כלי רכב, בעיקר בצפון אמריקה ובאסיה.

טויוטה מאמינה שכלי רכב חשמליים אינם הפתרון היחיד להשגת המטרה של החברה לייצר כלי רכב שאינם מזהמים. "במבט לעתיד הרחוק, אני לא משקיע בהנחה שרכבים חשמליים הם 100% מהשוק. אני פשוט לא רואה את זה", אמר ל-CNBC ג'ים אדלר, מנהל מייסד טויוטה ונצ'רס, יחידת ההון סיכון של יצרנית הרכב. "זה באמת יהיה שוק מעורב".

מעבר לכלי רכב היברידיים ופלאג-אין חשמליים, טויוטה השקיעה רבות בכלי רכב שפועלים על תאי דלק מימן, בינהם הדור השני של דגם מיראי שלה. כלי רכב הפועלים על תאי דלק מימן פועלים בדומה לרכבים חשמליים על סוללות, אך מונעים על ידי חשמל המופק ממימן וחמצן, כאשר אדי מים הם תוצר הלוואי היחיד. הם מתמלאים עם זרבובית כמעט במהירות כמו רכבי דלק ודיזל מסורתיים. ובכל זאת, רכבי תאי דלק עדיין מתמודדים עם אותם אתגרים כמו כלי רכב חשמליים: עלויות, תשתיות חסרות והתנהגות הצרכנים. טויוטה מסרה כי היא בוחנת גם דלקים אלקטרוניים, שלטענת גורמים מומחים הוא דלק ניטרלי לאקלים שיחליף את הדלק המסורתי בכלי רכב לא חשמליים.

האסטרטגיה ההיברידית של טויוטה היא חסכונית, יחסית, שכן פתרונות אמצע נוטים להגיע עם תגי מחיר נמוכים יותר. לדוגמה, טויוטה פריוס היברידית 2022 מתחילה בכ-25 אלף דולר. זה בערך 17 אלף דולר פחות ממחיר הקרוסאובר החשמלי bZ4X של יצרנית הרכב.

עלויות גבוהות וחוסר במשאבים

הסיבות לכך הן העלויות הגבוהות של המצברים ברכבים חשמליים יקרים ביותר, שממשיכות עוד לעלות עקב האינפלציה והביקוש לחומרים כמו ליתיום, קובלט וניקל, הדרושים לייצור תאי המצבר. לפי חברת הייעוץ AlixPartners, עלויות חומרי הגלם לרכבים חשמליים יותר מהכפילו את עצמן במהלך מגפת הקורונה.

בנוסף, טויוטה טוענת שפשוט אין מספיק משאבים להתחיל מהלך של מעבר ל-100% כלי רכב חשמליים. "במהלך 10 השנים הבאות לערך, יהיו צווארי בקבוק אדירים באספקת הליתיום ברחבי העולם", אמר גיל פראט. "רק תסתכל על מספר המוקשים שצריך לעבור. יהיה גם צוואר בקבוק באספקת הניקל לסוללות, בגלל מספר בתי הזיקוק שלא הולם את הביקוש העולה מהר כל כך". מומחים מעריכים כי אין מספיק ייצור משמעותי של ניקל, קובלט ומנגן גופרתי כדי להגיע ליעדי יצרניות הרכב בקשר לרכבים החשמליים בארה"ב עד 2030.

עוד כתבות

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

מאחורי המפגינים האנטישמיים עומדים גופים עם כיסים עמוקים

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה