גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הביקושים בירידה והמניה צנחה ביותר מ-50%: מאחורי גל הפיטורים הגלובלי של אינטל

ענקית השבבים האמריקאית והמעסיקה הגדולה בישראל צפויה להודיע החודש על פיטורי אלפי עובדים ברחבי העולם ● בישראל מיהרו לפטר עשרות מעובדי חטיבת הבינה המלאכותית עוד לפני, וההערכות הן שזו רק ההתחלה ● בין הסיבות לצרות של החברה: הירידה החדה בביקושים למחשבים אישיים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: Associated Press, Paul Vernon
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: Associated Press, Paul Vernon

המשבר החריף שפוקד את תעשיית השבבים עובר כעת לשלב הפיטורים. כפי שדווח בבלומברג, אינטל, המעסיקה הגדולה בישראל, צפויה להודיע בסוף החודש עם פרסום הדוחות הכספיים על גל קיצוצים עולמי שיכלול אלפי עובדים. בחלק מהמחלקות בחברה, כגון מחלקת שיווק ומכירות, מספר העובדים יתכווץ עד 20%. מאינטל לא נמסרה כל תגובה לדיווחים.

● פיטורים במרכז הבינה המלאכותית של אינטל בקיסריה
● בלומברג: אינטל מקצצת את הערכת השווי של מובילאיי ל-30 מיליארד דולר 

הפיטורים הצפויים נועדו לקצץ עלויות ולהתמודד עם הירידה החדה בביקושים בשוק המחשבים האישיים (PC). מעבדים למחשבים אישיים הם אחד מעסקיה המרכזיים של אינטל. נכון לסוף יולי, מספר עובדי אינטל ברחבי העולם התקרב ל-114 אלף. מתחילת השנה, איבדה מניית אינטל מעל 50% משוויה.

האם הפיטורים יגיעו גם לישראל? אין ספק בכך, אך נכון לעכשיו המצב לוט בערפל ובקרב עובדי מרכזי הפיתוח בישראל לא התקבלו הוראות מיוחדות. למרבה המזל של מרכז הפיתוח המקומי, אינטל מחזיקה כאן במספר פעולות מפתח, כמו ייצור טכנולוגית "אינטל 7" בקרית גת, פיתוח שבב ראפטור לייק שצפוי להתחרות ב- AMD, שבב הלונאר לייק שאמור להתמודד עם אובדן אפל כלקוח - ויפנה לשוק המכשירים נמוכי ההספק, ומובילאיי, כמובן, שאחראית לחלק הולך וגדל ברווחיות של אינטל. הבאנה לאבס מקיסריה שנרכשה על ידי אינטל לפני שלוש שנים תמורת שני מיליארד דולר נחשבת לאחת מספקיות השבבים החשובות לתחום הבינה המלאכותית של אינטל, אך לפני כחודשיים פיטרה מאה עובדים - ללא קשר לגל הפיטורים הנוכחי של אינטל.

המהלך של אינטל, יש לציין, נעשה באיחור רב ביחס לענקיות טכנולוגיה אמריקאיות אחרות. ענקיות כמו מטא וחטיבת הקמעונאות של אמזון הקפיאו כמעט לחלוטין גיוסי עובדים חדשים עד סוף השנה. בחברות אחרות - מיקרוסופט, גוגל ואפל - הגיוסים נעשים במשורה. אינטל, עם זאת, חיכתה ככל הנראה לרבעון לתוצאות הרבעון כדי להחיל מהלך קיצוני יותר של פיטורים. אורקל ביצעה בחודש האחרון מהלך פיטורים כואב של עשרות עובדים במחלקות השיווק במשרדי החברה בארה"ב, אך אלה טרם הגיעו לארץ.

הבעיה עמוקה יותר מ"משבר בתעשייה"

כמו יתר חברות השבבים, סובלת אינטל ממשבר בשרשראות האספקה ומקיטון בביקוש למחשבים ושבבים לחוות שרתים. אך בשונה מרובן, נמצאת אינטל במשבר מנהיגותי וטכנולוגי ייחודי כבר שנים רבות. כבר באמצע העשור הראשון של האלף הפסידה אינטל את "מהפכת המובייל" לטובת חברות כמו קוואלקום וסמסונג, המייצרות שבבים לטלפונים חכמים. בהמשך, נכנסה החברה לפיגור טכנולוגי אל מול יצרנית השבבים הגדולה בעולם, TSMC הטייוואנית שהשיגה את הענקית האמריקאית בטכנולוגיות ייצור בגאומטריות זעירות יותר. נוסף על כך, היא זוכה לתחרות גוברת מצד AMD ואנבידיה על שוק השבבים למחשבים אישיים, חוות השרתים, המעבדים הגרפיים ומעבדי הבינה המלאכותית.

אם זה לא מספיק, הרי שיצרניות המכשירים - בהן אפל ואמזון, למשל - פנו להקים פעילויות שבבים משלהן ולעזוב את אינטל כספקית של חומרה, תוך התבססות על טכנולוגיה של המתחרה הבריטית ARM.

כך נראה המשבר מהפן הפיננסי

בסוף יולי האחרון הודיעה החברה על מעבר מרווח להפסד ברבעון השני, פספוס של 2.7 מיליארד דולר בתחזיות ורווח למניה שנמצא נמוך ביחס לתחזיות האנליסטים. בשיחת שקיים בסמוך לפרסום התוצאות, אמר המנכ"ל פט גלסינגר "זה הגיע לנו", כשהוא מתייחס לביצועי המניה. הכנסות החברה ברבעון השני הסתכמו ב- 15.3 מיליארד דולר, ירידה של 17% בהשוואה לאשתקד, ותחזיות ההכנסות של החברה לרבעון השלישי הונמכו ל- 15-16 מיליארד דולר, לעומת צפי מקורי של 18.67 מיליארד דולר.

צפי ההכנסה לשנה כולה נחתך ל-65-68 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 76 מיליארד דולר, ותחום ה-Client Computing ירד ב-25% בהכנסות וב-73% ברווח התפעולי, על רקע החולשה בביקושים ל-PC. בפעילות מובילאיי לעומת זאת נרשמה עלייה של 41% בהכנסות והן הגיעו ל-460 מיליון דולר.

מניית אינטל איבדה כאמור כמחצית מערכה מתחילת השנה הנוכחית וכיום מחיר המניה הוא כ-25 דולר המשקף לחברה שווי שוק שמתקרב ל-103 מיליארד דולר. לפי נתוני Marketwatch, רוב האנליסטים המסקרים את מניית אינטל ממליצים עליה בהמלצה נייטרלית ומחיר היעד הממוצע הוא 36.08 דולר, גבוה ב-44% מהמחיר הנוכחי בנאסד"ק.

במשברים הקודמים הפיטורים הגיעו מהר

כענקית טכנולוגיה, אינטל נוטה גם היא להגיב לעיתות משבר באמצעות קיצוצים ופיטורים, אם כי נראה שהיום מצבה גרוע יותר מאשר מצבה במשברים הקודמים, כמו זה של משבר הדוט קום ב-2000 ומשבר הבנקים והמשכנתאות של 2008-2009. למעשה, אינטל עורכת גלי פיטורים מדי כמה שנים בתדירות גבוהה יחסית לשאר ענקיות הטכנולוגיה. למעשה, רק בשנה שעברה, עם כניסתו של פט גלסינגר לחברה, פיטרה אינטל כמה עובדים ממספר יחידות ומוצרים שהיו רחוקים מליבת המוצרים שלה.

בשנת 2016, למשל, פיטרה 12 אלף עובדים, כ-11% מכוח העבודה שלה בשל החלשות מכירות המחשבים האישיים. על פי ההערכות, במרכזי הפיתוח בישראל ובאתר הייצור בקרית גת פוטרו מאות עובדים. שנתיים קודם לכן, בינואר 2014, פיטרה כ-5,400 איש, כ-5% ממצבת העובדים שלה בזמנו.

בין השנים 2006 ל-2008, שאמנם היו שנות שיא באינטל, הצמצמטה מצבת העובדים של החברה ב-20%, מ-108 אלף עובדים לכ-83 אלף, מה שהוסבר בנסיון להתייעל. עוד קודם לכן, החליטה החברה לקצץ אלף משרות ניהוליות ברחבי העולם במטרה להתייעל.

באינטל ישראל נוטים בדרך כלל לעודד עובדים לפרישה מוקדמת מרצון לפי שיטת ניקוד הכוללת ותק בחברה, הערכת ביצועים וגיל. בשנת 2016, למשל עובדים מעל גיל 58 קיבלו תכנית פרישה לגמלאות שהוגדרה על ידי גורמים בשוק כ"מכובדת". עובדים מהשורה שפוטרו או העדיפו לפרוש מרצונם קיבלו פיצוי בסך 8 משכורות.

בישראל, למרות שורה של רכישות, שדרוג מפעל ומספר פעילות מפתח כמו רכבים ובינה מלאכותית, מתקשה אינטל לצמוח בישראל במונחים של מספר עובדים. למעשה, החברה מונה כ-14 אלף עובדים כבר כשלוש שנים, כך על פי דוח האחריות החברתית שהיא מפרסמת מדי שנה, מעצם היותה חברה המקבלת מענק ממשלתי.

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם