גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת הנפקת מובילאיי: כך מקדמים בעולם את חזון הרכב האוטונומי

הנפקת מובילאיי בוול סטריט, שתצא לדרך בימים הקרובים, תהווה מבחן אמון עבור המשקיעים בענף הרכב האוטונומי ● במקרה שתצליח, היא עשויה להוות תפנית למצב העגום ולשפר את תדמיתו ● האם בשנים הקרובות כלי רכב חכמים ישתלטו על המרחב הציבורי?

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי
פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

עיניים רבות בענף האוטוטק ומחוצה לו עתידות לעקוב בימים הקרובים בדאגה אחרי הנפקת הענק של מובילאיי בוול סטריט. בענף מעריכים שההחלטה של החברה לצאת להנפקה בתקופה כה סוערת וחסרת ודאות בכלכלה העולמית תבחן את אמון המשקיעים בכלל בענף "התחבורה החכמה" - בתוכו גם עשרות חברות סטארט־אפ בישראל, שבהן הושקעו עד היום מיליארדי דולרים.

הנפקה בחצי מחיר: למה אינטל מתעקשת להנפיק את מובילאיי דווקא כעת? | ניתוח
חברת אורקם של אמנון שעשוע מפטרת 16% מהעובדים | בלעדי
שיא עונת הדוחות בוול סטריט: מה צפוי בתוצאות של ענקיות הטכנולוגיה? | ניתוח

הצלחת ההנפקה עשויה לבשר על סיום "הבצורת" הממושכת בגיוסי הון, ועל תפנית לטובה בתמחור הנמוך של החברות בענף האוטונומי. מנגד, אם ההנפקה תיכשל, הענף המוכה עלול לספוג עוד דחיפה כלפי מטה. ניתוח של "פורבס" מהשבוע שעבר מגלה שחברות בענף האוטוטק איבדו בשנתיים האחרונות כמעט 40 מיליארד דולר מהערכות השווי שלהן בשוק ההון. הסכום הזה לא כולל את 400 מיליארד הדולר שהתאיידו מתחילת השנה מהשווי של טסלה, שגם לה יש שאיפות מוצהרות להיות שחקנית מובילה בתחום הנהיגה האוטונומית.

 

כעת, השאלה הגדולה שניצבת בפני המשקיעים היא לאן צועד שוק הרכב האוטונומי וכיצד יושפע מהשפל בכלכלה הגלובלית. ובמילים פשוטות: האם נראה מאסה קריטית של כלי רכב אוטונומיים על כבישים ציבוריים עד סוף העשור הנוכחי, ומתי התחום הזה יתחיל להניב הכנסות ורווחים משמעותיים לחברות הפועלות בתחום. את התשובה לשאלה "איפה הכסף" ניתן למצוא בשני מקורות: השקעות ממשלתיות והשקעות של תעשיית הרכב בתחום התחבורה החכמה.

אסיה ואירופה מחויבות לרכב האוטונומי

ברחבי העולם ממשלות רבות ממשיכות לקדם את חזון הרכב האוטונומי כיעד אסטרטגי, ועיקר הפעילות מתרחש כיום ביבשת אסיה. דוגמה בולטת היא דרום קוריאה. ב־25 בספטמבר הציגה הממשלה את מפת הדרכים העדכנית שלה לאימוץ רכב אוטונומי במדינה בשנים הקרובות.

הקוריאנים שואפים להעלות עוד השנה על כבישים ציבוריים במדינה כלי רכב בדרגת אוטונומיה 3, כלומר כאלו שיכולים לנוע למרחקים ארוכים ללא התערבות של הנהג, אך עם נוכחות שלו ליד ההגה. עד שנת 2025 מתכוונת ממשלת דרום קוריאה להעלות על כבישים ציבוריים במדינה מוניות ואוטובוסים ללא נהג, והחל מ־2027 יתאפשר גם שימוש נרחב בכלי רכב אוטונומיים פרטיים על כבישים במדינה.

לפי היעד השאפתני ביותר בתוכנית, תעשיית הרכב המקומית תתמקד בתחום במטרה שעד 2035 כמחצית מכלי הרכב החדשים המיוצרים במדינה יהיו אוטונומיים לחלוטין. ממשלת קוריאה מתכוונת לתמוך לגבות תוכנית זו בהשקעה של מיליארדי דולרים.

גם ממשלת סין, שחולשת ביד רמה על שוק הרכב הגדול בעולם, מאמצת כיום מפת דרכים אגרסיבית להטמעת רכב אוטונומי במדינה. תוכנית החומש העדכנית של הממשלה קוראת לתעשייה לאמץ בהדרגה טכנולוגיות שיאפשרו לעבור בעתיד לאוטונמיה מלאה.

היעד של התוכנית הוא שעד 2025 כמחצית מכלי הרכב הפרטיים חדשים שיימכרו במדינה - כעשרה מיליון בשנה - יצוידו במערכות שמאפשרות נהיגה אוטונומית "מותנית", כלומר נהיגה ללא התערבות הנהג במסלולים קבועים.

על פי התוכנית, כמחצית מכלי הרכב החדשים המיוצרים בסין יצוידו עד שנת 2025 ברכיבים לתקשורת אלחוטיות בין מכוניות לבין תשתית הכבישים החכמה במדינה (C-V2X). במקביל, יחלו לפעול ברחבי המדינה שירותים של תחבורה ציבורית אוטונומית לחלוטין (דרגה 4 ו־5) באזורים שהוקצו לכך.

בנוסף, ממשלת סין שואפת שעד עד 2030 כ־70% מכלי הרכב הנעים במדינה יצוידו במערכות שמאפשרות אוטונומיה חלקית (עד דרגה 3), ואילו 20% מכלל כלי הרכב החדשים שימכרו באותה שנה יאפשרו אוטונומיה מלאה, שתאפשר להפעיל אותם על כבישים מהירים.

גם אירופה מיישרת קו במהירות. באוגוסט השנה הודיעה ממשלת בריטניה על כוונתה לקדם "חוק נהיגה אוטונומית" שבמסגרתו תתאפשר נסיעה של כלי רכב פרטיים עם רמת אוטונומיה גבוהה על כבישים ציבוריים במדינה עד שנת 2024. זאת, לצד שירותי הובלה, לוגיסטיקה ותחבורה ציבורית ללא נהג.

הממשלה כבר הקצתה לתוכנית תקציב של כ־100 מיליון ליש"ט. גרמניה כבר הקדימה אותה עם רגולציה כזו וצרפת היא הבאה בתור.

תעשיית הרכב "נשאבת" לאוטונומיה

השקעות ממשלתיות יכולות להוות "גזר" יעיל לעידוד חברות מהסקטור הפרטי להשקיע בתחום הרכב החכם והאוטונומי, אך לאורך זמן אין בהן די כדי להוות בסיס למודל עסקי של כל הענף טכנולוגי.

כאן נכנס לתמונה "מקל הרגולציה" שמאלץ את כל תעשיית הרכב להשקיע משאבי עתק כדי להתקדם, בשלבים, לעבר היעד האוטונומי הנכסף. המינוח הנכון הוא "מאלץ" מכיוון שרוב יצרני הרכב בעולם לא ששים להתקין בכלי הרכב החדשים שלהם טכנולוגיות חדשניות ויקרות, שאומנם יעילותן כבר מוכחות, אבל ללקוחות הפרטיים אין יכולת או עניין לשלם עליהן. בין הטכנולוגיות: חיישני לייזר (ליידאר), מעבדים לרכב עם תוכנות בינה מלאכותית, רדארים הפועלים באמצעות שבב, מערכות הגנת סייבר וכדומה. בשלב זה האימוץ של הטכנולוגיות הללו מתמקד בעיקר בפלח רכבי היוקרה.

כדי להצדיק את הערכים שייחס שוק ההון לטכנולוגיות הרכב החכם עד לא מכבר, האימוץ חייב להתרחב לכלי הרכב העממיים. זה מתחיל לקרות כיום בסיוע רגולציות ממשלתיות, שמחייבות את היצרנים להטמיע מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה והגנה על הנוסעים.

החזון האוטונומי יהפוך למקור ההכנסה העיקרי?

הדוגמה העדכנית ביותר לרגולציה שתאלץ את התעשייה להשקיע בטכנולוגיה האוטונומית היא התקינה האירופית החדשה, שמחייבת כל רכב חדש שייצור בשנים הקרובות לאמץ מערכות סמי אוטונומיות, דוגמת בקרת שיוט חכמה, מערכות סיוע להיגוי ובלימה, מערכות להגנה נגד התקפות סייבר ועוד. אלה אבני בניין בדרך לאוטונומיה מלאה ולא "המוצר המלא" עצמו, שהשגתו היא עדיין מאוד יקרה עבור מכוניות עממיות - עד כדי 15 אלף דולר לרכב. עם זאת, מכיוון שתעשיית הרכב מתכננת את הייצור שלה לשנים הבאות, כבר כיום קיים בתעשייה ביקוש מאסיבי ל"אבני הבניין האלה".

על פי נתונים של חברת הייעוץ KMPG, עד 2025 היקף שוק הרכב האוטונומי והנגזרות שלו יגיע לכ־400 מיליארד דולר בשנה, שעל פי הערכות מהווה כיום כמה מאות מיליוני דולרים. במקביל, ממשיכים יצרני הרכב להשקיע מיליארדי דולרים בחברות שפועלות בתחומים הללו.

בשורה התחתונה, הרבה מאוד כסף יזרום בשנים הבאות לענף הרכב האוטונומי, לא בגלל "החזון" אלא בגלל ההכרח שנגזר מהרגולציה והתחרות. השאלה היחידה היא לכמה חברות בענף יוותר חמצן פיננסי כדי להגיע אל היעד הזה.

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו