גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיים בבועה: מחירי הרכב החדש נוסקים והמוכרים נהנים, אך זה עשוי להסתיים בקרוב

סוחרים ולקוחות פרטיים מוכרים מכוניות במחיר גבוה ממחירוני היבואנים, הלקוחות ממהרים לרכוש כלי רכב חדשים למרות עליית המחירים, וגובה המימון שהם לוקחים רק גדל ● סימנים אלו מוכיחים: שוק הרכב נמצא בבועה, שעשויה להתפוצץ בשל מיתון או ירידה בביקוש לרכבי בנזין

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

ההגדרה הנפוצה ביותר של המונח "בועה", לפחות במובן הכלכלי שלה, היא "סיטואציה שבה המחיר של נכס או מוצר כלשהו עולה בצורה משמעותית על הערך הבסיסי והריאלי שלו". הגדרה זו מתייחסת בדרך כלל לשוק הפיננסים או לשוק הנדל"ן. אולם, כאשר בוחנים את שוק הרכב הישראלי, קשה שלא להגיע למסקנה שהוא נמצא כיום עמוק בטריטוריה דומה בשל נסיקת מחירי הרכב החדש והנחישות של הלקוחות בישראל לרכוש כלי רכב חדשים "בכל מחיר".

● הזמנתם יונדאי חדשה? תזכו כנראה בהנחה לא צפויה 
● רכב חשמלי לעשירים בלבד? כל הבעיות במדיניות המיסוי של ישראל 
● הנהג הישראלי חשב שמשבר האנרגיה פסח עליו, אך בקרוב הוא ירגיש אותו בכיס | ניתוח

אמנם בחודשים ינואר־אוקטובר השנה נמסרו "רק" 235 אלף כלי רכב חדשים, ירידה של 12.8% לעומת השנה שעברה, אך היא נובעת ממחסור במלאים ולא בביקוש. בענף אף מעריכים שאם היו מגיעים השנה לישראל עוד 40־60 אלף כלי רכב חדשים, גם הם מוצאים לקוחות בתוך שבועות בודדים למרות מחירי השיא שלהם. למעשה, את סימני הבועה אפשר למצוא בכל מקום ובכל המגזרים.

הרכב הופך למוצר השקעה

הסימן היסודי ואולי המדאיג ביותר לבועה בשוק הוא שינוי הפרדיגמה הבסיסית של רוכשים. אם בעבר רכב חדש נתפס בישראל כמוצר צריכה "מסוכן", שמאבד את ערכו בחדות אחרי הרכישה ונלוות אליו עלויות צדדיות משמעותיות (מחירי טיפולים, חלפים, ביטוחים וכדומה), הרי שכיום רוכשים רבים בישראל מתחילים להתייחס לרכב בתור "מוצר השקעה". ובמילים אחרות, מוצר שערכו עולה עם הזמן.

אינדיקציה לכך היא התופעה המכונה "סיבוב מהיר" (Flipping), הרווחת כיום בשוק. כלומר, רכישת רכב חדש או אפילו משומש לצורך מכירתו מעל מחיר הרכישה, תוך השגת רווח מהיר.

בעבר, תופעה זו הייתה בלעדית לסוחרי רכב וחברות ליסינג, שמכרו ברווח מלאים שרכשו מהיבואנים בהנחות. אלא שכיום היא מתרחבת במהירות גם לשוק הפרטי. עיון בלוחות המכירה המקוונים מגלה לא מעט מכוניות מבעלות פרטית מהשנתון האחרון, שעברו כמה אלפי עד כמה עשרות אלפי קילומטרים, אך מוצעות למכירה במחיר גבוה ממחיר המחירון שלהן אצל היבואן. סוחרי הרכב מספרים שמכוניות משומשות כאלה נרכשות על ידי לקוחות שאין להם רצון או יכולת להמתין חודשים ארוכים לאספקת רכב מהיבואן הרשמי, ולכן מעדיפים לרכוש אותם מבעלות פרטית.

תופעת ה"סיבוב המהיר" לא רק מהווה אינדיקציה לקיומה של בועה, אלא גם תורמת משמעותית להתנפחותה המהירה - המוכרים מנצלים את ההכנסות מהמכירה לרכישה של מכוניות חדשות. אלה שרכשו משומשת במחיר מופרז יציעו אותה למכירה במחיר גבוה יותר וחוזר חלילה. ובשוק שסובל מעודף ביקוש התוצאה היא סחרור מחירים, ממש כמו שקורה בשוק הדיור.

רכישות "לחץ" פרטיות וממשלתיות

אינדיקציה ברורה נוספת לקיומה של בועה היא "רכישות לחץ". כלומר, הרצון של לקוחות לשים יד על מכונית חדשה מכל סוג כמעט למרות עליית המחירים. התופעה הזו מתרחשת כיום בכל פלחי הלקוחות בישראל. אצל לקוחות פרטיים היא מאופיינת בתופעת "ההזמנות הכפולות" - פתיחת הזמנות לכמה דגמים אצל כמה יבואנים ורכישה בשיטת "לוקחים את הרכב הראשון שמגיע". התופעה הזו מערערת את הנאמנות המסורתית למותגי הרכב ומביאה לאימוץ מותגים חדשים ולא מוכרים, לעיתים תוך הגדלת הסיכון לירידת ערך מהירה בעתיד.

בפלח הליסינג רכישות "לחץ" באות לידי ביטוי ברכישת כל מלאי זמין כמעט, כולל של מותגים שמוניטין שמירת הערך שלהם לא ברור, ובהנחות יבואן מזעריות, שבעבר נחשבו לבלתי מקובלות בליסינג. אפילו המגזר הממשלתי גולש לרכישות לחץ. אחת הדוגמאות היא הצטיידות האחרונה של צה"ל במאות כלי רכב צמודים לקצינים בכירים, שכוללת דגמים שהדירוג הבטיחותי שלהם הוא "אפס", על פי משרד התחבורה.

בועת האשראי והמימון מתנפחת

להתנפחות הבועה בשוק הרכב נלווית גם בועה פוטנציאלית בתחום האשראי לרכב, וזה לא אמור להפתיע אף אחד. בשוק שבו מחירי הרכב מזנקים והלקוחות מאמינים שרכב חדש הוא מוצר השקעה, כך גם גדל גובה המימון שלוקחים הרוכשים, תוך התעלמות מהסיכון הפוטנציאלי.

הרגולטור מודע לסיכון זה, וביוני 2017 התייחס לכך בנק ישראל בדוח מיוחד שעסק בהשפעה של ירידה אפשרית של מחירי הרכב המשומש, שמהווים בטוחה לאשראי ישיר ועקיף בהיקף של כ־40 מיליארד שקל בישראל. כך כתב בנק ישראל: "סיכון ייחודי לחשיפה לענף המסחר בכלי רכב נובע מהאפשרות שתחול ירידה בשווי כלי הרכב המשועבדים כבטוחות לטובת הגורמים המממנים את החברות הפועלות בענף, והירידה תחרוג מהאומדנים החזויים מראש. כלי רכב מהווים את עיקר הנכסים המשועבדים של החברות, ואם תתרחש הצפה בשוק הרכב המשומש, מרבית הבטוחות שלהן עלולות לאבד מערכן מעבר לחזוי".

גם חברות המסחר בכלי רכב חשופות באופן ישיר לסיכון הכרוך בירידת שווי הבטוחות, וזאת דרך החשיפה למשקי הבית ולחברות החוכרות. תרחיש כזה עשוי להביא לכך שהלווים יחזירו למשווקים את כלי הרכב המשמשים בטוחות כשערכם בפועל נמוך בהרבה, וכך יגררו הפסדים גדולים ליבואנים ולחברות ההחכרה.

בעקבות אותו דוח, הורה בנק ישראל לגורמי המימון העיקריים לרכב במערכת הפיננסית לנקוט שורה של צעדי זהירות וביטחון בעת מתן מימון רכב. אולם, מכיוון ששוק הרכב חווה בחמש השנים האחרונות צמיחה מהירה ועלייה בביקוש, במקביל לעלייה במחירי הרכב, ההנחיות של בנק ישראל הפכו בעיקר להמלצות.

בועה, כל בועה, עשויה בסוף להתפוצץ

כמו בהרבה בועות, יש כמובן מי שמכחישים את קיומה. המכחישים טוענים שבשוק הרכב הישראלי יש ביקוש "טבעי" ויציב לרכב ועליית המחירים "תיספג" ללא בעיות. ובכלל, למה להתלונן? כל הגורמים בשוק סחר הרכב בישראל גורפים רווחים מרשימים, הלקוחות עושים "סיבוב" על שוק הרכב, והמדינה עושה בשנתיים האחרונות קופה מרשימה על מיסוי רכב.

אבל בועות דינן להתפוצץ, והסיטואציה הנוכחית בישראל נובעת ישירות מטלטלות בתעשיית הרכב העולמי, שאותם גורמים חיצוניים יכולים לשנות מגמה די מהר. זה יכול לקרות, למשל, אם וכאשר היצרנים יגבירו את אספקת הרכב לישראל בשל מיתון עולמי או ירידה בביקוש לרכבי בנזין. למעשה, יש כבר סימנים ראשונים להגדלת היצע הרכב באירופה ובארה"ב בשל המיתון ועודפי היצע של דגמי בנזין שהביקוש להם הולך וקטן.

במקרה כזה, רוכשים רבים יצטרכו להתמודד עם החזרים חודשיים גבוהים על רכבם, שנרכש כחדש במחיר מנופח לשוויו הריאלי ומלווים יתמודדו עם שיעור גדל של חדלות פירעון. ונסיים בעוד ציטוט של בנק ישראל מ־2017: "אם שיעור הריבית במשק יעלה ויפגע ביכולת ההחזר של משקי הבית, הם עלולים להיקלע לחדלות פירעון ולגרום הפסדים כבדים ליבואניות ולמלווים". הדברים הללו נכתבו כאשר הריבית במשק הייתה 0.1%. כיום היא 2.75%. 

עוד כתבות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?