גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסקודה הזו יכולה להגיע קרוב ל-80 ק"מ על ליטר אחד של דלק. המחיר עשוי להרתיע

כחצי שנה לפני העלאת מס הקנייה על דגמי הפלאג־אין, מגיעה לארץ המשפחתית החדשה של סקודה ● המחיר לא זול, אך מערכת ההנעה איכותית, ויש שפע של מרחב

סקודה אוקטביה פלאג־אין 2022 / צילום: יח''צ
סקודה אוקטביה פלאג־אין 2022 / צילום: יח''צ

בשלהי 2018 סקודה ערכה בישראל את השקת הבכורה הבינלאומית של המשפחתית סקאלה. על במה ניצבו בכירי החברה והסבירו לעיתונאים מכל העולם מדוע נבחרה ישראל לארח את האירוע. הם סיפרו לקהל שסקודה היא המותג האירופי המוביל במסירות בארץ וששיעור החדירה שלה בשוק המקומי נחשב לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של המותג.

"תל אביב היא מרכז חדשנות": פורשה מתרחבת בישראל 
סלילת יותר כבישים לא תפתור את משבר התחבורה 

אבל מאז התחלפה הנהלת סקודה, הקורונה שיבשה את הייצור הסדיר בתעשיית הרכב, ונדמה שהרומן בין סקודה לשוק הישראלי הסתיים, או לכל הפחות התקרר. בשנתיים האחרונות קיבל השוק המקומי הקצאות מזעריות מהמותג, מה שהוביל לזמני המתנה ממושכים ולירידה של עשרות אחוזים במכירות. במקביל, המחירים האטרקטיביים טיפסו במהירות.

את השינוי הזה מייצגת היטב סקודה אוקטביה פלאג־אין המשפחתית, שנחתה הקיץ בישראל באיחור של שנתיים, עם מערכת הנעה מתוחכמת ומחיר שאפתני שהיה בעבר הטריטוריה של אחותה הגדולה, סופרב.

רחבה וידידותית לכל גיל

מבחינה חיצונית, האוקטביה פלאג־אין דומה לגרסאות הבנזין והדיזל, אם כי היא מגיעה ברמת אבזור גבוהה יותר. הגרסה הבכירה כוללת חישוקי 18 אינץ' נאים ופנסי מטריצה מתוחכמים. כמו אחיותיה בסדרה, לאוקטביה יש עיצוב דינמי ונעים לעין, עם חרטום נמוך וזנב שמשתפל לאחור בזווית חדה לעבר בליטת תא מטען. משטחי הגוף הדוקים והגריל מודגש.

 

כשנכנסים פנימה, נחשפים למערך פיקוד מרשים שכולל לוח מחוונים דיגיטלי חד, ולצדו מסך מולטימדיה גדול ונוח לשימוש, לרבות כמה תפריטים ייעודיים להנעת הפלאג־אין.

הנדסת האנוש ידידותית לבני כל הגילאים, ומלבד תפריטי המגע המקובלים, יש גם מערך אופקי של מתגי שליטה פיזיים קטנים לשליטה על פונקציות חיוניות כמו מערכת האקלים. יש גם מערך מתגים משני לגיבוי על ההגה. פחות אהבנו את המתג הקפיצי והמגושם שמחליף את מוט ההילוכים המסורתי במרכז הקונסול. אומנם הוא מעניק ממד מתוחכם לתא, אך פחות נוח לתמרוני חניה שדורשים מעבר תכוף בין הילוך אחורי לקדמי.

המושבים הקדמיים מציעים שפע של מרחב לראש ולרגליים, וגם מבוגרים מעל 1.8 מטר לא ירגישו דחוקים מאחור. תוספת המנוע החשמלי והסוללה באה על חשבון תא המטען, שמסתפק ב־450 ליטר בלבד במצב הרגיל לעומת 600 ליטר בגרסאות הבנזין והדיזל. זה עלול לצער את חובבי האוקטביה המסורתיים. הנחמה היא שהדלת האחורית המתרוממת (והכבדה מאוד) עדיין מקלה על ההטענה, וניתן לקפל את מסעד המושב האחורי לטובת מטענים ארוכים.

איכות הייצור טובה עם שפע של חומרים רכים בטווח נגיעה מההגה ובידוד רעשים יעיל. עם זאת, ממכונית שמחירה ההתחלתי נושק ל־180 אלף שקל, היינו מצפים לקבל ריפוד קצת יותר מהודר ואולי עוד אבזרי פרימיום כמו גג פנורמי. המפרט הבטיחותי מקיף וכולל את כל עזרי הסיוע האקטיביים והפסיביים שקיימים בפלח.

כמעט "חשמלי" על מלא

מערכת ההנעה ההיברידית־נטענת של האוקטביה משלבת בין מנוע 1.4 ליטר טורבו־בנזין בהספק של 150 כ"ס ביחד עם מנוע חשמלי שמייצר 109 כ"ס. יש גם סוללה בהספק צנוע יחסית של 13 קילוואט־שעה, והמכלול מייצר הספק משולב של 204 כ"ס ומומנט משולב של כ־36 קג"מ.

סקודה מתהדרת בטווח חשמלי של עד 70 ק"מ לאחר טעינה מלאה, שאורכת כ־3.5 שעות ברשת החשמל הביתית. אבל כמו בהרבה דגמי פלאג־אין, אלה נתונים די תיאורטיים. נסיעה בעליות תלולות או האצות תכופות יקצצו את הטווח החשמלי הריאלי בכ־30%.

כך גם במקרה של צריכת הדלק. סקודה נוקבת בממוצע משוקלל מרשים מאוד של 100 ק"מ לליטר, אבל נהגים שמתייחסים לטעינת הסוללה בתור המלצה לא מחייבת - ויש רבים כאלה - יגלו שצריכת הדלק הריאלית קרובה יותר לכ־25 ק"מ לליטר. לא הרבה יותר משל מכוניות היברידיות מקובלות.

לצד זאת, בניגוד להרבה היברידיות עממיות, מנוע הבנזין כאן חזק ומעודן מספיק כדי לספק ביצועים מרשימים ותגובת דוושה טובה בהאצה מסל"ד נמוך, גם אם "שכחתם" לחבר את הסוללה לרשת בלילה. במצב התכנות המקובל העברת הכוח מחשמל לבנזין ולהפך די חלקה, ובמצב הספורטיבי המנוע החשמלי מספק תוספת מוחשית להאצה של האוקטביה. חבל רק שמערכת מיחזור האנרגיה בבלימה כמעט אינה מורגשת.

המחיר עלול להרתיע

בשיוט רגוע על הכביש המהיר, כאשר בקרת השיוט פועלת, המנוע החשמלי לוקח פיקוד ומספק תחושה של גלישה חרישית שמזכירה רכב חשמלי "מלא". על העברת הכוח אחראית תיבה אוטומטית כפולת מצמדים, שברוב המקרים מבצעת את מלאכתה היטב, אם כי בתנאי זחילה היא פחות רהוטה.

האוקטביה פלאג אין שוקלת כמעט 250 קילו יותר מגרסת הבנזין, והמשקל העודף מורגש בעיקר בפעולת המתלים. כיול המתלים רך מספיק כדי לספוג שיבושים קלים, אבל מעבר על מהמורות גדולות עלול לטלטל את הנוסעים. בנסיעה רגועה בעיר ועל הכביש המהיר, ההגה מרגיש קל מאוד ודי מנותק. אולם, בפניות הדוקות הרכב זורם גם תחת עומס צידי גבוה.

אוקטביה פלאג־אין עולה בישראל 179 אלף שקל, והדגם המאובזר יותר מגיע לסביבות ה־190 אלף שקל. זה נשמע מחיר גבוה למשפחתית עם דימוי עממי, עד שמגלים שגרסת ה־1 ליטר בנזין של האוקטביה, עם אבזור מקביל וכמעט 100 כוחות סוס פחות, עולה כיום 153 אלף שקל. וגם לה תצטרכו להמתין זמן ממושך.

בשורה התחתונה, גם במחיר הזה גרסת הפלאג־אין של סקודה אוקטביה יכולה לשמש ללא קושי כמכונית מנהלים מהירה, מרווחת וחסכונית מאוד, כל עוד מפגינים משמעת בכל הנוגע לטעינה. אבל עם זינוק מתקרב של 15% במס הקנייה על דגמי פלאג־אין בינואר 2023, ייתכן בהחלט שהקריירה שלה בישראל תהיה קצרה למדי.

חלק מהמתחרות

קיה נירו פלוס פלאג־אין

175 אלף שקל עולה גרסת הפלאג־אין של קיה. המכונית עושה שימוש במערכת ההנעה המוכרת של נירו עם מנוע חשמלי ומנוע 1.6 בנזין בהספק משולב של 141 כ"ס והיא מציעה חלל מרווח מאוד. הטווח החשמלי הוא כ־50 ק"מ.

קיה נירו פלוס פלאג־אין / צילום: יח''צ

MG HS פלאג־אין

191 אלף שקל עולה דגם הפלאג־אין של MG. לרכב יש מערכת הנעה שמשלבת מנוע 1.5 ליטר טורבו ומנוע חשמלי, והוא מייצר הספק כולל של 258 כ"ס. סוללה של 16.6 קילוואט מספקת טווח חשמלי של עד 52 ק"מ. תא הנוסעים מרווח.

MG HS פלאג־אין / צילום: יח''צ

רנו מגאן פלאג־אין

גרסת הפלאג־אין תגיע לארץ בתחילת 2023. היא משדכת בין מנוע 1.6 ליטר בנזין למנוע חשמלי של 33 כ"ס ולסוללה של 10 קילוואט. ההספק הכולל 160 כ"ס, הטווח החשמלי הוא 50 ק"מ וניתן לנוע על חשמל עד 130 קמ"ש. המחיר טרם פורסם.

רנו מגאן פלאג־אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס