גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכונית חשמלית במאה אלף שקל בלבד, ועם לא מעט פשרות

LeapMotor T03 מציעה פתרון חסכוני ותא נוסעים מרווח במחיר של 100 אלף שקל ● אך טווח נסיעה מוגבל ורמת אבזור בטיחות נמוכה פוגעים באטרקטיביות שלה

LeapMotor T03 / צילום: יח''צ
LeapMotor T03 / צילום: יח''צ

פלח מכוניות המיני החשמליות הוא אחד הגדולים בשוק הרכב הסיני. הכלים האלה, שנמכרים בהיקף של מאות אלפים מדי שנה, מספקים פתרון תחבורתי עבור רבים מתושבי הערים הגדולות בסין: הם נעים בטווח מחיר זול (6 עד 12 אלף דולר), אחרי סובסידיות ממשלתיות נדיבות; קטנים מספיק כדי להשתחל לרחובות צרים ומקומות חניה בלתי אפשריים; מרווחים מספיק להסעת שניים עד ארבעה נוסעים או לשינוע מטענים; וההוצאות השוטפות שלהן שואפות לאפס.

מחפשים רכב חשמלי משומש, והכול יקר? המחירים עשויים להצטנן כבר בשנה הבאה | ניתוח
משרד התחבורה הודיע: באבל בגוש דן ותיק תק בירושלים ייסגרו

עד כה נמנעו היצרנים הסינים מלייצא כלים כאלה למערב בשל מגבלות התקינה והבטיחות המחמירות. אבל כעת גם הסכר הזה מתחיל להיפרץ בשל התחרות בתוך סין עצמה ובזכות היוקרה שנלווית לייצוא רכב למערב. אחת הנציגות הראשונות של הפלח שנוחתות בישראל היא ה־T03 של חברת LeapMotor הצעירה.

נראות לא בעדיפות

הסינים לא מייחסים חשיבות לאסתטיקה של החשמליות העירוניות הקטנות. ואכן, ל־T03 יש פרופורציות קצרות־צרות־גבוהות וגלגלים קטנים שממוקמים ממש בפינות הרכב. הגג שטוח, החרטום פחוס ובחזית ממוקמים פנסי LED, שניצבים מעל גריל חסום. זה לא עיצוב שמסובב ראשים.

תא הנוסעים מעניק תחושה של מרחב גדול מכפי שהוא באמת. הגובה הנכבד ועמודי הצד הזקופים יחסית, מספקים מרחב ראש מרשים שמתאים גם לנוסעים גבוהים. המושבים הקדמיים ממוקמים די גבוה מעל הכביש לטובת ראות וכניסה נוחה, ומשטחי הזכוכית הענקיים מחדירים הרבה אור לתא. את "אפקט החממה" משלים גג פנורמי, שהוא פריט אבזור לא נפוץ בפלח הזה.

אבל כמובן שאת חוקי הפיזיקה אי אפשר לכופף, ובסופו של דבר זו מכונית שנמתחת לאורך כ־3.6 מ' וניצבת על בסיס גלגלים של 2.4 מ'. כשמוציאים מהמשוואה את הגובה החריג, מגלים מושב אחורי שמיועד לשני מבוגרים לכל היותר, ומרחב רגלים די מוגבל מאוחר. זה לא נורא בנסיעות קצרות, אבל פחות נוח לנסיעות ארוכות.

תא המטען הצר והעמוק מסתפק ב־210 ליטר, והוא יכול להכיל מטען קניות מזדמן אך יתקשה להכיל מטען חורג כמו עגלת תינוק. המושבים הקדמיים נוחים יחסית לנסיעות קצרות. עיצוב הפנים עדכני עם עמדת פיקוד שכוללת לוח מחוונים דיגיטלי זערורי, ומסך מולטימדיה משני דמוי טאבלט שמאפשר לשקף טלפונים סלולאריים ברזולוציה סבירה.

הנדסת האנוש מינימליסטית עם מעט מאוד מתגים פיזיים, ואפילו מוט ההילוכים ממוקם על עמוד ההגה בנוסח מרצדס. עם זאת, הפונקציות על מוט השליטה שמצידו השמאלי של ההגה מבלבלות ודורשות הסתגלות.

רמת אבזור הנוחות מכובדת ביחס לקטגוריה, למרות שאיכות הרמקולים של מערכת הקול הזכירה לנו ימים נשכחים. איכות הייצור והחומרים מפתיעה לטובה, בידוד הרעשים סביר עד סביבות 100 קמ"ש וחומרי דיפון נעימים למגע.

בכל הנוגע לאבזור בטיחותי, ה־T03 מפגרת כרגע אחרי הסטנדרטים של המערב, ומציעה שתי כריות אוויר בלבד ומערכת התרעה פסיבית של מובילאיי, ללא מערכות בטיחות אקטיביות. מדובר ב"באג" שיווקי לא זניח לרכב, שאמור לשמש נהגים ומשפחות צעירות.

אמנם החברה מתהדרת בשימוש נרחב במתכות בקשיחות גבוהה במרכב ובשילוב הסוללה בגוף לטובת בטיחות הפסיבית, אך בסין היא גם מצוידת בחבילה של מערכות בטיחות אקטיביות, ויש רק לקוות שהן יהיו חלק מהאבזור העתידי של הרכב גם בישראל.

זהירות עם הרגל

להנעת הרכב אחראי מנוע חשמלי בודד בהספק 108 כ"ס עם מומנט של כ־16 קג"מ. אלה נתונים בהחלט מכובדים לקטגוריית המיני, למרות שהרכב עצמו שוקל כ־1.2 טון, כמעט 200 קילו יותר מקיה פיקנטו. ההספק מתורגם לתחושה זריזה בתנאי נהיגה עירוניים עם תגובה נמרצת ללחיצה על הדוושה, יציאה זריזה מרמזורים ושמירה על מהירות מכובדת גם בעליות תלולות. העברת הכוח די לינארית ברוב התנאים, אבל בעת האצה על כבישים חלקלקים ורטובים, הגלגלים נוטים להסתחרר לפרק זמן קצר. לכן, נדרשת רגל זהירה על דוושת התאוצה.

 

ה־T03 מגיע לישראל עם סוללה בקיבולת של כ־41 קילוואט ומתהדר בטווח נסיעה חשמלי של עד 280 ק"מ בתקן WLTP. נסיעת מבחן במזג האוויר הישראלי הנוח של נובמבר, ללא הפעלת מערכת הקירור או החימום, תורמת לטווח הנסיעה של כל רכב חשמלי. עם זאת, הפעלת המזגן חותכת מיד נתח משמעותי מהטווח, ונראה שבקיץ אפשר לצפות לפחות מ־200 ק"מ בין טעינות. זה אולי לא "נתון שובר עסקאות" עבור לקוחות עירוניים עם עמדת טעינה נגישה, אבל פוגם בשימושיות של הרכב בנסיעות בין עירוניות, אפילו בישראל הקטנה.

המחיר לא תמיד קובע

במהלך הנסיעה בולטת העובדה שה־T03 תוכננה בעיקר עבור רחובות של ערים. סוללה המותקנת ברצפה מסייעת להוריד את מרכז הכובד של הרכב לטובת שיפור היציבות בפניות, אך האחיזה של הגלגלים הקטנים די מוגבלת, ובמהירויות של מעל 100 קמ"ש על הכביש המהיר, הנהג צריך לשמור ערנות מפני רוחות צד.

מצב ברירת המחדל של ההיגוי הוא קלילות חסרת תחושה, ולמרות שניתן לכייל אלקטרונית את תגובת ההיגוי למצב ספורטיבי, גם אז התחושה די דביקה. נכון שהתנהגות דינמית לא נמצאת בראש סולם העדיפויות של הלקוחות העירוניים, אך עדיין היצרנים המערביים מקפידים יותר בתחום הזה. גם הבלמים לא חדים במיוחד, אבל המערכת למחזור אנרגיית הבלימה עושה עבודה טובה בהאטת הרכב.

ספיגת הזעזועים במהירויות איטיות סבירה. יחד עם זאת, ככל שעולים במהירות, היא הופכת לפחות רגועה ומפגש עם רמפה ישראלית טיפוסית עלולה להפגיש בין האספלט לגחון הנמוך אפילו ב־40 קמ"ש.

ה־T03 היא אחת המכוניות הנמכרות בקטגוריה שלה בסין, ועולה שם כ־15 אלף דולר לגרסה המאובזרת ביותר, לפני הטבות מס ממשלתיות. אצלנו, ב־100 אלף שקל, היא החשמלית הזולה ביותר בשוק, שעדיין מרגישה מחוץ לטריטוריית המחיר הטבעית שלה. היא אמנם זריזה מספיק לתנועה עירונית ויש להניח שהעלויות השוטפות שלה יהיו מזעריות, אך ספק אם די בכך כדי להוות תחרות לדגמי הבנזין הקטנים ששולטים בקטגוריית המחיר הזו.

חלק מהמתחרות

פיאט 500E

פיאט 500 החשמלית מציעה עיצוב עתיר סטייל ותא נוסעים מרווח. לגרסת הבסיס, שעולה כ־120 אלף שקל, יש מנוע בהספק 95 כ"ס וסוללה של 24 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של עד 190 ק"מ ב־WLTP ותומכת בטעינה מהירה.

פיאט 500E / צילום: יח''צ

דאצ'יה ספרינג

החשמלית של קונצרן רנו מיוצרת בסין ואמורה להגיע בהמשך לארץ. היא נמתחת לאורך 3.73 מ' וניצבת על בסיס גלגלים של 2.42 מ'. להנעה אחראי מנוע של 45 כ"ס וסוללה של 27 קילוואט־שעה מספקת טווח של עד 230 ק"מ ב־WLTP.

דאצ'יה ספרינג / צילום: יח''צ

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

דורון כהן הוא המועמד המועדף על סמוטריץ' לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד