גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדד שכולם מחכים לו והתוכנית המהפכנית למפרץ חיפה: מה צפוי השבוע בנדל"ן?

היום יתפרסם מדד מחירי הדירות, שבו יהיה כדאי לבחון את השינוי שחל במחירי דירות החדשות ללא דירות מסובסדות כדי לראות מה התרחש בשוק החופשי ● וגם: הוועדה הארצית לשמירה על הסביבה החופית תדון בתוכנית להפיכת מפרץ חיפה לאזור מגורים ופארקים ירוקים ● השבוע בנדל"ן

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

האירוע המרכזי של שבוע שעבר היה משהו שלא באמת קרה, אבל שניתן להפיק ממנו לקח. באמצעי תקשורת מסוימים דווח כי מגדל נחום בבת ים נבחר למגדל המכוער בעולם על ידי משתתפי הרשת החברתית Reddit. לאחר מכן תוקן, שהוא היה אחד המועמדים לתואר, אך בפועל היו מבנים רבים בעולם שנמצאו כמכוערים יותר. עדיין המגדל, שנמצא בשדרות העצמאות בעיר נראה רע מאוד, כמו עשרות ומאות מבנים אחרים מישראל, שנבנו לפני 50-60 שנה.

ת"א בראש, רמת השרון וגבעתיים אחריה: שיאניות המחירים של דירות 4 חדרים | בדיקת גלובס 
הבחירה הלא נכונה של סמוטריץ' ונתניהו: מה שנחסוך בארנונה נשלם במשכנתה | פרשנות 
כל מה שלא ידעתם על מיסוי דירה להשקעה 

מדובר במגדל בן 12 קומות, מעל ל-3 מפלסי מסחר, משרדים ותעסוקה, שהוקם בשנות השישים המאוחרות. בכתבה מלומדת של נעמה ריבה ב"הארץ" על תולדות המגדל הזה, ועל הסגנון הברוטאלי נכתב בין היתר כי הבחירה הלא מחמיאה נבעה בין היתר מהתוספות הישראליות המוכרות של פיח שדבק במבנה לאורך שנותיו, התריסול שהוסף במרפסות הסגורות שלו, והמזגנים ש"מעטרים" את קירות הבניין.

המגדל שנבחר לאחד המכוערים ביותר ברשת Reddit / צילום: איל יצהר

כל זה נכון, אבל מגדל נחום מהווה הדגמה לבעיה ישראלית גדולה יותר, של חוסר ידע לנהל פרויקטים בסדר גודל כזה, וחוסר יכולת להשקיע בתחזוקת מבנים לאורך שנים, שמצטרפים למנטליות המוכרת של העדפת האלתור הפונקציונלי על התכנון האסטטי.

ניתן לבקר במגדלים צעירים בהרבה ממגדל נחום, ולהבחין בהם בסימני הזנחה, בדרך כלל בשטחי השירות ובשטחים הציבוריים. מחיר התחזוקה גבוה מאוד, ובמקרים רבים בעלי הדירות אינם מסוגלים לעמוד בעלויות הנדרשות.

לא מעט מגדלים כאלה מוקמים כיום, וחלקם מיועדים לרוכשים במסגרת "מחיר למשתכן". לא קשה לנחש את עתידם בעוד 10-20 שנה, אלא אם תשתנה כאן הגישה לכל מה שמכונה "תרבות דיור".

יום ראשון (15.1)

1. מה יראה מדד מחירי הדירות?

השבוע יתחיל בנתון שמסקרן את כל הענף - מדד מחירי הדירות. חשוב לציין, כי המדד שיפורסם היום יהיה של החודשים אוקטובר-נובמבר ורק בעוד חודשיים נקבל את המדד המסכם לשנת 2022.

כמות הדירות החדשות שעל המדף בשיא של שנתיים וחצי. ואיזו עיר מובילה בעסקאות 
האיש מאחורי ההפרטה הגדולה בחיפה: "חושש שעובדי נמל אשדוד פספסו את הרכבת" | ראיון 
"עברנו ויה דולורוזה בתחנה המרכזית": מנכ"ל לוינשטין נכסים מדבר | ראיון

במדד הזה מומלץ לבחון את הנתון (שאינו מופיע במדדים עצמם, אלא רק בהודעות), על שינוי שחל במחירי הדירות החדשות ללא דירות מסובסדות. זאת, משום שמדד מחירי הדירות החדשות כולל עסקאות שבוצעו במסגרת "מחיר למשתכן", שאינן מבטאות שינויים בשוק החופשי.

כידוע, חלה ירידה גדולה מאוד במספר הדירות שנמכרות ע"י יזמים, ואחת מהשאלות המסקרנות היא - מתי הם יתחילו להוריד מחירים. עד כה זה לא קרה.

מה צפוי? בינתיים מחירי הדירות יוסיפו להורות על עלייה, כולל מחירי הדירות החדשות.

2. דיון הותמ"ל בחלק מההתנגדויות לתוכנית ענק בגבעות טנטור

הותמ"ל תדון בחלק מההתנגדויות לתוכנית ענק בגבעות טנטור שמדרום למועצה המקומית ג'דיידה מכר. התוכנית מקודמת מזה מספר שנים, אך זכתה להתנגדויות רבות מכל עבר, שהביאו לעיכובים משמעותיים בקידומה.

התחילה הריסת התחנה המרכזית הישנה בת"א. בכמה עלה שווי המתחם מ-2015? 
הבירוקרטיה תתקצר? מתווה משרד המשפטים לשיווק קרקעות בפטור ממכרז 
הכלכלנית הראשית: 72% מהדירות שהיזמים מוכרים הן דירות על הנייר 

בעיקרון התוכנית כוללת שטח של 6,763 דונם, שנמצא בין ג'דיידה מכר בצפון, כביש 85 (עכו-צפת) בדרום, וכביש 70 במזרח, והיא מיועדת להקמת 8,500 דירות ושטחי תעסוקה ומסחר. מדובר בכמות מצומצמת מאוד יחסית לכוונות המקוריות של מוסדות התכנון, שדיברו בהתחלה על הקמת יותר מ-14 אלף יחידות דיור. ואולם ההתנגדויות המרובות שכנעו את הותמ"ל לערוך בתוכנית שינויים גדולים.

גם כך הוגשו לתוכנית 254 התנגדויות, שחוקר מטעם הוועדה ישמע אותן במשך 6 ימים.

יום שני (16.1)

1. התוכנית של שיכון ובינוי לשינוי רצועה בת 85 דונם ממזרח לכביש 4

ועדת המשנה להתנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה תדון בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית מעניינת של שיכון ובינוי, לשנות רצועה בת 85 דונם שצמודה מצד מזרח לכביש 4, והיא מתחילה מנחל חדרה בצפון ועד לרחוב פרידלנדר בדרום.

"שוק הנדל"ן חוטף היום שני קנסות: אחד זה המינוף, והשני זה החשיפה לחו"ל" | ניתוח 
נתוני התכנון והשיווק ב־2022 שברו שיאים, אך המכשולים בדרך לבנייה עדיין חזקים מהם | ניתוח 
איקאה וסינמה סיטי יש גם לאחרים: נתניה זקוקה לתוכנית אסטרטגית חדשה | ניתוח

התוכנית מדברת בעיקרה על הקמת שטחי תעסוקה של 112 אלף מ"ר ושל שטחי מסחר של 13,400 מ"ר.

מוסדות התכנון רואים בסך הכל את קידום התוכנית כצעד מבורך, ואולם יש גם מתנגדים, שחלקם הן חברות שפועלות במתחם ומחזיקות בו קרקעות, שיש להן השגות שונות על התוכנית.

יום רביעי (18.1)

1. תוכנית מהפכנית להפיכת מפרץ חיפה לאזור מגורים ופארקים

הולחו"ף, שזו הוועדה הארצית לשמירה על הסביבה החופית, תדון בתוכנית המהפכנית המכונה תמ"א 75, שמיועדת להפוך את מפרץ חיפה מאזור של תעשיה פטרוכימית מזהמת, לאזור מגורים ופארקים ירוקים. התוכנית משתרעת על 37 אלף דונם, שזה שטח שגדול מהשטח המוניציפלי של נתניה, שמשתרע בין שדה התעופה של חיפה והנמל, עד לקריית חיים, דרומית ומזרחית לקריית אתא ומערבית לרכסים.

הוויכוח על המטרו: האם בעלי הנכסים באזור התחנות נהנים מעליית שווי? 
היזם שהחזיר לעצמו את החברה שייסד אחרי שבע שנים של מאבקים 
הבירוקרטיה תתקצר? מתווה משרד המשפטים לשיווק קרקעות בפטור ממכרז 

התוכנית נמצאת עדיין בעריכה. היא הוצגה במהדורה שונה לפני כ-3 שנים, ואז דובר על הקמת 100 אלף יחידות דיור במקום; מאז שונו העקרונות התכנוניים, אך לא ידוע האם חל שינוי גם במספר הדירות שיתוכנן.

התשובה לשאלה, מה לכל זה ולולחו"ף היא שהקצה המערבי של התוכנית נוגע בים, באמצעות רצועה קטנה, ומיועד לשמש חוף רחצה. הולחו"ף תדון ככל הנראה בהשפעת התוכנית על אותה רצועת חוף.

עוד כתבות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר