גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תזוזות של עכבר המחשב, מצגות מזויפות: עובדים מסכלים את ניסיונות המעקב של הבוסים

כשני שליש מהמעסיקים בארה"ב משתמשים בטכנולוגיית פיקוח על העובדים ● אבל חברות שמנסות לעקוב אחר הפרודוקטיביות של עובדים נתקלות בשלל שיטות לעקוף אותן

עובדים מסכלים את ניסיונות המעקב של הבוסים / צילום: Unsplash, matthew henry
עובדים מסכלים את ניסיונות המעקב של הבוסים / צילום: Unsplash, matthew henry

מאז החלה האפשרות לעבוד באופן היברידי, מנהלים רבים ממקדים את מאמציהם בדרכים שונות כדי להבטיח שהעובדים יהיו כמה שיותר פרודוקטיביים. מן הצד השני, עובדים רבים מנסים לסכל את המעקב אחריהם באמצעות שלל שיטות יצירתיות.

מחאת ההייטק נגד המהפכה המשפטית: אלו הקרנות שישקיעו רק בחברות שיחתמו על סעיף "אי אפליה" | בלעדי 
ברקע הפיטורים: גוגל דוחה את הכניסה ל־11 קומות משרדים חדשים בתל אביב | בלעדי

ליסה קרופורד למשל, עובדת בשיווק מביתה בפיניקס. לדבריה, היא נזהרת שהמחשב שלה לא יכנס ל"מצב שינה" בזמן שהיא מכניסה בגדים למכונת כביסה או מכינה ארוחת ערב, כי היא עלולה לפספס את הודעה בדוא"ל מהממונה עליה, ולכאורה להשיב באיחור.

מה הפתרון שלה? "ערוץ העצלנים", או Sloth TV בשמו המוכר יותר בארה"ב - שידורים חיים במחווה להצלת חיות בר בקוסטה ריקה, שבה מתנדבים מאכילים גורי עצלנים עבור קהל הצופים. קרופורד משאירה את שידורי העצלנים על מסך שני. כך המחשב שלה לא נכנס ל"מצב שינה" ומקפיץ התראות, והיא יכולה לחזור במהירות לשולחן העבודה שלה במידת הצורך.

כבונוס, היא גם נשארת מעודכנת לגבי העצלנים. "צפו בזמן שהם מנמנמים, מנשנשים, מתכרבלים בשמיכות שלהם, יוצאים לטיפוס הרפתקני, ואפילו מקבלים ארוחות מהמטפלים שלנו", מכריז השדרן שברקע.

"הכלל הראשון: לשמור על האסטרטגיה בשקט"

על פי הערכות, מאז תחילת מגפת הקורונה, כשליש מהחברות הבינוניות והגדולות בארה"ב אימצו מערכת לפקח על העובדים. כך, ששניים מתוך שלושה מנהלים עוקבים אחר העובדים בדרך זו.

בנוסף, מנהלים עוקבים אחר עובדיהם באמצעות בדיקת הכניסות למערכת הנוכחות או הכנת רשימות של עובדים פחות פרודוקטיביים, למקרה שהמיתון יחייב פיטורים בעתיד. כמו כן, יש ששוכרים יועצים כדי לזהות את "המתפטרים השקטים", מונח תוסס שמתאר את התופעה במסגרתה עובדים עושים את המינימום שנדרש מהם בעבודה.

 

"הכלל הראשון של כל האסטרטגיות הללו הוא לשמור עליהן בשקט", אמרה ליי הנדרסון, מנהלת משאבי אנוש בסן אנטוניו. לפני מספר שנים, כשחזרה מחופשה לעבודה שבה נהגה כ"מתפטרת שקטה", היא מצאה 800 מיילים בתיבת הדואר הנכנס שלה. היא מחקה את כולם מתוך הנחה שאם היו חשובים, אנשים ישלחו שוב. ואכן, רק מעטים עשו זאת.

שיטת התמרון - ולמה היא לא מומלצת

בחודש ספטמבר פרסמה חברת מיקרוסופט דוח המתאר "פרנויה" בשוק העבודה. על פי הדוח, 85% מהמנהלים שהשתתפו במחקר השיבו שהם מפקפקים בפרודוקטיביות של עבודה היברידית. כך, כפי שמתואר בדוח, הדבר מוביל ל"תיאטרון של פרודוקטיביות", כלומר מצב שבו חלק מהעובדים מנסים להיראות עסוקים, ובין היתר מצטרפים לפגישות למרות שהם לא צריכים להיות בהן.

עובדים מכל רחבי ארה"ב חלוקים לגבי הדרכים להערים על מנהליהם. שון דיוואן, מאמן אישי לקריירה, אפילו מעביר שיעורים ומלמד טכניקות לשם כך. בתחילת הקריירה שלו, בזמן שבין פרויקטים של ייעוץ, דיוואן היה מתעורר בשמונה בבוקר, פותח מצגת פאוורפוינט במחשב הנייד שלו ולוחץ על "הצג". אלא שבפועל אף אחד אחר לא ראה את השקופיות. דיוואן למד שכך המחשב שלו לא יעבור ל"מצב שינה" - וכשהמחשב שלו "ערני", הוא לא צריך להיות נוכח לידו, וכך הוא הרוויח עוד זמן שינה.

לפני מספר חודשים, דיוואן פרסם סרטון ברשת החברתית טיקטוק על האסטרטגיה שלו. השקופית שלו הייתה לבנה לגמרי, עם טקסט שחור בו נכתב "פגישת עבודה ממש חשובה" במרכז המסך. "פשוט תלחצו על 'מצגת', ואתם מסודרים", הוא הצהיר.

המדריך של דיוואן זכה ליותר מ-10 מיליון צפיות וגרר יותר מ-1,600 תגובות. "זה מסביר למה אנשים עורכים מצגות של חמש שעות ויותר", כתב אחד המגיבים. "זו הסיבה שהאנשים שמוכרחים להיות בתפקיד מבקשים עוד כסף", כתב אחר.

אבל דיוואן לא ממליץ בכל מחיר על השיטה שלו. לדבריו, "שימוש יתר בה הוא כנראה סימן לכך שהעובד צריך עבודה חדשה".

הפתרונות כבר מוצעים באמזון

כשמוחמד החל לעבוד באופן היברידי, הוא נהנה לעבוד מביתו שבקליפורניה, ולקבל שכר של 27 דולר לשעה. אבל למנהליו במחלקת ה-IT היו חדשות רעות - המחשב שלו נכבה בכל פעם שהוא לא נשאר פעיל במשך יותר מ-10 דקות.

זה הרגיז אותו. במסגרת תפקידו, הוא אחראי על העברת הדרכות לעובדים חדשים, תיאום הזמנות וטיפול בשוברי נסיעות. "לפעמים לא הייתי צריך להיות מול המחשב", הוא מספר. "ובכל זאת המנהלים שלי רצו שאתחבר. זה לא היה הגיוני".

אז מוחמד חשב על פתרון יצרתי וכרך את הכבל של עכבר המחשב שלו סביב מאוורר שולחני מסתובב. כך, העכבר היה כל הזמן בתנועה ומנע מהמחשב להכבות. "בהמשך, נכנסתי למערכת הנוכחות ואפילו הלכתי לחדר כושר", הוא מספר.

בפעם אחרת, אמר מוחמד, הוא פתח את תוכנת הוורד והניח מנעול על המקלדת מעל לאות C. הדף התמלא בשורה אחר שורה של האות בזמן שהוא יצא החוצה - וכך המחשב לא כבה.

מוחמד מדגים איך לכרוך את כבל העכבר סביב מאוורר כדי למנוע מהמחשב להיכנס למצב ''שינה'' / צילום: מתוך טוויטר

עובדים פחות יצירתיים יכולים להסתפק בשיטות הרבה יותר פשוטות ולרכוש מכשירים שמזיזים את עכבר המחשב באתר אמזון. "לחץ על הכפתור כשאתה קם משולחן העבודה והסמן נע באקראי מסביב - במשך שעות, אם צריך!", כתבה אחת מהרוכשות באמזון.

הקושי הזהה של העובדים במשרד

לא רק העובדים מהבית מתמודדים עם מנהלים חשדניים, אלא גם אלו שמגיעים למשרד. "שולחן מכוסה בניירות גורם לך להיראות כאילו אתה באמצע חמישה דברים בו זמנית", ייעץ אחד מהם.

מה שהרגיז את מא טריקה רוג'רס, לשעבר מנהלת מכירות בקמעונאית האופנה Forever 21 בדאלאס, היה ש"מנהלים פשוט היו מפריעים בשאלות על עבודה" בזמן שהעובדים לקחו הפסקה. אז היא מצאה פתרון פשוט, והעבירה את ההפסקות ברכב במקום בחדר האוכל של המשרד, וצפתה ב"האנטומיה של גריי".

עוד כתבות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"