גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפכה ישראל ליבואנית השלישית בגודלה של כלי רכב מסין

עפ"י נתוני המכס הסיני, בינואר ובפברואר ישראל הגיעה למקום השלישי ביעדי יצוא הרכב עם נתח של כ־8% - ועקפה שווקים כמו אירופה ואוסטרליה ● אחת מכל שש מכוניות שנמכרו בארץ ברבעון החולף מתוצרת סין ● מה המשמעויות עבור שוק הרכב המקומי והסחר בין המדינות?

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע האחרון פרסמה יצרנית הרכב הסינית BYD הודעה בה דיווחה בגאווה כי ברבעון הראשון של 2023 הובילה את פלח הרכב החשמלי בישראל עם כ־5,800 מסירות, ותפסה את המקום החמישי בטבלת הדירוג הכוללת עם נתח של 5.5% מהשוק.

חברת BYD היא אחת משתי היצרניות הגדולות בעולם של רכב חשמלי. הקבוצה מכרה בשנה שעברה 1.85 מיליון כלי רכב, תפסה נתח של 11% מהמכירות בכלל שוק הרכב הסיני הענק ונסחרת לפי שווי של כ־100 מיליארד דולר, כך שהמכירות שלה בישראל מהוות בקושי פסיק בביצועים העסקיים שלה.

● "להשקיע עד 70% מהתיק בחו"ל": מנהל ההשקעות שממליץ מה לעשות עם 100 אלף שקל פנויים
ברקע ההסלמה הביטחונית: הכלכלה הישראלית נכנסת לשבוע גורלי
חברת צ'רי משיקה בסין שתי חשמליות פרמיום חדשות

אולם, החשיבות של ישראל עבור תעשיית הרכב הסינית היא הרבה מעבר לכמות כלי הרכב שנמכרים בה. עבור הסינים, ישראל היא שוק מערבי מפותח לכל דבר, שמכיר בתקינת הרכב האירופית המחמירה ושמתחרים בו יצרנים סינים מול מותגי רכב ידועים מכל העולם על בסיס שוויוני. כניסה לשוק כזה היא גם הישג סמלי חשוב, וגם זירה לביצוע "ניסוי כלים" לקראת החדירה לאירופה, שבה ניתן לבחון טקטיקות תחרותיות של שיווק ותמחור מול מתחרים דומיננטיים כמו יונדאי, פולקסווגן, טסלה ועוד. אבל מעבר לכך, נתונים עדכניים מגלים שיצוא הרכב מסין לישראל הופך להיות משמעותי גם מבחינה מסחרית עבור חלק מהמותגים.

ישראל בין המובילות

בשבוע החולף פרסם המכס הסיני את נתוני יצוא הרכב לחודשיים הראשונים של 2023. מהנתונים עולה שבחודשי ינואר ופברואר, ישראל הייתה שוק היצוא השלישי בגודלו עבור תעשיית הרכב הסינית. בכך היא עוקפת שווקים גדולים משמעותיים ממנה, כמו של צ'ילה, אוסטרליה, תאילנד וסעודיה.

לפני ישראל נמצאות בטבלה רק רוסיה, שמוחרמת כיום על ידי רוב יצרני הרכב המערביים בעקבות המלחמה באוקראינה ולכן רוכשת מסין מכל הבא ליד, ומקסיקו. המדינה האירופית הראשונה ברשימה, צרפת, נמצאת רק במקום ה־11.

 

בינואר ובפברואר יוצאו לישראל מסין כ־15,500 כלי רכב פרטיים, שהיוו כ־8.4% מכלל יצוא הרכב הפרטי שלה לעולם. למעשה, לישראל הגיעו באותה תקופה כמות רכב גדולה מזו שהגיעו לכל מדינות האיחוד האירופי במצטבר. כמעט כל היצוא היה של ארבעה מותגים: BYD, סאייק־MG, גילי גיאומטרי וצ'רי.

עוד עולה מנתוני המכס שכמעט 80% מכלי הרכב הסינים שיוצאו לישראל בחודשיים הראשונים של השנה צוידו בהנעה חשמלית או פלאג־אין. החריגה היחידה הייתה צ'רי, חברה בבעלות ממשלת סין, שכל 2,500 כלי הרכב שייצאה לישראל, צוידו במנועי בנזין.

נדגיש כי מדובר ביצוא ולא במכירות, ולפיכך חלק גדול מכלי הרכב הללו עדיין נמצאים במלאים של היבואנים בארץ. יתר על כן, הנתונים לא כוללים את היצוא המשמעותי מאוד של טסלה מהמפעל שלה בשנחאי, שמונה בממוצע למעלה מ־40 אלף כלי רכב בחודש. זו נקודה חשובה מכיוון שגורמי ממשל בסין לעיתים מצרפים את ענקית הרכב החשמלי לרשימת היצוא הסיני, ועובדה זו מגדילה משמעותית היצוא לאירופה.

 

חשיבות למותגים

עבור חלק ממותגי הרכב הסינים לשוק היצוא הישראלי יש חשיבות מסחרית גדולה במיוחד. ניקח לדוגמה את המכירות של המותג גיאומטרי של קבוצת GEELY הסינית, שבשנה שעברה הוביל את המסירות בפלח הרכב החשמלי בישראל. בסין גיאומטרי הוא מותג בעל חשיבות משנית עבור החברה האם, שבבעלותה קרוב ל־12 מותגי רכב שונים. על פי הנתונים, בשנת 2022 הסתכמו המכירות של כלל דגמי המותג גיאומטרי בסין ב־15,710 כלי רכב. בישראל הקטנה נמכרו באותה שנה קצת יותר מ־6,800 כלי רכב של המותג - כלומר, מכירות גיאומטרי בארץ היוו כמעט 45% ממכירות המותג בשוק הסיני ענק.

בניגוד למותג גיאומטרי, שכמעט כל היצוא שלו מתמקד בישראל, קבוצת BYD נמצאת כיום בעיצומו של קמפיין יצוא גלובלי משמעותי לדגמי הרכב חשמלי שלה, ובעיקר של הדגם ה־ATTO3. החברה מייצאת כיום רכב חשמלי לשווקי באסיה, אוסטרליה ואירופה, שהיקפם השנתי מגיע למיליוני מכוניות בשנה. על פי נתוני הרבעון הראשון של 2023, החברה יצאה לעולם כ־39 אלף כלי רכב חשמליים, שמתוכם כ־30 אלף מכוניות היו של הדגם ATTO3.

יחד עם זאת, מתוך כלל היצוא של BYD ברבעון הראשון, ישראל תפסה נתח של כ־15%, והפכה להיות אחד משווקי מכירות הרכב החשמלי הבולטים של החברה בעולם, שקודמים לה רק תאילנד וסין עצמה.

המצב אף קיצוני יותר במקרה של "מותגי קו שני ושלישי" משוק הרכב הסיני, דוגמת AIWAYS ו־SKYWELL, שעבורם היצוא לישראל (והמכירות בה) מהווים למעלה מ־60% מכלל ייצור הרכב השנתי של המותגים האלה.

משמעויות לטווח הארוך

מנתוני יצוא הרכב הסיני לישראל עולה מסקנה ברורה שישראל "נמצאת על המפה" של תעשיית הרכב הסינית, ושל ממשלת סין שתומכת בה. זוהי התפתחות אסטרטגית שממנה נגזרות כמה תובנות לגבי ההתפתחויות בשוק הרכב הישראלי ולגבי המהלכים הצפויים ביחסי המסחר בין ישראל לסין בטווח הקצר, הבינוני והרחוק.

בטווח הקצר נראה שלמרות "בהלת ההצטיידות" ברכב חשמלי סיני בסוף 2022, טרום העלאת מס הקנייה ב־10%, יבואני הרכב ממשיכים לצבור מלאים מכובדים גם אחרי עליית המס. אפשר להסיק מכך שבתמונה הכוללת העלאת מס הקנייה בתחילת השנה נספגה ללא קושי בשוק, כנראה בשל רווחיות מרשימה מאוד שמגולמת ביבוא רכב מסין.

משמעות נוספת בטווח הקצר של שיטפון יבוא הרכב מסין לישראל נוגע להסכם הסחר החופשי בין המדינות. סוגיה זו עשויה לצמצם את המוטיבציה של משרד האוצר להאיץ את החתימה על הסכם, שמשמעותו תהיה אובדן הכנסות לא מבוטלות לאוצר כתוצאה מביטול המכס על כלי רכב ועל סוללות מתוצרת סין.

לחלופין, בטווח הבינוני, ייתכן שיבואנים רבים כבר מסתכלים כיום קדימה אל העלאת המס הבאה על רכב חשמלי בינואר 2024 ל־35%, ומניחים שהיא תוביל לביקוש מוגבר לרכב חשמלי כבר מהרבעון השלישי של 2023. ייתכן גם שהיבוא המוגבר מסין נובע מפסימיות של היבואנים ביחס להיחלשות השקל בהמשך השנה.

כך או כך, בטווח הארוך, אסור להקל ראש בעלייה בחשיבות של ישראל בסולם העדיפויות המסחרי הגלובלית של ממשלת סין. מאחורי הקלעים ממשלת סין דוחפת את יצוא הרכב, כך שהגברת המיקוד בישראל משמעותה העמקת הפעילות של "כוורת" החברות הסיניות הממשלתיות הענקיות הפועלות בארץ, שתומכות בפעילות של תעשיית הרכב הסינית: החל מחברות הבנקאות, עבור דרך חברות הספנות והלוגיסטיקה ועד חברות הסחר.

עוד כתבות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות