גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם עכשיו זה הזמן המתאים לקנות רכב חדש?

מחירי הרכב החדש בישראל ובעולם נמצאים בשיא של כל הזמנים ● לקוחות רבים מתלבטים האם לרכוש כעת רכב חדש בטרם יגיעו עליות מחירי נוספות, או להמתין לירידת מחירים ● האם יש מקום לאופטימיות? גלובס עושה סדר

לקנות או לחכות? מחירי הרכב בשיא / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
לקנות או לחכות? מחירי הרכב בשיא / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ענף הרכב הישראלי התחיל את שנת המכירות 2023 עם תנופה מכובדת. רוב חוסרי האספקה של שנה שעברה, בהיקף של עשרות אלפי יחידות, נסגרו בחודשים ינואר־אפריל, בעיקר מול ציי הרכב. התוצאה: צמיחה של 13% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. אבל מה שחשוב יותר הוא שהשוק חוזר בהדרגה למצב הטבעי של "שוק של קונים", כאשר השאלה כעת היא לא "מה אפשר לקנות?" אלא "האם כדאי לקנות או לחכות?".

הסוללה וטווח הנסיעה של המשפחתית החשמלית החדשה מבית MG טובים. אבל האם זה מספיק? 
לנסוע על מים: התוכנית של הממשלה לקידום אנרגיית מימן
הנס הפיסקלי של האוצר: מכירות הרכב יורדות, אך ההכנסות ממיסוי רק תופחות

התשובה לכך לא פשוטה או חד־משמעית. מצד אחד, מחירי הרכב החדש בישראל ובעולם נמצאים בשיא כרגע של כל הזמנים. מן הצד השני, קשה לדעת האם ומתי תורגש ירידה במחירים מכיוון ששנת 2023 מסתמנת כאחת השנים הקשות ביותר לחיזוי אי־פעם; השוק מושפע לא רק ממשתנים מקומיים רבי עוצמה, כמו יציבות שערי המטבע, האינפלציה, הרגולציה והאופק הכלכלי והפוליטי המעורפל, אלא גם ממשתנים גלובליים וחיצוניים, כמו קצב היציאה מהמיתון העולמי ומצבה של תעשיית הרכב.

לטובת קוראינו, שמתלבטים אם לרכוש רכב במיטב כספם, ננסה לעשות קצת סדר בבלגן.

 

מכוניות הבנזין: כבר לא "שוק של מוכרים"

שמונה מכל עשר מכוניות פרטיות שנמכרות בישראל עדיין מצוידות במנועי בנזין או הייבריד, ובנקודת הזמן מחירן בשיא. הזינוק נובע משנתיים של עליית במחירי תשומות הייצור, עליית מחירי התובלה ומחסור בשבבים, שגרעו ייצור מצטבר של כמעט 16 מיליון מכוניות ויצרו עודף ביקוש ברחבי העולם. בעקבות זאת, כל השחקנים בשרשרת - מהיצרנים ועד למשווקי הרכב החדש והמשומש וחברות הליסינג - מיהרו "לתפוס טרמפ" על המחסור, והעלו מחירים כדי להגדיל הרווחים.

הבשורה הטובה היא שעיקר בעיית המחסור ושיבושי האספקה כבר מאחורינו. על פי הערכות עדכניות, קצב ייצור ומכירות הרכב בעולם יעמוד השנה על כ־85 מיליון יחידות, שיפור של כמעט 5 מיליון כלי רכב לעומת 2022. אמנם בטווח הקצר יצרני הרכב עדיין מנסים "למתוח" את המצב בתירוצים שונים, אבל בטווח הבינוני המשמעות היא שהם יצטרכו לחזור בקרוב להפשיל שרוולים ו"לדחוף" כלי רכב למפיצים במקביל להורדת מחירים. התופעה תורגש במיוחד במכוניות בנזין, שהביקוש להן יורד בשל חדירת כלי הרכב החשמליים החשמלי.

לחץ נוסף לירידת מחירים יוצרת כניסת המותגים הסינים לישראל. לא רק בפלח החשמלי העממי, אלא לאחרונה גם בדגמי הבנזין. המותג צ'רי למשל, מכר בין ינואר לאפריל כ־6,000 רכבי בנזין, בעיקר לציי רכב, תוך שהוא מכרסם משמעותית במכירות של מותגים מבוססים. אם המגמה הזו תימשך, סביר שתהיה תגובת נגד תחרותית מצד מותגים שעבורם נתח השוק בישראל חשוב לא פחות מהרווחיות גולמית, כמו יונדאי וקיה. לכך אפשר להוסיף גם את הריבית הגבוהה במשק שמקשה על לקוחות להשלים עסקאות מימון, ודוחפת את היצרנים להעניק תמריצים ממקורותיהם העצמאיים.

אולם, הלחץ להורדת מחירים נתקל בישראל במגמות נגדיות ובראשן הפיחות בשער השקל ביחס לדולר ולאירו. המשמעות של שער שקל/דולר של כ־3.7 שקל ושער שקל/אירו של כ־4 שקל היא שחיקה של הרווח הגולמי של היבואנים באחוזים, והדבר נטרל את היכולת לגלגל לצרכן הוזלות במחירי היצרן, אם הן בכלל קורות. נהפוך הוא: כבר בחודש האחרון נרשמה העלאת מחיר משמעותית של דגמי סקודה, שנובעת ישירות מהפיחות בשקל.

בשורה התחתונה, למי שחושב שהשקל יתחזק משמעותית בחודשים הבאים ויחזור לרמתו מלפני כחצי שנה, כדאי בהחלט להמתין. יש לזכור שבשוק הרכב הישראלי קורה לא פעם ששערי המטבע משפיעים בצורה חד־כיוונית, כלומר המחירים עולים אם השקל נחלש אבל לא יורדים אם הוא מתחזק, כדי להימנע מפגיעה בלקוחות קיימים.

לצד זאת, גם המשווקים מבינים שרמות השיא הקיימות של מחירי הרכב, לצד הריבית הגבוהה, הן בבחינת גלולת רעל למכירות. לפיכך, אפשר לצפות להוזלות עקיפות, כמו למשל מבצעי מכירות תקופתיים ועלייה בהיצע הרכב החדש המוזל בערוצי ה"אפס קילומטרים", מה שכבר מתחיל להתרחש של הצטברות עודפי מלאי בדגמים מסוימים.

השוק החשמלי: התחרות רק גוברת

מחירי הדגמים החשמליים בטווח של 150־220 אלף שקל, שהם מוקד הביקוש בישראל, נמצאים כרגע בשיאם. טסלה אמנם הורידה מחירים, אבל בינתיים נראה שכל המתחרים לא הולכים בדרכה, וגם הלקוחות לא ממהרים להתייחס למחירים המוזלים שלה בתור "נקודת הייחוס החדשה".

עם זאת, גם בפלח החשמלי שצומח במהירות, כבר אפשר להתחיל להרגיש בהצטברות מלאים ובלחץ להוריד מחירים בגלל שתי סיבות: האחת, היא שהתחרות בפלח הרכב החשמלי העממי מתגברת במהירות; כניסת ה־MG4 החודש כבר הביאה החודש בפלח למלחמת הנחות סמויה לציי הרכב בישראל, ויש להניח שהיא תגיע גם לצרכנים דרך ערוצי "האפס קילומטרים" במוקדם או במאוחר. במחצית השנייה של השנה הלחץ התחרותי אף יגבר עם כניסתה לתחרות של מכונית ההאצ'בק החשמלית דולפין של BYD שתתחרה ישירות ב־MG4, ובעקבותיה עשויים להגיע עד סוף השנה עוד דגמים שיגדילו את התחרות.

הסיבה השנייה היא שבחודשים הקרובים אפשר לצפות גם לירידות מחירים חדות במחירי הסוללות לרכב בעקבות קריסת מחירי הליתיום.

הרגולטור: חוסר הוודאות חוגג בענף

אבל כעת אנחנו מגיעים למוקש שיהווה בחודשים הבאים חסם משמעותי בפני ירידת מחירים בפלח החשמלי - חוסר הבהירות בכל הנוגע להעלאת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־20% ל־35%, שמתוכננת לינואר 2024. קיומו של דד־ליין ידוע להעלאת המס מקטינה כרגע את המוטיבציה של המשווקים ושל חברות הליסינג לגלגל לשוק מלאים בהנחות משמעותיות, ותכניס ברבעון האחרון לחץ להחלטות הרכישה של קונים פוטנציאליים בפלח החשמלי.

בינתיים, משרד האוצר לא ממהר לפזר את הערפל. נהפוך הוא - בשנה שעברה הלקוחות נותרו ללא תשובות בכל הנוגע למימוש העלאת מס הקנייה בינואר 2023 עד לרגע האחרון. זה היה תרגיל מאוד רווחי שהניב למדינה הכנסות רבות ברבעון האחרון של השנה. השנה היינו ממליצים לאוצר ולמערכת הפוליטית להתחשב בצרכנים ובענף ולתת תשובה נחרצת ומוקדמת: האם הפעימה השנייה של העלאת מס הקנייה על המכוניות חשמליות אכן תתרחש, או שתבוטל/תידחה.

אז לקנות או לחכות? תלוי כמה אתם אופטימיים: מצד אחד, חסמי האספקה בתעשיית הרכב העולמית משוחררים בהדרגה, התחרות בשוק כולו גוברת, והמלאים מצטברים - וכל אלה יוצרים לחץ לירידת מחירים כבר בחודשים הקרובים. מצד שני, הפיחות בשקל ורגולציית המס הישראלית פועלים בכיוון ההפוך.

עוד כתבות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

אסמעיל הנייה / צילום: ap, Dalati Nohra

חמאס: מסכימים לעסקה ולהפסקת אש; בישראל לומדים את ההצעה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל